לנצח את הלא נודע, לשרוד את אי הוודאות

לחוצה מחוסר ידיעת העתיד? שונאת אי ודאות? יש דרך לשרוד בטוב גם את המצב הזה

רינה כספי | כיכר השבת |
החיים מלאי הפתעות, אבל כשהמצב מהמוכר ופחות או יותר צפוי הופך לאי וודאות מוחלטת, קשה מאוד לשמור על קור רוח.

כשמתרחש אירוע לא צפוי לחלוטין, וכלל לא ידוע לנו מה יקרה מחר, וגם לא ברור כל כך מה קורה היום, אנחנו נלחצים. אנשים מסוימים מגיבים למצבים של א-יוודאות אפילו בהחמרת המחלות הכרוניות, למשל, בעליית לחץ הדם.

שינויים בהפתעה

אחת הדוגמאות הפשטות למצב הזה הוא שינויים מהותיים בהנהלת החברה או מכירת החברה לחברה אחרת וגל פיטורים בעקבות כך.

כל יום אנחנו באים לעבודה ברגליים רועדות ולא יודעים האם היום הזה לא יהיה היום האחרון שלנו במקום הקבוע. האווירה המתוחה במפעל והשמועות לא מוסיפות לשלווה נפשית.

לפעמים הלחץ והפחד מסיחים את הדעת עד כדי כך שבן אדם מתקשה לתפקד. והדבר לא מוסיף כמובן להרגעת המצב.

יחד עם זאת, אם בכל זאת נחשוב בקור רוח על המתרחש, נראה שלכל מצב של אי הוודאות קיימים 3 פתרונות בלבד, ודווקא לא קשה כל כך להתכונן לכל התרחישים האלה.

להתכונן לכל תרחיש

התרחיש הראשון הוא שיפור המצב. רובנו לא אוהבים שינויים, ובכל מצב כזה חוששים שהכול ילך ויתדרדר.

יחד עם זאת, לא פעם השינוים הם לטובה. אם נחזור לדוגמה שלנו, שינויים בהנהלה ומכירת החברה יכולים להביא לשינוים באסטרטגיה שיובילו דווקא לרווחים נוספים, העלאת משכורות ופתיחת משרות חדשות. ולא כדאי להתעלם לגמרי מאפשרויות כאלה.

לפחות אם זה יקרה, אתם תהיו מוכנים ולא תתנו למישהו זריז יותר לעקוף אתכם. אין צורך לתכנן בפרטי פרטים שיחה עם המנהל החדש, אבל כדאי לקחת בחשבון שבמקרה של פתיחת משרות חדשות כדאי לבוא ולבקש קידום בצורה מנומקת.

יכול להיות גרוע יותר

התרחיש שאנחנו בדרך כלל מתכוננים אליו הוא התדרדרות המצב, למשל גל פיטורים. התרחיש הגרוע נראה יותר מפחיד כשמשתדלים לא לחשוב עליו. אם לוקחים נשימה עמוקה וחושבים בהגיון, לרוב התרחיש הגרוע לא נורא עד כדי כך.

אפשר לבדוק את המצב בשוק העבודה, לשכתב את קורות החיים, להודיע לחברים שאתם מעוניינים לשמוע על משרות חדשות בתחום... בסופו של דבר, ניתן אפילו לחשוב ברצינות על החלום של עסק עצמאי.

כשמתרחש אירוע לא צפוי לחלוטין, וכלל לא ידוע לנו מה יקרה מחר, וגם לא ברור כל כך מה קורה היום, אנחנו נלחצים. אנשים מסוימים מגיבים למצבים של א-יוודאות אפילו בהחמרת המחלות הכרוניות, למשל, בעליית לחץ הדם.,שינויים בהפתעה,אחת הדוגמאות הפשטות למצב הזה הוא שינויים מהותיים בהנהלת החברה או מכירת החברה לחברה אחרת וגל פיטורים בעקבות כך.,כל יום אנחנו באים לעבודה ברגליים רועדות ולא יודעים האם היום הזה לא יהיה היום האחרון שלנו במקום הקבוע. האווירה המתוחה במפעל והשמועות לא מוסיפות לשלווה נפשית.,לפעמים הלחץ והפחד מסיחים את הדעת עד כדי כך שבן אדם מתקשה לתפקד. והדבר לא מוסיף כמובן להרגעת המצב.,יחד עם זאת, אם בכל זאת נחשוב בקור רוח על המתרחש, נראה שלכל מצב של אי הוודאות קיימים 3 פתרונות בלבד, ודווקא לא קשה כל כך להתכונן לכל התרחישים האלה.,להתכונן לכל תרחיש,התרחיש הראשון הוא שיפור המצב. רובנו לא אוהבים שינויים, ובכל מצב כזה חוששים שהכול ילך ויתדרדר.,יחד עם זאת, לא פעם השינוים הם לטובה. אם נחזור לדוגמה שלנו, שינויים בהנהלה ומכירת החברה יכולים להביא לשינוים באסטרטגיה שיובילו דווקא לרווחים נוספים, העלאת משכורות ופתיחת משרות חדשות. ולא כדאי להתעלם לגמרי מאפשרויות כאלה.,לפחות אם זה יקרה, אתם תהיו מוכנים ולא תתנו למישהו זריז יותר לעקוף אתכם. אין צורך לתכנן בפרטי פרטים שיחה עם המנהל החדש, אבל כדאי לקחת בחשבון שבמקרה של פתיחת משרות חדשות כדאי לבוא ולבקש קידום בצורה מנומקת.,יכול להיות גרוע יותר,התרחיש שאנחנו בדרך כלל מתכוננים אליו הוא התדרדרות המצב, למשל גל פיטורים. התרחיש הגרוע נראה יותר מפחיד כשמשתדלים לא לחשוב עליו. אם לוקחים נשימה עמוקה וחושבים בהגיון, לרוב התרחיש הגרוע לא נורא עד כדי כך.,אפשר לבדוק את המצב בשוק העבודה, לשכתב את קורות החיים, להודיע לחברים שאתם מעוניינים לשמוע על משרות חדשות בתחום... בסופו של דבר, ניתן אפילו לחשוב ברצינות על החלום של עסק עצמאי.,,אם ה' לא ישמור,והתרחיש שפחות חושבים עליו, אבל מבחינה סטטיסטית הוא הנפוץ ביותר, זה שימור המצב הקיים. הרבה פעמים השינוים שמתרחשים סביבנו לא נוגעים לנו באופן ישיר ולא משפיעים על חיינו, לפחות לא בצורה משמעותית.,כך למשל, יתכן שאחרי שיחת הכרות עם המנכ"ל החדש העבודה בחברה תתנהל כסדרה ועובדים מן השורה לא ירגישו כלל בהבדל.,במקום להקדיש זמן לחששות וחשדות, עדיף לחשוב ברצינות על כל שלושת התרחישים האפשריים, ולבדוק היטב את כל האפשרויות וההזדמנויות.,לרוב אחרי מציאת פתרונות אפשריים לשלושת המצבים, אי הוודאות כבר נראית הרבה פחות מפחידה והרבה יותר צפויה. ובמצב של רוגע וקור רוח הרבה יותר קל לתפקד ולממש את הפתרונות האלה.
קחי דקה לחשוב על כל תרחיש. לנצח את אי הוודאות (אילוסטרציה: shutterstock)

אם ה' לא ישמור

והתרחיש שפחות חושבים עליו, אבל מבחינה סטטיסטית הוא הנפוץ ביותר, זה שימור המצב הקיים. הרבה פעמים השינוים שמתרחשים סביבנו לא נוגעים לנו באופן ישיר ולא משפיעים על חיינו, לפחות לא בצורה משמעותית.

כך למשל, יתכן שאחרי שיחת הכרות עם המנכ"ל החדש העבודה בחברה תתנהל כסדרה ועובדים מן השורה לא ירגישו כלל בהבדל.

במקום להקדיש זמן לחששות וחשדות, עדיף לחשוב ברצינות על כל שלושת התרחישים האפשריים, ולבדוק היטב את כל האפשרויות וההזדמנויות.

לרוב אחרי מציאת פתרונות אפשריים לשלושת המצבים, אי הוודאות כבר נראית הרבה פחות מפחידה והרבה יותר צפויה. ובמצב של רוגע וקור רוח הרבה יותר קל לתפקד ולממש את הפתרונות האלה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית