תופעה: ילדים עם 'שתי ידיים שמאליות'

10%-13% מהילדים נולדים שמאליים. מה הקשים האופייניים להם וכיצד עוזרים להם להסתגל?

רינה כספי | כיכר השבת |
רובנו מעדיפים לכתוב, לגזור ולהעביר דברים ביד ימין, אבל כל אחד בקלות ייזכר לפחות בבן אדם אחד בסביבתו שעושה את אותם הדברים ביד שמאל.

למזלם של האנשים האלה, היום כבר לא מתייחסים לעובדה הזאת כאל פגם ולא מכריחים את הילדים ללמוד לעשות הכול ביד "הנכונה". אך יחד עם זאת ילדים כאלה נתקלים בלא מעט קשיים, במיוחד ברכישת המיומנויות הבסיסיות כמו כתיבה, ציור, גזירה וכו'.

איך יודעים אם תינוק שמאלי?

ראשית, חשוב להבין שבגיל צעיר מאוד לא תמיד ניתן להבחין האם הילד ימני או שמאלי. פעוטות רבים משתמשים בצורה שווה בשתי הידיים.

לפעמים הילדים הקטנים מעדיפים לעשות פעולה כלשהי ביד אחת ופעולה אחרת ביד השנייה, למשל מציירים ביד ימין, אבל סוגרים כפתורים ביד שמאל. זו תופעה נפוצה, אך לקראת גיל בית ספר היא לרוב נעלמת, וכבר ניתן להבחין האם הילד באמת שמאלי.

אם עדיין יש להורים ספקות, ניתן לבקש מילד לעשות ביד אחת פעולה כלשהי שדורשת שימוש ביד החזקה, למשל לסגור פקק, לזרוק כדור וכו'. אם הילד בסביבות גיל 5 עושה את זה ביד שמאל ניתן לקבוע כי מדובר בילד שמאלי.

מול הראי

אף שלהיות שמאלי זה לא פגם ולא מחלה, עדין יש קשיים האופייניים לילדים האלה. כך למשל, הילדים השמאליים מתקשים לחזור על פעולות פשוטות שהורים או מורים מראים להם כי אלה עושים זאת ביד ימין.

במקרים שהילד פעם אחרי פעם מתקשה לעשות או לזכור משהו שאתם מראים לו, הורים מנוסים לילדים שמאליים ממליצים לנסות לעשות הכול מול המראה. לפעמים לילדים שמאליים קל יותר ללמוד כשהם רואים את המדריך שלהם במראה.

אך ככל שהילד נהיה גדול יותר כך הוא גם לומד יותר להסתגל לעולמנו הימני.

אביזרים מותאמים לילד שמאלי

כדי שההסתגלות הזאת תהיה מהירה וקלה כדאי גם לצייד את הילד באביזרים מתאימים, למשל במספריים לילדים שמאליים.

מומלץ מאוד גם להסב את תשומת לבה של המורה להיותו הילד שמאלי כדי שתושיב אותו בצד שמאל של השולחן ותתחשב בקשיים שלו.

אף שאין שום מחקר שמראה שלילדים שמאליים יש נטייה גדולה יותר לפתח דיסלקציה, עדין רואים שהילדים האלה מתקשים יותר מילדים אחרים בכתיבה ובציור.

פעמים רבות זה נובע מכך שילדים האלה אוחזים בצורה לא נכונה בעט או בטוש, מסתירים לעצמם את מה שהם זה עתה כתבו או אפילו מוחקים בטעות את מה שכתבו.

למזלם של האנשים האלה, היום כבר לא מתייחסים לעובדה הזאת כאל פגם ולא מכריחים את הילדים ללמוד לעשות הכול ביד "הנכונה". אך יחד עם זאת ילדים כאלה נתקלים בלא מעט קשיים, במיוחד ברכישת המיומנויות הבסיסיות כמו כתיבה, ציור, גזירה וכו'.,איך יודעים אם תינוק שמאלי?,ראשית, חשוב להבין שבגיל צעיר מאוד לא תמיד ניתן להבחין האם הילד ימני או שמאלי. פעוטות רבים משתמשים בצורה שווה בשתי הידיים.,לפעמים הילדים הקטנים מעדיפים לעשות פעולה כלשהי ביד אחת ופעולה אחרת ביד השנייה, למשל מציירים ביד ימין, אבל סוגרים כפתורים ביד שמאל. זו תופעה נפוצה, אך לקראת גיל בית ספר היא לרוב נעלמת, וכבר ניתן להבחין האם הילד באמת שמאלי.,אם עדיין יש להורים ספקות, ניתן לבקש מילד לעשות ביד אחת פעולה כלשהי שדורשת שימוש ביד החזקה, למשל לסגור פקק, לזרוק כדור וכו'. אם הילד בסביבות גיל 5 עושה את זה ביד שמאל ניתן לקבוע כי מדובר בילד שמאלי.,מול הראי,אף שלהיות שמאלי זה לא פגם ולא מחלה, עדין יש קשיים האופייניים לילדים האלה. כך למשל, הילדים השמאליים מתקשים לחזור על פעולות פשוטות שהורים או מורים מראים להם כי אלה עושים זאת ביד ימין.,במקרים שהילד פעם אחרי פעם מתקשה לעשות או לזכור משהו שאתם מראים לו, הורים מנוסים לילדים שמאליים ממליצים לנסות לעשות הכול מול המראה. לפעמים לילדים שמאליים קל יותר ללמוד כשהם רואים את המדריך שלהם במראה.,אך ככל שהילד נהיה גדול יותר כך הוא גם לומד יותר להסתגל לעולמנו הימני.,אביזרים מותאמים לילד שמאלי,כדי שההסתגלות הזאת תהיה מהירה וקלה כדאי גם לצייד את הילד באביזרים מתאימים, למשל במספריים לילדים שמאליים.,מומלץ מאוד גם להסב את תשומת לבה של המורה להיותו הילד שמאלי כדי שתושיב אותו בצד שמאל של השולחן ותתחשב בקשיים שלו.,אף שאין שום מחקר שמראה שלילדים שמאליים יש נטייה גדולה יותר לפתח דיסלקציה, עדין רואים שהילדים האלה מתקשים יותר מילדים אחרים בכתיבה ובציור.,פעמים רבות זה נובע מכך שילדים האלה אוחזים בצורה לא נכונה בעט או בטוש, מסתירים לעצמם את מה שהם זה עתה כתבו או אפילו מוחקים בטעות את מה שכתבו.,,לילדים שמאליים יותר מאשר לילדים רגילים חשוב ללמוד לאחוז בצורה נכונה ונוחה את כלי הכתיבה, לשים את הדף בהטיה קלה, להקפיד על כתב ברור וישיבה נכונה מול השולחן. כי הרגלים בעייתיים כאלה הם אלה שמפריעים לילד שמאלי ולא עצם היותו שמאלי.,ילד שמאלי יצירתי יותר?,אי אפשר לדבר על השמאליים ולא להזכיר את העובדה שדי מפצה על הקשים הקטנים עם הטושים והעפרונות. כל המחקרים מראים שלרוב אנשים שמאליים הם יותר יצירתיים ובעלי כישורים אומנותיים.,כמו כן, מספר אנשים שמאליים בין המנהיגים עולה בהרבה על אחוז השמאליים באוכלוסייה בכלל. כפי שאמרנו רק עשירית מסך האוכלוסייה הם שמאליים בזמן שאחוז השמאליים בין נשיאי ארה"ב מגיע כבר ל-66%! אובמה, קלינטון ובוש האב היו שמאליים.,אותו מחקר אמריקאי גם מצא כי גברים שמאליים מרוויחים בממוצע ב-10% יותר מאשר בני גילם הימניים. כך שניתן לומר כי כישורים מיוחדים של האנשים האלה שווים את האי-נעימויות הקטנות בבית הספר ובגן.
הביטוי "שתי ידיים שמאליות" מקבל משמעות אחרת לגמרי (צילום: shutterstock)

לילדים שמאליים יותר מאשר לילדים רגילים חשוב ללמוד לאחוז בצורה נכונה ונוחה את כלי הכתיבה, לשים את הדף בהטיה קלה, להקפיד על כתב ברור וישיבה נכונה מול השולחן. כי הרגלים בעייתיים כאלה הם אלה שמפריעים לילד שמאלי ולא עצם היותו שמאלי.

ילד שמאלי יצירתי יותר?

אי אפשר לדבר על השמאליים ולא להזכיר את העובדה שדי מפצה על הקשים הקטנים עם הטושים והעפרונות. כל המחקרים מראים שלרוב אנשים שמאליים הם יותר יצירתיים ובעלי כישורים אומנותיים.

כמו כן, מספר אנשים שמאליים בין המנהיגים עולה בהרבה על אחוז השמאליים באוכלוסייה בכלל. כפי שאמרנו רק עשירית מסך האוכלוסייה הם שמאליים בזמן שאחוז השמאליים בין נשיאי ארה"ב מגיע כבר ל-66%! אובמה, קלינטון ובוש האב היו שמאליים.

אותו מחקר אמריקאי גם מצא כי גברים שמאליים מרוויחים בממוצע ב-10% יותר מאשר בני גילם הימניים. כך שניתן לומר כי כישורים מיוחדים של האנשים האלה שווים את האי-נעימויות הקטנות בבית הספר ובגן.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית