כיכר השבת

אחרי מות-קדושים

כיצד ניתן לצוות "לאהוב את רעך כמוך"?

מהו זה שהתורה ציותה עלינו לאהוב, וכי אפשר לתת פקודה על משהו שברגש? יתירה מזו, התורה לא מסתפקת בציווי סטנדרטי 'לאהוב', אלא שהיא הוסיפה וציותה "כמוך" (יהדות)

6
הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת | ז' באייר | 01.05.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: דוד כהן)

מסופר על חב"דניק אחד שהסתובב במטוס והציע לאנשים להניח תפילין, ותוך כדי סיבוב פנה גם לאחד מלא קעקועים והציע לו להניח תפילין. הלה הפשיל שרוולים בשמחה והניח תפילין.

כמה מושבים ליד ישב איש ירושלמי מקהילת הקנאים המכונים "נטורי קרתא" וקצף על מעשיו. כשסיים החב"דניק והמשיך הלאה פנה אליו הקנאי ושאל, היתכן? כיצד אתה מניח תפילין לשייגעץ הלזה? האיש הזה מלא קעקועים, הוא גוי גמור, אסור להניח לו תפילין, פסק הקנאי!

ענהו החב"די: שאלה לי אליך? באם האיש הזה יסע באוטו בשבת בשכונת מאה שערים, מה תעשה?

השיב הקנאי: כמובן אזעק בקול גדול, "שאבעסססס"… אחסום את הכביש וכו' וכו' וכו'… הרי אסור ליסוע בשבת.

ענה החב"די מיניה וביה: תמה אני עליך, כשהוא מניח תפילין הרי הוא - לדעתך - "שייגעץ" גוי גמור. ואילו כשהוא נוסע בשבת אז הוא לפתע יהודי?!

-------

נמצאים אנו בספירת העומר, הימים בהם מתו תלמידי רבי עקיבא "משום שלא נהגו כבוד זה בזה" לכן מן הראוי להתחזק במצוה המובאת בפרשתנו (יט. ח.) "ואהבת לרעך כמוך".

רש"י על אתר מציין את דברי רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך - אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה".

ודרוש ביאור מה רש"י בא לפרש בדברים אלו? הרי רש"י העיד על עצמו כמה פעמים "אני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא", ומה לא ברור בפסוק שלנו עד שראה רש"י לחרוג ממנהגו ולהביא 'דברי מוסר' לכאורה?

ובכלל צריך להבין מה בדיוק רצה רבי עקיבא להשמיענו באומרו "ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה"? מהו כלל גדול? ומה זה בא להוסיף לנו בהבנת דברי התורה הקדושה?

גם ראוי לשאול שאלה חשובה מאין כמוה:

מהו זה שהתורה ציותה עלינו לאהוב, וכי אפשר לתת פקודה על משהו שברגש? יתירה מזו, התורה לא מסתפקת בציווי סטנדרטי 'לאהוב', אלא שהיא ציותה עלינו לאהוב את הזולת "כמוך". איך אפשר לצוות כזה דבר? מי האיש שיכול לקבל פקודה כזו ולמלא אחריה? וכיצד?

מבאר הרבי מליובאוויטש דחדא מיתרצא בחבירתה:

אכן, אי אפשר לצוות על אהבה. וזה בדיוק מה שבא רבי עקיבא להשמיענו, התורה לא ציותה אותנו לאהוב, אלא התורה ציותה לנו "ניחום אבלים" "ביקור חולים" "תרומות ומעשרות" "לא תגנוב" "השבת אבידה" ועוד כהנה וכהנה מצוות שבין אדם לחבירו. הם הם הפרטים הכלולים במצות "ואהבת לרעך כמוך", ובקיום הפרטים הללו מקיים האדם את מצות התורה "ואהבת לרעך כמוך". וכיון שפרטי המצוות הללו שבין אדם לחבירו מפוזרים בכל רחבי התורה לכן מצוה זו "ואהבת לרעך כמוך" היא "כלל גדול בתורה".

וזה מה שבא רש"י להוסיף לנו בפשוטו של מקרא, שאל יתמה האדם כיצד אוכל לקיים מצוה רמה זו? וכי אפשר לאהוב את זולתי כמוני? על זה הביא רש"י את דברי רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך זה (רק) כלל גדול בתורה".

או במילים פשוטות:

האדם הקורא בתורה מילים אלו "ואהבת לרעך כמוך" עלול לטפס על עצים גבוהים ולעוף גבוה בשמים, ולחשוב מחשבות אהבה נשגבות שכאלו.

על כן בא רבי עקיבא ואומר לא זו כוונת התורה, אלא פשוט לקיים את המצוות שבין אדם לחבירו, לא לדבר לשון הרע, לתת צדקה, לבקר חולים וכו' וכו'.

ו"אחר המעשים נמשכים הלבבות" - כדברי "חובת הלבבות" - זה הדרך לאהוב יהודים.

-------

חשוב לציין:

"הלל הזקן אומר הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה"

כשאותו גר בא לפני הלל הזקן (שבת לא.) וביקש "גיירני על מנת שתלמדני את כל התורה כולה על רגל אחת" השיב לו הלל "דעלך סני לחברך לא תעביד" (מה ששנאוי עליך לא תעשה לחברך) זה כל התורה כולה.

בפשטות יוצא שיש שני דעות מהי מצות אהבת ישראל. לפי רבי עקיבא היא כלל גדול אבל לא כל התורה, ולפי הלל הזקן היא כל התורה כולה. (ויעויין ברש"י שם שמביא שני פירושים בדברי הלל הזקן).

הרבה דברים צריכים עיון בדברי הלל הזקן:

איך אהבת ישראל כוללת את כל התורה כולה? מה זה אוהב שלום? ומה זה רודף שלום? ומה מוסיף באוהב את הבריות? ומה הקשר מקרבן לתורה למשנה זו העוסקת באהבה וכי צריך לאהוב יהודי רק אם מקרבים אותו לתורה?

הביאור הולך ומתארך, ועוד חזון למועד.

שבת שלום!

לתגובות והארות:
Misraeli770@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
ישר כח
יהודי01.05.20
5
עמ"י אוהבים אתכם!!!!!
מישהי 01.05.20
4
יפה מאוד! תורתו של הרבי מלאה במקוריות וברעננות יש"כ
שלומי01.05.20

הצגת כל התגובות

3
וואי אני מסכימה בבל מילה שכתבתם! הלוואי ועם ישראל יתאחד!!💑 וכל ספרדי יאהב אשכנזי כל חרדי יאהב חילוני לא אמרתי לילמוד מימנו אלה פשוט לכבד!!! אותו לא לזלזל ביהודי אחר כי תאכלס מי שמזלזל ביהודי אחר לא משנה מהו, כאילו זלזל חס וחלילה בהקב"ה בעצמו
אולפניסטית01.05.20
2
יש בארץ בחורים שאוהבים את עם ישראל יותר משאוהבים את עצמם ומוכנים למסור נפשם עבור עם ישראל. אלה חיילים שמתגייסים לצבא, ויוצאים למלחמה ביודעם שעלולים למות כדי שאחיהם יחיו.
רבינו01.05.20
1
בשביל לשבח קבוצה אחת לא צריך לזלזל בקבוצה אחרת שבת שלום
אלי01.05.20
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24

מגדלור לחיים

פרשת תזריע עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 12.04.24

"כולו הפך לבן - טהור הוא" / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 12.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת תזריע תשפ"ד

אריה ברונר | 12.04.24