פואד מדבר:

"כמעט הגעתי לאלוקים. אני 'כביכול חילוני', אבל מאמין"

הוא עוד רגע בן 80 אך רוצה להיות זה שיחליף את שמעון פרס בבית הנשיא • לאחר שלושים שנות כהונה, פואד מסתכל לאחור, מסכם את יחסיו עם החרדים בעשרות השנים האחרונות ופניו לעתיד לכיסא הכי ממלכתי שיש • וגם: מי הוא החייל החרדי הראשון שהתגייס לצה"ל, שירת תחתיו, והפך למקובל? (K Magazine)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

ח"כ בנימין פואד בן אליעזר הוא זקן חברי הכנסת (הוא מחייך כשאומרים לו את הנתון הזה), הוא מתקרב לגיל 80 אך נחוש בדעתו להגיע למשכן נשיאי ישראל אחרי הנשיא היוצא שמעון פרס.

בן אליעזר נמצא בכנסת כ-30 שנה, הוא שימש כשר הביטחון, כשר התמ"ת, שר השיכון ועוד ועוד, בכל ממשלה בה הייתה שותפה מפלגת העבודה - בן אליעזר כיהן בתפקיד שר.

הוא המתמודד המזרחי היחיד בעל סיכויים לנשיאות המדינה ובימים אלה הוא מסתובב בחצרות הרבנים בכדי לקבל את תמיכתם לתפקיד, ש"ס ויהדות התורה טרם הודיעו על החלטה סופית, אך קולות מתוך המפלגות החרדיות בוודאי יהיו לבן אליעזר.

בן אליעזר הוא בין היחידים במשכן שזוכר היטב את חברי הכנסת החרדים שכבר אינם בחיים, כדוגמת מנחם פרוש ואברהם רביץ ז"ל, הוא תמיד היה מיודד עם הציבור החרדי. גם כעת כאשר חוק הגיוס עלה להצבעה הופעלו עליו לחצים גדולים בכדי שייכנס למליאה ויצביע בעד החוק כדי לזכות בתמיכת 'יש עתיד' לנשיאות אך הוא סרב, הוא סבור כי הסנקציות הפליליות על לומדי התורה אינן ראויות ומועילות.

בראיון ל"כיכר השבת" מספר פואד בן אליעזר כי מקובל ירושלמי ששימש כחברותא של הראשל"צ הגאון רבי מרדכי אליהו זצוק"ל והיה החייל החרדי הראשון בצה"ל, גוייס על ידו. הוא מספר על ההתמודדות לנשיאות והסיכויים, הציבור החרדי, חוק הגיוס והרגע בו כמעט פגש את הקב"ה.

יש לך סיכוי להיבחר לנשיא מדינת ישראל?

"קודם כל אני יהודי מאמין, אני מאמין שהניסיון שלי והוותק, אחרי הכל אני זקן חברי הכנסת, לא סתם זקן חברי הכנסת אלא אני היום עם שישים שנות עבודה ציבורית, שלושים שנה הייתי בצבא בכל התפקידים הכי קרביים ושלושים שנה הייתי בפוליטיקה, שבע פעמים שר ויו"ר מפלגת העבודה, אני חושב שהניסיון שלי בהחלט נותן לי יתרון כדי לבוא ולהניח את המטען לטובת הציבור במדינת ישראל".

אתה שלושים שנה בכנסת, אתה זוכר את חברי הכנסת החרדים הקודמים, יש שינוי בין החכי"ם החרדים של היום לאלו של פעם?

"האמת היא שלא, אני זכיתי בזכות גדולה לראות את ש"ס נכנסת לתמונה הפוליטית ותופסת תאוצה, ראיתי את ש"ס בשיאים בעיקר בתקופה שהייתי אצל יצחק רבין ז"ל, אריה דרעי היה שר הפנים, אז אני חושב שעבדנו יחד ויפה מאוד".

היחסים שלך עם החרדים ידעו עליות ומורדות, מה המצב היום?

"מעולם הם לא ידעו מורדות. היחסים שלי עם החרדים מהיום הראשון שנכנסתי לתפקיד שר ועד היום הם רק בעליה".

פואד נהנה כשהוא נזכר בדברים שעשה עבור המגזר החרדי בישראל: "כשהייתי שר הבינוי והשיכון בניתי את אלעד וחריש, הלכתי והשלמתי ברכס שועפט את אלפי יחידות הדיור שלא היה להן משכנתאות, נתתי אישור לקריית ספר להיות חלק ממדינת ישראל בכדי להתחיל שם את הבנייה.

"כשהייתי שר התשתיות הלכתי עם חשמל לשבת, בעצם עם הדבר הזה יצאתי ותודה לאל בימים אלה זה הולך ומתממש. כשהייתי שר המסחר והתעשייה עסקתי בהכנסת החברה החרדית לשוק העבודה, וראה איזה הצלחה, לך תראה מה קורה בקרית ספר, בחברות הסלולריות, על זה קרה כאשר אני מנהל את המשא ומתן, לא דרך איומים אלא בהדברות".

פואד בן אליעזר בשיחה עם "כיכר השבת" (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

"למדתי דבר אחד מניסיוני" מוסיף בן אליעזר: "הציבור החרדי הוא חכם ומנוהג על ידי אנשים חכמים, ואפשר לשבת אתם ולהסביר להם, אני למשל הייתי דוחף אותם לשוק העבודה, בלי אלימות, אני מתרשם רע מאוד מרמת החיים שלהם, נמוכה מאוד, זה ציבור שמרובו סובל מעוני נוראי, ואני רוצה להעלות לו את רמת החיים, תכניס אותם לשוק העבודה, כמובן בציר הזמן ובהדברות".

הנציגים החרדים מונים כיום 18 חברי כנסת, אתה חושב שתצליח לשכנע אותם להצביע עבורך?

"אני משתדל, אין כאן חבר כנסת מהמגזר החרדי שלא מכיר אותי, כולם יודעים מה עשיתי ואת התרומה שלי, יודעים את הרגשות שלי בנושאים שנוגעים לציבור החרדי".

ח"כ פואד בן אליעזר הוא אחד הגיבורים של חוק הגיוס. האופוזיציה כולה החרימה את ההצבעה על חוק הגיוס החדש, בן אליעזר לא נכנס להצבעה למרות איומי "יש עתיד" בנוגע לנשיאות, הוא לא מתחרט על כך ועדיין מתנגד לסנקציות הפליליות.

"אני לא נגד החוק לשיוויון בנטל" אומר בן אליעזר: "אבל הפינה הזו שאומרת שמי שלא עושה אנחנו נעניש אותו בעונשים פליליים, את זה אני דוחה על הסף. אני אומר את אותו החוק תביא אותו אבל תנסה לשכנע בהדברות, בהדברות אפשר להשיג את זה".

לא הרבה יודעים, אבל החייל החרדי הראשון במדינת ישראל שירת אצל בן אליעזר, כיום אותו חייל הפך לאחד מגדולי המקובלים, חכם יהודה בן שושן, מי שהיה החברותא בקבלה של הראשל"צ הרב מרדכי אליהו.

בן אליעזר מתרגש כשהוא משחזר את הגיוס של חכם יהושע בן שושן: "אני קלטתי את החרדי הראשון בצבא הגנה לישראל, היה אצלי לוחם בסיירת שקד, הוא היה לוחם ב'שקד', הוא נפצע קשה, הוא חייל מצטיין.

"אתה יודע, היית לי מריבה גדולה עם הרב בן שושן, אמרתי לו איך תעשה? זה יחידה של סיירים, אין יום ואין לילה, הוא אמר לי אל תדאג, הוא היה לוחם ומבשל לעצמו. תראה יחידת סיור שרובם אנשי 'שומר הצעיר', נהרגו אצלי הרבה, אתה רואה את הילדים ההורגים עם תהילים בכיס, זה הרב בן שושן עשה, בהדברות ואהבה אתה יכול להשיג הכל".

יו"ר 'העבודה יצחק בוז'י הרצוג מתאים להיות ראש ממשלת ישראל?

"בוודאי, אני חושב שהוא עושה עבודה מצוינת, הוא משתדל. תראה, השיתוף פעולה בין מפא"י לציבור החרדי - אפשר לדבר עליו ימים ולילות. בוז'י עושה עבודה מצוינת, בוודאי שהוא יכול להיות ראש ממשלת ישראל, הוא לאט לאט מגבש את עצמו כמנהיג, לא תמיד מנהיג הוא זה שצריך ללכת ולזרוק אבנים".

בן אליעזר עם דרעי ואטיאס, בשבוע שעבר (צילום: פלאש 90)

"הנטייה שלו לציבור החרדי היא ברורה, אחרי הכל סבו היה הרב הראשי, דודו היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ומדובר במשפחה של רבנים מאוד ידועה".

לפני שנתיים אושפזת בבית החולים במצב אנוש, הרופאים לא נתנו הרבה סיכויים ובנס התאוששת וחזרת לעבודה בכנסת, הפכת להיות אדם מאמין יותר?

"אני הייתי מאמין גם קודם, אני בינתיים החבר כנסת הכביכול חילוני היחידי שבנה את בית הכנסת הגדול ביותר בראשון לציון ועד עצם היום הזה אני נשיא בית הכנסת. שמעת אותי? אני מסורתי ואני מניח שאני אמשיך להיות מסורתי".

"אין ספק שהחיידק הזה כמעט הביא אותי להקב"ה, לעולם ההוא, אבל חזרתי משם, חזרתי יותר חזק ובריא וכל מה שיש לי לומר זה תודה לקל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר