למה הקב"ה נתן לנו את האופציה לקלל?

אין הרבה אנשים שניגשים היום לאדם חשוב ומבקשים: תקלל אותי. מאידך, להתברך- כל אדם מבקש ללא שום קשר להגדרתו הדתית או הרוחנית. זהו טבע האדם. אין פה אופציות שוויוניות. יש אחת המועדפת על פי רוב גורף ואחת, שאינה רצויה ואינה מקובלת. אם כן, מדוע הקב"ה נותן בכלל את האופציה? (פרשת שבוע)

נעמה טוכפלד | כיכר השבת |
בוחרים בטוב - "רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה".(פרק יא פס' כ"ו)

פרשת ראה היא פרשה הנקראת על פי רוב בשבת מברכין חודש אלול, זוהי פרשה המעניקה כוח לעבודת חודש אלול, ומהי העבודה הנדרשת מאיתנו בחודש אלול? "אני לדודי ודודי לי" שיחה פתוחה מול הקב"ה: מה עשיתי, מה לא עשיתי, מה עוד רצוני לעשות, ומה לא צריך לעשות. גם על הטעויות אנחנו מודים ופותחים חשבון נפש ישיר: ממה למדנו ואיפה טעינו.

עניין זה מתקשר היטב לפרשה בפסוק "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה".

כל מילה בפסוק הזה היא בעלת משמעות רבה, אך כאשר מתבוננים בעניינו של חודש אלול ובכלל, במערכת היחסים שלנו עם הבורא, יש כאן משהו מוזר. הקב"ה מניח לפנינו ברכה וקללה. האם מישהו יבחר בקללה מרצון ובמודע? מדוע בכלל הקב"ה יוצר את האופציה לקללה, כאילו זו בחירה לגיטימית כמו ברכה?

אין הרבה אנשים שניגשים היום לאדם חשוב ומבקשים: תקלל אותי. מאידך, להתברך- כל אדם מבקש ללא שום קשר להגדרתו הדתית או הרוחנית. זהו טבע האדם. אין פה אופציות שוויוניות. יש אחת המועדפת על פי רוב גורף ואחת, שאינה רצויה ואינה מקובלת. אם כן, מדוע הקב"ה נותן בכלל את האופציה?

מסבירה תורת החסידות לפי אחד מעקרונות היהדות הבסיסיים ביותר, הלא הוא עיקרון הבחירה החופשית בהיעדר רע בעולם, לא היינו יודעים טוב מהו ומימלא, לא היינו יכולים לבחור בו. הוא היה "נכפה" עלינו מלמעלה וכביכול היה הופך אותנו לרובוטים חסרי אישיות.

יתרה מזאת, מעלתו הגדולה של הרע היא שזו מאפשרת לנו לבחור בטוב כפעולה רצונית. כלומר, הבחירה בטוב, מסתבר איננה מובנת מאליה. מה שנתפס בעיננו כטוב, פעמים רבות הוא רע מוחלט. אבל בגלל קיומו של הטוב האמיתי, האותנטי יש לנו יכולת לזהות ולהבדיל בין טוב מזוייף וזמני, לטוב אמיתי ונצחי וזוהי "מעלתה" של הקללה כביכול.

הקללה איננה בבחינת "עונש" על בחירות לא נכונות שהרי כתוב" אין רע יורד מלמעלה". כל מה שהקב"ה עושה- לטוב הוא עושה. הרע והשלילי בעולם הם תוצאה של בחירות לא נכונות שלנו, בחיותנו יצורים בחיריים- היחידים בכל סדר הבריאה שניתן להם כוח הבחירה המוחלט בין רע לטוב וכמו ששחור מדגיש את הלבן והחושך הוא רקע נפלא לאור, כך גם הקללה היא אמצעי מצויין לסייע לנו לקבל החלטה נכונה ולבחור בטוב. מאירה לנו עוד תורת החסידות שבהנתן וכך- אין לנו לפחד מהרע כי הוא למעשה - כלי לבחירה בטוב ולקבלת הטוב ואין לו שום קיום משל עצמו.

שיגיע כבר הטוב הנצחי והמוחלט בגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש!

טיפ: שבת מברכים נהוג ומומלץ לסיים את כל ספר התהילים לחודש מבורך בכל העניינים..

שבת שלום, חודש טוב!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית