סיפורי עדות: סורים לא מתחתנים עם אשכנזים?

מנהלי הסמינרים שדוחים בנות ממוצא מזרחי ואחר כך עומדים מול תלמידותיהם ומתיימרים ללמד ׳אהבת ישראל׳ מעלים בי מבוכה, תסכול וכעס. משפחות ׳מזרחיות׳ שמתעקשות לשלוח את מיטב בניהן ובנותיהן למוסדות ׳אשכנזיים׳ במקום להתעקש! לשלוח אותם למוסדות בעלי צביון מזרחי? מזיקות וניזוקות * אולי כדאי ללמוד מהעדה החאלבית?

Mame | כיכר השבת |
עבדתי באמריקה במוסד חינוך של הקהילה החאלבית- סורית. אחת התלמידות, בת לאחת המשפחות החשובות והעשירות בקהילה באה לבית הספר יום אחר מאושרת, אחיה התארס! שאלתי עם מי. אמרה לי רבקה קליין.
ק ל י י ן ?!? לא סורית!
את ה ׳פחחחחחחחחחחחחח׳ שחטפתי ממנה לא אשכח לעולם.נרא׳לך?! נחרה כלפי בבוז, מה פתאום לא סורית?! סורית כמונו, מ׳מאגן-דייויד׳!קליין... בסוריה?משכה כתפיים כמו שילדות בנות 14 עושות וענתה ׳לוידת׳, אולי משהו שם בדורי דורות התערבב׳.

****

שערי תורה, עטרת תורה, מגן דייויד ועוד עשרות מוסדות מזרחיים יוקרתיים באמריקה שאף ילד מזרחי לא יסכים להחליף לעולם! בבית ספר אשכנזי. גם היהודים החאלבים שב׳דיל׳ ניו ג׳רזי לא דוחפים את הילדים שלהם לבתי הספר בלייקווד האשכנזית השכנה.

לפני כמה שנים יצא לי לבלות שבת במחיצת הקהילה הטוניסאית ברומה. גם פה, קהילה יפה ומשגשגת. בתי ספר, בתי כנסת, תיכונים, רבנים ושאר מוסדות. אפס נחיתות או תחרות לעומת הקהילה האשכנזית (המזערית) בעיר הבירה בפרט או באיטליה בכלל. אותו מצב בפאריז, במארסיי בלונדון או בג׳יברלטר. קהילות ׳ספרדיות׳ משגשגות חיות בשלום ובשלוות הנפש לצידן של קהילות ׳אשכנזיות׳ בלי שום שום נחיתות או להיפך, התנשאות.

כל עוד יהודים חרדים גרים בקהילות קטנות, שאינן יכולות להחזיק יותר ממוסד חינוכי אחד, כל ילדי הקהילה, אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים ולפעמים אפילו בקושי דתיים- הולכים ביחד לבית ספר אחד. לעומת זאת, ככל שקהילות גדולות יותר, הן מסתווגות לקבוצות ייחודיות. תהליך טבעי.

לכן, היהדות בברוקלין, ניו ג׳רזי, לונדון, בני ברק, ירושלים ועוד, מתפלגת לפלגים ולקבוצות שמקימות כל אחת לעצמה מוסדות חינוך! הקמת מוסדות חינוך ייחודיים מאפשרת לכל קבוצה לשמר את ייחודיותה. מדוע, איפוא, קיים ומתקיים הסידור הזה בכל מקום אחר בעולם לבד מישראל?

קטונתי מלהבין.

אסכם ואומר, מנהלי הסמינרים שדוחים בנות ממוצא מזרחי ואחר כך עומדים מול תלמידותיהם ומתיימרים ללמד ׳אהבת ישראל׳ מעלים בי מבוכה תסכול וכעס. משפחות ׳מזרחיות׳ שמתעקשות לשלוח את מיטב בניהן ובנותיהן למוסדות ׳אשכנזיים׳ במקום להתעקש! לשלוח אותם למוסדות בעלי צביון מזרחי? מזיקות וניזוקות.

ובלי לשייך לעדה או מוצא כזה או אחר, הפעילו שיקול דעת והגיון בריא, מה שנוצר מטיבעו וטבעו הוא מה שקיים!

נקודות למחשבה..

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית