עולם כמנהגו נוהג, אבל היחס שונה בהחלט!

היחס של החברה לילדים עבר לא מעט תהפוכות במהלך ההיסטוריה האנושית ולמעשה גם היום ישנו שוני עצום בין הגישה כלפי ילדים באזורים שונים בעולם (עולם)

גילי שלום | כיכר השבת |
לו היינו קופצים למפעלים הסיניים המודרניים ומביטים בנעשה בהם, ישנו סיכוי לא רע שהיינו משפשפים את עינינו בתדהמה למראה ילדים בני חמש ושש שעובדים מבוקר עד ערב ללא הפסקות כאילו היו מבוגרים ומאידך לו אדם שחי בסין היה מבקר בבית ישראלי ממוצע, הוא היה צריך לשפשף את עיניו כיוון שלא היה מסוגל לתפוס בעובדה כיצד זה שהילדים אפילו לא מפנים את הצלחות למדיח הכלים מן השולחן עם סיום הארוחה.

אז נכון, יכול מאוד להיות שהדרך הנכונה להתנהל עם הילדים הקטנים נמצאת אי שם באמצע הדרך, אבל דבר אחד חשוב להבין! הילדים שלכם לא רק מסוגלים להרבה יותר ממה שאתם מטילים עליהם לעשות, אלא שהשיתוף שלהם והעובדה שייקחו חלק במטלות הבית השונות, יתרמו להם הרבה יותר ממה שאתם מסוגלים לדמיין.

לא מספיק הדבר ואנחנו מגלים כל יום מחדש שהנוער של היום, הוא לא הנוער של פעם. ואלמנטים בסיסיים של יחסי אנוש ונימוס חסרים בשפע מטריד בבני הנוער שלנו, דיבור מזלזל למבוגרים, התנהגות לא מכבדת לנשים, אלימות מילולית ופיזית ועוד הרבה ונדמה כאילו הכבוד הבסיסי לבני אדם נעלם לו בלי שישוב.

זה לא סוד (ואם כן, הנה, אני מגלה לכן אותו עכשיו) מבוגרים לא מנומסים מגיעים מילדים שלא לימדו אותם נימוסים, במאמר הזה ננסה לתת לכם קצת עצות בנוגע לחינוך ילדים, בצורה שגם תשמר את הביטחון העצמי וגם תלמד אותם לתת כבוד לבני אדם אחרים.

תופתעי לשמוע, אבל הילדים והילדות שלכם רוצים לעזור במטלות הביתיות. ישנו סיכוי לא רע שהם עדיין לא מודעים לכך, אבל ברגע שיתחילו לקחת חלק פעיל במילוי המטלות הביתיות, הדבר יגרום לעלייה בדימוי העצמי ובחיזוק תחושת הערך העצמי להם. בנוסף לכך, מרגע שיחילו לתרום, מבלי שתרגישו גם היחס שלכם כלפיהם ישתנה – שימו לב לתת חיזוקים חיוביים לילד כשהוא עוזר כדי לגרום לו להבין שהתנהגות כזאת היא רצויה ומוערכת.

בין אם אתם מאמינים בכך ובין אם לא, כל הורה באשר הוא יתייחס בצורה מכבדת יותר לילד שמסייע לפנות את השולחן, שלוקח את פח האשפה בצאתו מן הבית ושמסדר את מיטתו כשהוא קם בבוקר מאשר לילד שמרגיש כאילו שהוא נסיך שיש לשרת ושאינו נוקף אצבע. מעבר לכל זה, שיתוף הילדים במטלות הביתיות יכול לתרום להם בצורה בלתי רגילה ולהעניק להם כלים פרקטיים כמו גם כלים מחשבתיים להתמודדות עם החיים.

לכן, כמעט כמו שחוסך שבטו שונא בנו, גם חוסך השתתפות במטלות הביתיות, פוגע בסופו של דבר לא רק בבנו אלא גם בבתו, בעצמו ובמערכת היחסים שלהם. תפיסת האחריות האישית של הילדים הכוללת מטלות תגרום להם להעריך הכל יותר טוב, גם את העבודה שלכם, גם את החופש שלכם וגם, כמובן את החופש שלהם יהיה מעבודה ברגע שיסיימו את העבודות והמטלות שלהם.

אנחנו בטוחים שעם קצת יצירתיות תצליחו בסופו של דבר ליצור מערכת משומנת בה כל אחד מבני המשפחה תורם את חלקו בבית וכך לא רק שתהיו מגובשים ומאוחדים יותר, ולא רק שהיחסים בין בני הבית יהיו סימטריים יותר, אלא שביום בהיר אחד תגלו שהחיים שלכם הרבה יותר קלים, שהגב כבר הרבה פחות כואב ושיש לכם הרבה יותר זמן פנוי מאי פעם. מומלץ לנסות את זה בבית.

המילים היפות:

חשוב לחנך את הילדים מגיל צעיר לתרבות שיחה הולמת, כמו למשל להגיד 'תודה' כשעושים עבורם משהו ו-'סליחה' כאשר הם פגעו במישהו או אפילו סתם רוצים לעבור דרך אדם שעומד בדרכם, "בבקשה" כשהם מבקשים משהו או אפילו מושיטים משהו שביקשו מהם, להתעניין בשלומם של קרוביו ומכריו על ידי התעניינות בשלומם וכמובן להקנות להם כישורי שיחה והבנת המונח 'תרבות שיחה' ותור מי לדבר כדי שלא יהיו מרוכזים מדי בעצמם אבל יידעו שיש גם להם, כמובן, זכות להגיב על מה שאומרים.

כמו כל שינוי שאתם רוצים לבצע, גם את השינוי הזה חשוב להתחיל בקטן. שינוי גדל מדי עלול להוביל לתחושת תסכול גדולה במידה והמהלך לא יצליח ולחיזוק תחושת הכישלון ואילו שינוי קטן וקל שבקלים יכול לתרום לחיזוק תחושת ההצלחה והערך העצמי. אז איך מתחילים? אם יש ברשותכם מדיח כלים אפשר למשל לבקש מהילדים להוציא את הכלים מהמדיח ולסדר אותם במקומם, וכמובן להקפיד לרוקן את השאריות לפח האשפה לפני תחילת הפעולה.

ניתן גם לבקש מהם שיסייעו בפעילויות שדורשות יותר כוח כמו למשל סידור הכיסאות עם סיום הארוחה, סיוע בנשיאת הסירים לשולחן ועוד.

דוגמא אישית:

דוגמא אישית היא הדרך הטובה ביותר להניע אנשים. הילדים מסתכלים על ההורים בעיניים לומדות ואוזניים פקוחות ומבינים מה היא ההתנהגות החברתית המקובלת בעיניי ההורים. איך מתייחסים למלצר בבית קפה, איך מדברים בטלפון, איך מתנהגים לשכנים ועוד הרבה דוגמאות מהיום יום.אז נכון, אנחנו המבוגרים לא נמנעים משימוש במילים 'מלוכלכות', אבל אם זה המצב? אסור לנו להתפלא אם הילדים יתחילו להשתמש במילים כאלו! ולכן: "סוף מעשה במחשבה תחילה". סכמו בניכם שצריך להימנע ממילים שלא היינו רוצים שהילדים שלנו יגידו.

ולסיכום, אנחנו יודעים שהעתיד שלנו הוא הילדים וחשוב לנו שיהיו אנשים טובים שעוזרים לעולם להיות טוב יותר, אנחנו בטוחים שאם הגעתם עד כאן, אתם כבר הורים טובים שרק מתעניינים ומחפשים איך להיות הורים טובים יותר. אז קחו רגע לטפוח לעצמכן על השכם, מגיע לכן - בראבו!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית