לידת תינוק, לידת אומה ושניהם ביחד בליל הסדר

מזל טוב יולדת יקרה! כמה נפלא ללדת בחודש ניסן, ראשון לחודשי השנה, תחילת האביב, האויר מלא ריחות של ניקיון והתרגשות גדולה לקראת ליל הסדר. החוויה הלאומית של משהו גדול שעומד להתרחש דומה במידה רבה ללידה שזה עתה חווית, יציאת העובר מהמייצרים, ממקום צר וצפוף לאויר העולם (הריון ולידה)

תרי וינברג | כיכר השבת |
לידת תינוק מקבילה לבני ישראל בשעה שיצאו ממצרים, הישר מהעבדות למדבר הפתוח, למרחבים, לתחילת היווצרות זהותם כעם, ממש כמו תחילת המסע של נשמתו של תינוקך וגיבוש זהותו כאחד יחיד ומיוחד בתוך העם המופלא הזה.

אך אליה וקוץ בה.

השמחה הרבה של הלידה בזמן המיוחד הזה, מלווה אצל נשים רבות בחשש ודאגה מאי יכולתם למלא את כל מצוות החג, לעמוד בקפדנות של ניקוי החמץ והכנת הבית לקראת החג. מאי יכולתך לקחת חלק בהכנות לסדר המשפחתי, מהעייפות והתשישות הרבה שאת חשה מול ההתרגשות הכללית והתזזיתיות של כל הסובבים אותך, ואת אולי מרגישה קצת בודדה כאן במערכה. קצת יוצאת דופן, קצת זנוחה, קצת חוששת מאי מילוי המצוות.

אמא יקרה, את לא לבד. גם אני ילדתי שניים מילדי בחודש ניסן, וכך גם אלפי אמהות יהודיות שקדמו לנו וחוו את אותה חוויה מרטיטה אך גם מבלבלת של לידת תינוק בסמוך לליל הסדר.

ואני רוצה לומר לך מלב אל לב: הכל בסדר! יהיה בסדר, בליל הסדר!

מותר לך לנוח ולקחת לעצמך את הזמן להתאושש מהלידה שזה אך עברת, ולאפשר לך ולתינוקך את זמן ההסתגלות זה לזה ולמציאות החדשה של האמהות.

חשוב שתחליטי בינך לבינך איזה מבין המשימות של הכנת הבית וליל החג את לוקחת על עצמך, ואילו משימות את "מוותרת" השנה לטובת אחרים שיעזרו לך – כן מותר לך לבקש עזרה! זה בסדר! אפילו כמה שעות של עזרה בתשלום כבר הרווחת שתי מצוות, גם בית נקי מחמץ וגם עזרת לעוד משפחה, להרוויח עוד קצת כסף לצורכי החג, ממש קמחא דפסחא...

חשוב יהיה גם שתעשי סדרי עדיפויות בתוך המטלות הרבות שמוטלות לפתחנו הנשים לקראת החג, כך שתדעי ראשון, ראשון ואחרון אחרון, וגם אם לא תספיקי הכל– לפחות תדעי שאת העיקר – עשית! איזה ענקית שאת.

חשוב שתדעי שכלום לא יהיה בסדר אם בליל הסדר תשבי עייפה, עצובה, מותשת, הן מהלידה והן מההכנות לחג, עם תחושת החמצה בלב.

אם יהיה זה כך – סימן שפספסת את העיקר!

כי העיקר הוא להגיע נקיה מבפנים ובמחוץ, לא רק ביתך נקי מחמץ, אלא גם נשמתך – נקייה וברה, מרגישה את החירות והחופש בלילה הזה כאילו בדיוק יצאת כעת ממצרים, פנויה לשמחה הגדולה של המעמד המרגש, מוכנה לחולל ולתופף עם מרים בשירת הים ולקרוא את שיר השירים באהבה גדולה – כאילו את היא הכלה, את היא חלק מהשכינה.

את – האם היהודיה , שמאז ועד היום לא הפסיקה לרגע לדאוג להמשכיותו של העם היהודי, בלידת תינוק חדש, ובלידה של נשמתך ויציאתה לחירות.

היי ברוכה. מזל טוב ופסח שמח וכשר

הכותבת היא דוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן פסיכותרפיסטית אישית, זוגית ומשפחתית

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית