לצאת מהדיכאון: הדרך ללמוד את תורת האושר

מדענים אמריקאים מתחומים שונים הקימו אתר שלם שמלמד אותנו להיות מאושרים יותר

Mame | כיכר השבת |
קשה לחשוב על מושג אחר כה קשה להגדרה כמו "אושר". אנחנו אפילו לא יודעים בוודאות מה היחס בין הגורמים הפיזיולוגים לגורמים הנפשיים בתוך אותו מושג.

האם האושר תלוי בנו או בנסיבות בהן אנו חיים? לכל אחד יש דעה שונה בנושא, נימוקים ודוגמאות שיוכיחו כל הגדרה שננסה לתת לאושר.

בארה"ב הוקם אף אתר מיוחד www.happyfy.com שמנסה לחקור בצורה מדעית את המושג החמקמק הזה וללמד את האנשים להיות מאושרים יותר.

לרוב אנחנו מדברים על אושר בתור משהו שכביכול בא לבקר אותנו, לא משהו שמהווה חלק בלתי נפרד מאתנו. אבל האושר אינו ענן שיכול לרדת עלינו ויכול לחלוף על פנינו.

ללא קשר להגדרה של האושר הוא תמיד יכול להיות רק המצב הפנימי שלנו. ותורת האושר האמריקאית אומרת שיש קשר ישיר בין המצב הפנימי הזה למספר הרגלים ונהלים שעלינו לפתח.

רבים מבלבלים בין הרגשת התלהבות ואופוריה לאושר. אבל הרגשה עילאית אינה מילה נרדפת לאושר, לפחות בגלל שאחרי כל התלהבות יש ירידה במצב הרוח וההרגשה הכללית.

הירידה הזאת לא אומרת שמה שהסב לנו אושר גדול כל כך עד לפני מספר ימים כבר אכזב אותנו. פשוט הגוף שלנו מבחינה פיזיולוגית אינו מסוגל להיות במצב מרומם כזה לאורך זמן.

אופוריה קשורה בהפרשה של מספר הורמונים שהפרשתם תמיד מוגבלת בזמן כדי לא לפגוע בתפקוד התקין של הגוף. לכן אין טעם להגדיר כיעד הניסיון להיות כל הזמן במצב רוח מעולה ומרומם, זה פשוט בלתי אפשרי מבחינה גופנית.

גם אין טעם לנסות להגדיר אושר דרך חפצים או כסף. נכון, כשאנחנו מקבלים משהו מוחשי שמזמן רצינו, אנחנו מרגישים שמחים ואפילו מאושרים אם מדובר במשהו רציני מאוד, כמו למשל בית.

עם הזמן ההרגשה הזאת נעלמת, ואם מדובר במשהו קטן כמו שמלה, תחושת אושר רגעי מתחלפת מהר מאוד בחיפוש אחרי שמלה חדשה.

לא צריך לערוך מחקר רב משתתפים כדי לראות שעם הזמן ההנאה שלנו מחפצים חדשים נהית קטנה יותר, ואנו חפצים בדברים חדשים ויפים יותר, בסכומי כסף גדולים ומרשימים יותר וכו'.

כולנו לצערנו יודעים להסתגל יפה מאוד לכל הנאה, לכן בפעם השנייה כל הנאה כבר לא נתפסת על ידינו כהנאה, אלא כמשהו מובן מאיליו. במילים אחרות, כל רכישה מסוגלת לספק הנאה רגעית וחד-פעמית בלבד, בזמן שאושר אמתי הוא מצב מתמשך.

