הפספוס של 'שטיסל'

בין ר"מ בישיבה לזמר בחתונה ישנה אופציה נוספת שיוצרי שטיסל התעלמו ממנה. אולי בגלל שהיא לא חד-ממדית ואולי בגלל שהיא עלולה להתפרש כהטפה * מירי שניאורסון בטור ביקורת 'שטיסלית' מעניינת (תרבות)

"זה לא אי אי אי ולא אוי אוי אוי". כך היה אבי ז"ל מגיב כאשר היו מראים לו מנפלאות והבלי העולם הזה. לדוגמא: כאשר היו משמיעים לו מוזיקה, הוא כבעל מנגן מופלא שכל מוזיקה הייתה נכנסת לליבו, היה אומר שהמוזיקה הזו מזיקה ומסיטה אותו מהגירסא דינקותא. מהניגונים החסידים עליהם גדל.

"השבוע ראיתי את פרק בעונה השנייה של שטיסל. כן יש גם "חובות" כאלה כאשר לומדים בבית ספר לקולנוע. גם אם הוא דתי. בפרק הזה ראיתי כיצד בחנו את יכולת השירה של "צבי אריה" שביקש לבטא את הכישרון שלו לשיר את עצמו ולהגשים את חלומו הישן והטוב. ב"אודישן" אומר הבוחן לצבי אריה: "יאלל-ה, בוא נעשה לך אוקי או אוי וויי". ומה הוא בוחר לשיר? אותו גיבור שרצונו האמיתי הוא להיות ר"מ בישיבה? הוא בוחר לשיר "ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה"...כן. זו מהות הקונפליקט בין הכישורים שהקב"ה חנן בהם את גיבורי הסדרה, ובין הרצון, או אולי החינוך, לעשות נחת לקב"ה.

זה בשבילי תמצית כל הסיפור של שטיסל. וזאת בעיני גם הסיבה שהקהל החרדי נוהה אחריה בהמוניו. למרות שקשה לספור בקרבו רייטינג ואחוזי צפייה. המעניין הוא שהציבור שאינו חרדי מתחבר לסדרה הרבה פחות. אבל המילים החמות והמעריצות שאומרת האישה שאיתו, שכבר מדמיינת את בעלה כזמר גדול, מפתיעות לא פחות. כשהיא מבינה את הקונפליקט של בעלה בין ר"מ בישיבה לזמר בחתונה, היא אומרת לו: "אתה הר"מ שלי. זה מספיק". לא אספר לכן את סופה של אותו מיני דרמה שמתרחשת בלבו של אחד מגיבורי המשנה בסדרה. אם תראו - טוב ואם לא – עוד יותר טוב.

פספוס מעניין..

בסופו של דבר, מטרת העל של הסדרה, לכאורה, להבנתי, היא ליצור גשר בין העולמות. לדעתי מטרה זו לא הושגה. לצערי, הסדרה מקבעת את חיי הגלות. מנציחה את הכניעה לחד-ממדיות בעולמו המורכב של הקב"ה ומקבעת את ההנחה שישנה רק דרך אחת לעבוד את ה'. מהסדרה ניתן להסיק שאפשר או ליצור ולהתמסר לאומנות ולכישרון שה' מעניק או לשבת וללמוד תורה. או להיות זמר חתונות, או ר"מ בישיבה. וזה ממש לא נכון. אני מכירה עוד אפשרות. אפשרות שלימדו אותי כבר בילדותי.

האפשרות הזו היא לבדוק מה היא השליחות שהעניק לי הקב"ה כאשר בחר לשלוח אותי לעולם הזה ולמלא אותה על הצד הטוב ביותר. על כל אחת מאיתנו מוטלת החובה (והזכות) לבטא הכי טוב את טביעת האצבע המיוחדת לה, את הכישורים שניתנו לה, ולשלבה עם השליחות שלה בעולם – להאיר את העולם ולהפוך אותו משכן לה' יתברך. יוצרי שטיסל עשו עבודה מצוינת בדרכם. הם ביקשו שהציבור שאינו שומר מצוות יכיר את חייהם של שומרי המצוות. אבל לדעתי הם פספסו את ההזדמנות להעביר מסר חשוב – את מה שמעניקים חיי תורה ומצוות ליהודי.

מירי שניאורסון היא בעלת "הבחירה שלי", מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו לתגובות: Mirisch1@gmail.com

]]>

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

24
https://www.facebook.com
ראיון עם קייוע
23
חשוב שתפרסמי את הכתבה שלך בעוד מקומות וגם לשלוח ליוצרי הסידרה ששני יוצרי הסדרה חוזרים בשאלה אחד מסכן גרוש והשני כנראה אבד לו האמונה שה׳ נמצא לא רק בבית כנסת
מירי
22
זה בדיוק התפיסה החרדית רק תירה תירה תירה אבל אני ממליץ לחכות לפרק הבא... אולי ההפתעה תבוא מקיבא
מואיז
21
במהלך כל הסדרה מופיעות הדמויות בצורה שטחית, בלי להראות את העומק האמיתי של החברה החרדית. את הקשר החם והאוהב בין בעל לאשתו. הם מראים את הזלזול של אשת צבי אריה, או לחילופין את הכניעה של אמא של רוחמי כלפי בעלה. בעולם החרדי זה לא כך!!!! האשה אוהבת ומכבדת את בעלה, וכך גם הבעל. אין שליטה של אחד בשני. חיים
לילי
20
להשמיץ את החרדים וחבל מאד שהחרדים עדיין לא קלטו זאת אשתו של צבי אריה לא מתיחסת אליו כלל כשהוא חוזר מהכולל ולא מקשיבה לו בצורה קיצונית היא גם לא בטוחה שהיא רוצה לעזור לו בתרומת כליה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דיוי
19
אני לא מסכים עם מה שאמרת שהם מראים כאילו יש רק דרך אחת לעבוד את ה'. צבי אריה הסכים להיות זמר במקום ר"מ, וזה בזכות העידוד של אשתו, אבל כשהוא שמע שמישהו אחר בגלל אותו מעבר נהיה חילוני, זה הפחיד אותו שגם לו זה יקרה, ולכן נסוג. אצל קיווע רואים שהוא בחר להיות צייר למרות ההתנגדות שמסביבו
דני
18
ובחסידות בכלל.. אבל אם זאות נהיה אמיתיים ונומר שזה החסידות שהוציאה הכי פחות למדנים ודיינים מורי הוראה ועמקני תורה שכל הוויתם מהותם רצונם וכיסופם היא עומק הסוגיא בניתוחים מעמיקים כדרך גאוני ליטא ופוסקי ספרד המפוארים ... אם זאת אציין שאין חלילה באימרה זו הכללה אך מדובר בכמות החסידות מול הזרמים האחרים
מקורב
17
בלי להתעמק, הסידרה נחמדה ומצחיקה... היא לא משקפת את החרדים . ובודאי מגזימה בהרבה מקומות, כמו בעלה של גיטי ששר לה בלידה... מי עושה דברים כאלו?! או ההתאהבות בגיל 16 בבן תורה... או זה שאומר ״ רשעים ארורים״ .... מאיפה זה בא?! ... אך זו סידרה חביבה ולאו דוקא ריאליטי. זו לא סידרה דוקומנטרית! וכו וכו
ללה
16
ב"ה מציג את הציבור החרדי באפרירויות וברדידות... החצר מראה את היופי וערכים בציבור החרדי את האנשים החרפים והלענין... בשטיסל מציגים אותנו באור משונה ולא מבריק... קל וחומר ללא ערכיות טהורה ויפה.... פשוט לא נהנה לראות אנשים לא שמחים ולא נהננים מעצמם מאד התאכזבתי לא ממשיך לראות...
יוס
15
בדיוק אתמול יצא לי לראות את הסדרה ממש הרגשתי שמלכלכים על הציבור החרדים הם ממש לא הציגו אותו כמו שצריך בושה שיחשבו שהציבור החרדי כזה
י
14
אין צורך להגן עלינו החרדים, הסרט הזה משקף את האמת לאמיתה (גם אם קצת בהגזמה) ואני דוקא חושבת שזה היה המטרה של היוצרים, לומר שגם לציבור החרדי יש רגשות, הם לא שונים מאתנו, יש להם גם יצרים (כששומעים מעשים לא הגונים שעשה חרדי, החילונים יוצאים מהכלים, מה הם חשבו שחרדים אין להם יצרים...) אז רצו להראות שאנח
יעל
13
בס"ד הניתו ח של גבירתי מאד מאד שיטחי זו סידרה מדהימה שהייתי כשר חינוך מחייב להראותה בבתי ספר זו לא סידרה דקומנטרית על הציבור החרדי , זו הגאונות בקולנוע להציף דילמות והם נעשות בכישרון רב. הבו לנו עוד סדרות כאלה כדי שהנוער והציבור לא ינהה אחרי סדרות הבל שמצויות לרוב
משה סויסה
12
בוודאי לא דו קומנטרית! אבל, לא נורא, העיקר צחקנו. בעיקר מששון הקורע.
אחת הצופות
11
הסדרה מבקשת להראות את החיים החרדים כפי שהם והם מצליחים בכך די טוב, למרות כמה הגזמות קטנות, אך בהחלט לא בדוגמא שהובאה,וכמו כן אין בסידרה גשר לכלום היא רק מראה איך חרדים חיים באמת
הצופה
10
כתבת נכון אך מעבר לזה הסידרה מציגה הדמויות בעולם החרדי כבעלי מוגבלויות רגשיות ומודעות עצמית שואפת לאפס, נוצר רושם של חברה של אנשים בתוך אזיקים או קביים , לא מתקשרים טוב , לא מתפרנסים טוב, חלקם מושחתים חלקם במצוקה נוראית שאין דרך לצאת מימנה הסדרה לא מציגה שום יופי ועומק שחיי התורה מעניקים לחברה החר
מרים
9
כאחד שצפה בכל הסידרה. נכון שיקבע הוא אמן חרדי ויוצר אז הוא כבר נקרא כל הזמן דפקט ומחוץ למחנה ומסתכלים עליו כאל דפוק ולפני שידוך עשו איתו תנאי שהוא צריך לוותר על האומנות. אבל במציאות זה לא כך. אביא דוגמא אחד, אחד הזמרים הכי מפורסמים ובולטים בציבור החסידי הוא הרב ירמי דמן, שהוציא עשרות אלבומים, והוא..
ברוך
8
מי שעושה סידרה "על החרדים" לא בדיוק מתכוון להראות את היופי שבדת!!! אשרינו שזכינו להיות עובדי השם!!
א
7
האם באמת חשבת לרגע קל שזוהי אחת ממטרות יוצרי הסדרה?
א.אבישג
6
ממש כמעט בכל פוזה רואים את נוחם אוכל וזה כבר יוצא מגדר הרגיל לגמרי...
יעבץ
5
על כזו סדרה על חרדים או דתיים תמיד לא ברור לי מהי באמת כוונת המשורר ומה בדיוק רצה להשיג וחוץ מכוונתו הגם שתהיה טובה -יש את מה שיוצא בפועל שהוא לא תמיד רצוי נכון או מוצלח.
p
4
ניסיון של חילונים לנגיד שהחרדים הם בדיוק כמו החילונים רק עם קודם חברתיים שונים
טוביה
3
העולם החרדי בעיניו של החילוני הממוצע הוא שחור לבן... כולם אותו הדבר!! הסדרה נתנה הצצה, גם אם לא תמיד מדוייקת, לנפש... פתאום חרדי הוא לא רק לבוש שחורים עטור זקן ופאות.. יש לו רגשות/חלומות או בקיצור הוא בן אדם בדיוק כמו כל בני האדם ....
שני
2
זה בא לידי ביטוי גם ברצון של "קיבי" לצייר, ובהתנגדות של כלתו. בכל מקרה, הסדרה פספסה בהמון דברים, אבל הפשטות שלה כובשת אותנו החרדים.
נ.ג.
1
שיגידו לבחור בציבור החרדי, שעדיף לא להיכנס למקום מסוכן שעלול לדרדר אותך. יש בזה הרבה אמת, אבל גם אין הרבה מעוף.
שולי

עוד בתרבות:

ש

חגיגה בוויט פול

כיכר בשיתוף וייט פול בית שמש|מקודם
ש

מהרו להזמין

כיכר בשיתוף חבורת תריג|מקודם

לכל משפחה!

||
1
ש

מפגש זוכים

כיכר בשיתוף מפעל הפיס|מקודם

||
6
||
1
||
2

הלם

||
10

ההיסטוריה חוזרת?

||
6

בצוותא עם סבתא

|
||
9

כן, המפקדת

||
10
|

שווה ציטוט

||
12
||
5
||
4
||
7
||
1