טור משפטי

זלזול ב'בידוד' יביא לתביעת ענק // עו"ד אורן מעוז

אלו שלא לוקחים את הנחיית הבידוד מפני הקורונה ברצינות, ומפירים אותה מסיבות כאלו ואחרות, חשופים לענישה פלילית מחמירה ואף לתביעה נזיקית משמעותית (עדכוני קורונה)

עו"ד אורן מעוז | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

למרות שהידע שעומד לרשותנו בזמן אמת על מגפת הקורונה העולמית גדול עשרות מונים מכל מגפה דומה בעבר, נראה כי כרגע העולם הרפואי עדיין עומד נבוך ומבולבל אל מול הווירוס החדש "מייד אין צ'יינה" שנחת עלינו. הכול החל בחודש דצמבר. השמועות על הווירוס שעושה שמות בעיר סינית אלמונית הגיעו גם לכאן, אבל, בואו נודה, לא שיערנו שהנגיף יגיע ממש עד לפתח דלתנו.

עד שתינתן התשובה הרפואית שתדע להגן עלינו מפני הווירוס המתפשט, הרשויות ברחבי העולם נוקטות בצעדים משמעותיים לצורך צמצום והאטת התפשטות המגפה. כלי מרכזי להתמודדות עם המשך התפשטות הווירוס הוא חובת הבידוד ל-14 יום, המוטלת על אלה החשודים בהידבקות בנגיף ועלולים להעביר אותו הלאה.

בישראל, משרד הבריאות מוציא מדי יום הנחיות ברורות לגבי אנשים שצריכים להיכנס לתקופת בידוד. נכון להיום, השבים מחו"ל ואלו שנקלעו למסלול של אחד מהחולים בישראל, נדרשים להיכנס לבידוד ביתי של 14 יום. עשרות אלפי ישראלים נמצאים כיום תחת חובת הבידוד.

נראה, כי האזרחים מודעים לרמת הנחיצות של הבידוד ולאחריות המוטלת עליהם אישית להגן על שלום הציבור. אלו שלא לוקחים את הנחיית הבידוד ברצינות, ומפירים אותה מסיבות כאלו ואחרות, חשופים לענישה פלילית מחמירה ואף לתביעה נזיקית משמעותית.

עו"ד אורן מעוז. צילום: protv

עיון בחוק העונשין מלמד אותנו כי התנהגות - בין במעשה בין במחדל - הגורמת להפצת מחלה שיש בה סכנת נפשות, עלולה להוביל להגשת כתב אישום על מגוון עבירות. החל מרצח, הריגה או גרימת מוות ברשלנות וכלה בתקיפה והחדרת חומר מסוכן לגופו של אדם.

אם נתבונן בהוראת חוק יסוד 'כבוד האדם וחירותו', נבין כי החוק רואה את הפרט כחלק בלתי נפרד ממרקם חברתי גדול יותר. על כן, יש הבנה כי חופש הפרט, חשוב ככל שיהיה, אינו ישים בכל מצב - במיוחד כשהוא עלול לגרום לפגיעה משמעותית באחר. מבחינת החוק, כאשר זכויות הפרט מתנגשות עם סיכון ברור של שלום הציבור, הרי שתוקף זכויות הפרט, נסוג, ברוב המקרים. לכן, יציאה מתנאי בידוד בניגוד לנהלים, פוגעת בשלום הציבור ומעמידה את מפר התקנות בפני חשיפה לכתב אישום והליך פלילי.

הוא הדין גם לגבי תביעה נזיקית. אזרח המפר את חובת הבידוד שהוטלה עליו, עלול לגרום לנזק כלכלי רב לאלה שהוא בא עמם במגע וכפועל יוצא למשק כולו. במקרה שהוא נושא בגופו את הנגיף ומעביר אותו למעגלים נוספים בתוך תקופת הבידוד, הוא משפיע בצורה דרמטית על יכולות התפקוד התקין של כל אותם אנשים שבאו איתו במגע בזמן שהיה אמור לשהות בבידוד. הנדבקים הללו יוכלו לתבוע את מפיץ הווירוס, בין אם נדבקו בנגיף ונגרמו להם נזקי גוף ובין אם לא נדבקו אך נגרמו להם הפסדים ישירים או עקיפים בעקבות חובת הבידוד שהוטלה עליהם בעקבות המגע עם מפר הבידוד וברור שמדובר בנזקים עצומים.

במקרה של הדבקה ודאית של אנשים אחרים על ידי מפר הבידוד, תמונת המצב המשפטית עבורו תהיה גרועה שבעתיים. לפי הנתונים הקיימים, נגיף הקורונה מעמיד את הנדבקים בכל קבוצות הגיל בסכנת מוות. ימי האשפוז, עוגמת הנפש, תחושות הכאב והחולשה הגופנית וכמובן סכנת החיים הממשית, רק יוסיפו סיבות לתביעה משמעותית בהיקף של ממון רב.

אז אם חזרתם בימים האחרונים מחו"ל, או ששהיתם ליד נשא של נגיף הקורונה בהסתמך על המידע המגיע ממשרד הבריאות - כבדו את הוראות משרד הבריאות והיכנסו לבידוד לפי כל ההנחיות המפורסמות. במקרה שחלילה תחלו, הבידוד לא רק יגן על הסובבים אתכם מהידבקות בנגיף, אלא יגן גם עליכם מהליך פלילי חמור או מתביעה נזיקית משמעותית, שעלולה להגיע לסכומים נכבדים.

עו"ד אורן מעוז, שותף במשרד עו"ד רונן - מעוז המתמחה בדיני נזיקין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר