כיכר השבת

מגזין K

המושכים בחוטים - פרק א': אנשי בית הגר"ח קנייבסקי

מאחורי כל מנהיג עומדים אנשי הבית, שמסייעים בידו, נענים לכל בקשותיו ומבצעים את כל הוראותיו • 'כיכר השבת' בפרויקט מיוחד על "המושכים בחוטים", אנשי הסוד של גדולי ישראל • בפרק א': אנשי בית מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי • הבן, שני הנכדים המשמשים, הנהג וגם "המלך" (K Magazine)

25
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ג בניסן | 13.04.14
מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי
מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי (צילום ארכיון: מתתיהו גולדברג)

יהיו שיכנו אותם "אנשי הצללים", אחרים אולי יעדיפו לעשות שימוש בביטוי "המקורבים", אך כולם יודעים ששמם האמיתי והמדויק הוא "אנשי אמונם של גדולי ישראל", שמידת השפעתם בציבוריות החרדית ומעבר לה, גדולה.

אמנם כולם יודעים שההכרעה הסופית נתונה אך ורק בידי גדולי ישראל אך עדיין, לגבאים ולמשב"קים (משמשים בקודש - י.כ.) יש כוח בהשגת המידע המוצג לבסוף בפני גדולי ישראל.

מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שקוע הינו במשך כל שנות חייו בתורה ועבודת השם ואין לו בעולמו דבר מלבד ד' אמות של הלכה ודרכי מוסר, כאשר מדי שנה בערב פסח הוא עורך סיום על כל התורה כולה.

אלפים ורבבות מתדפקים מידי יום על דלתות ביתו ברחוב רשב"ם בבני-ברק, בכדי להיוועץ בו ולהיוושע בכוח ברכותיו. חרדים לצד חילונים ושומרי מסורת, מזרחיים ואשכנזים, כיפות סרוגות וכיפות שחורות, מהארץ ומחו"ל, אין מי שלא מכיר את המדרגות המיתולוגיות המובילות אל הבית ברחוב רשב"ם.

בניגוד לעמדתו העקרונית בעבר שלא ליטול חלק בהכרעות ציבוריות ואולי דווקא בשל כך, הכריע מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי במהלך השנים האחרונות במספר נושאים ציבוריים כשעוד קודם לכן היתה עמדתו בעניינים שונים העומדים על הפרק ידועה לכל, אולם בשנתיים האחרונות זז מרן לקדמת הבמה ממש, אל חזית המאבק, כשהוא נושא את עמדותיו הציבוריות בגאון וללא חת ומורא פנים.

היה זה מרן הגר"ח קנייבסקי שיחד עם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן קרא להנהלת "יתד נאמן" לערוך שינויים בעיתון והוביל את המהפכה בביטאון עולם התורה.

היה זה מרן הגר"ח שכתב בכתב ידו קבל עם ועולם כי הנהגת הדור מסורה למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן והיה זה מרן הגר"ח זה שנלחם כנגד המפלגה החדשה בני תורה - עץ.

ללא כל ספק, אחת ההכרעות המרכזיות בשנה האחרונה היתה החלטתו העיקשת של מרן להורות על המשך כהנותו של ראש עיריית בני-ברק ומזכיר מועצת גדולי התורה של תנועת "דגל התורה" הרב אברהם רובינשטיין כממלא מקום ראש עיריית ב"ב.

אם אפשר לנסח זאת בעדינות זאת היתה "יוזמה פוליטית-ציבורית" של ממש המיוחסת אך ורק לאנשי ביתו של מרן הגר"ח.

מרן הגר"ח קנייבסקי עם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן (צילום: ארכיון כיכר השבת)

"כיכר השבת" בפרק הראשון של פרויקט "המושכים בחוטים" חושף מיהם אותם אנשי ביתו ומקורביו של מרן שר התורה.

הגאון רבי יצחק שאול (שוקי) קנייבסקי - "יד ימינו"

מאז פטירת הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה והחלל הגדול שנוצר בעולמו של מרן, עבר בנו חביבו הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי לגור ליד אביו זאת בכדי שיוכל לסייע לו בכל הדרוש והנצרך. עוד לפני כן שרר קשר אמיץ בין האב לבן אולם אין ספק שמטבע הדברים המגורים המשותפים קירבו בין השניים עוד יותר.

"ידו של שוקי לא זזה מידו של אביו, הוא נאמן ביתו במלוא מובן המילה", מגדיר זאת אחד המקורבים, "מרן סומך עליו בעיניים עצומות". מקורבי הבית מתארים את הרב יצחק שאול כמי שאורח חייו דומה לזה של אביו הדגול. "הוא צנוע ופשטן בכל הליכותיו, ומקפיד שלא להתבלט או למשוך תשומת לב. תחת ידיו עוברים נושאים ציבוריים כבדי משקל והכרעות המהוות לעיתים גורליות ממש עבור כלל היהדות החרדית, אולם את הכל הוא עושה בשקט וצנעה, כשהוא הולך בצידי הדרכים", מתאר אחד המקורבים.

"רבי יצחק שאול הינו תלמיד חכם גדול", מספר גורם נוסף המעורה בנעשה בבית, "בבוקר הוא לומד עם אביו מרן שר התורה ובשעות אחר הצהריים הוא לומד בבית המדרש קראקא בבני ברק כשכל האברכים מציינים את שקידתו והתמדתו העצומה".

הרב יצחק שאול קנייבסקי עם אביו מרן הגר"ח (צילום: ארכיון כיכר השבת)

כמו אביו, למרות שהוא לא נושא כל תפקיד תורני רשמי, הרי שסדרי לימוד ממלאים את שיגרת יומו.

כאמור, בשנים האחרונות עוברות כל ההכרעות הציבוריות והפוליטיות של הבית ברחוב רשב"ם דרכו של "שוקי" ובבתי כל גדולי ישראל בארץ ומעבר לים יודעים שכל עניין בעל משמעויות ציבוריות אמור "לעבור דרכו" בכדי לקבל את הכרעת מרן שר התורה.

"הוא מרכז בידיו כוח אדיר ועצום. הבית ברחוב רשב"ם מתנהל בהכוונתו ובפיקוחו בכל נושא ועניין", אומר הגורם ומוסיף: "בעצם, שוקי הוא היום אחד מקובעי המדיניות בציבור החרדי. אין ספק שניתן להגדיר אותו מתוקף מעמדו ועמדתו כאחד האנשים החזקים במגזר החרדי".

ישעיה אפשטיין - "הנהג"

בתפקידו הרשמי בבית משמש ישעיה אפשטיין כ"נהג" של הגר"ח קנייבסקי. הוא זה שמסיע את מרן לשמש כסנדק בבריתות, לסדר קידושין בחתונות וכן על מנת להשתתף באירועים ציבוריים.

אפשטיין התקרב לגר"ח עוד מצעירותו, כשהוא ממשיך את מסורת אביו הרב שמואל אפשטיין (ממקימי עיתון "יתד נאמן") שהיה מקורב עוד למרן בעל הקהילות יעקב (הסטייפלער) זצ"ל ואחר כך לבנו מרן הגר"ח קנייבסקי.

מאז פטירת הרבנית ע"ה התהדק הקשר עוד יותר ואפשטיין עבר לגור בסמיכות מקום לביתו של הגר"ח זאת בכדי להיות זמין עבורו במשך 24 שעות. אפשטיין המכונה בחיבה "שעיה" אחראי גם על "התיק הרפואי" של מרן הגר"ח והינו הממונה לעקוב מקרוב אחר מצב בריאותו ולהיות בקשר עם הרופאים בעת הצורך.

תפקידו של אפשטיין חורג מלהיות רק הנהג ומסירותו למרן אינה יודעת גבול. בנושאים רבים סומך עליו הגר"ח ומעביר דרכו שליחויות עלומות לגדולי הדור האחרים כשהכל נעשה בידיעתו ובברכתו של הבן רבי יצחק שאול.

אריה קנייבסקי - "המוציא ומביא"

אין מי מתוך מאות אלפי האנשים שעברו במהלך העשור האחרון בבית ברחוב רשב"ם על מנת לקבל ברכה, לעשות "חלאקה" לילד, להתייעץ בנושא שידוכים, או סתם לשטוח לבטים ומצוקות בפניו של מרן שר התורה שלא מכיר את הנכד האהוב אריה קנייבסקי.

אריה קנייבסקי עם סבו מרן הגר"ח (צילום: ארכיון כיכר השבת)

אריה, שם שהפך למותג בזכות חביבותו וסבר פניו המאיר לכל אדם. בלי פרוטקציות, בלי קשרים, כל מי שמבקש להתברך יכול לעשות זאת כאשר אריה דואג לכך והוא זה שעומד לצידו של סביו הדגול ומשמש כמין מתורגמן בין הפונים למרן.

"סבא, הוא מבקש ברכה להצלחה בישיבה", אומר אריה לשר התורה שמביט בעיניים רחמניות על צורב התורה הצעיר שמגיע להתברך לקראת זמן אלול בישיבה קטנה לה התקבל לאחר מאמץ. "בוה"ה" (ברכה והצלחה - י.כ.) משיב הגר"ח במאור פנים.

הרב אריה שהינו אברך בר אוריין, אחראי גם על התיאום מול אח"מים שונים ואישי ציבור המעוניינים לבוא לרב להתברך מפיו. "אריה יודע תמיד להגיד את המילה הנכונה ובמקום הנכון ולהסביר לאותם פוליטיקאים ואישי עסקים את ברכת הרב, זאת הכל מתוך ג'נטלמניות ויחס של כבוד", אומר אחד המקורבים, "יש לו קשר עם אנשי עסקים, רופאים ועורכי דין שאוהבים ומעריכים אותו".

"הוא פשוט אמן בזה, הוא יודע לתפקד תחת לחץ. מצד אחד לדאוג לכבוד של גדולי הדור ושל עסקני הציבור שזמנם יקר ומאידך להקפיד שהאלפים והרבבות יקבלו אף הם יחס מיוחד וראוי", הוא מספר.

הרב אריה לומד בכולל והינו מקים ויוזם ארגון "אורחות יושר" המפיץ תורה ומוסר בברכתו של מרן הגר"ח קנייבסקי.

יענקי קנייבסקי - "האסטרטג"

יענקי קנייבסקי, נכדו של מרן הגר"ח, בנו בכורו של הבן רבי יצחק שאול, אברך צעיר בן 25 לומד בכולל ומוסר שיעורים אך מי שמכיר את הבית יודע גם יודע את פעילותו הענפה מאחורי הקלעים.

יענקי קנייבסקי (ראשון מימין) עם סבו מרן הגר"ח (צילום: ארכיון כיכר השבת)

כוכבו של יענקי דרך בעיקר בשנים האחרונות לאחר נישואיו והעובדה שאביו הפך להיות יד ימינו של הסב מרן שר התורה בכל ההכרעות הציבוריות.

"יענקי הוא בחור צנוע, שקט ופיקח מאוד. הוא חכם, קולט עניין במהירות על כל משמעויותיו והיבטיו, ניתן לסמוך עליו", אומר אחד המקורבים ומגדיר אותו כ"בונקר" שאינו מגלה סודות.

כולם בבית סומכים עליו, החל מסביו הדגול ואביו וכן כל בני הבית. הוא מבין דבר מתוך דבר, לומד לעומק כל נושא ולכן אין זה פלא שנושאים בעלי פן פוליטי וציבורי מגיעים בסופו של דבר אליו. הוא בקיא בכל הניואנסים ובכל נושא ועניין, הוא חושב כמה מהלכים קדימה, כשהוא מבין לעומק את כל התוצאות שייגרמו מאותה הכרעה גורלית.

"בכל הפרשות המרכזיות שהתרחשו בשנתיים האחרונות במגזר החרדי ובציבור הליטאי בפרט, יענקי היה מעורב בסודם של הדברים", מגדיר זאת אחד העסקנים.

"לא צריך להרחיב", מסביר העסקן, "אבל די אם נסתכל על כל מה שאירע באותה תקופה בציבור החרדי החל מפרשת ההשתלטות על עיתון יתד נאמן, סערת הכוללים וכלה בבחירות הארציות והמוניציפאליות, בהכל ידו בחשה".

הגאון רבי יצחק זילברשטיין (צילום: שוקי לרר)

"כל התיאומים ו'הסגירות' מול בתי גדולי ישראל ונציגי דגל התורה נעשים בסופו של יום דרכו", אומר אחד המעורים בנעשה בבית, "הוא מנתח לעומק מסביר מעולה ומסייע לאביו לגבש את העמדה בכדי שיוכלו לאחר מכן להציגה כראוי להכרעתו של מרן שר התורה שהכל חרדים למוצא פיו".

"מלבד זאת", אומרים המקורבים, "הסבא בעצמו סומך על שיקול דעתו ולכן יש לו סיעתא דשמיא שלא תצא תקלה תחת ידיו".

הגאון רבי יצחק זילברשטיין - "הגיס"

מזה שנים רבות לומדים בכל יום שישי באופן קבוע מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי יחד עם הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין. השניים, חתניו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, מסתגרים במשך מספר שעות בסלון הבית כשכל המקורבים יודעים שבאותן שעות אסור להפריע לחברותא הקבועה.

במשך הזמן החל הגר"י זילברשטיין רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק להעלות בפני מרן שאלות אקטואליות וכך הופצו לעולם בספריו של הרב זילברשטיין הכרעותיו ההלכתיות של מרן בנושאים שונים.

למרות היותו חבר מועצת גדולי התורה של תנועת דגל התורה, ממעט הגר"י זילברשטיין להתערב בתחום הפוליטי-ציבורי ואשר על כן השפעתו בתחום נחשבת למועטה יחסית.

הרב עמוס טבצ'ניק - "החברותא המיתולוגי"

במשך שנים רבות היה הרב עמוס טבצ'ניק החברותא של מרן הגר"ח קנייבסקי בכולל חזון איש. האברכים המבוגרים זוכרים את השניים לומדים בפינתם הקבועה, מתנצחים בדבר הלכה כאשר במשך שעות ארוכות הם לא משו לרגע מהגמרא.

"זה היה מחזה של לימוד מוסר לראות את רבי חיים ואת הרב עמוס לומדים יחד בדבקות מופלאה ללא כל הפסק", מספר אברך לשעבר בכולל חזון איש.

לאחר שהשניים נהיו "באים בימים", הם החלו ללמוד יחד בביתו של מרן ברחוב רשב"ם כאשר עד היום למרות חולשתו מגיע מפעם לפעם הרב טבצ'ניק לשוחח בלימוד עם מרן שר התורה.

"הקשר בין השניים הוא בל יינתק. הם מרגישים זה את זה ומבינים איש את השפה התלמודית, את ה'שפראך' (השפה - י.כ.) של רעהו. אין ספק שהרב טבצ'ניק הוא החברותא המיתולוגית של מרן", מגדיר זאת אחד מבני הבית.

הרב מנחם הבלין - "איש הסוד"

הרב מנחם הבלין הוא שם שאינו מוכר לא רק למרבית בני הציבור החרדי אלא אף לאותם אלו "המסתובבים" בבית מרן הגר"ח ברחוב רשב"ם בבני ברק.

הבלין הינו אברך עדין וירא שמיים, צנוע ונחבא אל הכלים, אולם בודדים יודעים שהוא גם "איש הסוד" של הבית המפורסם. מידי יום הוא נמצא בביתו של הגר"ח לשעות ספורות, בהן הוא דן עם בני הבית בנושאים העומדים על הפרק.

בנושאים רגישים רבים, בהם גם ציבוריים, ובמיוחד מול גדולי תורה, "משגרים" משפחתו של מרן הגר"ח את הרב הבלין למשימות חשאיות עלומות שרק בעוד שנים רבות, ואולי לעולם לא, יודעו לציבור הרחב.

הרב מנחם הבלין ושעיה אפשטיין עם מרן הגר"ח (צילום: ארכיון כיכר השבת)

"אם תראה אותו ברחוב לא תחשוב שהוא איש האמון של בני הבית", אומר אחד המקורבים.

"חזותו החיצונית של הרב הבלין מטעה, הוא נראה תמים וכמי שניתן 'לעבוד' עליו, אולם הוא חכם ומתוחכם", מסביר המקורב, "יש לו תואר של עו"ד והוא עסק בתחום במשך שנים רבות ולכן מטבע הדברים יש לו ראייה רחבה וכוללת המסייעת בניתוח הדברים".

"לא סתם יודעים בבית שעליו ניתן לסמוך בביצוע המטלות הרגישות והסודיות", הוא מוסיף.

המקורב מסרב לחשוף דוגמאות ומבהיר כי לא ניתן לדבר על הפעילויות בהם הרב הבלין מעורב. "בכל הענייניים הכי רגישים ודיסקרטיים הוא מעורב ולכן לא ניתן לפרסם", הוא מדגיש שוב ושומר על חסיון.

הרב אברהם רובינשטיין - "המלך"

בימים כתיקונם מעדיף הרב אברהם רובינשטיין שיזכירו אותו בהקשר של תפקידו כראש רשת הכוללים "נחלת משה" או לכל היותר את תפקידו הנוסף כמזכיר "המועצת" הליטאית אולם מרבית הקוראים מכירים אותו דווקא מתפקידיו בעיריית ב"ב.

הרב רובינשטיין הוא ממלא מקום ראש עיריית ב"ב וראש העירייה לשעבר בגלל ובזכות רבי חיים.

אברהם רובינשטיין עם מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: ארכיון כיכר השבת)

"אברהם רובינשטיין הוא בעצם הזרוע הפוליטית והציבורית של מרן שר התורה", מגדיר זאת אחד מבני הבית. "מרן הגר"ח סומך עליו, מחשיב את דעתו בנושאים ציבוריים ושולח אותו לשליחויות ולמשימות פוליטיות".

מאז התמנה רובינשטיין לראשות עיריית ב"ב ועד לעצם היום הזה מכנה אותו מרן הגר"ח בתואר "המלך".

לשר התורה אין שיג ושיח בנשיאות אמריקה הגדולה או במלכות בריטניה, מה שמכהן בבני ברק עיר התורה הוא "המלך" האמיתי.

מקורבי מרן מספרים מעשיה מופלאה המלמדת הן על רוח קודשו של הגר"ח והן על היחס החם והאמון הבלתי מסויג להם זוכה רובינשטיין מאת שר התורה.

לאחר הבחירות האחרונות לכנסת כשיצא מרן הגר"ח מהקלפי בה הצביע למפלגת יהדות התורה הכריז מרן לכל הסובבים: "הצבעתי בשביל המלך".

מה לרובינשטיין ולכנסת? התפלאו כולם. בשעת לילה מאוחרת כשהתבררו התוצאות הסופיות הבינו כולם את "נבואתו" של מרן. במפתיע המפלגה זכתה ל-7 מנדטים ונכנסו לכנסת 7 נציגים כשהאחרון שבהם היה יעקב אשר שנאלץ לעזוב את תפקידו כראש עיריית ב"ב ורובינשטיין שכיהן כממלא מקומו מונה לתפקיד הרם, או אז הבינו כולם מדוע הצביע מרן בשביל "המלך".

חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב אצל מרן הגר"ח (צילום: ארכיון כיכר השבת)

דוגמא נוספת: כל תושבי עיר התורה והחסידות מכירים את עציצי הנוי "החוסמים" את רחוב הרב לנדא לתנועת כלי רכב אולם מעט מאוד יודעים כי מאחורי העובדה המבורכת שהרחוב הנ"ל סגור לתנועה גם בימי חול, עומדים מרן הגר"ח ושליחו האישי הרב רובינשטיין ששוגר על ידו למשרד התחבורה בכדי לבקש שלא יפתחו את הכביש לתנועה.

מרן הגר"ח מקפיד על צוואת אביו הסטייפלער זצ"ל שחשש שהכביש החדש "יחבר" בין בני ברק לרמת גן ויגרום להשפעה שלילת על צביון העיר החרדית.

לשיא האמון זכה הרב רובינשטיין לפני מינוייו לראשות העירייה כאשר מכתב חריג נשלח בנושא זה מהבית ברחוב רשב"ם לבית ברחוב חזון איש. מכתב ממרן שר התורה למרן ראש הישיבה כשהתוצאה הסופית מאותו מהלך היתה החלטת דגל התורה לתמוך במועמדות רובינשטיין לראשות עיריית ב"ב.

הרב אליהו מן - "המקורב"

לרב אליהו מן ר"מ בישיבת אור ישראל ישנה קביעות לסעוד בזמן ארוחת הבוקר לצדו של מרן שר התורה. "הוא זוכה לשבת לצד הגר"ח בכל יום, 364 ימים בשנה, חוץ מיום הכיפורים", מגדיר זאת אחד מבני הבית.

באותה העת הוא מציג בפניו שאלות וקושיות בהלכה ובמדרשים השונים וכן סוגיות המובאות על ידיו להכרעתו ההלכתית של מרן הגר"ח.

הרב מן זוכה לקרבה גדולה ממרן הגר"ח ונשלח על ידו להביא את דבריו בשמו באירועים וכינוסים ציבוריים שונים.

הרב גדליה הוניגסברג - "החתן"

הרב הוניגסברג הינו חתנו של הגאון רבי שרגא שטיינמן בנו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן וחתנו של מרן שר התורה.

"יש הרבה חתנים", מגדיר זאת אחד המקורבים, "אולם הרב הוניגסברג זכה להתקבל בחביבות גדולה אצל מרן הגר"ח ובכל יום לומד לצידו במשך כל שעות הבוקר עד לזמן תפילת המנחה".

"הוא אברך חשוב צנוע ונחבא אל הכלים אולם ניתן לומר כי מרן הגר"ח מודע ליכולתיו התורניות וליראת השמיים האמיתית שלו", הוא מוסיף.

המקורבים – המעגל השני

במעגל השני של המקורבים ובני הבית נמצאים אישים נוספים כשהמוכרים שבהם הינם הרב משה סמוטני הנמצא בשעות קבלת הקהל בבית מרן הגר"ח ואחראי על שמירת הסדר הציבורי במקום כשבנוסף הינו "מקצר התורים" לנגידים ולתושבי חו"ל שזמנם קצר בארץ וזוכים ממנו ליחס מועדף.

גם הרב אליעזר ליברמן שוהה רבות בזמן קבלות הקהל בבית מרן ואחראי על ניתוב התורים הארוכים.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
עכשיו אני כבר מבין ה-כ-ל, מדוע לא נותנים למחלוקת הזאת בין הליטאים להתפוגג, כי למרות הכל, לא מדובר באנשים קדושי עליון כמו הגר"ח בעצמו, אלא באנשים אינטרסנטיים [אני מדבר רק על חלקם. וחבל !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
המתבונן01.12.14
14
כתוב. בזוהר הקדוש מאן אינון ערב רב ומשיב אינון מנהיגהון דישראל תמיד הייתי תמה איך אפשר לומר את זה על גדולי ומנהיגי ישראל אבל בזכות הכתבות שלכם יש לי פשט. והוא שבאמת גדולי ישראל הם קודש קודשים. אבל המושכים בחוטים שמחליטים איזה צד להציג ואיזה צד לשחיר וכו הם הם ערב רב.אינני מתכוון לאף אחד אלא אני אומ
ישראל 16.04.14
13
אתמול הייתי בכותל, נדהמתי לראות שמכניסים את ר' חיים עם המכונית לתוך הרחבה עצמה כשהרכב מוקף אנשי מג"ב שדוחפים ומרביצים למתפללים, באלות עד שהגיע למקום שגידרו עם מחסומי משטרה. ראיתי את הרב שך ואת הרב אלישיב מגיעים לכותל כזה דבר לא היה. בטוח לי שר' חיים לא ידע מהנעשה סביבו, אחרת לא יתכן שהיה מסכים לאלימ
י.נ.17.04.14

הצגת כל התגובות

12
עד לא מזמן שמענו שמרננים על גחזים בבית מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל . נכון להיום מודים בכך וגם מצהירים על שליטה מלאה על דעתו של הגר"ח !!! נו מה נעשה לדור של ליטאים שטלטנים ורמאים ... ההבדל היחיד והגדול שהפסקים וההנהגה של מרן זצ"ל יצאו מפיו הקדוש ובידיו הקדושות נכתבו ונחתמו ! והמבין יבין .... (נשלח בא
שסניק גאה 16.04.14
11
אעלק אצל אריה קניבסקי אין פרוטקציות אני במו ידי אעברתי לו סכום גבוה לפי בקשתו רק בשביל לעקוף את התור ולדבר עשר דקות עם הרב וכל זאת כמובן ללא ידיעתו של הרב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם16.04.14
10
אין על הרב ליברמן!!
א17.04.14
9
המלך שמונה להיות בעירייה הוא מלך שמתאים להיות מלך בעיר סדום . הרבה מחריגות בנייה של מקורבי החצר הזאת שגובלות בגזל שכנים נזקפות לזכות המלך. אוי לדור הזה שאלו שלוחי החצר .
אברהם הישר16.04.14
8
מתי תבינו שהדור הזה לא מסוגל בלי חסידות? עד מתי תמנעו מצעירי הצאן את מעיין המים החיים? כפי שאמר גם הרב קנייבסקי, משיח בפתח, משיח קרוב! והרי ידוע מענה משיח המפורסם לבעל שם טוב: אימתי קאתי מר? לכשיפוצו מעיינותיך חוצה! תנו לצעירים שלכם את מעיינות החסידות, ותחסכו הרבה צרות רח"ל!
אהרן לב16.04.14
7
הרב קנייבסקי הוא כחומר ביד היוצר אצל בני ביתו. כך היה אצל הרב עובדיה והרב אליישיב ויבלח"א הרב שטיינמן. רק איש בער לא יידע וכסיל לא יבין זאת.
משולם16.04.14
6
ועכשיו מתברר שיש בני אדם עם אינטרסים ששולטים בהמונים
klozone16.04.14
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמוליק16.04.14
4
קצת מגעיל
צבי14.04.14
3
כל הצרות במיבור החרדי נובעים ישירות מהגיחזים הארורים האלו שמשחקים עם מרן כמו פלסטלינה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טעית בשם של המקורבים14.04.14
2
כל המצאי לעז הם אינטרסנ
חרדי13.04.14
1
המיוחד באריה שהוא בורח מפרסום כמו מאש, ומתייחס לקטן וגדול עשיר ועני באותו יחס נעים ומאיר. הבייבי שלו בשנים האחרונות הוא ארגון אורחות יושר שעוסק בהפצת תורת המוסר.
אוהד13.04.14
"אימתי קאתי מר? לכשיפוצו מעיינותיך חוצה"! זו התשובה שקיבל הבעל שם טוב על ביאת המשיח!!!
אהרן לב16.04.14
אולי גם יעניין אותך
K Magazine

בלוג הצילום: תמונות שחייבים לראות

צילום: רמוש לרנר | 05.06.14

צפו: תל אביב כפי שמעולם לא ראיתם

צילום: רמוש לרנר | 22.05.14

כנסו: בלוג הצילום החדש של "כיכר"

צילום: רמוש לרנר | 15.05.14

ראיון

"באבות? רק אתמול חזרו בתשובה"

צביקה גרוניך | 11.05.14

שוברים שתיקה: חולי הנפש נחשפים

ישראל כהן | 08.05.14
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

"תזרקו את השכל ותאמינו"

חגי פליסיאן; פעם אסיר, היום אברך

ישראל כהן, צביקה גרוניך | 07.05.14

פואד מדבר:

"כמעט הגעתי לאלוקים, אבל חזרתי"

ישי כהן | 13.04.14

יעקב שוואקי מדבר על הכל

חנני בלייך | 13.04.14

האנשים שמוכנים לביאת המשיח

אהרן רבינוביץ | 13.04.14
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

10 סרטוני הרבי שאתם חייבים לראות

חיה כהן | 13.04.14

שווה להדפיס: חידושים לסדר

הראשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף | 13.04.14

מחיזבאללה לכולל: הסיפור של יאסין

צביקה גרוניך | 13.04.14

גם ב-2014, עומדים עלינו לכלותינו

חיה כהן | 13.04.14
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם