כיכר השבת

ישיבות ל'מצוינים' והרס לכל האחרים? / דעה

האם נער צריך להתדרדר לרחוב ולחברה גרועה כדי שיותר לו לצאת ליותר טיולים במהלך השנה? האם עליו להתדרדר לחברה עם פשע ואלימות כדי שיותר לו לשחק כדורגל? (חנוך)

49
נתנאל לייפר | כיכר השבת | ד' בטבת | 01.01.20
אילוסטרציה בלבד
אילוסטרציה בלבד (צילום: אהרן קרון, פלאש 90)

"ישיבה למצוינים" זה התואר שמוצמד כמעט לכל ישיבה חרדית לנערים. נכון, לא כל הישיבות מצוינות ברמתן הלימודית. חלקן אף רחוקות מכך כרחוק ט' באב מפורים, אבל עדיין מדובר באמירה ישירה ברורה וגם בעייתית – המסגרות האלו מתאימות אך ורק לנערים שמסוגלים לשבת כל יום מתשע בבוקר ועד 9:30 בישיבה קטנה ו-11 בלילה בישיבה גדולה וללמוד רק גמרא.

אין ספק שלימוד התורה הוא ערך עליון שיש לפאר ולהאדיר אותו בצורה הבולטת והחזקה ביותר, אבל כמה קרבנות אדם אנו מקריבים מידי שנה על מזבח המצוינות והשאיפה ל"נאר תורה"? כמה קרבנות נוספים נצטרך בשנים הבאות כדי להבין שאולי אנו יוצרים "מצוינים" על גבם של נערים טהורים שנושרים מהמסגרת.

נערים רבים, צדיקים וטהורים שרחוקים מהרחוב מאד, אינם מסוגלים לשבת וללמוד כל היום גמרא, הם זקוקים למשחק, פעילות חברתית, תחומי עניין נוספים, אמנות וכדומה. אותם נערים כאשר הם מגיעים לישיבות ל"מצוינים" הם מאבדים את חדוות החיים שלהם ופעמים רבות נושרים מהמערכת, עוברים ישיבה אחר ישיבה, מתקלקלים, נושרים ולבסוף לאחר כל התלאה שעוברת עליהם ועל משפחתם האומללה הם מגיעים בסופו של דבר ל"ישיבה"/מוסד כלשהו לנוער נושר בו נותנים להם את מה שהיו זקוקים מלכתחילה - משחק, פעילות חברתית, תחומי עניין נוספים, אמנות וכדומה.

אנשי חינוך רבים איתם דיברתי אמרו לי בכאב כי עבור נוער נושר ישנם תקציבי ענק, ישנה פתיחות רבה בנוגע לתכנים ולפעילויות עבורם כי ישנה הבנה שצריך להציל אותם. נער שאינו מוגדר כנושר לא יכול לקבל כלום מאותם תקציבים מאותו מבחר של מוסדות חינוך מגוונים שאולי יכולים להתאים לו והוא פשוט "צריך" לנשור בשביל זה.

זהו מצב בעייתי במיוחד, בו הורים ניצבים מול ברירות בלתי אפשריות. הם במקרים רבים יודעים שילדיהם לא באמת מתאימים או מסוגלים לשבת וללמוד יום שלם גמרא בישיבה, מנגד הם לא יכולים ולא רוצים ובצדק לשלוח את ילדיהם למוסד בו הרמה האנושית כבר ירודה, רק כדי שבנם יקבל את הדברים הפשוטים להם הוא זקוק מלכתחילה.

האם נער צריך להתדרדר לרחוב ולחברה גרועה כדי שיותר לו לצאת ליותר טיולים במהלך השנה? האם עליו להתדרדר לחברה עם פשע, סמים ואלימות כדי שיותר לו לשחק כדורגל באופן רשמי? האם עליו ללבוש בגדים גסים כדי שיבינו סוף סוף שהוא לא מסוגל לשבת יום שלם וללמוד גמרא?

הטענה המקובלת למצב בעייתי זה היא שפתיחת מוסדות "אמצע" תיצור מצב בו יהיה זה לגיטימי ללכת ללמוד במוסד כזה וכך בעצם ייפגעו הישיבות. ואני שואל, האם כשאותם נערים נמצאים בתוך הישיבות ובתסכולם הם מחפשים עיסוקים שונים ומשונים זה דבר שכן בריא לישיבות? האם כפיית המצב על אותם נערים ומשפחות הוא דבר בריא? האם משהו בדק פעם מה המחיר הנפשי והאישי שמשפחה שלמה משלמת על נשירה של אחד מבניה?

מעבר לדאגה לעולם הישיבות, דאגה חשובה אכן אך מה עם דאגה רחבה יותר לכלל הדור כולו? האם עלינו לאבד את אותם בחורים מעולם התורה כדי "לחזק" את עולם התורה? אותם בחורים שנושרים מהמסגרת במקרים רבים עוזבים לגמרי את דרך התורה והמצוות ובמקרים אחרים נותרים רחוקים מאד. במקום שהחינוך החרדי יכין את בוגריו להיות יהודים טובים הוא מכין אותם רק להיות יהודים "מצוינים", פחות מזה בכלל לא נחשב. הציונים האלו הם כמובן רק במבט מאד שטחי, איננו באמת יודעים מה ערכו של יהודי ועל פי מה הוא נמדד באמת.

אינני איש חינוך דגול ואפילו לא מתיימר להיות איש חינוך קטן, אבל בתוך עמי אנוכי יושב, אני רואה מקרים אצל משפחות חבריי וקרובי משפחה וליבי נחמץ כשאני פוגש ורואה את הנערים ואני יודע בבירור שניתן היה בחלק גדול מהמקרים להשאיר אותם בתוך המחנה יהודים טובים, אפילו טובים מאד, שומרי תורה ומצוות אפילו בהידור וקובעים עיתים לתורה.

כל זמן שהחינוך החרדי ימשיך להיות שבלוני ומרובע, אנו מידי שנה נאבד את כל אלו שנחתכים מהתבניות הקשוחות שמציב החינוך החרדי המסורתי. אין ספק שמי שמסוגל ללמוד תורה צריך לעודד אותו ולהכווין אותו ללמוד בישיבה קדושה רגילה. צריך לפאר את הדרך הזו, לרומם אותה, להגביה את כל מי שרוצה לצעוד במשעוליה ולהשפיע עליו אור ושפע ומנגד לא לסגור את הדלת בפני אלו שאינם מסוגלים לעשות זאת וכל חפצם הוא להיות יהודים טובים וטהורים.

האחריות מוטלת גם על הישיבות הקיימות, כשהן כבר מזהות תלמיד שנכשל בעמידה בסטנדרטי הלימוד, האם הוא אוטומטית "פחות בן של הקב"ה" גם בעיניהם? האם הן מצליחות עדיין לתת לנער את תחושת השייכות לתורה ולמצוות על פי היכולות שלו? בכל ישיבה צריך שיהיה את מי שלפחות ינסה ליצור את החיבור הזה, גם אם בסופו הבחור יצטרך לעבור (והדגש הוא לעבור ולא להיזרק) לישיבה שמתאימה לו יותר, זה לא יהיה מתוך השפלה והשנאת כל דרך התורה והמצוות על אותם נערים אלא מתוך התאמה מעשית וחיבור אל הדרך.

לחצו כאן
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
41
אכן נגעת בבעיה כאובה ר' נתנאל, בעיה כאובה שכולם כולם מכירים אותה, אין משפחה שאיננה מתמודדת עם הבעיה, ואף אחד איננו מעז להתמודד עמה,
מאיר06.01.20
40
מדוע, מר לייפר, צריך בכלל לשלוח את אותם ילדים שלא מסוגלים ללמוד - ל"ישיבות", למצויינים או שלא? מדוע אי אפשר להכין צעירים טובים לתעסוקה, לאקדמיה ולצבא? מי בכלל המציא את התיאוריה - יש מאין! - שכל גבר בוגר צריך להיכנס לכולל? הרי זה מנוגד לדברי רבותינו מפורשים (למשל, קהלת רבה ז). הרי מעולם לא התקיימה קה
חנן. ב.03.01.20
א. כי אצלנו עסק התורה הוא עיקר, וקריירה הוא טפל ב. המדינה לא "נותנת" כלום לחרדים אלא בקושי מחזירה 10% מהשקעת החרדים באוצר המדינה ג. הנסיון הוכיח שחצי מהמזרחיסטים נהיים חילונים אך ורק בגלל החיבור שלהבםפ לתרבות הזבל הישראלית על ענפיה השונים.
מני05.01.20
39
איך אתם יכולים להגיד כאלה דברים על בחורים שיושבים ולומדים תעריכו אותם במקום למסכן אותם -אם תלמידי חכמים חים
אמא לבנים 01.01.20

הצגת כל התגובות

38
סוף סוף מדברים לעניין צריך להבין שאנו בדור שבו קיימת דרישה טבעית מצד הנער (גם המצויין) לשיחרור ע"י הנאות חוויתיות (כמובן במידה ובמסורה)
עם נסיון בתחום01.01.20
37
ישיבה זה מקום שלומדים תורה יום שלם ורק תורה ומוסר. ישנם ישיבות שלומדים כל מיני עניני מיסטיקה ורוחניות שונה בדרך כלל מגדרית וזה נקרא מכון לבעלי בתים חשובים וזה לא ישיבה ולכן מישלא יכולים ללמוד כל היום פתוחים להם הדלתות בחסידישע ישיבעס או בישיבות תיכונית ולא יהרסו את הישיבות הקדושות
באבי23.01.20
36
יש רשמים מצויינים שיש להם מגוון ישיבות שיכולים לעזור ורוצים מאוד לעזור. אבל למה להביא לבחור טוב ישיבה חלשה. תבררו על רשמים טובים. הם אנשים מדהימים שעושים מלאכתם נאמנה
חיים05.01.20
35
אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ. לימוד מקרא, משנה, תוספתא, תלמוד ירושלמי, הלכה, אגדה, מידות, לא פחות חשובים מלימוד גמרא.
ניכרים דברי אמת02.01.20
34
לחזור לתקופת התלמוד. אלף נכנסים למקרא, עשרה, רק אחוז אחד נשארים לגמרא. כיום מאה חמישים אלף נכנסים למקרא, אלף חמש מאות יישארו לגמרא, השאר ילמדו מקצוע יצאו לעבודה, ונפטרים מהנושרים.
רבינו01.01.20
33
טור מעניין ולצערי אמיתי!!
משה23.01.20
32
מספר בחורי הישיבות ואברכי הכוללים בישראל כיום גבוה לעין שיעור ממספרם בכל אלפיים שנות גות כוול הבית השני .עיני אינה צרה בעובדה הזאת אך אין זו דרך הרבים אפילו התנאים והאמוראים עבדו לפרנסתם.
בני03.01.20
עדיין 50% גברים עובדים. תרגיע, אם אכן זה מה שמעניין אותך.....
מני05.01.20
מני, לא מעט מהם חוזרים בתשובה ואולי קצת ספרדים.
אס06.01.20
31
לפעול מתוך נוסחה תורנית קדושה ככל שתהיה שלא לוקחת בחשבון את מחצב הנשמות שבדור שלא משכילה להתאים את האור לכלי שלא מתיחסת להבדלים הגדולים בסוגי הנשמות בלתי נמנע שתגרום לתופעות קשות זו טעות לכתחילה לסבור שמי שלא יכול ללמוד גמרא 11 שעות צריך לארגן לו טיולים ושיחזיק איכשהוא סוג ד' בדיעבד ! יש הרבה ד
מחפס יהודים של פעם01.01.20
30
שלום לכבוד אתר כיכר השבת יש לציין שאני מאוד נהנה מהכתבות שלכם על נוער נושר רק חבל שאתם לא עושים כתבות ומאמרים על נוער ולא רק נוער אלא גם סתם בני אדם שמתמודדים אם דיכאון מחלות נפש עצה שלי אתם לא יודעים כמה זה יכול לתפוס עניין אצל הציבור ובתור אחד שצופה באתר שלכם קבוע אני מצפה ממכם מאוד שתתחילו לע
מאיר07.01.20
29
מערכת החינוך החרדית עדיין לא השכילה ליצור מסגרות נוספות לאותם הבחורים שמסיבות שונות לא בנויים ללמוד מבוקר ועד ערב גמרא . לצידן של הישיבות הקדושות יש להקים בדחיפות ישיבות שבנוסף ללימודי תורה יכינו את תלמידהם לשוק העבודה העתידי . לצערינו אין אנו רואים בעבודות חרדים :רופאים .מהנדסים אנשי היי -טק
משה03.01.20
28
אני בחור ישיבה ואני מסכים בכל לב
בחור ישיבה02.01.20
27
השאלה איך אפשר לדעת אם ילד מסוגל לשבת יום שלם עד 9 בערב כש בת"ת הוא עד 5 וזה בסדר ופתאום זה קופץ לעוד 4 שעות שזה הבדל גדול במיוחד שמדובר בשעות הערב...מה קורה אם פתאום הוא לא מצליח. אין אפשרויות אחרות ולעזוב את הישיבה נראה כמו לא יוצלח???
רחל01.01.20
26
כאחד שלמד בישיבת קול תורה, או קול תֵּיירֵה אם תרצו, ונשר.. בדיוק מהסיבה שלא הייתי מסוגל ללמוד יום שלם, אך יחד עם זאת לא התאמתי לישיבה לנושרים, מכיון שהייתי בחור עדין, ולא היו לי מספיק "מושגים" באינטרנט, בנות וסמים. אז נרקבתי כמה שנים בבית, עד שכבר עניתי להגדרה של ה"נושרים", ואז הצטרפתי לישיבה שכזאת.
נושר01.01.20
25
צודק לחלוטין!!!!! מתי יתעוררו כל הרבנים הקדושים של הישיבות שמוסרים את נפשם למען הילדים המצויינים ויחליטו לפתוח במקביל לישיבתם ישיבה שמתאימה לבחורים שקשה להם ללמוד יום שלם. יישר כח על הכתבה.
יחזקאל ציון יזדי01.01.20
24
רשמים??!! שוק הבשר....
יואל23.01.20
23
סבא שלי ז"ל כנראה שלא היה למדן כמו החברה הזחוחים, השפיצים, בעלי העניבות והבלוריות של דורנו. היה יהודי תמים ופשוט שאהב את הקב"ה אהבה בוערת. יראת השמים שלו היתה מבהילה ומסירותו לעבודת ה', גם ובעיקר כשאף אחד לא ראה אותו, לא ניתנת לתיאור בכלל. סבי ז"ל , כמו רבים מבני דורו, היה יהודי שעבד את הקב"ה בפנימ
סבא שלי02.01.20
22
בסוף גם החרדים יבינו שהחיים הם לא שחור לבן רק בבגדים...(:
יעקב 06.01.20
21
אין דבר גרוע יותר מסטיגמה חברתית זאת המעמידה את אברכי הכולל שעיקר פרנסתם באה מנשותהם בראש הפרמידה ואת אלה העובדים לפרנסתם כסוג ג. - ממש עולם הפוך.
שי03.01.20
20
וגם כשיש בחור מבריק אז מנסים לדכא אותו הורים צריכים להיות מאד עירניים לכל משפט של הילד ולהיות בקשר עם המוסד גם ע"מ להראות למלמד וכדו' שיש אחריו מעקב זה תורם מאד ל-2 הצדדים ומאזן מצבים
לא משנה02.01.20
19
כל מילה פנינה!
נועהלה 01.01.20
18
זה תופעה אני בתור בחור בישיבה גדולה.שרואה איך עולם הישיבות נראה היום..ראשי ישיבות דואגים לשם של הישיבה ולא מה לגבי הבחור יש בחורים יותר חלשים שצריכים תמיכה ועזרה ואנשי צוות בישיבות לא באמת באים לעזור אלא לתפוס כבוד מול הישיבה בזה שהם מלכלכים על בחורים שבסופו של דבר יכולים ליפול.הגיע הזמן שעולם הישיב
אריאל22.01.20
17
בחבד מצאו דרך אחרת ולא רק חבד גם הספרדים ושאר החסידויות מציגות אלטרנטיבה מי החליט שרק תורה ? האמוראים לא חיו ככה ... לא כל יהודי צריך למות באהלה של תורה -
יש דרך אחרת 05.01.20
16
במקום שנגרום לצעירים לשאוף להצלחה, למצויינות לתורה ליראת שמים (כל אחד לפי כוחו). מציע הכותב, בא נשאף לביינוניות, לעשות מה שבא לי, ליראה מהציונים (מלשון ציון, לא מלשון ציוני), לחופש. העיקר כמה תלמידים חלשים (לא משנה הסיבה למה הם לא יכולים ללמוד יום שלם) ההורים שלהם יהיו מרוצים, וישלחו אותם ללמוד במק
בתוך עמי02.01.20
15
גם מצטיינים צריכים טיול, משחק, איוורור. זו בעייה של מערכת מדומיינת.
רוני01.01.20
14
המילה בעליבטים ובני תיירה יצרה הרפורמים וכל הדרקים שיש היום לכן אין כמו יהדות ספרד המקורית לכן
ללא שם09.01.20
אחח
מוישי גרינבוים28.05.20
13
מאחר ובדיני נפשות עסקינן לכן לעולם אסור שיהיה מצב כזה כשיטה גורפת בה קלה הלחיצה על ההדק המתיר! ההיתר עליו להינתן פרטנית, אחד אחד, ומותאם למצבו האמיתי של התלמיד ובמחילת כבודם של הנערים, שיתאמצו קצת כדי שהתורה תחדור לראשם ואם לא עכשיו אימתי!!! לימודי בגרות הרבה יותר קשים!! הכתבה נוטפת רחמים הגדולים מ
מני05.01.20
12
הישיבות נהיו אוניברסיטאות, הדגש הוא החיצוניות, ההשגים והציות לכללי המועדון החברתי. ההשגיות הפכה את תלמידי הישיבות לעבדים נרצעים של החברה ושל הצפיות החברתיות מהם. בודדים הם אלו העובדים את הקב"ה, רובם עובדים את החברה ואת עצמם. ישיבה למצטיינים? גועל נפש! הקב"ה נתן לכל אחד את הכוחות המיוחדים לו כדי לע
חיצוניות מזעזעת02.01.20
והחסידים לא מאירופה, מנין? הבעש"ט נולד מניגריה? ורבי נחמן בתימן? מעניין מאד
ליטאים מאירופה?05.01.20
11
יקירי מר לייפר; נושא זה הדיר את שנתם של גדולי ישראל לאורך ה-70 שנים האחרונים! הם טרחו ועמלו לפתוח ישיבות כגון אלו עליהם דברת. אלא שההפך הוא הנכון... הרי התלמידים ה"פחות חזקים" (ואני מדגיש, לא תלמידים "חלשים") לחמו בכל כוחם לדחוף את יקיריהם לישיבות ה"טופ", בניגוד למה שהציעו להם הצוותות החינוכיים שט
רוטוויילר01.01.20
10
מה קרה לנתנאל לייפר עזב את תחום המוזיקה
יוסי01.01.20
9
מאמר חשוב ומדויק. אכן נושא כאוב מאוד שטעון טיפול דחוף ביותר. דרושים עסקנים אמיצים ובעלי יוזמה שירימו את הכפפה ויפתרו את הבעיה מהשורש.
מישהו21.01.20
8
נגעת בבעיה שמנקודה שכלית אתה צודק כך היה למשל בפולין ילד בן 12 שהוריו ראו שאינו יכול ללמוד שלחו אותו לחייט סנדלר צורף או כל מקצוע אחר ושעה ביום הוא למד קצת עין יעקב [אפילו דף יומי לא למדו בתקופה ההיא] כל זה היה כשגם מי שלא למד לפחות נשאר ירא שמים אחר כך שהרחוב נהיה כפרני אין ברירה והישיבות הם כמו תי
אנגלו סכסי04.01.20
לא לימדו אותך לפסק?
מני05.01.20
7
מה אתם רוצים שנהרוס גם את הישיבות הטובות שעוד נשארו לנו?
כהנמן02.01.20
6
אין תקציבי עתק לנוער נושר ההפך הנכון אין תקצוב (אני בעל רקע בחינוך ובפניות לארגונים לעזור התשובה היתה תמיד שאין כסף ומחפשים מתנדבים) ויותר מזה דרך הטיפול בהם לרוב וסליחה על הזלזול 'מטומטמת' , לא הנוער הוא המתמודד אלא המחנך..מאמר דעה זה נחמד, להפעיל לחץ על חבריכם המרואיינים המייצגים אותנו בעיריות ובמ
ללא שם01.01.20
5
רשמים ??? שוק ??? מסחר כלכלי ??? כדאי אולי שתתעניין (אא"כ אתה בכבודך ובעצמך רשם.) כיצד נקבעים כללי המשחק וסכומי הכסף (במקרים ספציפיים) ואולי ביחד נתבייש,בתעשיית הרשמים והנרשמים ???
למגיב מספר 2906.01.20
אני בעצמי רשם כבר עשר שנים ואני עובד עם גדולי הרשמים ואני מעיד עליהם שהם אנשים מדהימים שעושים מלאכתם נאמנה. ואם אתה לא יודע בושה שאתה פותח את הפה עליהם כך??? יש דין ויש דיין
חיים06.01.20
4
נמשיך לחנך את בנינו על יראת שמיים, ואהבת הזולת, נתינה, חמלה, אהבת חינם,נושא בעול עם חבירו,לימוד זכות וכו' ,וכשיגיעו בעז"ה לישיבה יתבוננו ויראו איך כשמגיע מבחן של כבוד (ראש ישיבה חתן, או בן )החינוך מתבצע אחד לאחד זריקת סטנדרים, גז מדמיע, פחי זבל בחתונות. שיירות אחרי מוחרמים בשירת ימ"ש וכן הלאה על זה
דוגמא אישית02.01.20
3
לפעול מתוך נוסחה תורנית קדושה ככל שתהיה שלא לוקחת בחשבון את מחצב הנשמות שבדור שלא משכילה להתאים את האור לכלי שלא מתיחסת להבדלים הגדולים בסוגי הנשמות בלתי נמנע שתגרום לתופעות קשות זו טעות לכתחילה לסבור שמי שלא יכול ללמוד גמרא 11 שעות צריך לארגן לו טיולים ושיחזיק איכשהוא סוג ד' בדיעבד ! יש הרבה דרכים
ש.ס01.01.20
2
מילים כדורבנות! ומכאן אני קורא למערכת הנכבדה: אל תרפו מהנושא! כי בנפשנו הדבר!
איש יהודי 01.01.20
1
זה לא משנה. העיקר שיהיו לעם ישראל גדויילים. זה העיקר!
Aladdin01.01.20
מפגר
איכס02.01.20
נערים

הסקרנות מצילה חיים / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 05.01.24

טור להתמודדות

מלחמה ה' שואל מעמך / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 10.10.23

פרשת השבוע

סטוריטלינג ל(בל)עם / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.06.23

מסר חשוב להורים

לאברך 'המתמיד' נשבר: "לא חסר לי כלום, אבל נמאס לי ללמוד" | זו הסיבה המפתיעה

מרדכי רוט | 18.05.23

אבא או כספומט?

מפזר לילדים כסף? הם לא יעריכו את זה!

חיים דיין | 04.05.23
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

טור לפסח

הפקרות או חירות? // חיים דיין

כיכר השבת | 04.04.23

חג הפסח: חג ההתמודדויות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.04.23

פסיכולוגים קבעו

סמארטפונים: אלו 5 הסכנות לנערים ולמתבגרים

ישראל גינצבורג | 14.03.23

חנוך לנוער

תראו אותי! אני כאן! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.02.23
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

החינוך בראי הפרשה

נפגעי פעולות עבדות בזמננו / הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 20.01.23

שיח פתוח וכנה

המתבגר נתפס "על חם": האם לדבר עם איתו על זה?

ישראל גינצבורג | 18.01.23

טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? זה הפתרון המומלץ

ישראל גינצבורג | 29.12.22

להיות אדם // הרב אבי אברהם בטור לזכר אביו ז"ל

הרב אבי אברהם | 15.12.22
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

טיפ להורים

לא רוצים להתבגר: כך תנהלו שיחה בוגרת לפני "ברמוץ" הבן

ישראל גינצבורג | 15.12.22

פרשת השבוע

'חיי שרה': איזו נפילה! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 18.11.22

איפה מחביאים שמש? // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 21.10.22

מונולוג מרגש

'לאתרג' את הערבה // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.10.22
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

סיפור ליו"כ

חוזה של ערב יום כיפור // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.09.22

כי תבוא

ילדים הם עם רע (?) / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.09.22

חנוך לנוער

"אל תביאו סלטים מהבית לשבת בישיבה!" / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 02.09.22