פעוט בן שנתיים, לבד בעולם

איך מתמודדים ילדים עם אובדן של אחד מהוריהם? מהם ארבעת השלבים שחווים אנשים שאיבדו אדם שיקר להם? ואיך נמנעים מהידרדרות לדיכאון בעקבות אובדן של אדם קרוב?

יערית אלבז | כיכר השבת |
ימי השבעה הסתיימו, אט אט כולם מפנים את בית האלמנה הטריה. כמעט לבדה בעולם. היא ובנה הקטן. שבורה וכאובה.

הם עולים חדשים מרוסיה, הוריה תכף יעלו על מטוס ויחזרו לעיר מגורם. גם הורי בעלה המנוח מתגוררים מעבר לים, אבל היא מתעקשת להישאר. כאן, ליד הקבר הטרי של בעלה. היא רוצה להיות אתו בתקופת האבל ולעבור את שלבי האובדן הכי קרוב אליו.

זה קרה כל-כך מהר. הם עלו בשמחה ארצה, וכמו משום מקום, הגיעה המחלה הארורה ההיא ומוטטה את חייהם. והיא, בחורה צעירה בתחילת דרכה עם ילד קטן ויתום תנסה להתחיל לצעוד מחדש.

התיאור הזה יכול להתאים לאלפי סיפורי אובדן.

אובדן של אדם קרוב נראה כבלתי נתפס ולא אפשרי. אלו החווים אותו בשלביו הראשונים כמעט ומרימים ידיים. "אין לנו לאן להמשיך מכאן", הם אומרים לעצמם. אבל ימי השבעה עוברים, ואל התודעה מחלחלת התובנה - החיים חייבים להימשך.

השלב הראשוני הוא איסוף זיכרונות, כל דבר מזכיר את האהוב שהלך לעולמו. יש כאלה שנצמדים לכל זכר ויש שהזיכרון מעיק עליהם והם מנסים להחביא או לשמר אותו לעצמם בלבד.

השלב השני הוא הבדיקה - איסוף חומר. איך נהג המנוח וכיצד ניתן להמשיך בדרכו. שלב ההנצחה.

הזמן הוא תרופת האובדן, הוא אמנם מרפא את הכאב החד והצורב, אך אינו מהווה תחליף לחיסרון העמוק. מי שחווה אובדן חש תמיד חסר מסוים בליבו, החוסר כמובן משתנה מאדם לאדם ומקרבת הנפטר, אך החיסרון תמיד קיים ומנקר.

השלב השלישי הוא הצפייה למת שיופיע. שייתן סימן. הדאגה האנושית ל"היכן הוא נמצא", הידיעה כי אין קשר בשום דרך שהיא מביאה לציפייה דרוכה כי יופיע בחלום ויתקשר עימם. יש המקצינים ומנסים לתקשר עם המת בדרכים שונות ומשונות.

השלב הרביעי הוא שלב ההתמודדות. הוא מתרחש כחודש לאחר הטרגדיה. לפתע נותרים רק הזכרונות.

לא כולם מסוגלים להתמודד עם הכאב, ובמקרים רבים מי שחווה אובדן לוקה בדיכאון.

איך ילדים מתמודדים עם אובדן?

עולמם של הילדים לא מאפשר להם בתחילה לקלוט את משמעות האובדן לטווח רחוק. הם נעצבים ובוכים מהנתק המידי. לכל גיל השפעה אחרת ודרכי התמודדות שונות עם אובדן.

ילד המקבל תמיכה נכונה מהסביבה, לא רק רחמים אלה תמיכה במובן הפסיכולוגי רגשי, יחווה את התהליך בצורה קלה יותר.

כשילד מאבד את אביו או אמו, התנהגותו עלולה ליצור מתח בקרב בני המשפחה. ההורה יכול לשפוט את הילד על התנהגותו, הגעגועים שהוא חש והצורך לפרוק את הכאב באמצעות בכי.

הילד יכול גם לחוות את ההורה שאיבד כנוכח בחייו. במקרה כזה, ההורה שאיבד מענק לו ביטחון, חום ואהבה. תחושה כזו משפיעה גם על מצב רוחה של המשפחה כולה.

עולמם של ילדים שחוו אובדן מתעצם וגדל יותר מבחינה רגשית. לכן אם הנך בחברת ילד שחווה אובדן מוטב להיוועץ באיש מקצוע כדי לעזור לו לצלוח את תקופת האבל ולהקל מעליו עד כמה שניתן.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית