החינוך בראי הפרשה

ריקוֹל כואב במיוחד ולא רק ב'שוקולד פרה'

מה בין חברת שטראוס שספגה השבוע מכה, לפרשת השבוע, והאבלות על תלמידי רבי עקיבא, רמז: שוקולד יונים וחומרי הדברה! בטורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי (יהדות)

(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

השבוע עם ישראל למד מילה חדשה ליומן העשיר שלנו מהשנים האחרונות, ואינני מתכוון לסלמונלה שאת זה חלקנו כבר מכירים משנים עברו, אני מתכוון למושג "ריקול" חברת שטראוס הודיע על ריקול, אז עשיתי שרות לקוראים היקרים וחיפשתי מה זה ריקול והצלחתי למצוא:

"קריאה לתיקון, המוכרת בשמה באנגלית, ריקוֹל, היא מהלך שנוקט מפעל תעשייתי כאשר במוצר שלו נתגלה פגם מהותי. בקריאה לתיקון נקראים רוכשי המוצר להגיע איתו לתחנת שירות, על מנת לתקן את הפגם. קריאה לתיקון נפוצה בתעשיית הרכב, כאשר מתגלה ברכב פגם המהווה סיכון בטיחותי" – מתוך ויקיפדיה

אז כפי הידוע התבשרנו בבשורה הקשה... שהשוקולדים עוברים ריקול... שמעתי את קולותיהם של העם המאוכזבים מחברת שטראוס, שמעתי את ההתנצלות הכנה של חברת שטראוס בפני העם היושב בישראל, אחרי הכל שטראוס תופסים 55% מהמדפים של השוקולד, ולחשוב שמעכשיו יש ריקול לשוקולד, ונאלץ לאכול שוקולד מחברה פשוטה ללא שמוטבעת עליה ההטבעה המסורתית של פרה עם פרצוף של מו.., אין ספק שזה משבר שחייב התנצלות כנה של עופרה שטראוס ויתר חברי ההנלה, ואנחנו נמשיך להתגעגע לחטיפים ושאר מיני מתיקה עד אחרי הריקול הקשה שעובר עלינו בימים אלו....

במסיבת עיתונאים שהתקיימה בימים האחרונים בנשוא הריקול אמרו בהנהלת שטראוס את הדברים הבאים:

"אנחנו עורכים כמה ימים תחקיר שיש לו קצב משלו. יש כמה ליקויים לא קלים ולא פשוטים, שכמובן חשפנו בפני משרד הבריאות. אני לא יודע אם הם קשורים לריקול", אמר מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור, "עשינו שיפוץ במפעל כחודש לפני האירוע היו יונים במפעל השוקולד הנוזלי", הוסיף דרור. "אנחנו עובדים עם חברות הדברה רציניות, אבל לא התקיימו נהלי עבודה תקינים במשך כמה פעמים קיבלנו מאחד הלקוחות שלנו אינדיקציות שיש כמה חריגות במוצרים ולא הקשבנו לא בדקנו את הדברים וזה לא בסדר. היינו צריכים להתנהל בצורה שונה" (פורסם בווינט 28/04/22)

לקרוא ולא להאמין! – "היו יונים במפעל השוקולד הנוזלי"- "אנחנו עובדים עם חברות הדברה רציניות אבל לא התקיימו נהלי עבודה תקינים" אנחנו חשבנו שאנחנו אוכלים שוקולד פרה טהור ומתברר שאכלנו שוקולד יונים טהור או מעורב פרה, ולא רק יונים אולי גם נגיעות עדינות של חומרי הדברה מתקתקים, אבל המסקנה הסופית שלו היא הדובדבן שבשוקולד יונים הזה: "כמה פעמים קיבלנו מאחד הלקוחות שלנו אינדיקציות שיש כמה חריגות במוצרים"

ברצוני לחשוף בפניכם את אותו אחד מהלקוחות של חברת שטראוס... כותב השורות! אני שלחתי לשטראוס (ואינני מהמתלוננים הקבועים במערכת שם) תלונה על מוצר כלשהו שהגיע אלי בתנאים מחפירים עם עובש, והתגובה הייתה כמובן של התנצלות מתוך ניסוח קבוע, עם פיצוי של 2.5 חתיכות שוקולד פרה (או יונה).

ואני לא היחיד יש כאלו עוד אלפים שהתלוננו אחרת למה יש מחלקת תלונות שנקראת "טוב להיות בקשר", ברור הדבר שבתוך כל אלפים שבתוכם יש את המתלוננים הסדרתיים יש גם טענות אמת (כמו שלי) אבל הגברת שענתה לי בקו הטלפון התייחסה אלי כאל עוד לקוח מתלונן ושלחה לי שובר עלוב כפיצוי! והנהלת שטראוס המשיכה לגרוף מיליונים.

אז היכן טעו הנהלת שטראוס? לא אני ישיב על זה, כי הם ענו על זה השבוע: "ולא הקשבנו לא בדקנו את הדברים וזה לא בסדר. היינו צריכים להתנהל בצורה שונה!" מערכת הבקרה העצמית הייתה לקויה, אולי כשאני הקטן התלוננתי לפני תקופה על המוצר הפגום מישהו בהנהלה היה בודק ברצינות את התלונה, הריוקל היה נמנע מאיתנו...

לדמות הרב, המלמד, המחנך, לא רק שיש מקום של כבוד משמעותי ביהדות אלא עם השלכות ישירות להלכה המעשית, זאת אומרת הכבוד של הרב איננו רק כבוד כלפי חוץ אלא כבוד אמיתי שמגיע עד מקום של משמעות הלכתית מעשית.

הגמרא במסכת פסחים דף קח. מספר על דוגמא של השלכה הלכתית להוראה של מורא רבך כמורא שמים: "כשהיינו בליל הסדר אצל רבה כל אחד היה נשען על ברכי חבירו כדי לקיים מצות הסיבה לאחר מכן, כשרב יוסף מלך והיינו אצלו בליל הסדר. אמר לנו: אתם לא צריכם להסב, שהרי מורא רבך כמורא שמים! ואין זה דרך ארץ להסב בפני רבו"

על אף שיש הלכה של הסיבה, שהיא חשובה ועקרונית בליל הסדר, מול הרב שלך אתה לא צריך להסב כי יש לך מורא ממנו!

אבל מה קורה כאשר הרב טועה בדבר הלכה, מותר לתלמיד להוכיח את הרב? לכאורה אם התפיסה היא שמורא רבך כמורא שמים מי אתה שתוכיח את הרב שלך על טעות שלו? הרי התשובה היא ברורה, שאתה התלמיד טועה ולא מבין את הרב והבעיה היא בך ולא בו!

אבל הגמרא במסכת בבא מציעא דף לא. "אמר ליה ההוא מרבנן לרבא: כתוב: "לא תשנא את אחיך בלבבך, הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא". ואימא ש"הוכח" - משתמע שפעם אחת , מזה שכתוב גם "תוכיח" – שתי פעמים? אמר ליה: "הוכח" - אפילו מאה פעמים משמע מזה, וממה שנאמר "תוכיח" אנו דורשים: אין לי שצריך להוכיח - אלא הרב לתלמיד. אבל שתלמיד צריך להוכיח לרב - מנין לנו? תלמוד לומר "הוכח תוכיח", מכל מקום, ולומדים מפה שגם תלמיד צריך להוכיח את רבו!"

ואת כל זה לומדים מהפסוק בפרשת השבוע שלנו פרשת קדושים פרק יט פסוק יז "לֹֽא־תִשְׂנָ֥א אֶת־אָחִ֖יךָ בִּלְבָבֶ֑ךָ הוֹכֵ֤חַ תּוֹכִ֙יחַ֙ אֶת־עֲמִיתֶ֔ךָ וְלֹא־תִשָּׂ֥א עָלָ֖יו חֵֽטְא:"

היכולת לקבל ביקורת עצמית גם כשהדמות המוכחת אתה נדרש להתייחס אליה בכבוד הדומה למורא שמים, זה הבסיס הנדרש לקיום חיים נכונים, אין אדם חסין טעויות, גם לא גדול הדור! ואם אתה חושב שגדול הדור עבר עבירה (לפי הכללים בשו"ע) חובתך להוכיח אותו (בצורה המפורשת בשו"ע) זו לא בושה לטעות, זו בושה לא לתקן טעות, חובה לדעת לקבל תוכחה ולדעת לתת תוכחה.

מי שחושב שהוא חסין טעויות, יגיע למצב של ריקול! למצב שיצטרכו להוריד אותו מהמדפים חלילה...אם אתה רוצה להיות דמות דומיננטית ומשפיע מול תלמידך, מול ילדיך, מול חברך, תלמד לקבל תוכחה, תלמד להפעיל מנגנון בקרה איכותית, כי מי שבורח מזה וחש שהוא חסין טעויות יום בהיר יגלה שיש לו יונים בשוקולד הנוזלי... או חומרי הדברה לא מבוקרים....!

הסיפור עם שטראוס בימי ספירת העומר ימי האבלות על תלמידי רבי עקיבא מלמד אותנו איך ניתן להגיע לשלמות המידות, הדרך להגיע לחסרון ופגם במידות קלה במיוחד כאשר אדם מרגיש שהוא מושלם וחסין טעויות ובקרה, אבל אם נהיה קשובים לביקורת סביבנו נגלה כמה אנחנו נדרשים לתיקון אינסופי של עצמנו, ונחוש בטוב של הביקורת הזו, ונודה למבקר.

יחד עם זאת לדעת לכבד את השני זה לא רק לקום לכבודו זה גם לדעת להוכיח אותו כשנדרש, להוכיח בכבוד הראוי ובדרך הנכונה, כי אז כולם ייצאו מורווחים.

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר