כמה קל לגדל ילד חכם?

היצרנים לא חוסכים מאמצים כדי לשכנע אותנו שהטכנולוגיה שלהם והצעצועים שלהם הם אלה שיבטיחו את ההתפתחות המהירה והנכונה של התינוק, ורק בזכות השיטה שלהם נגדל גאון קטן של אמא. האומנם?

דינה פלר | כיכר השבת |
מהיום הראשון לבואו לעולם שלנו הילד מתחיל להתפתח בצורה אינטנסיבית, לפתח מיומנויות ולצבור חוויות. בשנים האחרונות שכנעו אותנו שמטרתנו כהורים היא לעודד את ההתפתחות של התינוקות, לספק להם כלי עזר להתפתחות הזאת ולרתום את כל היכולות הפיננסיות שלנו למטרה מבורכת זו. בפועל, הקשר בין ההשקעה הכספית והטכנולוגית שלנו להתפתחות התינוק היא זניחה ביותר. מה שנדרש מאתנו הוא לא לעודד את ההתפתחות, אלא פשוט לתמוך בתינוק בשאיפתו הטבעית להתפתחות והרחבת אופקים.

הגירוי החזק ביותר עבור התינוק הרך הוא לא המוזיקה הנעימה של צעצועי ההתפתחות, אלא הקול של אמא. ההתפתחות השפתית הטובה ביותר נרשמה דווקא אצל הילדים של אותן אימהות שמרבות לדבר עם התינוקות, לספר להם על המתרחש סביבם ולנהל אתם שיחה, גם אם זו דומה יותר למונולוג בשלב הזה. דברו עם התינוק כשאתם מביטים ישר אליו. הילדים לומדים מהפנים שלנו איך נראית השמחה והעצב, מה ההבדל בין עיניים מחייכות לאלה הכועסות. אף צעצוע לא יעניק לו את הידע החשוב הזה.

תהפכו את הילד לשותף פעיל של כל מה שעושים אתו. במקרים רבים אנחנו כהורים עושים משהו לילד, כשהצד שלו בעניין הוא פאסיבי לחלוטין: רק לקבל את הפעולה שלנו. אנחנו רוחצים, מאכילים ומלבישים אותו, כשכל מה שאנחנו רוצים ממנו באותו רגע שלא יפריע לנו להשלים את המשימה. אבל אם הילד יהיה שותף פעיל למה שמתרחש אתו הוא יקבל דחיפה עצומה להתפתחות, היות ואין גירוי חזק יותר מזה שקשור אליו באופן ישיר כל כך. אנחנו מסוגלים ליצור לילד קטן סביבה התפתחותית אופטימאלית אם רק ניתן לו לגעת במגבת, לשחק ולקמט אותה, נרשה לו לשחק עם האוכל, נסביר תוך כדי משחק ההלבשה למה הרגליים נכנסים למכנסים והידיים לשרוולים ולא להפך...

חופש התנועה הוא גם תנאי הכרחי להתפתחות אינטנסיבית של התינוק. אף שולחן פעילות הנועל את הילד בביטחון בפינת החדר, אף טרמפולינה מוזיקלית או נדנדה עם אורות מהבהבים לא תפצה על אובדן המיומנויות שהילד יכול לרכוש בתנועה החופשית. כל הגאדג'טים "ההתפתחותיים" המחזיקים את הילד במקום אחד נועדו להבטיח להורים מספר דקות של שקט, אך למרות כל הנאמר על אריזתם, הם אינם תורמים להתפתחות התינוק, אלא רק מגבילים אותה. הם מגבילים את התנועה ואת ההתפתחות המוטורית, לא מאפשרים להפגין יוזמה ויצירתיות. הם מסוגלים רק להסיח את דעתו של התינוק לזמן מה, ולאפשר לאמא לסיים את מה שהתחילה לעשות. גם הדבר הזה הכרחי להתנהלות הבית, אך חשוב לזכור את המטרה העיקרית והיחידה של כל המכשירים האלה ולהוציא מהם את התינוק ברגע שהצורך המידי בהם חלף.

מבלי לגרוע מהכיף והחשיבות שבמשחקים עם צעצועים מורכבים, כדאי להזכיר גם שהצעצועים האהובים ביותר על התינוקות מכל הזמנים ומכל הארצות הם חפצים פשוטים שמגיעים לידיהם: סלסלות וקופסאות, כוסות פלסטיק, מגזינים ישנים, סירים ואריזות חלב ריקות. והנטייה להעדיף קופסת נעליים ישנה על פני צעצוע חדיש לא מעידה על טעם רע של הילד. פשוט החפצים היומיומיים ו"המשעממים" האלה משאירים הרבה יותר מקום לדמיון של הילד, והרצון לפתח דמיון ויצירתיות היא תכונה טבעית של כל ילד. שוב, הדבר לא אומר שעלינו להפסיק לקנות לילדים צעצועים ולהעביר אותם לשחק עם סירים ומצקות בלבד, אבל לצד צעצועים יוקרתיים ומעניינים כדאי מאוד לספק לילד גם צעצועים פשוטים, אך הכרחיים להתפתחותו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית