כיכר השבת

"עוף גוזל"

האם הקורונה אשמה בנשירת בחורי ישיבות?

האם הקורונה היא האשמה בנשירה של בחורי הישיבות? ומה התהליך שעלינו ללמוד וליישם כדי למנוע את המשבר החינוכי הבא. הרב אבי אברהם בטור חינוכי על המצב (חנוך לנוער)

20
הרב אבי אברהם | כיכר השבת | ו' באלול | 26.08.20
חזרת תלמידי חברון לקפסולות בשבוע שעבר, אילוסרטציה
חזרת תלמידי חברון לקפסולות בשבוע שעבר, אילוסרטציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א סיפר כי בעבר הגיע מידי שבוע לישיבת "פתחי עולם", בית המדרש לבעלי תשובה שבראשותו יהודי חילוני, שהגיע מידי שבוע למשך כ-10 דקות ללמוד תורה, ללא כיפה על ראשו.

בהמשך הגיע אותו יהודי ללמוד וגם נשאר עוד רבע שעה נוספת לתפילת מנחה, ללא כיפה.

הדבר הטריד מעט את מנוחתו של הרב פייבלזון והוא ניגש להתייעץ עם מורו ורבו הגר"מ שפירא זצ"ל, כשבפיו השאלה: האם להעיר על כך לאותו יהודי או לא?

הגר"מ ענה לו בזעזוע: "האם אתה רוצה לשלול ממנו את הזכות שלו לבחור ללבוש כיפה?"

הרב פייבלזון המשיך להתעקש ולברר, מה שונה הדבר מנשיא ארה"ב (שביקר באותה תקופה בארץ) שמבין כי יש לפחות לכבד ולשים כיפה בבית הכנסת או בביקורו בכותל וכי לא מוטב שיהיה אותו יהודי לפחות כמו נשיא ארה"ב ויכבד מקום קדוש?

אך רבו העמידו על ההבדל לפי דעתו: מגוי, שיש לו טבע אחר והגדרת תפקיד שונה, אנו לא מצפים "להתחנך", אז ממנו מבקשים ממנו בנימוס ומנסים "לאלף" אותו ללבוש כיפה בכותל, לפחות בשביל הנראות. אך אצל היהודי הזה הדבר שונה בעיקרו.

אין שום עניין ומטרה "לאלף" אותו, לכפות עליו משהו בניגוד לרצונו, ואפילו לא בשביל ה"נראות". המטרה היא להעביר אותו תהליך. תהליך עמוק של חיבור פנימי, וזה נתון אך ורק לרצונו העצמי ולבחירה שלו. אין שום צורך ושום עניין בבקשה לשים כיפה- כי היא שוללת את החשיבה והבחירה העצמית של אותו יהודי- לבחור לשים כיפה על הראש מעצמו.

להצמיח כיפה על הראש

סיפור מאלף זה יכול לשמש לנו כנקודת מוצא אישית וכללית לא רק ביחס לקירוב רחוקים, אלא גם ביחס לקירוב קרובים, המדובר פחות בקהלנו.

אנו נמצאים בתקופה מאוד מנותחת ומדוברת שגובה מחירים גם בבני הישיבות הטובות, משמנה וסלתה של עולם הישיבות.

גורמים 'יודעי דבר' מנבאים השלכות אפשריות לטווח הקרוב והרחוק, וגם מי שמתמצא בשטח רואה ופוגש יותר ויותר מקרים בתקופה זו של נערים שמצאו את עצמם נפלטים ברצונם ובעל כורחם מעולם הישיבות המיינסטרימי.

לא בהכרח מדובר בתופעה שיצרה לה ה'קורונה', יתכן והיא רק ה'קש ששבר את גב ה(בחור ש)קמל', שהיא הדהדה דברים שהיו סמויים מבפנים, שהציבה מראה משקפת מול חוסר החיבור וחסך העיסוק בפנימיות שהיה קיים בנערים גם קודם לכן ובעבע מבפנים.

הקורונה רק הפכה אצלם להיות מ"נשירה סמויה" ל"נשירה גלויה", כאשר כמובן יש לקחת בחשבון שלבסיס הזה לרוב נוספו גם רעות חולות וטורדות שנבעו מהשעמום וה'לבד' הגדול כמשיכה טבעית וחשיפה מוגברת שאינה מבוקרת למדיה ועוד שהחריפו את המצב.

אך יש גם אופטימיים יותר, שהעדיפו לראות בכך גם בשורה חיובית ומבורכת. צעד מקדם אפשרי (הלוואי) שאולי יהווה גם שינוי תפיסה ומדיניות בישיבות, שהעומדים בראשם מבינוים יותר כיום לאור ההתמודדויות השונות כי קיים צורך זועק לעסוק גם בפנימיות, בחיבור ובבניית האישיות ולא רק בלמידה שיטתית, חשובה ככל שתהיה.

זהו צורך שכבר אינו נחלתם הבלעדית של "נוער נושר" אלא של מיטב בנינו ובנותינו, צורך שלא ניתן כבר להתעלם ממנו או לטאטא אותו באגביות ולהתנער ממנו.

לצד מאות ואלפים ששרדו את המשבר בהצלחה שהתחילו את 'זמן אלול' בשקיעות והתמדה ומחזיקים את עולם הישיבות כבשגרה, ישנם לא מעט שלא.

חידוד התפיסה כי גם בחור ישיבה מצוי זקוק בעידן החדש להבין מדוע הוא נולד עם ה'כיפה על הראש' ולבחור בה מחדש, בעצמאיות אישית משלו הוא מתבקש.

להצמיח כנפיים ולעוף

פרשת השבוע פוגשת אותנו עם ציווי מעניין: "כי יקרא קן ציפור לפניך בדרך בכל עץ או על הארץ, אפרוחים או ביצים והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים לא תיקח האם על הבנים, שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך, למען ייטב לך והארכת ימים".

פולמוסים ופירושים רבים מכירים אנו על פסוקים אלו, על מהות המצווה, על הסיבה שההבטחה הטמונה בה היא של אריכות ימים ועל הזיקה בינה לבין כיבוד הורים, התקדים היחיד הנוסף להבטחה שכזו.

אך פרשנותו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב בספרו "קדושת לוי" על פסוקים אלו לוקחת אותנו למחוזות אחרים ומעשיים בעבודת חיינו האישית.

"ציפור מלשון צפרא (בוקר), דהיינו בהירות. רצה לומר: כשיקרא לך בהירות והתעוררות עליון יאיר עליך 'בדרך', בדרכי ה', או ב'עץ', עץ החיים זו התורה הקדושה, 'והאם רובצת על האפרוחים', מחמת שאתה עדיין אפרוח קטן בדעת להתעורר עצמך לכן צריך ה'אם', התערבות עליונה, לרבוץ עליך בהתחלה.

אף על פי כך מנחה אותנו התורה כי 'לא תקח האם על הבנים'- גם אם אין לך שכל להתעורר בעצמך מלמטה לא תסמוך רק על ההתעוררות מלמעלה, מה שרובץ עליך- 'למען יטב לך' פירושו כי על ידי ההתעוררות העצמית שלך יש להבורא יותר תענוג, ולפי רבות התענוג ירבה השכר שלך ויהיה לך טוב בזה, 'והארכת ימים' הכוונה שעל ידי זה עוד טובה תגיע אליך, שעל ידי שתתעורר מעצמך במעלת הקדושה במעשיך הטובים, אז יהיה מקום להתעוררות עליון להיות זמן רב אצלך ולשרות זמן רב, וזהו "והארכת ימים"- 'ימים' בהירים של התעוררות רצופה וארוכה יותר".

רבי לוי יצחק מברדיטשוב מאריך בחשיבות פיתוח העצמיות והפנימיות האישית, כחלק מתהליך הגדילה וההתבגרות של ה'אפרוח הצעיר' שיוצא מתחת חסות כנפי אימו הרובצת עליו ופותח ערוץ תקשורת משל עצמו עם בוראו. עד כדי "שלח תשלח את האם"- מתגלית האפשרות לשחרר את הדברים שהרגילו אותנו לעשייה של רוטינה, שמנעו וחסמו אותנו אולי מעשייה, להתייצב עצמאית עם הרגליים על הקרקע וגם להצמיח כנפיים ולעוף.

יתכן וההלימה שבין מצוות כיבוד הורים לבין מצוות שילוח הקן, שהשוו זה לזה בברכה "והארכת ימים" טמונה בכך שצריך תזכורת נוספת לכך שאנו צריכים לשמור על האיזון בדרך.

לא מדובר ב'מרידה' והתרסה כנגד כל מה שקיבלנו מההורים, לא מדובר בעצמאיות שמשמעה 'לעשות הפוך', אלא מדובר בלהשיג חיבור אישי, ב'להצמיח כיפה' מתוך בחירה.

בכדי לשמור על האיזון ולהצליח להאריך ימים בהירים בטוב ובנעימים עלינו לזכור "לכבד הורים", להוקיר ולשמר את הטוב הקיים שרכשנו מהם ולאמץ אותו אלינו, בד בבד וללא כל סתירה ל"שלח תשלח את האם"- גיבוש זהות עצמית וחיבור פנימי של רובד עמוק נוסף. רק האיזון שביניהם יכול להשיג לנו את השלווה ואת דרך החיים הראויה להארכה ולהערכה.

הדרכת הורים בעידן החדש

ד"ר איתן ליבוב, פסיכואנליטיקאי ומומחה ליחסי משפחה שייסד את שיטת אייכה להורות מגדלת, מאריך בטוב טעם לכוון לאיזון זה בספרו "המגדלור", שמגולל את ההתמודדויות של ההורות בעידן החדש הכוללות שינויים רבים ותמורות בסמכות ההורית החדשה ומחלק את הקיים ל"מודל אב" ו"מודל אם".

לא בהכרח שזה מאפיין אבא ואמא ממש, אלו שתי תפיסות קיימות, וכיום לעיתים התחלפו גם היוצרות והאבא משתמש בפועל במודל האם ולהיפך.

אחד מההבדלים הבולטים בין מודל האב והאם הוא תפיסת היעד.

הורות 'דגם אב' הציבה לעצמה כיעד לגדל את הילד כך שבבגרותו הוא יהווה נכס להוריו ולסביבתו, יהיה משויך למגדליו ו'יתרום' להם בשלב כלשהו. חינוכו מכוון בהתאם להתאים את הילד לדרישות המערכת של הסביבה ולהתאימו לצרכים.

במודל ההורות מ'דגם אם' נקודת ההשקפה הפוכה ממש. השאלה המעסיקה את ההורה הפועל על פי תפיסתה הוא 'כיצד אוכל להתאים את עצמי בצורה הטובה ביותר לצרכי הילד שלי וכיצד אוכל לספק לילד את מה שהוא מבקש'. דגם אם מרוכז בצורכי הילד ולא בצורכי הקהילה שבה הוא חי.

תפיסת היהדות מציבה לנו לא פעם את הצורך בדיאלקטיקה הנוצרת בין שניהם, מתוך איזון וגיבוש דגמי ההורים ולא מתוך סתירה שהופכת ל"קול אביו" ו"קול אימו" שעשויה לייצר ילד מרדן-סורר ומורה שלא מוצא את עצמו בין הזיגזוגים.

שילוב בין הקולות השונים בהרמוניה מייצרות דרך מיטיבה ומגדלת שמחד לא מוותרת על השמעת עולם הערכים של ההורים והקפדה עליהם, ומאידך מייצרת מרחב מאפשר (מורוטריום) של התנסות בבחירה, עצמאיות והחלטה אישית של הילד עצמו.

יש שרואים את מנהג ה'חלאקה' שנעשה לילד בגיל שלוש שנים כאשר שערותיו הארוכות נגזזות לתספורת קצוצה עם פאות, כטקס מעבר סמלי של הבן מעקרונות ההורות של 'דגם אם' שעסקה בשאלה במה ניתן לתרום לילד, ומכניסה אותו לשלב ההכרה ב'דגם אב' שמכוון אותו ליעד ההורי כי בבגרותו יהפוך עצמו כ'נכס' עבור הוריו, משפחתו וקהילתו.

ההבנה בין המודלים השונים ויצירת האיזון שביניהם לא נעצרת בתחנת המוצא הזו, אלא ממשיכה ומלווה את הנער והוריו בכל תהליך גידולו והתבגרותו כאשר רבי צדוק הכהן מלובלין נותן לנו בעצם את האופק והאידיאל לגישה זו, מה צריך לקרות שם בסוף הדרך.

מחד, ליווי רובץ ראשוני של האם על הבנים, ההורה, הסמכות העליונה שמובילה את הילד ומכוונת אותו להתאים לעולם הערכים המשפחתי, הדתי והקהילתי. המלאך העליון שמצמיד לו את הכיפה לראש, מכניס אותו לישיבה, מכה על גביו ואומר לו: "גדל".

ומאידך לאפשר גם מקום לתהליך פנימי מתפתח, שהוא העיקר.

טובה מרדות אחת בלבו של אדם יותר ממאה מלקויות.

לצמוח מהטעויות

רבי לוי יצחק מכוון אותנו לכך ששווה לנו לקחת את ההימור, גם כאשר הילד הוא עדיין "אפרוח קטן בדעתו" לטעמנו או אפילו במציאות ממש.

מותר לנו לסמוך עליו, מותר לו לנסות, מותר גם לטעות, ליפול, להתנהג קצת מחוץ לכללי המסגרת המערכתיים והנוקשים מידי לפעמים (כשאין לכך אחריות והשפעה מחלישה על הסביבה אלא רק ניסוי וטעייה אישי), כך לומדים וגדלים מבפנים.

באווירת הימים הללו כדאי להתייחס גם לכך שה'חטא' הוא חלק מהותי ומצמיח בחיים שלנו, בוודאי כאשר הוא משרת אותנו לחיפוש וחיבור טוב ומוביל לתשובה, אזי זדונות נהפכות למצוות ובעל התשובה עומד במקום שצדיקים גמורים לא עומדים, מקום של מתמודד עם החטא, מקום של מישהו שהשיג חיבור ברובד עמוק יותר מבפנים.

הקב"ה ברא אותנו כבני אדם ולא כמלאכים, לכך נתן לנו כמתנה נדירה את יום כיפור כיום כללי ומובנה לכולם במערכת השנתית שלנו, ולא כמשהו שנועד ליחידי סגולה.

דווקא הכאבים וההתנסות האישית, אותם 'כאבי גדילה'- הם המצמיחים.

לא צריך להיות "נוער נושר", צריך להיות יותר "נוער מחובר", מבפנים.

לא פעם אלו שאנו נוטים בשרירותיות להתייחס אליהם כ'נושרים' (בגלל המראה החיצוני המשתנה, האמירות הלא מקובלות, הקושי לעמוד במרתון וללכת בתלם) הם דווקא אלו שמזהים ראשונים את הצורך ומחפשים את החיבור הפנימי המובנה לעולמם.

ויפה שעה אחת קודם...

הרב אבי אברהם, מטפל רגשי ומנהל מרכז קומ"ה לקידום והעצמה, ממנהלי איגוד ענ"ף לנוער מתמודד

ליצירת קשר והצטרפות לתפוצה המאמרים בוואטספ: Merkazkuma@gmail.com

לחצו כאן
תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
חזק ביותר!!! לאחרונה שמתי לב בהיותי אבא לבחורי ישיבה שהישיבה בעצם סוג של מערכת שימור חיצונית. טכשמערכת הזאת לא עבדה, אז מי שבאמת היה מחובר לתורה הנרטיב החרדי נשמר... מי שלא, קצת נפל ואלי הרבה את האמת אולי טוב שכך!! המשחק הזה בסוף עלול לצאת כתוצאה ממרמור לרועה ושחיתות. ועוד חלילה
רובי27.08.20
15
האם לפני הקורונה לא היה נשירה? רק הקורונה הגבירה את הנשירה.
אחד26.08.20
14
מישהו היה צריך לשים את זה פה בצורה כזו כבר.... טור מעולה ממש שלא מטאטא את הבעיות מתחת לשטיח כדאי הוא ר' אבי לסמוך עליו
יעל אפלבוים26.08.20
וואו רדודה!!!!!!!!!!!!!! לך......................
רבקה30.08.20

הצגת כל התגובות

13
נכון מאוד וכרגע זה אפילו לא נושרים [לפי ההגדרה המקובלת] אלא בחורי ישיבות סטנדרטים שנהיה להם קצת קשה בגלל הקורונה והבדידות בבית ולכן הנושא חשוב אף יותר
מחוכם28.08.20
12
לצערנו הגדול נקודת הפתרון בישיבות הוא ההסברה, היום שוטף את העולם גל של כפירה והסתה נגד התורה, שהנער קולט אולי דרך הקלטות קטעים מדיונים בכנסת ברדיו גם החרדי וקווי הנייעס, למשל שמעתי על בוגר ישיבה שנסע לחו"ל להשגחה, ובעל העסק ישראלי יורד שאלהו התורה גזענית ושוללת נישואין לגויה? בוגרנו היקר שמעולם לא ח
משה בן אברהם26.08.20
11
גם לפני הקורונה היתה נשירה אבל הקורונה הרחיבה את זה גם לכאלה שלא נחשבו נוער נושר קלאסי אלא בחורי ישיבות
לתגובה מספר 826.08.20
10
במו עיני נכחתי בשיעור של ר' משה שפירא, שהוא הפסיק את השיעור לפתע באמצעו ושתק במשך כשתי דקות, והציבור לא הבין. ואז הוא אמר יש כאן אדם לא רצוי, עד שהוא לא עוזב אני לא ממשיך. והיה הדבר לפלא בעיני כל השומעים. לאחר השיעור ליויתי את ר' משה החוצה וניגש אליו בן אדם נטול כיפה ושאל אותו למה הרב זרק אותו מהשי
יוסי28.08.20
9
הרב אבי אברהם תמיד בכל הסוגיות הבוערות עם קו מחשבה מלא עומק, אקטואלי גם לזמנים המאתגרים של ימינו
ע. מאירוביץ26.08.20
8
למיטב ידיעתי והבנתי, חלק גדול מהבחורים הונשרו ולא נשרו מרצונם. כל בעלי התפקידים בישיבות שעסקו בכך עתידים ליתן את הדין
אברהם03.09.20
7
בדיוק קראנו בשבוע שעבר ידינו לא שפכה את הדם הזה שזקני הדור מכריזים. הלוואי שיוכלו להגיד גם היום ככה. לא תוכל להתעלם משר ושה חברך בטח מהילד שלו שיורד מהדרך!
נעים26.08.20
6
הנשירה מגיעה מהשיטה האנרכיסטית של איש הישר בעיניו יעשה ומחנכים צעירים לצפצף על הנחיות קורונה והצעירים פשוט מחכימים יותר מרבם ומצפצפים גם על הוראות פשוטות כי למדו שהנחיות הם להמלצה בלבד וכך מתדרדרים הלאה לעבר פי פחת כי זרעו קוצים וקיבלו דרדרים
שמויגר27.08.20
5
אז מה אתה רוצה לומר? חוץ מזה שאתה יודע הרבה מילים בלועזית. שצריך לתת לבחור אישיות והערכה עצמית? תן לי לנחש שאתה לא הראשון שחושב את זה.
יהודי26.08.20
מה שהוא רוצה לומר א. הוא להעלות את המודעות לנושא ב. שתדע להבין את הבחור ואת הדרך לעזור לו כמאמר החכם חצי תרופה ידיעת המחלה. ג. ובעיקר לתת לגדול, לעשות טעויות, ולא לחנוק. ככה לדעתי, מוזמן לחלוק.
מחוכם28.08.20
4
הגיע הזמן להסתכל אל ליבו ונפשו של הנוער ולא על החיצוניות. בישיבה בדרך כלל נואמים שצריך להשקיע בפנימיות ולא בחיצוניות, וכוונתם היא להשקיע בלימוד ולא במראה. אבל כדאי שייקחו את הדברים כפשטם וישקיעו בפנימיותו של הבחור ולא יתעסקו בחיצוניות שלו יותר מידי. כאשר כובלים את הבחור לכללים חיצוניים כגון לבוש וכ
נתי28.08.20
3
ספר קדושת לוי של רבי צדוק הכהן מלובלין? מישהו התבלבל אולי בין רבי צדוק לרבי לוי יצחק מברדיצ'ב ??? הציטוט הוא אכן מקדושת לוי לרבי לוי יצחק....
חסיד26.08.20
2
תעשה לנו טובה רק בלי שיטות של גויים הכלה ובלה בלה בלה עץ חיים היא למחזיקים בה וגו
חרדי אמיתי26.08.20
אם אתה חרדי אמיתי תלמד קצת מה זה יהדות אמיתית הגויים לא מחדשים לנו כלום והם למדו מהתורה שלנו מה זה הכלה קבלה כף זכות וחינוך אמיתי..... כנראה שאתה עוד לא מנוסה בחינוך ילדים ויודע רק ללמוד את התורה כסיפורים בעלמא ואת הגמרא ככלי לקושיות והתפלפלות ותו לא מי שיודע מהי תורה אמיתית יודע שאפשר ללמוד ממנה הכ
שרה26.08.20
שמדובר במגיב שמגיע משורש של "עץ" שחושב שהוא חרדי אמיתי. כמה טמטום
באמת עושה רושם27.08.20
1
ספר את זה למשגיחים בישיבות שמעיפים בחורים רק כי לא או רוצים או יודעים להתמודד איתם אחרי הקורונה איפה קצת חשיבה מחוץ לקופסה מצידם ודוגמא להתמודדות עם משברים? אני מצפה' הם ידעו להילחם על בחורים בתקופה כזו ולא להעיף כשנח להם את מי שלא באשמתו הגיע למצבים שלא מסוגל להמשיך כאילו כלום לא קרה
מרדכי26.08.20
אולי גם יעניין אותך
נערים

מלחמה ה' שואל מעמך / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 10.10.23

פרשת השבוע

סטוריטלינג ל(בל)עם / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.06.23

מסר חשוב להורים

לאברך 'המתמיד' נשבר: "לא חסר לי כלום, אבל נמאס לי ללמוד" | זו הסיבה המפתיעה

מרדכי רוט | 18.05.23

אבא או כספומט?

מפזר לילדים כסף? הם לא יעריכו את זה!

חיים דיין | 04.05.23

טור לפסח

הפקרות או חירות? // חיים דיין

כיכר השבת | 04.04.23
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

חג הפסח: חג ההתמודדויות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.04.23

פסיכולוגים קבעו

סמארטפונים: אלו 5 הסכנות לנערים ולמתבגרים

ישראל גינצבורג | 14.03.23

חנוך לנוער

תראו אותי! אני כאן! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.02.23

החינוך בראי הפרשה

נפגעי פעולות עבדות בזמננו / הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 20.01.23
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

שיח פתוח וכנה

המתבגר נתפס "על חם": האם לדבר עם איתו על זה?

ישראל גינצבורג | 18.01.23

טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? זה הפתרון המומלץ

ישראל גינצבורג | 29.12.22

להיות אדם // הרב אבי אברהם בטור לזכר אביו ז"ל

הרב אבי אברהם | 15.12.22

טיפ להורים

לא רוצים להתבגר: כך תנהלו שיחה בוגרת לפני "ברמוץ" הבן

ישראל גינצבורג | 15.12.22
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

פרשת השבוע

'חיי שרה': איזו נפילה! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 18.11.22

איפה מחביאים שמש? // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 21.10.22

מונולוג מרגש

'לאתרג' את הערבה // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.10.22

סיפור ליו"כ

חוזה של ערב יום כיפור // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.09.22
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

כי תבוא

ילדים הם עם רע (?) / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.09.22

חנוך לנוער

"אל תביאו סלטים מהבית לשבת בישיבה!" / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 02.09.22