האם האושר תלוי בנו או בנסיבות בהן אנו חיים? לכל אחד יש דעה שונה בנושא, נימוקים ודוגמאות שיוכיחו כל הגדרה שננסה לתת לאושר.,בארה"ב הוקם אף אתר מיוחד www.happyfy.com שמנסה לחקור בצורה מדעית את המושג החמקמק הזה וללמד את האנשים להיות מאושרים יותר.,לרוב אנחנו מדברים על אושר בתור משהו שכביכול בא לבקר אותנו, לא משהו שמהווה חלק בלתי נפרד מאתנו. אבל האושר אינו ענן שיכול לרדת עלינו ויכול לחלוף על פנינו.,ללא קשר להגדרה של האושר הוא תמיד יכול להיות רק המצב הפנימי שלנו. ותורת האושר האמריקאית אומרת שיש קשר ישיר בין המצב הפנימי הזה למספר הרגלים ונהלים שעלינו לפתח.,רבים מבלבלים בין הרגשת התלהבות ואופוריה לאושר. אבל הרגשה עילאית אינה מילה נרדפת לאושר, לפחות בגלל שאחרי כל התלהבות יש ירידה במצב הרוח וההרגשה הכללית.,הירידה הזאת לא אומרת שמה שהסב לנו אושר גדול כל כך עד לפני מספר ימים כבר אכזב אותנו. פשוט הגוף שלנו מבחינה פיזיולוגית אינו מסוגל להיות במצב מרומם כזה לאורך זמן.,אופוריה קשורה בהפרשה של מספר הורמונים שהפרשתם תמיד מוגבלת בזמן כדי לא לפגוע בתפקוד התקין של הגוף. לכן אין טעם להגדיר כיעד הניסיון להיות כל הזמן במצב רוח מעולה ומרומם, זה פשוט בלתי אפשרי מבחינה גופנית.,גם אין טעם לנסות להגדיר אושר דרך חפצים או כסף. נכון, כשאנחנו מקבלים משהו מוחשי שמזמן רצינו, אנחנו מרגישים שמחים ואפילו מאושרים אם מדובר במשהו רציני מאוד, כמו למשל בית.,עם הזמן ההרגשה הזאת נעלמת, ואם מדובר במשהו קטן כמו שמלה, תחושת אושר רגעי מתחלפת מהר מאוד בחיפוש אחרי שמלה חדשה.,לא צריך לערוך מחקר רב משתתפים כדי לראות שעם הזמן ההנאה שלנו מחפצים חדשים נהית קטנה יותר, ואנו חפצים בדברים חדשים ויפים יותר, בסכומי כסף גדולים ומרשימים יותר וכו'.,כולנו לצערנו יודעים להסתגל יפה מאוד לכל הנאה, לכן בפעם השנייה כל הנאה כבר לא נתפסת על ידינו כהנאה, אלא כמשהו מובן מאיליו. במילים אחרות, כל רכישה מסוגלת לספק הנאה רגעית וחד-פעמית בלבד, בזמן שאושר אמתי הוא מצב מתמשך.,,אז אם האושר אינו מצב רוח ואינו הנאה רגעית, מה הוא? המדענים האמריקאים סבורים כי אושר הוא תחושת סיפוק מחיי היום-יום שלנו.,הנסיבות משתנות ואיתן גם מצב הרוח שלנו, אבל תחושת הסיפוק והאושר הכללי נשארת אתנו לאורך זמן.,הם טוענים גם כי האושר אינו יעד שאליו עלינו לשאוף, אלה משימה שעל ביצועה עלינו לעבוד מדי יום. עלינו לעבוד על הדרך בה אנחנו רואים את העולם סביבנו, על הדרך בה אנו מתייחסים לאנשים ולאירועים.,ולא פחות חשוב, עלינו גם לגוון את כל אותן פעילויות שמסבות לנו אושר כדי לשחזר פעם אחרי פעם תחושה של חידוש והנאה.,המלצה חשובה מאוד של מומחי האושר האמריקאים היא גם לחלוק את האושר, לעזור לאנשים ולחוות את הדברים הטובים יחד עם אנשים קרובים. כך אנחנו בעצם הופכים את האושר להד שחוזר אלינו.
אל תתבלבלו בין הרגשת התלהבות ואופוריה לאושר (צילום: shutterstock)

אז אם האושר אינו מצב רוח ואינו הנאה רגעית, מה הוא? המדענים האמריקאים סבורים כי אושר הוא תחושת סיפוק מחיי היום-יום שלנו.

הנסיבות משתנות ואיתן גם מצב הרוח שלנו, אבל תחושת הסיפוק והאושר הכללי נשארת אתנו לאורך זמן.

הם טוענים גם כי האושר אינו יעד שאליו עלינו לשאוף, אלה משימה שעל ביצועה עלינו לעבוד מדי יום. עלינו לעבוד על הדרך בה אנחנו רואים את העולם סביבנו, על הדרך בה אנו מתייחסים לאנשים ולאירועים.

ולא פחות חשוב, עלינו גם לגוון את כל אותן פעילויות שמסבות לנו אושר כדי לשחזר פעם אחרי פעם תחושה של חידוש והנאה.

המלצה חשובה מאוד של מומחי האושר האמריקאים היא גם לחלוק את האושר, לעזור לאנשים ולחוות את הדברים הטובים יחד עם אנשים קרובים. כך אנחנו בעצם הופכים את האושר להד שחוזר אלינו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית