מי מפחד מרופא שיניים?

כיצד ניתן למנוע את הפחד מרופא שיניים לפחות אצל הדור הבא?

דינה פלר | כיכר השבת |
קשה לסווג את הביקור אצל רופא השיניים כתענוג, אך יחד עם זאת הפחד של רבים מאתנו מפני הרופא הזה הוא לא פרופורציונאלי. רבים דוחים את הביקור אצל רופא השיניים עד שהכאבים בפה הופכים לבלתי נסבלים. בדרך כלל הפחד הזה מלווה אותנו במשך כל החיים ומתחיל עוד בגיל הרך.

בשונה מהרבה רופאים אחרים שרק בודקים וממליצים על נטילת תרופות, רופא שיניים מתחיל בביצוע טיפולים לא נעימים כבר בדקות הראשונות של הביקור. כלומר, ההכרות עם איש המקצוע זה בדרך כלל מלווה בתחושות מאוד לא נעימות. כשזה קורה בגיל ילדות, לא פלא שההכרות הזאת משאירה אצל הילד מסקנה ברורה שהרופא הזה הוא איש מפחיד ומכאיב שכדאי להתרחק ממנו. אם לתחושות הלא נעימות ולרוב בלתי נמנעות מתווספות גם טעויות נפוצות של ההורים, לא מפתיע שאנשים רבים ורציונאליים לא מצליחים להתגבר על הפחד בעזרת שיקולים הגיוניים גם כעבור שנים רבות.

ראשית, הורים רבים נוהגים לדחות את ההכרות עם רופא השיניים עד שהילד זקוק נואשות לעזרתו. כשהילד נמצא במצוקה וסובל מכאבים הביקור אצל רופא השיניים כבר מתחיל ברגל שמאל. אם הילד מגיע לראשונה לרופא שינים לביקור שגרתי ובדיקה כללית שלא מחייבת טיפולים כואבים, הסיכוי שהוא ירצה לשתף פעולה עם הרופא גדל במאות אחוזים. ומכאן גם הסיכוי שהוא ישתף פעולה עם הרופא ברגע שיצטרך לקבל טיפול, גם הוא גדל, היות והרופא לא נתפס אצל הילד כדמות מאיימת.

מפחדים מרופא שיניים? גם הילד שלכם יפחד

שנית, הורים שפוחדים מרופאי השיניים בעצמם, לעיתים משדרים את הפחד הזה לילד. לא פעם רופאי השיניים מספרים על ההורים שמראש מתחילים להבטיח לילדים מתנות ופינוקים בתמורה לביקור והתנהגות יפה אצל רופא שיניים. ילד שלא רגיל לפרסים כאלה עבור ביקור אצל כל רופא אחר לא יכול שלא לקלוט את הרמז כי הפעם מדובר בביקור הרבה יותר קשה. הפחד ואי הוודאות יכולים לגרום לילד לחץ גדול כל כך שהוא אפילו יסרב להכנס לחדרו של הרופא.

בשונה מהרבה רופאים אחרים שרק בודקים וממליצים על נטילת תרופות, רופא שיניים מתחיל בביצוע טיפולים לא נעימים כבר בדקות הראשונות של הביקור. כלומר, ההכרות עם איש המקצוע זה בדרך כלל מלווה בתחושות מאוד לא נעימות. כשזה קורה בגיל ילדות, לא פלא שההכרות הזאת משאירה אצל הילד מסקנה ברורה שהרופא הזה הוא איש מפחיד ומכאיב שכדאי להתרחק ממנו. אם לתחושות הלא נעימות ולרוב בלתי נמנעות מתווספות גם טעויות נפוצות של ההורים, לא מפתיע שאנשים רבים ורציונאליים לא מצליחים להתגבר על הפחד בעזרת שיקולים הגיוניים גם כעבור שנים רבות.,ראשית, הורים רבים נוהגים לדחות את ההכרות עם רופא השיניים עד שהילד זקוק נואשות לעזרתו. כשהילד נמצא במצוקה וסובל מכאבים הביקור אצל רופא השיניים כבר מתחיל ברגל שמאל. אם הילד מגיע לראשונה לרופא שינים לביקור שגרתי ובדיקה כללית שלא מחייבת טיפולים כואבים, הסיכוי שהוא ירצה לשתף פעולה עם הרופא גדל במאות אחוזים. ומכאן גם הסיכוי שהוא ישתף פעולה עם הרופא ברגע שיצטרך לקבל טיפול, גם הוא גדל, היות והרופא לא נתפס אצל הילד כדמות מאיימת.,מפחדים מרופא שיניים? גם הילד שלכם יפחד,שנית, הורים שפוחדים מרופאי השיניים בעצמם, לעיתים משדרים את הפחד הזה לילד. לא פעם רופאי השיניים מספרים על ההורים שמראש מתחילים להבטיח לילדים מתנות ופינוקים בתמורה לביקור והתנהגות יפה אצל רופא שיניים. ילד שלא רגיל לפרסים כאלה עבור ביקור אצל כל רופא אחר לא יכול שלא לקלוט את הרמז כי הפעם מדובר בביקור הרבה יותר קשה. הפחד ואי הוודאות יכולים לגרום לילד לחץ גדול כל כך שהוא אפילו יסרב להכנס לחדרו של הרופא.,,מאידך, מעטים מנסים לפתח את שיתוף הפעולה עם הילד דרך השאיפה הטבעית של הילדים להכיר את העולם. הילדים מתעניינים בגופם, בתהליכים שמתרחשים בו, במכונות וטכנולוגיות חדשות. אז במקום לספר לילד על הצעצוע החדש שהוא יקבל אחרי הביקור, ניתן לספר לילד על החידקים שמכרסמים את השן שלו, לצייר יחד אתו את המפלצות הקטנות, לדבר אתו על הקוסם הטוב שלמד שיטות סודיות להבריח את הרשעים מהשיניים שלו... גם בתוך חדרו של רופא השיניים מצפים לילד הרבה מאוד דברים מעניינים, החל מהכיסא הנע ועד לכוס ש"מתמלא בעצמו" במים. ילד שלא נמצא בלחץ ופתוח לגילוי העולם, ישמח לחקור את הדברים האלה ולשתף פעולה עם הרופא.,יחד עם זאת, אין טעם גם לבטל את החוויה הלא נעימה שצפויה לילד. כשאנו מבטיחים לילד ש"לא יכאב לו בכלל", אנחנו לא רק משקרים לו, אנחנו גם לא מאפשרים לו להתכונן נפשית לאי הנעימות הצפויה וגם משדרים לו כי אינו יכול להסתמך על רגשותיו. ילד שיודע כי בקרוב יצטרך להפגין את היכולת להתאפק ולהתגבר, מוצא לכך משאבים פנימיים. המבוגר שיודע כי הפחד שלו מבוסס בסך הכול על הרצון להימנע מכאב קטן, לרוב יצליח להתגבר על זה בעזרת שכנוע עצמי וכוח רצון, וזאת לעומת האיש שכלל לא מבין מדוע הוא פוחד כל כך לפתוח את הפה. חשוב מאוד מגיל צעיר להשאיר את החשש מפני רופאי השיניים בגבולות ההגיון הבריא ולא להפוך אותו לפחד היסטרי ולא רציונאלי.
גם את יכולה להשיג שיניים מושלמות כאלה

מאידך, מעטים מנסים לפתח את שיתוף הפעולה עם הילד דרך השאיפה הטבעית של הילדים להכיר את העולם. הילדים מתעניינים בגופם, בתהליכים שמתרחשים בו, במכונות וטכנולוגיות חדשות. אז במקום לספר לילד על הצעצוע החדש שהוא יקבל אחרי הביקור, ניתן לספר לילד על החידקים שמכרסמים את השן שלו, לצייר יחד אתו את המפלצות הקטנות, לדבר אתו על הקוסם הטוב שלמד שיטות סודיות להבריח את הרשעים מהשיניים שלו... גם בתוך חדרו של רופא השיניים מצפים לילד הרבה מאוד דברים מעניינים, החל מהכיסא הנע ועד לכוס ש"מתמלא בעצמו" במים. ילד שלא נמצא בלחץ ופתוח לגילוי העולם, ישמח לחקור את הדברים האלה ולשתף פעולה עם הרופא.

יחד עם זאת, אין טעם גם לבטל את החוויה הלא נעימה שצפויה לילד. כשאנו מבטיחים לילד ש"לא יכאב לו בכלל", אנחנו לא רק משקרים לו, אנחנו גם לא מאפשרים לו להתכונן נפשית לאי הנעימות הצפויה וגם משדרים לו כי אינו יכול להסתמך על רגשותיו. ילד שיודע כי בקרוב יצטרך להפגין את היכולת להתאפק ולהתגבר, מוצא לכך משאבים פנימיים. המבוגר שיודע כי הפחד שלו מבוסס בסך הכול על הרצון להימנע מכאב קטן, לרוב יצליח להתגבר על זה בעזרת שכנוע עצמי וכוח רצון, וזאת לעומת האיש שכלל לא מבין מדוע הוא פוחד כל כך לפתוח את הפה. חשוב מאוד מגיל צעיר להשאיר את החשש מפני רופאי השיניים בגבולות ההגיון הבריא ולא להפוך אותו לפחד היסטרי ולא רציונאלי.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית