רוצים לבטל עסקה? מה החוק אומר?

אחת מחוויות המתסכלות ביותר היא ביטול עסקה, מה החוק אומר? האם הוא לטובתכם או לטובת המוכר? האם אפשר לקבל עודף על שובר זיכוי? ומה אם הוא נמחק? (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
חוויה מתסכלת (צילום: פלאש 90)

אחת מהחוויות המתסכלות ביותר בקניות היא החזרת המוצר. יצא לכם בוודאי לקנות מוצר שהתברר בסופו של דבר כתקול, או אולי בטעות קניתם נעל שלא התאימה לכללי ה'חיידר'. כשבאתם להחזיר את המוצר המוכר דחה אתכם בשלל טענות ובוודאי גם הביא את החוק היבש לצידו, אין ספק אכן חוויה מתסכלת שגם עולה לנו המון כסף.

בדיוק בכדי למנוע את החוויה הלא נעימה שבהחזרת המוצרים, נקבעו תקנות חדשות. אך היתרון הגדול של הסוחרים עלינו שאנו פשוט לא יודעים אותם.

נתחיל עם הסייגים שנקבעו בחוק, רק אם המוצר שרכשתם עומד בתנאים שלהלן תוכלו לבטל את העסקה:

אם המחיר עולה על 50 שקלים; אם המוצר ארוז באריזה המקורית (בביגוד והנעלה לא תדרשו להמציא אריזה); מוצרי אלקטרוניקה ניתן להחזיר במידה ונפתחה האריזה אך לא השתמשתם בפריט.

  • אז באתם לבטל עיסקה, המוכר לא מתווכח אך טוען שאתם צריכים לשלם דמי ביטול עיסקה. שימו לב, אם החוק מאפשר לכם לבטל את העיסקה, אל תשלמו דמי ביטול עסקה הגבוהים מ - 5% מסכום המוצר, או 100 שקלים, הנמוך מביניהם.
  • ישנם גם מוצרים שבהם אין ביטול עיסקה תקף, כמו תכשיטים שמחירים מעל 3000 שקלים (למעט שעונים), מזון ותרופות. (תכשיטים שעלותם פחותה מ-3,000 ש"ח אפשר להחזיר עד תום שני ימים מהקנייה).
  • בית העסק חייב להציג את מדיניות החזרת המוצרים במקרים בהם אין חובה על העסק להחזיר כסף, אך העוסק מאפשר לכם - הלקוחות לבטל את העסקה ולקבל זיכוי או שובר. חשוב מאוד: שובר הזיכוי חייב להיות מודפס על נייר שאינו מחוק או דוהה, עסקים רבים נוטים לזלזל בתקנה זו, ומקווים שעד שתחזרו לממש את הזיכוי, לא יהיה ניתן להבין ממנו אם קניתם ביצה או תרנגולת, עימדו על זכותכם. שובר הזיכוי חייב להיות תקף לפחות לשנתיים. אסור לבעל החנות להגביל את שובר הזיכוי למכירות סוף עונה ומבצעים.
  • ואם כבר שובר זיכוי, אנו מגיעים לבעיה כאובה במיוחד, אם קניתם באמצעות השובר מוצר שמחירו פחות מהרשום על השובר, אתם זכאים לקבל עודף! ושלא יספרו לכם סיפורים. אומנם זה מותנה בכך, שההפרש אינו עולה על 5% מגובה השובר או 100 שקלים (הנמוך מביניהם).
  • במוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, לרבות מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים שמחירם גבוה מ-150 שקלים, קיימת לעוסק החובה למסור לצרכן בנוסף לתעודת האחריות מדבקת אחריות בה יצוין תום תקופת האחריות (למעט במקרים בהם קיים סייג לחובה זו).
  • ע"פ חוק הגנת הצרכן בעסקת מכר מרחוק, כגון באינטרנט או בטלפון, יהיה רשאי הצרכן לבטל בכתב את העסקה, בתנאים הבאים:

    ביטול עיסקה מרחוק בנכס - מיום עשיית העסקה ועד 14 ימים מיום קבלת הנכס או מיום קבלת המסמך המאשר את העיסקה , לפי המאוחר מביניהם.

    ביטול עיסקה מרחוק בשירות - בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, ובלבד שביטול כאמור ייעשה לפחות שני ימים, שאינם ימי מנוחה, קודם למועד שבו אמור השירות להינתן.

ולסיום, הזכאות שלכם לקבלת החזר כספי היא כדלהלן: החזרת התמורה, תהיה במועד ביטול העסקה ותיעשה באותו אופן שנעשה בו התשלום: אם היה התשלום במזומן או בשיק, השבת התמורה תהיה במזומן ובלבד שהשיק נפרע ואם לא הופקד השיק לפירעון, יוחזר השיק; היה התשלום בכרטיס אשראי, יבוטל החיוב ואם חויב חשבון הצרכן ישיב העוסק לצרכן את התשלום שחויב בו, במזומן.

הערת המערכת: אין באמור בכתבה משום יעוץ משפטי, אלא שירות לגולשים בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר