פרשת בראשית

אקטואליה בפרשה: את מי צריכים לשכנע?

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: את מי צריכים לשכנע? (יהדות)

(צילום: דודי פלוג)

"אָמַר רַבִּי יִצְחָק לֹֹֹֹֹא הָיָה צָרִיךְ לְהַתְחִיל אֶת הַתּוֹרָה אֶלָּא מֵהַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, שֶׁהִיא מִצְוָה רִאשׁוֹנָה שֶׁנִּצְטַוּוּ בָּהּ יִשׂרָאֵל, וּמַה טַּעַם פָּתַח בִּבְרֵאשִׁית? מִשׁוּם כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם (תהילים קי"א), שֶׁאִם יֹאמְרוּ אֻמּוֹת הָעוֹלָם לְיִשְׁרָאֵל לִסְטִים אַתֶּם, שֶׁכְּבַשְׁתֶּם אַרְצוֹת שִׁבְעָה גוֹיִם, הֵם אוֹמְרִים לָהֶם כָּל הָאָרֶץ שֶׁל הַקָּבָּ"ה הִיא, הוּא בְרָאָהּ וּנְתָנָהּ לַאֲשֶׁר יָשַׁר בְּעֵינָיו, בִּרְצוֹנוֹ נְתָנָהּ לָהֶם, וּבִרְצוֹנוֹ נְטָלָהּ מֵהֶם וּנְתָנָהּ לָנוּ":

רש"י מתחיל את פירושו לתורה עם ציטוט מדברי רבי יצחק שקובע שהתורה הייתה צריכה להתחיל עם פרשת "החודש הזה לכם..." בספר שמות [שמות פרק י"ב] (המצווה הראשונה בתורה הנאמרה לכלל ישראל ). והוא שואל מדוע התחילה התורה בקריאה על בריאת העולם? הוא מסביר כי "כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם” (תהילים קי"א), במידה שאומות העולם יאמרו לישראל: " 'לסטים אתם' -אתם שודדים, כי תפסתם בכוח את אדמות שבעת העמים שגרו בכנען, בני ישראל יכולים להשיב להם "כל העולם שייך לקדוש ברוך הוא, הוא יצר אותו ונתן אותו למי שהיה נכון בעיניו. ברצותו נתן להם וברצותו לקח ונתן לנו"

מה רש"י רוצה ללמד אותנו בציטוטו של דברי הרב יצחק? אנו מודעים היטב לכך ש"המצב ההיפותטי" (אם אומות העולם יאמרו לישראל: "אתם שודדים...") אכן התממש. אבל האם הטיעון שהועלה ע"י הרב יצחק ישנה כהוא זה לאומות העולם? האם הם יתרשמו מההיגיון הזה? בהחלט לא!

אין ספק שהטיעון של רבי יצחק אינו מכוון למי מאויבי העם היהודי לאורך אלפי השנים או לאויבינו באו"ם היום.
רש"י כתב בשבילנו, רש"י מדבר אלינו! כדי שנוכל לומר לאויבנו בשכנוע "זוהי אדמתנו" עלינו להאמין שזו אדמתנו! אם אנחנו בעצמנו לא משוכנעים באמת של תביעתנו לארץ ישראל, אין סיכוי לשכנע את אויבינו בעובדה זו.

לצערנו, יש מבינינו המטילים ספק בטענתנו לזכותנו על ארץ ישראל בטענה ש "הם באמת היו שם קודם." "זה מקום קדוש עבורם בדיוק כמו שהוא קדוש עבורנו". כאשר לאדם יש גישה כזו והוא לא משוכנע בעצמו בצדקת דרכו , הוא בהחלט לא ישכנע אף אחד אחר.

חייבים להפנים את המסר של רש"י - הראשון בפירושו לתורה ולזכור תמיד את תורתו של רבי יצחק: "הקב"ה ברא את הארץ ונתן אותה למי שהיה נכון בעיניו". זה היקום של הקב"ה. הוא אולי נתן למדינות אחרות את האדמה לזמן מה, אבל עכשיו הוא רוצה שנשיג אותה. ואנו צריכים להיות משוכנעים בעובדה זו בעצמנו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר