ורידים בהריון: כשהרגליים זועקות לעזרה

זה כואב, מזיק וגם מאוד לא אסתטי. למה מופיעים ורידים ברגליים ואיך מתפטרים מהם?

דינה פלר | כיכר השבת |
הוורידים ברגליים הם מקום בעייתי עבור הרבה מאוד נשים. הוורידים האלה גורמים להרבה צרות לכל הנשים בעולם, אבל נשים שעברו מספר הריונות ולידות בחיים, נכנסות אוטומטית לקבוצת סיכון.

בדרך כלל אנחנו שמות לב שיש לנו בעיה כשהוורידים ברגליים מתרחבים, מתחילים לבלוט מתחת לעור והרגליים כואבות. פעמים רבות זה גם מלווה בהופעת סימנים כחולים רבים.

כלי הדם נוטים לאבד את גמישותם ולהפוך לשבריריים יותר. ברגליים התופעה באה לידי ביטוי בכך שהנימים שנמצאים קרוב לעור נפגעים בקלות מכל מכה, אפילו ממכה שנראית לנו כמגע.

דרך קרעים מזעריים בנימים הדם עובר לרקמות העור, וכך אנחנו מדי ערב מגלות סימנים כחולים חדשים ברגליים. גורמי סיכון להתפחות המחלה הם גיל, משקל עודף וכאמור, הריונות ולידות שמהווים עומס נוסף על מערכת כלי הדם בכלל ועל הרגליים בפרט.

מניעת ורידים ברגליים

כמו בכל מחלה, גם במקרה הזה קל יותר למנוע מאשר לטפל. ראשית, הרגליים שלנו זקוקות לתנועה. השרירים מתכווצים ומשפרים את זרימת הדם. לכן גם אם לפעמים לא מתחשק לנו, מומלץ מאוד ללכת, לטייל וכמה שיותר לעלות במדרגות ברגל.

הפעילות הזאת חשובה מאוד לבריאות הרגליים. גם שחיה היא פעילות מצוינת שמחזקת את שרירי הרגליים ומשפרת בצורה משמעותית את זרימת הדם.

לנשים שאורח החיים שלהן לא מאפשר פעילות פיזית, במיוחד לאלה שמבלות את רוב היום בישיבה, מומלץ מאוד לפחות לקום ולהלך מעט כל כמה שעות.

בדרך כלל אנחנו שמות לב שיש לנו בעיה כשהוורידים ברגליים מתרחבים, מתחילים לבלוט מתחת לעור והרגליים כואבות. פעמים רבות זה גם מלווה בהופעת סימנים כחולים רבים.,כלי הדם נוטים לאבד את גמישותם ולהפוך לשבריריים יותר. ברגליים התופעה באה לידי ביטוי בכך שהנימים שנמצאים קרוב לעור נפגעים בקלות מכל מכה, אפילו ממכה שנראית לנו כמגע.,דרך קרעים מזעריים בנימים הדם עובר לרקמות העור, וכך אנחנו מדי ערב מגלות סימנים כחולים חדשים ברגליים. גורמי סיכון להתפחות המחלה הם גיל, משקל עודף וכאמור, הריונות ולידות שמהווים עומס נוסף על מערכת כלי הדם בכלל ועל הרגליים בפרט.,מניעת ורידים ברגליים,כמו בכל מחלה, גם במקרה הזה קל יותר למנוע מאשר לטפל. ראשית, הרגליים שלנו זקוקות לתנועה. השרירים מתכווצים ומשפרים את זרימת הדם. לכן גם אם לפעמים לא מתחשק לנו, מומלץ מאוד ללכת, לטייל וכמה שיותר לעלות במדרגות ברגל.,הפעילות הזאת חשובה מאוד לבריאות הרגליים. גם שחיה היא פעילות מצוינת שמחזקת את שרירי הרגליים ומשפרת בצורה משמעותית את זרימת הדם.,לנשים שאורח החיים שלהן לא מאפשר פעילות פיזית, במיוחד לאלה שמבלות את רוב היום בישיבה, מומלץ מאוד לפחות לקום ולהלך מעט כל כמה שעות.,,אם גם הפעילות הזאת בעייתית, כדאי לפחות להזיז את הרגליים מתחת לכיסא, לסובב את כפות הרגליים, למתוח את הרגליים. לא מומלץ גם לשבת ברגליים צלובות, היות והתנוחה הזאת מקשה עוד יותר על הזרימה התקינה של הדם ברגליים.,נעליים נוחות בלבד, בבקשה,מאידך, קבוצת סיכון גדולה להתפתחות המחלות בוורידי הרגליים הן דווקא נשים שנאלצות לעמוד על הרגליים רוב שעות היום, למשל הדיילות. נשים כאלה בשעות המנוחה כמובן צריכות לדאוג לשחרור שרירי הרגליים ולא להעמסתם.,מומלץ מאוד לשבת או לשכב עם רגליים מורמות מעל קו הלב. התנוחה הזאת משחררת את הרגליים, מורידה את העומס מהוורידים ומאפשרת לדם לזרום בחופשיות.,כשהבעיה בוורידי הרגליים מתחילה להחמיר, כדאי לערוך ביקורת יסודית לנעליים וגרביים. הנעלים חייבות להיות נוחות, ללא עקב גבוה, אך גם לא שטוחות לגמרי. הבחירה האופטימאלית היא עקב בינוני ויציב.,הגרביים לא צריכות להיות צמודות מדי ולא ללחוץ על הרגל, במיוחד על הוורידים מתחת לברך. אם הגומי משאיר סימנים על הרגל, זהו סימן חד-משמעי להחלפת הגרביים או הגרביונים.,אמבטיה חמה לא טובה לורידים,מספר שינוים נוספים שעליהם הרגליים יודו לנו מאוד: אל תרימו דברים כבדים והימנעו מאמבטיות חמות. הרמת דברים כבדים גורמת לדם לזרום למטה, ובכך גובר העומס על הוורידים.,מים חמים גורמים להתרחבות הוורידים ופוגעים בזרימה תקינה של הדם. מאותה סיבה לא כדאי לבקר גם בסאונה, בג'קוזי וכו'.,כדי לא להגביר את העומס על הוורידים בפלג הגוף התחתון חשוב להקפיד גם על הפעילות הסדירה של המעיים, ובמידת הצורך לטפל בזמן גם בבעיה הזאת, כי היא עלולה לגרום להחמרת המצב של הוורידים העדינים ברגליים.
אל תרימי דברים כבדים והשתדלי לשפר את זרימת הדם בהליכה (צילום: shutterstock)

אם גם הפעילות הזאת בעייתית, כדאי לפחות להזיז את הרגליים מתחת לכיסא, לסובב את כפות הרגליים, למתוח את הרגליים. לא מומלץ גם לשבת ברגליים צלובות, היות והתנוחה הזאת מקשה עוד יותר על הזרימה התקינה של הדם ברגליים.

נעליים נוחות בלבד, בבקשה

מאידך, קבוצת סיכון גדולה להתפתחות המחלות בוורידי הרגליים הן דווקא נשים שנאלצות לעמוד על הרגליים רוב שעות היום, למשל הדיילות. נשים כאלה בשעות המנוחה כמובן צריכות לדאוג לשחרור שרירי הרגליים ולא להעמסתם.

מומלץ מאוד לשבת או לשכב עם רגליים מורמות מעל קו הלב. התנוחה הזאת משחררת את הרגליים, מורידה את העומס מהוורידים ומאפשרת לדם לזרום בחופשיות.

כשהבעיה בוורידי הרגליים מתחילה להחמיר, כדאי לערוך ביקורת יסודית לנעליים וגרביים. הנעלים חייבות להיות נוחות, ללא עקב גבוה, אך גם לא שטוחות לגמרי. הבחירה האופטימאלית היא עקב בינוני ויציב.

הגרביים לא צריכות להיות צמודות מדי ולא ללחוץ על הרגל, במיוחד על הוורידים מתחת לברך. אם הגומי משאיר סימנים על הרגל, זהו סימן חד-משמעי להחלפת הגרביים או הגרביונים.

אמבטיה חמה לא טובה לורידים

מספר שינוים נוספים שעליהם הרגליים יודו לנו מאוד: אל תרימו דברים כבדים והימנעו מאמבטיות חמות. הרמת דברים כבדים גורמת לדם לזרום למטה, ובכך גובר העומס על הוורידים.

מים חמים גורמים להתרחבות הוורידים ופוגעים בזרימה תקינה של הדם. מאותה סיבה לא כדאי לבקר גם בסאונה, בג'קוזי וכו'.

כדי לא להגביר את העומס על הוורידים בפלג הגוף התחתון חשוב להקפיד גם על הפעילות הסדירה של המעיים, ובמידת הצורך לטפל בזמן גם בבעיה הזאת, כי היא עלולה לגרום להחמרת המצב של הוורידים העדינים ברגליים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית