כיכר השבת

חיי הנישואים ניצלו

אשתו העליבה אותו, הוא רצה להתגרש - ואז התגלה הסיפור האמיתי

יהודי שהיה נשוי למעלה מ-15 שנים, נקלע למבוי סתום ביחסים עם אשתו, הוא טען שהיא לא מפסיקה לעלוב בו ולו נמאס | המטפל הרגיש קילף במהלך השיחה את הפצעים ואז התגלה מה באמת שבר אותו (מגזין כיכר)

20
מרדכי רוט | כיכר השבת | י"ט באלול | 15.09.22
זוג חרדי בעיר העתיקה בירושלים | למצולמים אין קשר לכתבה
זוג חרדי בעיר העתיקה בירושלים | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Doron Horowitz/Flash90)

היה זה לפני כשנה, פגשתי יהודי יקר וכך הוא סיפר לי: "אני נשוי זה חמש עשרה שנים, יש לנו חמישה ילדים חמודים ומתוקים שהם כל עולמי.

למגזין המלא - הקליקו כאן

אני אוהב את ילדיי ודואג להם מאוד. אבל משום מה עם אשתי אני לא מסתדר, בלשון המעטה, מריבות ושוב מריבות הן מנת חלקי כמעט מיום שהתחתנו.

האמת שניסיתי, ניסתה, ניסינו, אבל זה לא עובד. הלכנו כבר לשישה יועצי נישואין ומשום מה את הכול אני יודע – אני יודע מה זו אישה ואשתי יודעת מה זה גבר ואנחנו יודעים איך צריך להתנהג אחד לשני. אבל זה לא עוזר לזמן רב, ואנחנו שוב רבים, פוגעים, נפגעים, וחוזר חלילה.

לאשתי יש לשון משוחררת והיא לא שמה לב למה שהיא מוציאה מהפה... ואז קורה אחת משתי האפשרויות: או שאני נפגע ומחזיר בחזרה מנה אחת אפיים ואז אשתי מחזירה לי וחוזר חלילה, או שאני פשוט ננעל ולא מדבר עם אשתי במשך מספר ימים עד שאני נרגע. כמה פעמים שניסיתי להסביר לאשתי תדברי קצת יותר בעדינות. והיא הייתה אומרת לי: 'מה כבר אמרתי?! למה אתה לוקח ללב!' היא לא מבינה מה היא עושה בכלל.

ואני אז חושב שאשתי לא אוהבת אותי ולא אכפת לה ממני. וכך אני נכנס ללופ - רגשות -מריבות - וחוזר חלילה.

אז אולי באמת אנחנו לא מתאימים וחבל על הסבל שאני עובר ואשתי עוברת וכנראה גם הילדים סובלים.

אולי הגיע הזמן להתגרש? אולי הגיע הזמן שהחבילה תתפרק? אני מרגיש שאפסו כוחותיי מלהילחם עוד".

כאשר אני שומע כאלו דיבורים אני ישר נדרך, כי להגיד לאנשים להתגרש זה מאוד קל וגם אחריות כבדה.

ולצערי ברוב המקרים של הגירושין, הגירושין היו נמנעים אם באמת בני הזוג היו עושים עבודה רצינית ביניהם.

התחלתי לשוחח עם אותו יהודי ארוכות על עברו כשהיה ילד, על הוריו, על אחיו ואחיותיו.

והנה אני שומע סיפור בכלל לא פשוט שהיהודי הזה עבר כשהיה ילד ובחור. הוריו היו הורים קשים מאוד והם היו במשך שנות ילדותו ובחרותו מבקרים אותו על כל צעד ושעל, פעמים רבות הם גם פגעו בו מילולית. ומי מדבר על חום ואהבה, שזה בכלל לא היה בלקסיקון.

"עברתי חיים לא פשוטים", אמר בכאב גדול, "חשבתי שאתחתן ולפחות מעכשיו יהיה לי טוב בחיים ורק קיבלתי ההפך".

ניסיתי לשמוע ממנו במה אשתו פוגעת בו? איזה מילים היא אומרת לו שזה גורם לו כל כך להיפגע ולהתחיל בסדרה של מריבות...

אני שומע את המשפטים ואני לא שומע כאלו משפטים פוגעים, אולי היא קצת מדברת בישירות ודוגריות ומעט אולי לפעמים פוגעת...

אבל לא שמעתי משפטים שמצדיקים את התגובה שלו!

המטפל הרגשי מרדכי רוט (קרדיט: ראובן חיון)

הסתכלתי בעיניו של אותו יהודי יקר ואמרתי לו: "אני לא רוצה לפגוע בך חס וחלילה אבל אני חושב לדעתי שהבעיה היא כלל וכלל לא בזוגיות שלכם, הבעיה היא אך ורק בך, אתה צריך לטפל בעבר שלך. במה שהבאת משם.

כתוצאה מכך שההורים שלך פגעו בך נהיית מאוד רגיש וכל דבר הכי קטן פוגע בך. ואז אתה מחזיר בצורה לא פרופורציונלית. אתה מחזיר כמו שפגעו בך.

אם תטפל ברגישות שלך ובפגיעות שלך ובביטחון העצמי שלך שנפגע, אתה תהיה יותר חסין וחזק ולא כל מילה תיהפך לאיום ונורא".

אני פוגש כל כך הרבה מקרים ואני רואה שוב ושוב רוב הבעיות בזוגיות לא נובעות מחוסר התאמה, אלא נובעות מבעיות רגשיות שיש לאחד מבני הזוג או לפעמים לשני בני הזוג.

ואז הבעיה בזוגיות הרבה יותר חמורה.

אדם שאין לו בעיות רגשיות אז הוא פחות או יותר יודע ולומד איך מתנהגים לבן הזוג ואם הוא לא יודע אז הוא לומד והוא מצליח ליישם את זה. אבל אם אחד מבני הזוג מגיע עם בעיה רגשית אז עם כמה רצון וחשק לעשות שינוי בזוגיות הוא לא יצליח, גם אם הוא ילמד מאות פעמים איך צריך להתנהג, לכבד, לשתוק.

כי כאשר יגיע הרגע שייפתח הקטע הרגשי הוא לא יצליח ליישם את כל מה שלמד, כי הבעיה הרגשית יותר חזקה ממנו. אדם שנפשו בריאה יהיה לו קל ליישם איך מתייחסים לשני גם אם זה קשה לפעמים כי יש שוני ביניהם, אבל בגלל שנפשו חזקה יהיה לו הרבה יותר קל ליישם את זה מאשר אדם שמתמודד עם בעיות מהעבר.

ולכן דבר ראשון צריך לטפל לפני הכול באדם עצמו ולבדוק אם יש בעיות רגשיות ולטפל בהם. כי אם יש אז גם עשרות הדרכות לא יעזרו.

אנשים סובלים שנים בזוגיות שלהם מתגלגלים מטיפול לטיפול ושום דבר לא עוזר, ולפעמים זה רק מגביר את הקרע. ועד שלא עושים טיפול אז שום דבר לא עוזר. וכן, לפעמים צריך גם לקחת כדור להרגעה כדי להתמודד.

אדם לדוגמה שגדל בבית מלא ביקורת אז סביר להניח שגם הוא יהיה אדם ביקורתי, וזה לא יעזור להגיד לו: "אל תבקר", הוא צריך טיפול במה שהוא עבר ואז הוא יפסיק לבקר לא את עצמו ולא את אחרים.

דוגמה נוספת: אדם שעבר פגיעות והתעללות מהוריו יכול להיחסם רגשית שזה יתבטא בחוסר אהבה ומחמאות שהוא לא ייתן לבן הזוג שלו. לא בגלל שהוא רע אלא כי הוא פשוט לא מסוגל, אין לו מסוגלות אחרי שעבר מה שעבר.

וגם אם בן הזוג יבכה לו ויגיד לו: "מה בס"ה ביקשתי ממך? מילה טובה! חיבוק!" הוא בוודאי ינסה להשתנות, אבל לטווח הארוך הוא שוב יחזור לחוסר נתינה כי הוא צריך לטפל בעצמו.

יותר חמור מאלו - אדם שסובל מדיכאון / חרדות אז ברור מאליו שיהיה לו יותר קשה להתמודד בזוגיות שלו, בקושי הוא מצליח להתמודד עם עצמו איך יהיה לו כוח להתמודד עם בן הזוג שלו?!

אבל לאנשים קשה להודות שיש להם בעיות, כי הטבע האנושי הוא להאשים את הצד השני ולראות את עצמו שהוא קודש קודשים והבעיה היא רק בשני.

בס"ד היהודי היקר עבר טיפול עם עצמו, לא יום אחד ולא יומיים, וב"ה רואים כבר פירות ורק נותר לאחל לו הצלחה מרובה בהמשך הדרך.

אני לא יכול לתאר במילים כמה אנשים שסבלו בזוגיות שלהם שנים על גבי שנים ושום דבר לא עזר עד שהם פשוט עשו טיפול בעצמם ואז הכול השתנה.

הם נהיו אנשים יותר מבינים, יותר מכילים, יותר סלחניים, יותר אוהבים, יותר מחבקים, פחות פגיעים ופחות כעסנים. ובעיקר הם נהיו בעצמם אנשים יותר מאושרים ושמחים.

תמיד נזכור שאין שום ייאוש בעולם כלל.

מאחל לכל עם ישראל שבת שלום שבת שמחה מלאה אהבה אור ואמונה.

לתגובות machon.rot@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
מרדכי רוט מתעלה על עצמו משבוע לשבוע. מעבר לסיפורי ההצלחה האינסופיים שלו, השבוע הוא גם יודע מתוך תודעה עצמית עמוקה להגדיר את עצמו בכותרת כמטפל רגיש, הגדרה שללא ספק אדם צריך לתת לעצמו ולא לשמוע מאחרים. בנוסף שימו לב לכך שאדם יכול לעבור שישה מטפלים! ורק לבזבז את זמנו וכספו. פשוט כי הוא לא הגיע אל מרדכי
אבלט16.09.22
האים מישהו יודע איפה החפץ חיים כותב את זה ? הייתי מעונין לראות את זה בפנים
ארי16.09.22
כמדומני בשער התבונה ,כשמדבר בגנות המחלוקת . ולפעמים חושב להגיד דברים שיהיו בהם אולי תועלת . ואז הוא מסביר ,למה כדאי לא להגיד .
יהודי לומד 23.09.22
יתכן וגם אתה חווית דברים בעבר...... אתה יכול להתעצבן ,מהתגובה ואתה יכול לחשוב אולי יש דברים בגו.. מה שתבחר
דוד16.09.22
למה ?מה יצא לך מהתגובה הזו . גם אתה צריך זכויות בדין ,לא? החפץ חיים כותב שלפעמים אדם מתלבט שאים להגיד משהו .כי אולי ,יש בזה תועלת החפץ חיים ממליץ לו להתאפק ולא להגיד ! למה ? כי אים באמת לא היה צריך להגיד -ואמר . יתבע על כך . ואים יגיד ,שתקתי מפני הספק . יקבל שכר !
יהודי אוהב 16.09.22
7
יש סוג של נרקיסיזם שנקרא "נרקיסיזם פגיע" וזו מחלה קשה ומתעתעת. יכול להיות גבר מצליח, קשוח וחזק. אבל עם המחלה הזו. נסו לדמיין איזה חיים זה לחיות עם מישהו שאי אפשר להעיר לו על כלום ואי אפשר לבקש ממנו כלום. ואם את מפסיקה לבקש ממנו דברים, אז הוא בטוח שאת מתכננת נגדו משהו, אחרת למה את לא מבקשת כלום? יש ט
נינה סקיי15.09.22
בדיוק ,להבין את המניפולציות ,ולא להיסחף )
פסיכולוגית 16.09.22
קוראים לזה נרקסיזם סמוי. אבל זה לא המקרה כאן לדעתי. נראה לי שזו הפרעת תקשורת. חבל שיועצים לא מבינים מספיק כדי לזהות בעיות, הפרעת תקשורת אי אפשר לתקן אבל אפשר ללמוד לחיות איתה טוב בטיפול מתאים אם מגיעים למטפל שמבין בזה
חני15.09.22
6
קורה ,שאדם שהיה לו הורה נרקיסיסטי . או שהוא עצמו בסוף סיגל התנהגות נרקיסיסטית . או ההפך - הוא יהפוך לאדם מרצה (בצירה ) הוא כל הזמן ירצה את השיני ויאבד כמעט את רצונו האמיתי . כשיצטרך לבחור בת זוג -לצערינו הרב ,הוא יבחר בדמות נרקיסיסטית זה נראה לו הכי טיבעי כך הוא התרגל . והנרקיסיסט ירצה בו -
הפסיכולוגיה ,הנרקיסיסטית 16.09.22
נכון וחשוב ! הנרקיסיסטים ,מצויים בינינו ,הרבה יותר ממה שחושבים . לאדם אחד יכול להיות , גם הורה נרקיסיסט גם בוס גם אח וגם עמית לעבודה . וחייבים לדעת איך להתנהג איתם . כי זה ממש ההיפך מהתנהגות עים אדם רגיל .
עבדיה16.09.22

הצגת כל התגובות

5
מה שתארת שהוא עבר עם הוריו , ביקורת כל הזמן , אפס חום ואהבה זה אני עוברת עם בעלי לצערי בא לי להקיא את הביקורות מרוב ביקורות ממנו.
אני16.09.22
זה נשמע כמו אדם נרקיסיסטי ! והכי חשוב להבין , שהנקריסיסט הוא ביפנים אדם חלש וחסר ביטחון (קשה להאמין ) משהו בהתפתחות הריגשית שלו נעצר בגיל הילדות המוקדמת . הוא אינו מסוגל ,לשאת רגשות לא טובים וביקורת על עצמו . והא פשוט משליך איזה על אחרים (אישתו ,ילדיו או בעבודה על עמיתיו .) הכי חשוב !! לא
פסיכולוגית הנקיסיסט23.09.22
שאלה למספר 7 אז למה את נשארת במקום שלא עושה לך טוב? כנראה שגם לך יש סיפור עבר לא פתור והרגישו אותך להיות עם אנשים שלא טובים לך.
אסתי16.09.22
4
איך כל המטפלים הקודמים - ששה במספר!! - לא עלו על מקור הבעיה, הל השורש? נראה לי תמוה, כי דבר ראשון ששואלים זה על המשפחה ועברו. בכל זאת, הכתבה תפתח לאנשים את העיניים, תיתן להם להם כיוון, איפה להתחיל. גם אזהרה להורים כמה היחס לילדים חשוב.
מישהו 15.09.22
3
אני נשוי קרוב ל-20 שנה וגם לי היו קשיים בנישואים פניתי לאחד היועצים המומחים בציבור שלנו לאחר כמה מפגשים, הוא אמר לי אני לא יכול לעזור לך אבל ממליץ לך לקרא את לבסוף מוצאים אהבה של הנריק משהו זה פשוט ספר מדהים ממש הפוך בה והפוך בה דכוליה בה כבר פעם שלישית שאני קורא אותו ממליץ לכל אדם כל תובנה או ת
יוסי16.09.22
ספר מעולה ממש, אגב יש מטפלים שמטפלים בגישה זו. קוראים לו ד"ר הנדריקס, והוא פיתח את השיטה ויש לו מכון קשר אחד הגדולים בחו"ל. מומלץ לכל אחד לקרוא את הספר הזה. ניתן לקנות בסטימצקי!
רות16.09.22
2
במקום ללכת ולאבד לשום מקום עם התיאוריות הפסיכולוגיות שלא הוכיחו את עצמם אלא הפכו את האנשים למאשימים וחסרי אחריות ותקועים חזק יותר. נחזור למקור לתורה זה בדיוק עבודת המידות מה כל זה שהוא נפגע קשור לילדות?????? כבר נמאס לשמוע את התירוץ הקבוע של המטפלים. כשקראתי את הכותרת חשבתי שיש כאן גילוי חדש והתאכזב
ירמי16.09.22
ירמי, אתה דוגמא מובהקת למנגנוני הגנה, תנסה ללכת לטיפול ואולי תופתע. בטיפול לא מחפשים אשמים, מחפשים מקורות לקושי שלנו ומחפשים מענה מותאם ואדפטיבי. הצורה שבה מרדכי רוט מציג את הדברים היא פשטנית, רדןדה ומציגה כל הזמן את הפונים לטיפול כ"בעייתיים". הנזק הערכי והסטיגמטי הוא בלתי נסבל במיוחד בחברה שלנו. לט
מטפלת באומנות16.09.22
לא מסכימה איתך, כולנו רוצים לבחור לא להיפגע וזה חזק מאיתנו, לא מצליחים, וזה כן קשור השורשים בילדות, ככה "תפסנו" את העולם ושם צריך ריפוי.
הדסה16.09.22
1
אני ממש אוהב את מרדכי רוט רק שיש דברים אישיים שהוא לא חייב לספר
רנדומלי15.01.23
אולי גם יעניין אותך
זוגיות

הם לא שמרו על ההלכה כזוג מאורס - וזה התפוצץ להם בחיי הנישואין | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.04.24

אין שלם מלב שבור

מאיר ורבקי רק ביקשו להיות אבא ואמא, אבל הרופא פשוט התאכזר אליהם | סיפור מטלטל

משה רבי | 01.02.24
ש

אולי באמת אנחנו לא מתאימים?

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם

אל תזניחו את הזוגיות

אחרי 21 שנות נישואין, לאישה נפל האסימון והבעל נבהל ותהה: "זה נגמר?"

מרדכי רוט | 18.01.24

נשים חרדיות פותחות צוהר ל'מילואים'

מאחורי כל חייל מילואים חרדי עומדת 'אשת חיל'; אבל איך היא מתמודדת?

יהודה גל | 04.01.24
ש

חובה בכל בית

"יצאנו בנס בריאים ושלמים": סוד הקמיע של ר' ישעיה מקרסטיר

כיכר בשיתוף, ברכת ישעיה | מקודם

קריעה 

"אני כועס עליכם": מכתב מילד להוריו הגרושים

טובה אור | 01.01.24

אחרי 30 שנות נישואין

זה היה הרגע בו הבנתי שכל הפגמים שאני רואה באשתי - הם בגללי | כך השתנתי

מרדכי רוט | 07.12.23

תנצלו את הרגעים שאתם חיים

כשאמי שכבה על ערש דווי היא נתנה לי עצה בשלום בית ששינתה את חיי

מרדכי רוט | 23.11.23

לקח לחיים מאושרים

כשהייתי עשיר ומצליחן סבלתי מאשתי; ברגע שנפלתי - הבנתי במה זכיתי

מרדכי רוט | 16.11.23
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

כח ההבלגה!

החברות נתנו לאשת האברך עיצה שתגרום לה להתגרש, הבעל התאפק והגירושין נמנעו 

מרדכי רוט | 24.08.23

שלום בית

האברך התלונן: "לקח לי זמן והבנתי שאשתי לא אוהבת אותי; למה?" | זו הבעיה שהתגלתה

מרדכי רוט | 17.08.23
ש

זוגיות

בעת משבר - שוברים את הכלים ולא משחקים??

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם

טור חשוב לזוגות צעירים

אשתי שאלה אותי - "אני שמנה?", התשובה שהשבתי לה פתחה את שערי הגיהנום

מרדכי רוט | 20.07.23
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

תשימו לב!

לא דיכאון לידה, לא מחלה, לא שלום בית: מה קרה בין בני הזוג ואיך זה נפתר?

מרדכי רוט | 29.06.23

לא תמיד הבעיה בבן הזוג

האברך נשבר: "אשתי חסומה וקרה" - ואז התבררה הסיבה: "חטפנו מכות ואלימות בילדות"

מרדכי רוט | 04.05.23

תכבדו את האישה!

הבן ירד מהדרך, האבא נשבר והבן חשף: "הוא בן תורה, אבל התייחס לאמא כמו זבל"

מרדכי רוט | 02.03.23

טובים השניים

צמד עצות שישפרו את חיי הנישואים שלכם

תהילה אלטמן | 29.01.23
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

אתם בעניין? תיזהרו!!!

האברך החסידי נתן לאשתו לעשן קנאביס ו... זה מה שקרה לחיי הנישואין

מרדכי רוט | 12.01.23

"בעיות בבריאות ובנפש"

יוקר המחייה גרם למריבות בלתי פוסקות בין בני זוג; כך זה נפתר

מרדכי רוט | 05.01.23

אלו הדרכים לאהוב

אדם שלא אוהב איך שאשתו נראית - יתאהב דרך האישיות?

מרדכי רוט | 29.12.22