כיכר השבת

מאמר שני בסדרה

כיצד ניתן לבער את החמץ הפנימי שלנו?

קדושת החג יורדת לעולם בליל התקדש החג, הקידוש עוזר לאדם להתרומם ולהיות פחות קשור לעולם הזה, ויותר לרצות להתקרב, ולחזק את הקשר לקב"ה // מאמר שני לפסח (חגים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת | ט' בניסן | 22.03.21
אילוסטרציה. בדיקת חמץ
אילוסטרציה. בדיקת חמץ (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

בפרק השני בסדרת מאמרים לקראת חג הפסח, נדבר על מה המהות הפנימית של החמץ? וכיצד מבערים אותו?

אסור חמץ – אפילו ב'משהו'

איסור חמץ, הוא איסור חמור בכל רגע ורגע בחג - "בל יראה ובל ימצא".

לחמץ אין שיעור או מידה, הוא אסור אפילו ב'משהו', אף לא בכמות מזערית! ואין אפשרות לבטל אותו, אפילו אם מערבבים אותו בתוך דבר שמותר, כי פירור קטן אוסר לאכילה – תבשיל ענק.

מה ה'סיפור' עם החמץ שהוא כל כך אסור? שאסור אף לא פירורון?

הרי, כל השנה אנו אוכלים חמץ - ונהנים ממנו!

בדיקת חמץ – מה אני רוצה להוציא ולשרוף מהנפש?

במשך השנה ראינו בעצמנו פגמים שהקשו עלינו את החיים, והיינו רוצים ל'שרוף' אותם, יש לנו קצת גאווה או התנשאות על השני?

קצת כעס, קצת מרירות ועצבות...

אדם שקצת מבטל את עצמו, חיי חיים יותר שמחים ומאושרים.

אבל, קשה לאדם לעבוד על מידותיו, מה יעשה?

שיחליט הוא עושה זאת - לכבוד ה'! לעשות לו נחת רוח!

הקב"ה מצטער כי הוא לא יכול לדור עם אדם גאוותן "שאין אני והוא דרים בכפיפה אחת" על כן:

אדם גאה – השכינה מסתלקת ממנו "ושב מאחוריך" – לא חבל?

איזה מידות בודקים ומבערים לפני החג?

בערב לפני התקדש החג – עושים בבית בדיקת חמץ 'בחורים ובסדקים', מה ההשלכה של בדיקת חמץ על נפש האדם?

"ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שעור בכל גבולך" - התורה אסרה שני סוגי חמץ, חמץ ושאור (פסחים, מח').

החמץ והשאור מסמלים שני סוגי יצר הרע:

החמץ – מסמל את הגאווה.

השאור – מסמל את המרירות, שמביאה לעצבות וייאוש...

אלו שני היצרים שמובילים את נפש האדם – לאבדון!

ההרס והחורבן הכי גדול שיש בחיי האדם, מגיע – ממידות אלו!

מהם המידות שהמצה מסמלת?

כשעם ישראל יצאו ממצרים הייתה סכנה גדולה שהם 'יפלו' בשתי מידות אלו, הם יצאו מעבדות לחירות, מעוני גדול לעשירות גדולה.

כאשר האדם מתעשר או עולה במהירות הוא יכול להגיע – לגאווה.

מצד שני, עם ישראל יכלו להתחיל לשחזר ולחשוב על כל הצער הרב שהיה להם בכל שנות השעבוד במצרים, וליפול למרירות, יאוש ועצבות.

ולכן, הקב"ה אסר על עם ישראל לאכול חמץ שהוא - שורש הגאווה, כי כמו שהחמץ תופח – כך הגאווה מתפיחה את האדם.

והשאור - מסמל את המרירות, העצבות והיאוש.

ולכן, יש מצווה לשרוף את שאריות החמץ - בשריפת חמץ.

ולכן, דווקא מידות אלו אסורות ב'משהו' אפילו פיצפון, כי הם מחמצים לאדם את החיים, הם מאבדים לאדם את ערך החיים - והרצון לחיות.

חג האמונה מוכיח שאין - שום טבע בעולם!

פסח הוא החג – שמחדיר בנו את האמונה השלימה בה' יתברך, ואת הידיעה שאין שום כח ששולט בעולם חוץ מה' יתברך.

מה ההיפך מהאמונה? הטבע!

הטבע הוא אמונה שדברים קורים מעצמם - 'בדרך הטבע'.

המטרה של חג פסח היא – לעקור מהאדם את האמונה השקרית שיש טבע, ומשהו בעולם נעשה מעצמו!

חייב להאמין ש'אין שום מציאות בעולם חוץ מה' יתברך'.

החמץ הוא 'כפירה' ביחוד אחדות ה', ועל כן, הוא כל כך חמור, ואסור אף ב'משהו' פיצפון...

יציאת מצרים הייתה שידוד כל מערכות הטבע, ונשארה עדות נצחית שאין שום 'טבע' בעולם, והכל מושגח ונעשה אך ורק ברצון ה':

והוא ש'עשה עושה ויעשה' לכל המעשים.

המצה מביא את - אור הענווה

בליל הסדר אור הענווה יורד לעולם, המצה היא לחם עוני - סמל השפלות והענווה. אנו מתחילים את ההגדה 'הא לחמא עניא' - סמל ההסתפקות במועט, וזה מה שגורם בחג הפסח להרגיש קרובים לה' יתברך.

פעם בליל הסדר החזיק רבי נחמן את המצה ואמר:

"כשאוחזים מצה ביד – אוחזים אלוקות ביד".

חייב שיהיה מרור בחיים – אין אפשרות אחרת!

כשיש קצת פחות גאווה - ניתן קצת להמתיק את המרור שיש בחיים!

כל אדם יחשוב בהיגיון, יבין שהמרור שהקב"ה שולח לו בחייו, לא נועד למרר את חייו, אלא, יש תפקיד, הוא נועד:

לתקן את האדם, לרפא ולזכך אותו, ולקרב אותו לקב"ה!

כשהאדם מבין שזו המטרה של היסורין שעוברים עליו, אז, הכל הופך להיות יותר קל, והאדם לא מתייאש או ונשבר מכל ניסיון.

אם האדם יודע לקבל את המרורים של חייו באהבה, והוא ישאר בשמחה, ומצליח להתפלל ולהתחזק, וכך, דווקא המרור יקרב אותו הוא לקב"ה.

חשוב לזכור – כלל גדול בחייים:

מי שמאמין שגם שהמרור גם הוא – טוב, הוא יקבל אחריו סעודה דשנה!

האם נלמד להודות – למרות חוסר השלמות?

בליל בסדר, הפה סח ומספר את נפלאות ה', וכל המרבה לספר הרי זה משובח, כי הקב"ה הוא המקור ה'אין' סופי של אמונה ואושר, שמחה וחיות.

הקב"ה משפיע עלינו 'אין' סוף חסדים וטובות בכל רגע ורגע, ועל מה חושבים, ומה אנו רואים?

את הדבר הקטן שלא קיבלנו, או שלא הסתדר כפי שרצינו!

אם לא הולך כמו שאנו רוצים - אנו לא מרוצים!

ויש לנו תלונות או בלב, או שאנו מוציאים אותם (כמו 'קיטור'...), ואנו שוכחים מכל הטוב שהקב"ה מרעיף ועושה עימנו בכל רגע ורגע.

ולכן, חג פסח בא ללמד אותנו, למנות לספור ולספר את כל הניסים ונפלאות שהקב"ה עשה עימנו ועם אבותינו, להלל, לשבח ולהודות עליהם, והוא בין הלילות הבודדים בשנה שאומרים בהם הלל...

ליל הסדר – התחדשות שמרוממת לשמחה אמיתית

קדושת החג יורדת לעולם בליל התקדש החג, הקידוש עוזר לאדם להתרומם ולהיות פחות קשור לעולם הזה, ויותר לרצות להתקרב, ולחזק את הקשר לקב"ה, כי לאדם יש תמיד געגוע לקב"ה, אבל, הוא לא תמיד יודע להגדיר את הגעגוע, והוא מחפש תחליפים 'זולים' במקומו.

פסח הוא חג של - התחדשות והתחלה חדשה.

והדבר שהכי חשוב להתחיל בו - הוא השמחה, כי השמחה משנה לאדם את כל ההסתכלות על החיים, ולכן:

השמחה היא אחד הדברים - שהכי קשה להשיג בחיים.

האמונה היא – השמחה, האושר וההודיה

האמונה היא ה'כלי' שאיתו ניתן לרכוש את השמחה.

כשהאדם מבין שהקב"ה משגיח עליו, והכל טוב, אז, הוא יכול לומר על כל מה שקורה עימו - גם זו לטובה!

האדם מרגיש את הזכות לעבוד את מלך מלכי המלכים הקב"ה, למשרת אותו ולהיות קרוב אליו.

ואז, כל התורה, המצוות והתפילה מקבלים טעם אחר, ונראים אחרת...

והאדם זוכה להרגיש את התענוג, שהוא שמח בה' – ה' שמח בו.

חג הפסח הוא הזמן להתחיל לפסוע - בדרך החדשה.

אמר רבי נחמן: "תנו לי את ליבכם, ואוליך אותכם על דרך חדשה שלא הלך בה אדם מעולם"...

בליל הסדר יורדת לעולם - הארה עצומה שמביאה לאדם ישועות.

"חיפשתי את - שאהבה נפשי..."

חיפשתי ומצאתי...

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 11:40

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 09:45

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 09:27

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 09:26

הגומל לחייבים טובות

מול אלפי חסידים נרגשים: האדמו"ר מבעלזא בירך הגומל 

חיים רוזנבוים | 09:09
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

אכלו אבהתנא

טיש בלבן | האדמו"ר ערך טיש והכיבוד היה בצבע לבן בלבד

חיים רוזנבוים | 07:40

גלריה מסכמת 

האדמו"ר מרובע ח' אמר הלל באפיית מצות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 07:37

סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב הקדוש ניצל מסכנת הדרכים והשודדים

ורד שאלתיאל | 27.04.24

הסגולה למוצ"ש

מדוע הבעש"ט השתוקק להגיע לארץ ואיך זה קשור לפסח?

כיכר השבת | 27.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

עוגות מצה

האש במאקווא בערה במעמד אפיית המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24

אילנות טובות

בין עצי הפרי הרבי פצח בריקוד לאחר ברכת האילנות

חיים רוזנבוים | 26.04.24

יט ניסן

מאמר לרגל היארצייט: 'קה אכסוף' – איך הניגון 'נוגע' בך?

ורד שאלתיאל | 26.04.24

צפו בתיעוד

מראות הוד מערב החג בצל האדמו"ר מב"פ

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

לב אלמנה ארנין

המשפיע והגאב"ד אפו מצות לאלמנות 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

ביקור הוד

האדמו"ר העניק טנא מלא פירות לחסידים 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

עליה לרגל

ושם נעלה ונראה: באישון ליל, האדמו"ר העתיר על יד הכותל

חיים רוזנבוים | 26.04.24

בכל דור ודור

האדמו"ר שתה את המים שלנו - ואפה את המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם