"מידת הצניעות" // אופיר סובול

מחר, ד' באדר, נציין 16 שנים לפטירתו של החזן יצחק בן משה (פרידלנדר) אשל ז"ל. המנצח והמעבד אופיר סובול בטור לזכרו של החזן שכונה "מלך האלתורים" (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

מחר, ד' באדר, נציין 16 שנים לפטירתו של החזן יצחק בן משה (פרידלנדר) אשל ז"ל.

החזן והטנור הנפלא, יצחק אשל, היה ידוע בכינויו "מלך האלתורים", תואר שזכה לו, בין השאר, בגלל פועלו הרב כחזן במדינות: גרמניה, הונגריה, אנגליה, בלגיה, ארה"ב וישראל. בשנות ה-50 התגייס לצה"ל, ושימש כחזן צבאי מטעם הרבנות הצבאית.

נוסף על היותו חזן, הלחין אשל יצירות רבות. לימד, חינך והכשיר דור שלם של חזנים. בין תלמידיו החזנים: יעקב מוצן, יהודה רוטנר, יצחק מאיר הלפגוט וכמובן גם אבא, שזכה להיות בן בית במשפחת אשל, בשנות ה-60. מאז ועד לכתו בשנת 2006, בגיל 94, הם שמרו על קשר עמוק ומיוחד.

את "מי שברך לקהל" הקליט אשל לאחר הגיעו לארץ, בתקליט 5974 בהוצאת גלטון. יצירתו של אשל מבוססת על "מי שברך" בביצועו של 'ילד הפלא', החזן האנגלי הצעיר - משה (מוזס) מירסקי. מירסקי, אחד מילדי הפלא הנפלאים בעולם החזנות, והראשון שהקליט את עצמו, הקליט את "מי שברך" באולפן מקצועי, בחודש מאי 1909, בהיותו בן 11. מגיל 9, במשך שנתיים, הקליט מירסקי כמה וכמה יצירות שזמינות גם כיום. את "מי שברך", אפשר לשמוע בתקליט 3076 של חברת זונופון. אשל לקח את הפזמון של יוסף שרייטר, והוסיף לו את האינטרפרטציה החזנית הידועה שלו, עם כל אלה ניגש למנצחו בבית הכנסת "היכל מאיר", בת"א – מרטין ווייט - וביחד פיתחו ועיבדו אותה למקהלה.

לקראת קונצרט "חזן החזנים" שקיימנו בינואר 1996, לכבודו של משה גנטשוף – חברו הקרוב של יצחק אשל, אבא כהרגלו בקודש ׳שיפץ׳ ועיבד את היצירה מחדש למקהלה, ולראשונה גם לתזמורת. החזן הצעיר, ישראל רנד - בהופעתו הראשונה בהיכל - הדהים את הקהל ואת החזן יצחק אשל, שישב תדיר בשורה הראשונה.

השילוב של היצירה המחודשת עם הביצוע של רנד - כהבטחה החדשה של עולם החזנות, לא הותירו לאבא ברירה, והוא 'נאלץ' לשחזר את ההצלחה פעם נוספת.

חצי שנה לאחר מכן, בקונצרט לכבודו של "טאקר", לאור דרישת הקהל, אבא ורנד בן ה-33 ביצעו את היצירה פעם נוספת, והקהל, גם הפעם - לא הפסיק להריע...

על אף ששרייטר כתב רק את הפזמון המסיים את היצירה, וכל השאר נולד במוחו היצירתי של אשל, נהג אשל בצניעותו - לתת את הקרדיט ליצירה רק לשרייטר. בשנת 1996 תיקן אבא והוסיף את יצחק אשל, כמלחין ראשי, ולצדו יוסף שרייטר. בשבוע האחרון, ולאחר שניתחתי והשוויתי את ביצועי העבר לגרסה, שכולנו מכירים כיום, אני משוכנע, שאשל לא היה היחיד שנהג במידת הצניעות, ומעתה אוכל לכתוב בלב שלם: "מי שברך" – אשל / שרייטר / סובול.

יהי זכרו ברוך!

שבת שלום וצפייה מהנה,

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר