עקרון השיפורים המינימאליים

מה יקרה אם נשפר את כל מה שאנחנו עושים ב-1% בלבד? זהו עקרון השיפורים המינימאליים

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

בשנת 2010, המאמן הבריטי דיויד בריילספורד קיבל משימה בלתי אפשרית. עד כה אף רוכב אופניים בריטי לא זכה בתחרות "טור דה-פרנס". וזה בדיוק מה שדרשו מהמאמן החדש. דיויד האמין בצבירת השיפורים המינימאליים. לטענתו, כשמשפרים משהו קטן ב-1%, הדבר משפר את התוצאה כולה.

הוא סבר שאם הוא ישפר ב-1% כל דבר הקשור לרכיבת אופניים, סכום השיפורים הקטנטנים האלה יביא לשיפור משמעותי. הוא שיפר מעט כל דבר: תפריט הספורטאים, תכנית אימונים, מושב האופניים, הכריות שעליהם ישנו הספורטאים וכו'. בריילספורד טען שתכניות השיפורים המינימאליים שלו תגרום לקבוצה לנצח כעבור חמש שנים. הוא טעה. קבוצתו ניצחה כעבור שלוש שנים, בשנת 2012.

הגישה של המאמן הבריטי ממחישה בצורה נפלאה את חשיבות צבירת השיפורים הקטנים בכל תחום בחיים. כשאנחנו מתחילים משהו חדש, למשל פותחים עסק או מתחילים דיאטה, אנחנו שואפים לשינוים דרסטיים, שמביאים לתוצאה מידית ובולטת לעין. ואילו השיפור של 1% הוא שיפור קטן כל כך שאין כמעט סיכוי שמישהו ישם לב אליו. אבל משמעות השיפורים הקטנטנים האלה היא בכך שבן אדם שהתחיל במסלול הזה כל יום מקבל החלטה קצת יותר טובה. ככל שעובר הזמן השיפורים הקטנים מצטברים וההשלכות החיוביות של ההחלטות הקטנות והטובות מצטברות לתוצאה משמעותית ומוחשית ביותר.

דרך אגב, זה עובד גם לכיוון ההפוך. כעבור זמן מסוים מנקודת ההתחלה תמיד רואים בבירור את ההבדל בין שני האנשים: אחד שקיבל החלטות קצת יותר טובות ואחד שקיבל החלטות קצת פחות טובות. החלטה חד-פעמית לקחת המבורגר וצ'יפס לא משנה הרבה, כמו גם ההחלטה לקחת סלט. כעבור שנה התוצאה של ההחלטות הקטנות האלה בולטת לעין.

אז למה בעצם הכלל שמאחורי עקרון השיפורים המינימאליים? כל פעם עלינו לקבל החלטה קצת יותר טובה מזו שאנחנו מקבלים בדרך כלל, אבל לעשות זאת מדי יום. אם כל יום נקבל החלטה קצת יותר טובה לא נקשה על עצמנו יותר מדי, אך בסוף השנה נראה שינוי אדיר. גם אם ברצף הזה פעם אחת נוותר, לא נפגע בצורה אנושה בתוצאה הסופית. מה שחשוב הוא לא לקבל החלטה לא טובה פעמיים ברצף.

החלטות קצת פחות טובות שרודפות אותנו אחת אחרי השנייה לוקחות אותנו בדיוק למסלול ההפוך, של צבירת מגרעות. החלטה לא טובה שהתקבלה באופן חד-פעמי היא טעות. החלטה כזאת שהתקבלה פעמיים ברצף כבר הופכת את המסלול שלנו למדרון חלקלק. ואילו חזרה לשיטה של החלטות קטנות וטובות מאפשר לנו להתקדם בעקביות במסלול של צבירת השיפורים הקטנים.

פעמים קבות כשאנשים רוצים להשיג משהו, הם בוחנים תחום אחד או שניים בחיים, ובתחומים האלה מנסים לעשות שינוים גרנדיוזיים. ככל שהשינויים המתוכננים רציניים יותר, כך גדל הסיכוי לכישלון כל המאמצים. לפי שטית המאמן הבריטי, אם במקום שינוי אחד דרסטי וקשה, נעשה שינוי קטנטן לטובה בכל תחומי החיים, בסופו של דבר נגיע לתוצאה מרשימה ביותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר