כיכר השבת

פרשת יתרו

החינוך בראי הפרשה: "לא ייצא ממך כלום"

כשהאוזן נמשכת על ידי אדם הקרוי מחנך, אבל הכאב הוא דווקא לא מכיוון האוזן, הרב אברהם בורודיאנסקי בטורו השבועי על תהליכים חינוכיים בפרשת השבוע - יתרו (חנוך לנוער)

הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | י"ט בשבט | 14.02.20
החינוך בראי הפרשה: "לא ייצא ממך כלום"
(צילום: שאטרסטוק)

היה זה בימי קדם בארץ לא זרועה, עת קבוץ ילדים רבים תחת קורת גג אחת מתוך רצון לגדול ולהתחנך ובעיקר תלמוד תורה שהוא כנגד כולם, יש וקיבוץ הילדים הונחה ונוהל על ידי אנשי חינוך יראים ושלמים, ויש שנפלו לידיהם של מוכי גורל שנזקקו לפרנס את משפחתם ולצורך כך קיבלו עליהם את שם המחנך על אף שהפער בין אותם יצורים למלאכת החינוך הייתה כמרחק מזרח ממערב.

עדין חיים בתוכנו בעיקר בני שלושים ומעלה שזוכרים את המקל האכזר שהיה רודף אחרי קצוות אצבעותיהם הקווצות בהוראת אותו "מחנך" מתוך חשש לחומרה של הפרעה במסירת מונולוג שנקרא שיעור, יש שזוכרים אוזניים נמשכות, או בעיטות מתעופפות, או קולו של המקל הנשבר על גבו של ילד דקיק ומשאיר לו צלקת בגוף ובנשמה.

היה זה בסוף העשור הראשון לחיי (עד 120) , המחנך הגיע לכתה עצבני וכעוס היה זה ככל הנראה בעקבות מנהל הבנק שנזף בו קשות על כך שהוא "מחנך/רבה" רק בחיידר בודד ובעקבות כך חשבון הבנק שלו רעב במיוחד או משהו כזה, הרבה נכנס לכיתה שעליה הוא היה אמון במסגרת הגדת תפקידו כמחנך, הפרצוף שלי משום מה קרץ לו, ועוד יותר האוזן הימנית שלי, עוד טרם בורכו אותנו בברכת בוקר טוב, מצא הלז סיבה למשוך באוזני בסדיסטיות איומה, תוך כדי גערה "לא ייצא ממך כלום"!

יאמר לשבחו שנבואה יצאה מגרונו ויזכני ה' שעוד ייצא ממני משהו (הפוך מכלום...), אך לא מחשש היותו צדיק ופרוש ובעל נבואה אלא ככל הנראה בהיותו מהזן השני שחז"ל מנו אותם עם מקבלי הנבואה בימינו. עד היום אין לי מושג מדוע נמשכה אוזן בכתה בכלל ומדוע הייתה זו האוזן שלי ועוד הימנית, אך הגערה של "לא ייצא ממך כלום" מהדהדת בין עור התוף לחלל האפרכסת עד לרגע זה.

חלפו ימים ושנים וזכיתי בעצמי לעסוק במלאכת החינוך, מעולם לא הרמתי יד, וגם לא אוזן, ובוודאי לא רגל ומקל, כוחי בליבי ובפי! נתבקשתי לאחרונה לשוחח עם קבוצת מחנכים בתלמוד תורה מכובד על נושאי החינוך, לשאלתי הפותחת מהו לדעתם התהליך הראשון החשוב בחינוך? התשובות היו מגוונות ומרתקות ומלמדות.

אך אני פתחתי להם את פרשת השבוע פרק יט פסוק ה, לאחר מתן תורה, הקב"ה צריך להתניע את עם ישראל לעבר קיום המצוות, שינו דרמטי בחיים שלהם, איך עושים כזה תהליך ולכזו קבוצה גדולה יחד?! אומרת התורה: וְעַתָּ֗ה אִם־שָׁמ֤וֹעַ תִּשְׁמְעוּ֙ בְּקֹלִ֔י וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־בְּרִיתִ֑י וִהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים כִּי־לִ֖י כָּל־הָאָֽרֶץ: עדיין לא ברור לנו מה ואיך הפסוק הזה יכול להתניע בנו תהליכים, ולא רק זו אלא במכילתא למדו מפסוק זה שלא רק שאיננו מקל על הדרך אלא מלמד על הקושי- (פרק יט פסוק ה) "ועתה אם שמע תשמעו בקולי מלמד שכל התחלות קשות"

אבל האלשיך הקדוש מגלה לנו בכמה מילים יסוד ואולי את סוד החינוך:" ועתה אם שמוע תשמעו וכו', והיה שכרכם, כי והייתם לי סגולה וכו', לעתיד" – אמת שלא קל להתחיל דרך חדשה בחיים, אמת שכל ההתחלות קשות, אבל יש דרך לצלוח אותם לדעת את היעד, לדעת את השכר שתקבל לעתיד בזה ובבא, הקב"ה אומר לעם ישראל תקבלו את התורה תהיו לסגלה מכל העמים, יש פה יעד של יוקרה, יש פה יעד עוצמתי, כשהיעד ברור הדרך פחות קשה ואולי גם קלה.

אדם שיוצא לדרך ונקודת היעד שלו לא ידוע או לא ברורה הדרך נעשית לארוכה ולקשה, כשהיעד ברור הדרך הופכת לחלק מהחוויה.

כשלוקחים ילד/ בחור, ומדברים על דרך בחיים על תהליכים, על התנעה, אם אין יעד ברור בקצה הדרך, הדרך בעצמה איננה ברורה, אם מבהירים לו מהי נקודת היעד, אז הקשיים והכישלונות בדרך הופכים לאתגר ולחלק מהתהליך.

כשאותו אדם/רבה צעק לי באוזן "לא ייצא ממך כלום", מעבר לכאב הפיזי של האוזן הנמשכת עוד טרם אומרו בוקר טוב, אמירה זו טשטשה את היעד... הפכה את הדרך לקשה ומסורבלת, היא הרחיקה ממני את היעד והשאיפה, כי הרי לא ייצא ממני כלום, הוא ביטל לי בהגיגיו השנונים את החלום והיעד, וזה גרוע ממשיכת אוזן!

בשיחה עם נערים על חייהם אני נהנה להציף שוב ושוב את מטרת חייהם, רובם בורחים מזה כי זה יחייב אותם, אבל זה הסוד של זה, יחד עם ההתחייבות תבוא להם גם הבהירות של היעד מתוך שאיפה טהורה עם הרבה סייעתא דשמיא.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין

לחצו כאן
תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
נערים

הסקרנות מצילה חיים / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 05.01.24

טור להתמודדות

מלחמה ה' שואל מעמך / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 10.10.23

פרשת השבוע

סטוריטלינג ל(בל)עם / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.06.23

מסר חשוב להורים

לאברך 'המתמיד' נשבר: "לא חסר לי כלום, אבל נמאס לי ללמוד" | זו הסיבה המפתיעה

מרדכי רוט | 18.05.23

אבא או כספומט?

מפזר לילדים כסף? הם לא יעריכו את זה!

חיים דיין | 04.05.23
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

טור לפסח

הפקרות או חירות? // חיים דיין

כיכר השבת | 04.04.23

חג הפסח: חג ההתמודדויות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.04.23

פסיכולוגים קבעו

סמארטפונים: אלו 5 הסכנות לנערים ולמתבגרים

ישראל גינצבורג | 14.03.23

חנוך לנוער

תראו אותי! אני כאן! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.02.23
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

החינוך בראי הפרשה

נפגעי פעולות עבדות בזמננו / הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 20.01.23

שיח פתוח וכנה

המתבגר נתפס "על חם": האם לדבר עם איתו על זה?

ישראל גינצבורג | 18.01.23

טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? זה הפתרון המומלץ

ישראל גינצבורג | 29.12.22

להיות אדם // הרב אבי אברהם בטור לזכר אביו ז"ל

הרב אבי אברהם | 15.12.22
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

טיפ להורים

לא רוצים להתבגר: כך תנהלו שיחה בוגרת לפני "ברמוץ" הבן

ישראל גינצבורג | 15.12.22

פרשת השבוע

'חיי שרה': איזו נפילה! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 18.11.22

איפה מחביאים שמש? // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 21.10.22

מונולוג מרגש

'לאתרג' את הערבה // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.10.22
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

סיפור ליו"כ

חוזה של ערב יום כיפור // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.09.22

כי תבוא

ילדים הם עם רע (?) / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.09.22

חנוך לנוער

"אל תביאו סלטים מהבית לשבת בישיבה!" / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 02.09.22