פרשת ויצא

אקטואליה בפרשה עם הרב וייס: פייק ניוז

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: אפשר להתאים את השם, אסור לשנות את התוכן (יהדות)

(צילום: דודי פלוג)

יעקב אבינו עובד עם לבן חמיו, שנים רבות, לפתע לבן משנה את פניו אליו. מה קרה שם?

בניו של לבן הם בין הספקים הראשונים בעולם של פייק ניוז, לאחר, שיעקב התעשר מעבודה קשה ומשיטות גידול הצאן המיוחדות שהמציא. וההסכמים שעשה עם לבן כך שהוא יכול לקצור רווח גדול משיטות אלו. התורה מספרת:

"וישמע את דברי בני לבן לאמור לקח יעקב את כל אשר לאבינו ומאשר לאבינו עשה את כל הכבד הזה: וירא יעקב את פני לבן והנה איננו עמו כתמול שלשום"

הרב ר' שלמה אפרים מלונשיץ בספרו הכלי יקר מצביעה לסתירה בדברי בני לבן בהתחלה טענו: "לקח יעקב את כל אשר לאבינו " ומשתמע מדבריהם שלא נשאר ללבן כלום אבל בהמשך אמרו "ומאשר לאבינו עשה את הכבוד הזה", 'מאשר' משמע מקצת אשר לאבינו ולא כל אשר לאבינו !

ברור שיעקב לא לקח דבר ממה שהיה בבעלותו של לבן. הוא פשוט עבד קשה, ולקח את הצאן שהוא היה מעורב בגידולם שהיו שייכים אילו על פי הסכם ברור מאד. לא רק זה יעקב אף הגדיל ושמר ללבן את רכושו. הכלי יקר מסביר דברי בני לבן שלא התכוונו לומר שיעקב לקח את כל הרכוש של לבן אלא שיעקב לקח מלבן את כל תכסיסים התחבולות ועניני רמאות שלבן היה מומחה בהם את כל "התחכום" והקומבינות של לבן ו בני לבן היו בטוחים שיעקב השתמש בתכסיסים ותחבולות של אביהם ועל זה אמרו לקח יעקב את כל אשר לאבינו :כל רמאותו לקח ממנו, ובנוגע לרכוש אמרו ומאשר לאבינו עשה את כל הכבוד הזה.

המפרשים האחרים מסבירים כפשוטו שלבן אפילו לא חשב הרבה הוא פשוט קיבל את דברי בניו כפשוטם וכדברי הספרונו שאומר שעד כדי כך לבן השתכנע מאותם אמירות של בניו ואכל את ה"פתיון" עד שיעקב הבחין בקלות על השינוי שחל בו.

מדברים אלו נוכל לקבל תובנה כיצד עלינו להתמודד עם "חדשות מזויפות".

כל החדשות, בין אם אמתיות או מזויפות, מגיעות אלינו מסוננות באמצעות סיפורים דרך הכותבים/ מפיצים שהם בעלי הטיות מסוימות.. כל דבר שמספרים לנו ניתן לספרו בצורה כזאת שתשמש את האינטרס של המספר והשומע. מה הם רוצים להאמין ולשמוע.

אנחנו נוטים להימשך לכלי תקשורת שמציגים את החדשות בצורה שהכי מהדהדת בנו שתואמת אותנו ביותר.. לבן הולך שולל להאמין בחדשות מזויפות כי הוא רצה להאמין בהן. לצערי, זה משהו שהעם היהודי נאבקים בו במשך שנים. לפני שאנחנו מקבלים ידיעה כנכונה, יש לנו אחריות לשאול את עצמנו אם אנחנו מאמינים בה מכיוון שהיא עובדתית ומהימנה או כי אנחנו רוצים להאמין בה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר