אמא, אל תבטיחי סתם!

מה לא הבטחנו לעצמנו ל'אחרי החגים'? אחרי החגים נעשה דיאטה, אחרי החגים הבית ישוב להיות מסודר, אחרי החגים נפנה זמן לכל ילד בכל יום, אחרי החגים נלך לבקר את סבא בבית אבות לפחות פעם בשבוע * לפני שאת מבטיחה הבטחות, יש כמה כללים שאת חייבת לדעת (חינוך)

מנוחה פוקס | כיכר השבת |
הגיע 'אחרי החגים' ואנו מתחילים לדשדש בקיום ההבטחות, אלא שמה שהבטחנו לעצמנו ולא נקיים – אולי נצליח לקיים בפעם אחרת, כרגע בכל אופן נסלח לעצמנו. גרוע מכך מה שהבטחנו לאחרים, למשל לילדינו.

לא פעם אנו מבטיחים דבר מה לילד, אחר כך איננו מקיימים. יש לדעת שהבטחה שהבטחנו למישהו אחר – עלינו לקיימה ללא כל תירוץ. יש עוד כמה כללים בדרך להבטחה, אולי לאחר שנבין אותם לא נבטיח הבטחות כל כך מהר.

1. הפסיקו להבטיח כל כך הרבה הבטחות לילדים. "אם תלך לישון מוקדם תקבל פרס", "אם תשמע בקול אימא אתן לך ללכת לשחק עם מאיר בצהריים". אם הילד ילך לישון מוקדם – זה עצמו יהיה הפרס, אם ישמע בקול אימא, הוא רק ירוויח מזה. לימדו תכסיסים אחרים חוץ מהבטחות, שחלק מהן לא תצליחו לקיים.

2. זכרו שהבטחה שהבטחתם אתם חייבים לקיים לכן אל תבטיחו בשום פנים הבטחה שלא תוכלו לקיימה. ילדתכם לא מוכנה לקחת את אחותה הקטנה לגן – אל תבטיחו לה שבצהריים תלך להצגה, אם אתם יודעים שלא תוכלו לקחת אותה לשם. מהר מאד היא תלמד שלא להאמין לכם ולהבטחותיכם.

3. אל תבטיחו לילדים עונש שלא יצא ממנו כלום אחר כך, כמו: "חכו שאבא יבוא ויראה לכם מה זה" כשאבא ידוע להם ככזה שבא, מוציא מהמיטה ומאפשר להסתובב בבית, כפי שאינך מרשה.

4. אמרו דברים ברורים כשאתם מבטיחים. אל תאמרו: 'מי שיהיה ילד טוב בנסיעה – יקבל מציצה'. מה זה ילד טוב בדיוק? למה אתם חותרים? אל תאמרו: 'היית ילד רע לכן לא תקבל!' מה זה ילד רע? מה הוא עשה? מה הוא צריך לעשות? אל תבלבלו אותו.

5. הבטחתם משהו לילד? אל תבטיחו לו שתעשו משהו בעוד חודשיים כשהוא ילד בן -3, אם תעשו כך הוא לא יפסיק לנדנד לכם מדי בוקר ולהבין בדיוק מה אמרתם ולמה התכוונתם. בסוף יימאס לכם ותתנו לו כבר את המציצה, אפילו שאינכם חפצים בכך.

6. אתם רוצים להבטיח הבטחה לילד? בדקו אם הדבר שהבטחתם אכן ראוי לו, אולי הוא קטן בשביל המתנה הזו? אולי הוא גדול מדי בשביל לנסוע למקום שאתם רוצים לקחת אותו?

7. הבטחתם? קיימו בכל מחיר גם אם הילד עשה מעשה רע! לא ייתכן שהבטחתם לילד שעזר לכם בפירוק הסוכה – שתיקחו אותו אתכם העירה לקנות לו בגדי חורף ופתאום, כשהוא רב עם אחותו התחרטתם.
אין הבטחה הקשורה לעניין אחד, נוגעת במעשה אחר.

8. הבטחתם? תנו לילד הרגשה שאתם שמחים לשמח אותו. אל תתנו לו את הדבר כלאחר יד, אל תתנו לו את הדבר ברוגז, לאחר שמנדנד כבר לקבל. תנו לו כי מגיע לו, תנו לו בשמחה עוד לפני שיבקש.

9. לפעמים קיום ההבטחה לא תלוי בכם. אתם צודקים, אבל מה לעשות שהבטחה חייבים לקיים? הבטחתם לילד שתיקחו אותו בעצמכם לגן, אבל בדיוק הטכנאי צריך להגיע ואינכם יכולים לצאת. הסבירו לילד את הדבר, אם תהיו אמתיים וכנים הילד יבין, אם תנסו להוליכו בדרכי עורמה. הוא יחשוד בכם לתמיד.

10. הבטחתם וקרה משהו ששיבש את ההבטחה? למשל הבטחתם ללכת לסבתא, אבל סבתא בדיוק התאשפזה בבית חולים, שוחחו על כך עם הילדים וחישבו יחד על תחליף הוגן. ילד שמתייעצים עמו, מרגיש בוגר ומבין עניין. סמכו עליו שיעלה רעיון איכותי.

11. אתם שומעים את עצמכם אומרים לילדים: הבטחנו אבל לא הבטחנו לקיים? – זה סימן שעליכם לרדת מעץ ההבטחות. אחרת תשמעו את ילדיכם בקרוב אומרים לאח הקטן שמחכה לקיום ההבטחה שלהם: אז מה אם הבטחנו? מישהו הבטיח שנעשה את זה?

שורה אחרונה:
הבטחה צריכה להיות משהו שאינו בשגרה. בין אם היא הבטחה לטוב ובין אם הבטחה לעונש ולרע. ברגע שההבטחה נעשית כדבר שבשגרה היא לא מדברת לילד, היא עוברת ליד אזנו ללא שחודרת פנימה, היא מביאה לכך שלא יצליחו ההורים לקיימה והיא שווה כקליפת השום.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית