כיכר השבת

הכל על לחץ חברתי

בת-שבע ברטמן מזמינה אתכם לבדיקה יוצאת דופן: האם אתם נכנעים ללחץ חברתי? האם תהיו מוכנים לשקר בגלל הסובבים אתכם? איך אתם הייתם מגיבים? לאיזו קבוצה הייתם משתייכים? ספרו לנו בטוקבקים מה אתם חושבים על הניסוי, ומה הוא אומר על החברה, האנושות ואיזה סוג התנהגות הייתם אתם מפגינים אם היו שמים אתכם במעמד כזה?

10
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | כ' בטבת | 15.01.12
הכל על לחץ חברתי
(פלאש 90)

מכירים את הסיטואציה הזאת? אנחנו יושבים בחברת אנשים ואחד מהם מספר בדיחה. פתאום כולם נשנקים מצחוק, ואנחנו מגלים לחרדתנו שאין לנו מושג על מה הם צוחקים. אנחנו מנסים להבין את הבדיחה, לחשוב על כל האפשרויות, אבל פשוט לא מבינים מה מצחיק.

אנחנו מסתכלים מסביב, לראות אם מישהו נמצא במצב שלנו, אבל לא - נראה שכולם הבינו את הבדיחה מצוין. אנחנו מעיפים עוד מבט מסביב, ובשבריר שנייה של החלטה מצטרפים לצחוק הכללי, בלי שיש לנו מושג ירוק על מה כולם צוחקים.

תמיד כשזה קורה, יש איזה חשש קטן בלב שמישהו יפנה אלינו פתאום וישאל "למה אתה צוחק?" וכל הנוכחים ישתתקו ויסתכלו עלינו בצפייה ואנחנו נצטרך לומר: "את האמת, אין לי מושג... פשוט לא רציתי להיות היחיד שלא הבין את הבדיחה..."

תארו לעצמכם שמישהו היה מארגן סיטואציה כזאת בכוונה בשביל לבדוק אם אנחנו צוחקים מבלי להבין את הבדיחה. זה יכול להיות כל כך מביך.

אז זהו שכבר בשנת 1955 עשו מחקר כזה. הוא לא בדק צחוק מבדיחה לא מובנת, אבל הוא בדק תגובות של אנשים ללחץ חברתי. החוקר סלומון אש אסף אנשים ואמר להם שהוא בודק את יכולת התפיסה החזותית שלהם. הוא הציג להם מספר קווים על לוח גדול, והם היו צריכים לזהות מתוכם קווים בגודל שווה.

עד כאן הכל טוב ויפה, המטלה הייתה פשוטה וקלה והאנשים ענו עליה ללא בעיה. אבל אש החליט לסבך את העניינים - הוא זימן אנשים לניסוי אבל הם לא ידעו שכל האנשים שיושבים איתם בניסוי אינם באמת משתתפים בניסוי, אלא הם משתפי פעולה עם החוקר, והניסוי אינו בודק תפיסה חזותית, אלא את מידת הכניעה לחברה.

הניסוי התחיל. החוקר הציג בפני המשתתפים את הקווים וכל אחד בתורו אמר את התשובה. הניסוי כלל 18 סבבים, בשני הסבבים הראשונים משתפי הפעולה ענו את התשובה הנכונה, אך מהסבב השלישי והלאה, כמעט בכל הסבבים ענו כל משתפי הפעולה ללא יוצא מן הכלל, בביטחון רב וברגיעה, תשובה שגויה לחלוטין. הנבדק האמיתי בניסוי החל להתבלבל, שאל שוב לגבי הוראות המשחק, קיבל תשובה, הסמיק, וענה גם הוא - את אותה התשובה השגויה שענו כולם.

אש ערך את הניסוי שוב ושוב עם משתתפים שונים, והתוצאות היו מדהימות. רק רבע מהמשתתפים נשארו נאמנים לאמת המוצגת מול עיניהם, כל השאר ענו לפחות תשובה שגויה אחת, כאשר כמעט 40% מתוכם ענו לפחות 8 תשובות שגויות.

הקטע המדהים באמת נמצא בהמשך המחקר. אחרי שהסתיים המעמד המביך, סיפרו החוקרים לנבדק את התרמית כולה ותיחקרו אותו לגבי תשובותיו. חלק מהנבדקים אמרו שהם ידעו שהתשובה לא נכונה, אבל הם פשוט הרגישו לא נעים מהאנשים האחרים ולכן אמרו את התשובה הלא נכונה.

הרמב"ם מזהיר

אחרים סיפרו שהם חשבו שהם יודעים את התשובה הנכונה, אך כשראו שכולם אומרים תשובה אחרת החל הפקפוק להתגבר בליבם והם התחילו לחשוב אולי לאחרים יש מידע נוסף ואולי הם יודעים יותר טוב מהם מה התשובה ולכן שינו את דעתם. היה גם סוג שלישי של אנשים שענו תשובות לא נכונות, כאשר תיחקרו את האנשים האלו, הם נראו מבולבלים וטענו כי הם אכן האמינו כי אלו התשובות הנכונות.

כשחושבים על המשמעות של זה, זה כמעט מפחיד - האנשים האלו נכנעו כל כך ללחץ החברתי, שהם אפילו לא שמו לב שהתפיסה שלהם משתנה, לחץ חברתי גרם להם לענות תשובות שהם באופן וודאי לא נכונות, והם אפילו לא הבחינו בתהליך שעבר עליהם.

מה שמעניין גם, הוא התחקיר של אותם רבע מהמשתתפים שהתעקשו לומר את התשובה הנכונה כנגד כל האנשים בקבוצה. האנשים הללו סיפרו על תחושה בלתי נעימה, על הרגשה שהם עומדים להשתגע, ושמשהו מאד לא מובן קורה. ועל ההחלטה לדבוק באמת בכל מחיר.

הניסוי הזה שוחזר פעמים רבות, וגם שלושים שנה אחרי, עדיין התקבלו מידות גבוהות של כניעה ללחץ חברתי. הניסוי מסב את תשומת הלב להשפעה האדירה שיש לחברה עלינו, ולחשיבות שבהתחברות לאנשים טובים וישרים.

ומי לנו גדול מהרמב"ם שכבר לפני מאות שנים הזהיר אותנו כי "דרך ברייתו שלאדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו ונוהג במנהג אנשי מדינתו. לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמד ממעשיהם יתרחק מהרשעים ההולכים החשך כדי שלא ילמד ממעשיהם והוא ששלמה המלך אמר "הולך את החכמים יחכם ורועה כסילים ירוע"..." (הלכות דעות ו').

אז איך אתם הייתם מגיבים לניסוי כזה? לאיזו קבוצה הייתם משתייכים? ספרו לנו בטוקבקים מה אתם חושבים על הניסוי, ומה הוא אומר על החברה, האנושות ואיזה סוג התנהגות הייתם אתם מפגינים אם היו שמים אתכם במעמד כזה.

תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
לא משנה מה קורה מיסביב!!!!!!!!!!!!כשאדם חושב מה נכון הוא צריך לידבוק בדעתו!!!!!!!!!!!1
קשת18.01.12
6
בס"ד היום אנו רואים זאת במוחש במיוחד במגזר החרדי, כן איך שלפני שנים מי חשב בכלל לעזוב את הכולל ולצאת לעבודה, מי חשב שהאשה צריכה לתלבש כמו כל הבנות הלא חרדיות וכמו הגויים בחו"ל צמוד וצר, ועם פיאה ארוכה הגורמת באופן אוטומט לקצר את החצאית כדי שתיהיה אין, אולי יכאב למישהוא לקרוא את מה שאני כותבת אבל זו
רבקה אמנו15.01.12
5
לתחושה נעימה מהחברה "מה יגידו" עליך שאתה חושב אחרת אני אישית חושב שהכניעה ללחץ חברתי הוא בגדר "בושה" של מה יגידו עליך אחרת אם היו שואלים את כולם ביחד מה התשובה ומבקשים מיד אחר כך מכל אחד לרשום את התשובה על דף, אני מניח שהיו כאלה שהיו נבוכים מלאמר את האמת ליד כולם, אבל בדף הם היו רושמים את התשובה ש
חרדי אסלי15.01.12

הצגת כל התגובות

4
ערכת שהתורה שווה כל דבר בעולם, ומי שלומד תורה כל היום, שימשיך, ואל יתבלבל מהמסיטים.
סטודנט15.01.12
3
יש לאנשים סיבות רבות להיכנע ללחצי החברה, החל מאי נוחות מההרגשה שאחרים יחשבו שאני שונה ומוזר, וכלה במקרים רבים בהם החברה עצמה מפעילה לחץ כדי שפרטים בה לא יעזה יחשוב אחרת מהמקובל. בציבור שלנו ניתן לראות דוגמאות רבות לסוגים השונים של לחת חברתי. האפליה נגד הספרדים, לדוגמא, נובעת מכך שאף אחד לא רוצה להיו
יענקל סטודנט15.01.12
ויותר מזה, אני חושב שזה באמת קיים יותר אצל הציבור החרדי. כל כך הרבה דברים לא טובים בחברה שלנו, כמו האפליה לספרדים שהזכרת היו מסתיימים אם לאנשים היה פחות איכפת ממה יאמרו עליהם
מסכים15.01.12
2
על זה? הרי אדם מפחד ממה יאמרו עליו בקהילה, מאשר להיות כן ואמיתי עם עצמו.
klozone15.01.12
לא יודע
אאאאאאאאאא15.01.12
1
ולעצם השאלה, אפשר פשוט לדבר, ולשאול: מדוע אתם טוענים כך? הגישה הישירה במקרים האלו, היא הטובה ביותר.
ונוס15.01.12
אולי גם יעניין אותך
תרבות

הציצו: 7 פעילויות מרתקות לאיחוד המשפחה בערב לביבות 

טובה אור | 04.12.23
ש

תתפנקו

מופעי תרבות ברמות שלא הכרתם

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נקבצו ובאו

בבין הזמנים הזה נופשים בירושלים

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נותרו מקומות בודדים

אלפי משתתפים ביום הראשון של מופעי ׳בין הזמנים 4׳ של חבורת תריג

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

מהרו להזמין!

ילדי חבורת תריג מגיעים לירושלים!

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

16 חוקים שמשפחת המלוכה חייבת לאכוף

תהילה אלטמן | 21.09.22

יצירתיות vs אומנות

"אני לא טוב בזה" | למה הפסקנו ליצור ואיפה הדמיון הנועז?

יוחנן בלייך | 25.08.22

ציניות ושואה

קמפיין ברשת: 'האושיות' בוחנים את גבול חופש הביטוי

בשיתוף "התו הסגול ברשתות החברתיות" | 13.12.20

למה הקול שלנו נשמע מוזר בהקלטות?

תהילה אלטמן | עריכה: שרי ברינר-שיפמן | 06.12.20
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

השאירי איתנו את האהבה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 13.11.20
ש

לימוד קריאה לא חייב להיות קריעת ים סוף

כיכר השבת בשיתוף מכון הקריאה ברנשטיין | מקודם

ושמחת והיית // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 01.10.20

סליחה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 15.09.20
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

הרמזור שיאפשר / דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.09.20

סכום שערורייתי

כמה עולה שכר הלימוד של הילדים של קייט?

תהילה אלטמן | 27.08.20

פתיחה טובה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 19.08.20

חופשה במסיכה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 12.08.20
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

תן עוד תקווה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 16.07.20

מבודד ללא בחירה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 09.07.20

גל יישאנה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.07.20