פרשת שופטים

אקטואליה בפרשה עם הרב אליעזר שמחה וייס: מלך חייב להרגיש כמלך ולהתנהג כמלך

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: מלך חייב להרגיש כמלך ולהתנהג כמלך (יהדות)

(צילום: כיכר השבת)

ועל כן התורה דברים י"ז, י"ח, מדריכה אותנו בענייני המלוכה ומדברת על מה שנדרש ממלך "כשבתו על כסא ממלכתו" - כאשר המלך עולה על כס המלכות, למרות שהוא מלך, הוא מוגבל מלעשות דברים מסוימים: לא להרבות בנשים, לא להרבות בסוסים. הוא לא צריך לקחת יותר מדי כסף וזהב לעצמו. ולהגביל את עצמו על אף רצונו יש גם מצוות חיוביות: "ויהי בשבתו על כסא מלכותו ויכתוב לעצמו שני עותקים מהתורה הזאת במגילה מלפני הכוהנים הלויים" [דברים יז, יח]. כל יהודי חייב לכתוב ספר תורה. המלך צריך לכתוב ספר תורה שני שהוא תמיד שומר אצלו. וכל זאת על מנת לשמש לו כעין מזוזה לשמירת תזכורת מי הוא ואיך הגיע לכס המלכות . הרי בלי המלכות הוא כאחד העם ולפיכך עליו להישמר ולכבד את מעמדו . ולהוות דוגמא אישית לכל העם במידותיו והנהגתו.

מתי מתחילה התנהגות המלך להיראות כלפי העם וגם כלפי עצמו.? האם בתחילת דרכו או בהמשך ימי מלכותו.?

התורה מציגה את המצווה לכתוב את ספר התורה (השני) בביטוי "ויהי בשבתו על כיסא מלכותו".

המדרש אומר שיש שתי דרכים לומר: כשעולה מלך לכס המלכות – כשבתו ובשבתו. בשבת המלך פירושו שהמלך יושב (קביעות), וכשבתו המלך פירושו כאילו המלך זה עתה יושב, הכוונה לישיבה שאינה יושבת בקביעות.יש לשאול את השאלה - מדוע משתמשת התורה בפרשת השבוע במונח "כשבתו"? יכול להיות שכאשר מלך מתחיל לראשונה את מלכותו "כשבתו" הוא חדש ורענן והוא אנרגטי ומלא רעיונות. הוא מקבל השראה ו"נשאב" לעשות טוב לעם, הוא רוצה לוודא שהאנשים יטופלו, הוא רוצה לשפר את הכלכלה כדי לעשות טוב לעם שלו ,אבל ככל שעובר הזמן, הוא נעשה עייף ופחות נלהב.

משמע שמיד "כשבתו " מיד בהתחלה .

המסר של התורה הוא שבאותה הדרך שבה מלך מתחיל את מלכותו בהתלהבות, מלא באנרגיה ורעיונות, עליו להמשיך לעשות זאת לאורך כל תקופת שלטונו, ולא להתייאש, עליו להרגיש ולהתנהג בדומה לאופן שנהג כאשר ישב לראשונה על כסאו. אבל גם אח"כ אסור לו לרדת מהמדרגה שבה התחיל אלא להיות כל הזמן בעליה.

וכך זה נותן גם השראה לבנין בית שנבנה בתחילת חיי הנישואין .

חתן דומה למלך, חתן מושווה למלך. כמו שבני זוג מתחילים את נישואיהם עם כל דבר חדש ומרגש, הברכה להם צריכה להיות שהזוגיות תמשיך באותה התלהבות ושהבעל ימשיך לכבד את האישה באותו האופן לאורך כל הנישואין..תמיד להיות כמו ביום הראשון בחביבות .בשמחה ברוגע בהבנה .

אנחנו אומרים "וארשתך לי לעולם" הרעיון של אירוסין הוא השלב הראשון והזמני של הנישואין. למה אנחנו רוצים להיות כבולים באיחוד זמני?

התשובה היא לא! שכל יום אנו צריכים להרגיש כאילו אנחנו כרוכים מחדש כמו שלב חדש של נישואים. שתמיד נהיה בהתחדשות וחוזר חלילה ולהרגיש כמו מלך ומלכה בבית המלוכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר