פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

מכירים את התופעה, בה הילדה חוזרת הביתה עם דמעות בעיניים: "חברות אמרו לי שאני עושה סתם קושקבייה"? אתם מוחים מיד ואומרים לה: "זה סתם שטויות, את מציירת יפה". אבל היא לא מתרצה. אולי כדאי לשנות את דפוס התגובה (הורים, נשים, ילדים).

טובה אור | כיכר השבת |
ילד נעלב (צילום: שאטרסטוק)

במרקם המורכב של חברויות ילדות, ילדים צפויים להיתקל באתגרים, כולל התעללות מילולית מצד בני גילם. כהורים, חיוני לצייד את ילדינו בכלים הדרושים להם כדי לנווטם במצבים פוגעים כאלה ולטפח חוסן נפשי.

התעללות מילולית עלולה להשאיר צלקות רגשיות עמוקות, במיוחד כאשר היא מגיעה מחברים שאמורים לספק תמיכה ואחווה. הצעד הראשון להורים הוא להכיר בהשפעה של מילים פוגעות על הרווחה הרגשית של ילדם. כשהילדה חוזרת הביתה בדמעות, חשוב להורים ליצור מרחב בטוח לתקשורת פתוחה. עודדו את ילדכם לבטא את רגשותיו ללא שיפוט והבטיחו לו שהוא אהוב ומוערך. בנוסף ציידו אותו בארגז כלים להתמודדות עם פגיעות:

למדו אינטליגנציה רגשית

אחד ההיבטים המרכזיים בהתמודדות עם התעללות מילולית הוא טיפוח אינטליגנציה רגשית. עזרו לילדכם להבין שלכל אחד יש נקודות מבט ודעות שונות, ולא כל ההערות משקפות את ערכם האמיתי. למדו אותם לזהות ולהביע את רגשותיהם ביעילות, בין אם זה עצב, כעס או בלבול. על ידי זיהוי והבנה של רגשותיהם, ילדים יכולים לפתח תחושת מודעות עצמית גבוהה יותר ולהתמודד טוב יותר עם אינטראקציות שליליות.

בניית הערכה עצמית

התעללות מילולית מכוונת לרוב להערכה העצמית של הילד, לכן חיוני שהורים יעבדו באופן אקטיבי על בניית הביטחון העצמי של ילדם. עודדו את ילדכם לאמץ את החוזקות והכישרונות שלו, תוך הדגשת הייחודיות של הילד. חזקו הצהרות חיוביות והדגישו את ההישגים שלהם כדי לנטרל את ההשפעה השלילית של מילים פוגעות. בנוסף, שתפו ילדים בפעילויות שבהן הם יכולים להצטיין, כך תגבירו את ההערכה העצמית שלהם וממילא הם לא יחושו פגיעה מכל מילה שלילית. כשילדים לא מראים פגיעות, לרב החברים לא ינסו לפגוע בהם.

קידום אמפתיה

למדו את ילדכם על חשיבות האמפתיה, הן בהבנת נקודות המבט של אחרים והן בטיפוח סביבה מלאת חמלה. שוחחו איתם על הסיבות הפוטנציאליות מאחורי הערות פוגעות, כגון חוסר הביטחון של הילד האחר או אתגרים אישיים. על ידי קידום אמפתיה, ההורים יכולים לעזור לילדים לזהות שמילים פוגעות נובעות לרוב מבעיות של הדובר ולא מכל פגם אישי בהם.

מיומנויות תקשורת אפקטיבית

ציידו את ילדכם במיומנויות תקשורת יעילות כדי לנווט קונפליקטים ולהביע את עצמם באסרטיביות. למדו אותם להשתמש בהצהרות "אני" כדי לבטא את רגשותיהם ולהציב גבולות. תרחישים של משחק תפקידים עם ילדכם יכולים להיות דרך מועילה לתרגל מיומנויות אלו ולבנות ביטחון עצמי בהתמודדות עם שיחות קשות.

עידוד מערכת תמיכה

מערכת תמיכה חזקה חיונית לילדים המתמודדים עם התעללות מילולית. עודדו את ילדכם לבטוח בחברים, מורים או יועצי בית ספר מהימנים. טפחו קווי תקשורת פתוחים בבית כך שילדכם ירגיש בנוח לחפש הדרכה ותמיכה ממכם. על ידי רשת תמיכה אמינה, ילדים יכולים להתמודד טוב יותר עם האתגרים של התעללות מילולית.

"אז הוא אמר"

ניתן ללמד ילדים להתעלם מהערות פוגעניות של חברים, ע"י המשפט: "אז הוא אמר". למדו אותם לפתוח מטרייה דמיונית שעליה כתוב: "אז הוא אמר". ספרו סיפור על ילד שפתח את המטרייה הזו בכל פעם שמישהו ניסה לפגוע בה. המטרייה הזו גוננה עליו. הסבירו לילד את המשפט: "אז הוא אמר" שמבטל את המשמעות של הדברים ושם את הפוקוס, על כך שהוא אמר מכל מיני סיבות, אבל זה לא אמור להשפיע עלינו.

שלא נבוש ולא ניכלם לעולם ועד!

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית