פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

מכירים את התופעה, בה הילדה חוזרת הביתה עם דמעות בעיניים: "חברות אמרו לי שאני עושה סתם קושקבייה"? אתם מוחים מיד ואומרים לה: "זה סתם שטויות, את מציירת יפה". אבל היא לא מתרצה. אולי כדאי לשנות את דפוס התגובה (הורים, נשים, ילדים).

ילד נעלב (צילום: שאטרסטוק)

במרקם המורכב של חברויות ילדות, ילדים צפויים להיתקל באתגרים, כולל התעללות מילולית מצד בני גילם. כהורים, חיוני לצייד את ילדינו בכלים הדרושים להם כדי לנווטם במצבים פוגעים כאלה ולטפח חוסן נפשי.

התעללות מילולית עלולה להשאיר צלקות רגשיות עמוקות, במיוחד כאשר היא מגיעה מחברים שאמורים לספק תמיכה ואחווה. הצעד הראשון להורים הוא להכיר בהשפעה של מילים פוגעות על הרווחה הרגשית של ילדם. כשהילדה חוזרת הביתה בדמעות, חשוב להורים ליצור מרחב בטוח לתקשורת פתוחה. עודדו את ילדכם לבטא את רגשותיו ללא שיפוט והבטיחו לו שהוא אהוב ומוערך. בנוסף ציידו אותו בארגז כלים להתמודדות עם פגיעות:

למדו אינטליגנציה רגשית

אחד ההיבטים המרכזיים בהתמודדות עם התעללות מילולית הוא טיפוח אינטליגנציה רגשית. עזרו לילדכם להבין שלכל אחד יש נקודות מבט ודעות שונות, ולא כל ההערות משקפות את ערכם האמיתי. למדו אותם לזהות ולהביע את רגשותיהם ביעילות, בין אם זה עצב, כעס או בלבול. על ידי זיהוי והבנה של רגשותיהם, ילדים יכולים לפתח תחושת מודעות עצמית גבוהה יותר ולהתמודד טוב יותר עם אינטראקציות שליליות.

בניית הערכה עצמית

התעללות מילולית מכוונת לרוב להערכה העצמית של הילד, לכן חיוני שהורים יעבדו באופן אקטיבי על בניית הביטחון העצמי של ילדם. עודדו את ילדכם לאמץ את החוזקות והכישרונות שלו, תוך הדגשת הייחודיות של הילד. חזקו הצהרות חיוביות והדגישו את ההישגים שלהם כדי לנטרל את ההשפעה השלילית של מילים פוגעות. בנוסף, שתפו ילדים בפעילויות שבהן הם יכולים להצטיין, כך תגבירו את ההערכה העצמית שלהם וממילא הם לא יחושו פגיעה מכל מילה שלילית. כשילדים לא מראים פגיעות, לרב החברים לא ינסו לפגוע בהם.

קידום אמפתיה

למדו את ילדכם על חשיבות האמפתיה, הן בהבנת נקודות המבט של אחרים והן בטיפוח סביבה מלאת חמלה. שוחחו איתם על הסיבות הפוטנציאליות מאחורי הערות פוגעות, כגון חוסר הביטחון של הילד האחר או אתגרים אישיים. על ידי קידום אמפתיה, ההורים יכולים לעזור לילדים לזהות שמילים פוגעות נובעות לרוב מבעיות של הדובר ולא מכל פגם אישי בהם.

מיומנויות תקשורת אפקטיבית

ציידו את ילדכם במיומנויות תקשורת יעילות כדי לנווט קונפליקטים ולהביע את עצמם באסרטיביות. למדו אותם להשתמש בהצהרות "אני" כדי לבטא את רגשותיהם ולהציב גבולות. תרחישים של משחק תפקידים עם ילדכם יכולים להיות דרך מועילה לתרגל מיומנויות אלו ולבנות ביטחון עצמי בהתמודדות עם שיחות קשות.

עידוד מערכת תמיכה

מערכת תמיכה חזקה חיונית לילדים המתמודדים עם התעללות מילולית. עודדו את ילדכם לבטוח בחברים, מורים או יועצי בית ספר מהימנים. טפחו קווי תקשורת פתוחים בבית כך שילדכם ירגיש בנוח לחפש הדרכה ותמיכה ממכם. על ידי רשת תמיכה אמינה, ילדים יכולים להתמודד טוב יותר עם האתגרים של התעללות מילולית.

"אז הוא אמר"

ניתן ללמד ילדים להתעלם מהערות פוגעניות של חברים, ע"י המשפט: "אז הוא אמר". למדו אותם לפתוח מטרייה דמיונית שעליה כתוב: "אז הוא אמר". ספרו סיפור על ילד שפתח את המטרייה הזו בכל פעם שמישהו ניסה לפגוע בה. המטרייה הזו גוננה עליו. הסבירו לילד את המשפט: "אז הוא אמר" שמבטל את המשמעות של הדברים ושם את הפוקוס, על כך שהוא אמר מכל מיני סיבות, אבל זה לא אמור להשפיע עלינו.

שלא נבוש ולא ניכלם לעולם ועד!

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
כתבה יפה מאד
טל

עוד בחינוך:

אין ילד רע

מה קורה כשילד נולד עם נפש עגולה, אבל העולם מבקש ממנו להיכנס למשבצת מרובעת? כשהוא לא מצליח לעמוד בציפיות – לא של בית הספר, לא של החברים, ולא של ההורים – אך גם אינו מוכן לוותר על מי שהוא באמת? (מאמע, חינוך ילדים)

||
7

הרגע המנצח

"אמא, משעמם לי!" – המשפט הזה פוגש אותנו בדרך כלל כשאנחנו הכי עייפים או עסוקים. אנחנו מרגישים אשמים, חסרי אונים, מחפשים מהר פעילות חדשה. אבל אולי... אולי השעמום הזה הוא בדיוק מה שהילד צריך כדי לפרוח באמת? (מאמע, הורות)

||
1
ש

"המסייעת" - חדש!

סטודנטית? אימא לילדים קטנים? גמלאית שמחפשת עשיה עם ערך? הכירי את מיזם 'המסייעת' של מרכז השלטון המקומי בשיתוף החברה למתנס"ים | פלטפורמה דיגיטלית חדשנית וכשרה שתאפשר לך לעבוד עם ילדים בקרבת הבית, בתנאים גמישים וללא התחייבות לטווח ארוך | וזה עוד לא הכל: שכר גבוה, החזר נסיעות ותנאים סוציאליים מעולים | את קובעת מתי, איפה ובאיזה ימים לעבוד | ככה עושים את זה נכון (מאמע, חינוך)

בשיתוף המסייעת|מקודם

"כי האדם עץ השדה"

ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות – וגם הזדמנות מצוינת להסתכל על הילדים שלנו בעיניים אחרות: האם הילד שלנו הוא עץ אלון חסון- עומד איתן מול רוחות החיים, דקל גמיש שמתמודד עם סערות, או אולי דווקא גפן מטפסת, שזקוקה ליד מכוונת כדי להגיע לגבהים? (מאמע, חינוך)

|

דילמה

פעם ילדים גדלו כמעט מעצמם - שיחקו בחוץ, הסתדרו לבד, וההורים לא נדרשו לקרוא אינסוף ספרי הורות. היום? כל צעד דורש מחשבה, כל בעיה מחייבת התייעצות, וכל הורה מרגיש שהוא צריך להיות גם מחנך, גם פסיכולוג וגם מפיק אירועים. אז האם באמת נהיה קשה יותר לגדל ילדים, או שפשוט הפכנו את זה למשימה בלתי אפשרית? (חינוך ילדים, מאמע)

||
9

גבולות ואהבה

כולנו מכירים את הרגעים המתישים בהם אנו מוצאים את עצמנו שוקעים בדיונים אינסופיים על סוכריות, שעת שינה, או צעצועים- אז כיצד מצליחים להציב גבולות ברורים מבלי להרגיש שאנחנו מוותרים על החיבור וההבנה? ומה עושים כשהילד לא מבין, אבל גם לא מפסיק לשאול? יש דרך שבה גם גבולות ברורים, גם הסברים וגם אהבה יכולים להתחבר (חינוך ילדים)

||
5

הסוף לוויכוחים מתישים

אם גם אתם מוצאים את עצמכם כל יום מנהלים דיונים אינסופיים עם הילדים, תוך שאתם ממציאים תירוצים יצירתיים לשאלה המפורסמת "למה לא?", כנראה שאתם מבינים בדיוק את מה שאני מרגישה | אז זהו- יתכן והפתרון לכל העניין נמצא במשפט אחד פשוט, שלפני כמה דורות היה נחשב לדבר מובן מאליו (חינוך ילדים)

||
109

הערצה או בעיה?

אמא, את חושבת שהיא שמה לב שהשקעתי?" שאלה אותי בתי בת ה-14, עיניה בורקות מהתרגשות | הכול התחיל עם הערה פשוטה מהמורה שלה להבעה, אבל מהר מאוד הפכה אותה למודל לחיקוי ולמוקד למאמץ בלתי פוסק להרשים | מה קורה לילדה כשהערצה למורה הופכת למרכז עולמה? האם זו תחילת דרך להגשמה עצמית, או סימן לשבריריות רגישה שמבקשת הכוונה? (חינוך, מאמע)

||
5

הניצוץ הקטן

חנוכה. עם כל הסופגניות הטבולות בשוקולד, אנו עשויים לשכוח את המשמעות העמוקה של האור הזה | בשגרת היום-יום, אנחנו כהורים מוצפים בכמויות של משימות ודרישות: הבית רועש, הציונים לא תמיד כמו שציפינו והמריבות לא נגמרות, אבל בתוך כל הרעש הזה, מסתתר אור אחר- לא האור של הנרות, אלא האור של הילד שלנו | איך אנחנו, כהורים, יכולים להפסיק לרגע, להתמקד ולראות את האור הייחודי שבו? 

|

שיעור לחיים

ילדים ודמי כיס – האם זו הזדמנות ללמד אותם אחריות כלכלית, או מתכון לתרבות צריכה מופרזת? כמו הרבה סוגיות הוריות, גם כאן יש דעות חלוקות | אז מה אומרים המחקרים? מהם היתרונות והחסרונות של דמי כיס? ואיך ננצל אותם ככלי חינוכי? (ילדים, מאמע, משפחה)

||
2

המשולש החינוכי

כשמילים נכתבות מתוך כאב, הן נושאות עימן משקל שלא תמיד נשמע בין השורות. בשדה המורכב של חינוך, בין כיתה עמוסה לתוך הבית הפרטי, ישנם רגעים שבהם המורה וההורה מוצאים את עצמם ניצבים משני צידי המתרס, כל אחד עם תחושותיו, כאביו ותסכוליו | שני מכתבים חשופים שכתובים בלב גלוי משקפים את המתח הזה – אך האם מאחורי המילים מסתתר גם מפתח להבנה חדשה? (חינוך ילדים, משפחה, מאמע)

||
1

מיומנויות חברתיות

הטלפון מהגננת תופס אותך באמצע היום, עם פתיחה שלא משתמעת לשתי פנים: "הבת שלך מציקה לחברות" הלב נופל. איך יכול להיות? הרי זו הילדה המקסימה שלך, זו שמחבקת בובות ומשחקת ברוך בבית | עכשיו, במקום הילדה המושלמת שדמיינת, עולה תמונה אחרת – וזה בדיוק הרגע שבו מתחיל המסע שלך להבין, לעזור ולשנות (מאמע, ילדים)

||
7

האבנים המעצבות

כולנו רוצים לראות את הילדים שלנו מצליחים, אבל מה קורה כשהם נכשלים? האם ננחם, נתעלם, או נלמד אותם שיעור לחיים? רגע לפני שאתם ממהרים להרים אותם, בואו נדבר על איך כישלון יכול להפוך למתנה | סיפור אישי, תובנות מהחיים וכלים שיעזרו לכם לגדל ילדים שמסתכלים לכישלון בעיניים- וממשיכים הלאה (נשים, מאמע, ילדים)

|

בהומור ואהבה1

כשהבת הקטנה שלי נעמדה מולי ואמרה בעיניים מלאות תמימות שהיא "לא יודעת מי אכל את העוגה האחרונה", בעוד פרורי שוקולד מרוחים על פניה – עמדתי מול הדילמה הגדולה: האם ללמד אותה מהי אמת, או לצחוק ולצלם תמונה? (מאמע, נשים, ילדים)

|

"מעל הזמן"

השמש זורחת, הציפורים מצייצות, והיום החדש התחיל. רק אצלכם בבית, נראה שמישהו שכח לעדכן את הילד שלכם שהזמן זז קדימה. בעודכם עומדים מול הדלת עם תיק, מפתחות ופרצוף לחוץ, הוא יושב ברוגע על הרצפה, מתבונן בנעל כאילו היא יצירת אומנות מהמוזיאון הלאומי | שוב פעם הוא מוכיח שהזמן, לפחות מבחינתו, הוא מושג גמיש מאוד- ואתם מתפוצצים- אבל אל דאגה, עם קצת אסטרטגיה, אפשר ללמד גם את הילד הכי "רגוע" בעולם לגלות את קסם השעון (ילדים, נשים, מאמע)

|

כשאידיאל פוגש מציאות

האם מערכת החינוך באמת מסוגלת להכיל ילדים עם צרכים מיוחדים בתוך כיתות רגילות, או שמא מדובר באידיאל יפה שמתרסק מול המציאות היומיומית? מצד אחד, ערכי החמלה והשוויון קוראים לנו לפתוח את הדלתות לכולם. מצד שני, בשטח, הורים ומורים נתקלים במשאבים מוגבלים, עומס על המורים ותלמידים שמתקשים בקצב הלמידה. בין התקווה למציאות, מתנהל ויכוח ער- ניסינו להביא את קולם של אימהות ומורות המתמודדים עם סוגיה זו (מאמע, נשים, חינוך)

||
58

מה קרה לילד שלי?

אתם מבקשים מהמתבגר שלכם לעשות פעולה בסיסית כמו לסדר את החדר. נשמע פשוט, נכון? אבל תוך רגע, אתם מוצאים את עצמכם בלב סצנה דרמטית הכוללת טענות על כך ש"אני לא חייב לסדר ככה", נזיפות על חוסר צדק היסטורי: "למה אחיו הגדול לא נדרש לסדר את החדר בגיל הזה?" וטענות חדשות על כך שאתם "לא מבינים כלום". פתאום, בקשה תמימה הופכת לקרב  שמרגיש כמו משא ומתן דיפלומטי, יש לכם מתבגר חמום מוח ודי נעלב: איך זה קרה? ומה עושים עם המצב הנפיץ? (מאמע, נשים, משפחה, הורות)

||
3

המדריך למבולבלים

כולנו רוצים לגדל ילדים עצמאיים שיצליחו להתמודד בכוחות עצמם עם אתגרים קטנים כגדולים, שישדרו תחושת ביטחון ויוכלו לשחרר אותנו מתפקיד ה"משרתים האישיים" שלהם. אבל לפעמים הדרך לעצמאות נראית כמו מסע בין קצוות: מצד אחד, הילד שרוצה עזרה בכל דבר קטן ומפחד לנסות לבד, ומצד שני – הקטנטן שמרגיש מספיק לבד כדי להכין לבד ארוחת צהריים | איך מוצאים את האיזון? איך נותנים לילד כלים לעצמאות אמיתית בלי לאבד שליטה? (הורות, מאמע, נשים, משפחה)

||
1

לא עוד: "תגיד סליחה"

"בכל פעם שהילדים מתחילים לריב, אני מוצאת את עצמי במצב של שופטת עליונה, פסיכולוגית דחופה ובלשית חוקרת, והכול במשרה אחת". רגע אני מאזינה ב"קשב רב" בין השניים, וברגע הבא אני מתחקרת עם מבט חודר של "מי התחיל". הבעיה? אף אחד אף פעם לא מודה, ואני נשארת עם הפירורים של מה שנשאר מהשקט בבית"- כך תפתרו מריבות בין אחים (הורות, מאמע, נשים)

||
1

מטלטל

גיליתי שהבן שלי הפסיק לצאת החוצה בהפסקות, הפסיק לצאת לנטילת ידיים- מפחד שיהיה מושפל לעיני כל התלמוד תורה... אנחנו אומרים לעצמנו, "זה לא יכול לקרות כאן. הילדים שלנו לא היו מתנהגים ככה". ועדיין, זה קורה. אני יודעת שזה קורה, כי זה קרה לילד שלי" (מאמע, נשים, משפחה)

||
8
ש

מי שתופס- תופס

"מיסטר ספיקר" היא תוכנית לימודי אנגלית לילדים של 'למדם' ועכשיו עם שוברי הנחה מטורפת ברכישה דרך המתנסים. רק 490 ש"ח במקום 1800! הנחה של 1310 ש"ח!! מי שתופס - תופס! (לימודים)

אסף מגידו|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות