מיהו 'ברסלבער' אמיתי?

בתקופה האחרונה ״ברסלב״ לא יורדת מהכותרות ולאו דווקא בנסיבות מחמיאות. לקראת ראש השנה 'חסידי ברסלב' בטח יעלו שוב לכותרות, לטוב ולמוטב * מיהו חסיד ברסלב אמיתי? ולמה כל אלה שעלו לכותרות אינם יכולים לקרוא לעצמם 'חסידי ברסלב' (דעות)

גילי ש. | כיכר השבת |
משפט ידוע שרבי נתן מברסלב זיע״א, תלמיד של רבי נחמן אמר: את התורה קיבלנו ממשה רבינו, את קיום התורה קיבלנו מרבי נחמן. במשפט הזה טמון הרבה מאד ממשנת ברסלב.

רבי נחמן לא הביא לנו תורה חדשה, תורה יש אחת! את התורה קיבלנו ממשה רבינו במעמד הר סיני ואין שום אפשרות בעולם לשנות אותה ולו באות אחת! שולחן ערוך יש אחד! הלכה היא חומה בלתי עבירה בשום דרך. רבי נחמן הורה לתלמידיו ללמוד בכל יום, חוק בל יעבור - 2 הלכות משולחן ערוך. החידוש של רבי נחמן היה בזה שאחרי שלמדת הלכה בשולחן ערוך, ואתה יודע איך יהודי אמור להתנהג, עכשיו הוא נותן לך את הכלים להתנהג כך.

לדוגמא: למדת משהו שקשה לך לקיים? לך תדבר על זה עם אלוקים (התבודדות) ה' שומע אותך, אוהב את הדיבורים שלך, רוצה שתהיה קרוב אליו, תבקש ממנו שיעזור לך לקיים את מה שלמדת, שיעזור לך להיות יהודי. מה שוות אלפי שעות התבודדות אם אין בצידם קיום התורה קלה כבחמורה? יש אינסוף בודהיסטים בהודו שמתבודדים כל חייהם.. יהדות זה לא!

בתקופת רבי נתן אמר אחד המתנגדים לחסידים שלו, ברצונכם לדעת מי זה חסיד ברסלב? תסתכלו בתיק תפילין שלו אם יש לו כרך של שולחן ערוך, לצערינו היום מזהים ״חסיד ברסלב״ (מדומה כמובן) לפי כמה הכיפת נ נח יותר גדולה וכמה הוא יותר מופקר, בעוד שלצערינו הרב את חסידי ברסלב האמיתיים, אלה שמסתובבים עם השולחן ערוך בתפילין, בכלל לא מכירים ורואים.

לחץ כאן >> ראש השנה באומן

רבי נחמן דיבר על כך שכל יהודי יש לו תקווה, כל יהודי יכול לתקן את מה שהוא קלקל, אבל בכדי לתקן אתה צריך לדעת שקלקלת ״אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן״, אל תשתמש בסיסמאות ללא כיסוי, אל תגיד ״ה׳ אוהב אותך איפה שאתה״ ותלך הלאה, נכון שה׳ אוהב אותך איפה שאתה, גם בשאול תחתיות ומתחתיו, ולכן הוא מחכה לך! לכן אסור לך להישאר בשאול הזה, אלא להיות אמיתי, לדעת שקילקלת, ואף אל פי כן אלוקים אוהב אותך ומחכה לך שתחזור אליו, תאמין שאתה יכול לתקן ולהיות יהודי כשר.

כל אלה שבאים עם רעיונות ומעשים הזויים הנוגדים את התורה וההלכה בשם ״ברסלב״, הם לא ברסלב, הם בעלי שגעון גדלות, מגלומנים, חולי שליטה, כבוד וכסף שמשתמשים בשם הקדוש הזה לממש את התאוות שלהם. כל אחד כזה הופך להיות כוכב ב״ברסלב״, צדיק, קדוש, מחזיר בתשובה, פרה קדושה.

אז זהו, שאין בינם לבין ברסלב דבר וחצי דבר, הם לוקחים שם קדוש מן ההפקר ועושים בו שימוש זוועתי, שימוש הפוך לחלוטין מכל מה ששם זה באמת מסמל. ואגב, הייתי מצפה ממי שקורא לעצמו בשם ״ברסלב״ להיות קצת יותר אינטליגנטי ולדעת היסטוריה מינימאלית בקורות רבי נחמן, אף אחד לא איים לרצוח אותו. בכלל, העזות להשוות את עצמה, בת דורינו, לרבי נחמן בעצמו, מזעזעת.

דבר נוסף שהוא משמעותי מאד בברסלב, חוק בל יעבור, זה שיש רבי אחד! רבי נחמן עצמו מעולם לא הורה הנהגות והוראות לחסידיו, ברוחניות הוא נתן עצות, דרך מסויימת, לא מוכרת, ולכן חדשה (לא תורה חדשה!) איך להיות יהודי כשר, אבל אין הוראות והכתבות, רבי נחמן הורה לחסידיו להתפלל על כל דבר לאלוקים, זאת הנהגה לא פשוטה לחסיד, הרבה יותר קל לקבל עצה/הוראה וללכת הלאה, אבל רבי נחמן רצה שיהיה לנו קשר פתוח, אמיץ וחזק עם אלוקים, לכן כיוון את חסידיו כל הזמן למקום הזה.

בברסלב יש מושג של תלמידים, תלמידים ששמעו מתלמידים בדורות קודמים את העניין של ברסלב, הם מעבירים את זה הלאה, וככה יש המשכיות לדרך של רבי נחמן. תלמיד בברסלב מעולם לא נתן הוראות, עצות, ברכות, החלטות. תלמיד תמיד ידע שהוא תלמיד בלבד, בא לספר לאלו שלא יודעים, ורוצים לשמוע ממנו את מה שהוא יודע, לא מעבר לזה.

לכן כל אלה שקוראים לעצמם ״צדיק״, ״מנהיג״, ״נותן עצות והדרכות״, ״מחלק ברכות״, ״מחזיר בתשובה״,״רבנים״ (לא הכוונה לפוסקי הלכות) כל אלה שיש להם כותרת אחרת מעבר לתלמיד, אולי הם באמת כאלה, אבל ברסלב הם לא!

וזה לעניין הסערה אצל קהילה מסויימת שחושבת שהיא משתייכת לברסלב, גם אם המנהיג שלה נקי מכל מה שמייחסים לו, ברסלב הוא לא! בברסלב יש צדיק אחד, מנהיג אחד. אין ולא יהיה בתוך ברסלב מישהו אחר עם התואר הזה חוץ מרבי נחמן זיע״א!

וכמובן שראש השנה בפתח,שהבעלים נוסעים אומנה ונוטשים את משפחתם לטובת "קרנבל יהודי" כלשהו באוקראינה. בהחלט השמחה בברסלב היא גדולה ויש מגוון רחב של אנשים עדות ודרכים מפותלות של אנ"ש הבאים לצדיק רבי נחמן.

ובהחלט מבחוץ בימיי ראש השנה רחובות אומן נראים כקרנבל אחד גדול ובעלי עסקים בכל פינה. אבל חסיד ברסלב אמיתי יבין שהימים הללו להיות קרוב לצדיק, זה אך ורק בגלל הציווי של הרבי שלנו שרוצה להעביר אותנו לכתיבה וחתימה טובה.

ולהגיד ולהשתמש במונחים כ"קרנבלים ומסיבות" וקידום עסקים, זה כביכול לרקוד על קברו של הצדיק. ולא במובן הטוב ר"ל. זה שבברסלב הדרך היא בקיבולת השונה ולכולם מטרה אחת לעבוד את השם מתוך שמחה ומאהבה.. לא הופך את מקום משכנו של הצדיק לקרנבל.

אז כן..

שנזכה להיות, ברסלבער אמיתי.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית