השארתם טיפ, למה?

מנהג הרומאים בתקופת המאה ה-16, כבש כל חלקה טובה, וכיום חלק גדול מנותני השירותים בתשלום מצפים לטיפ; ממלצר ועד נהג מונית

בר רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אתם יושבים במסעדה, ניגש אליכם מלצר, אתם מזמינים, אוכלים ונהנים, ואז מגיע החשבון. המלצר מחייך אליכם. גם הוא כמוכם, כבר חישב את הטיפ והוא מקווה שכמה חיוכים מנצנצים יוסיפו לו עוד כמה שקלים. הוא בדרך כלל צודק. הוא יקבל 10 אחוז ואולי קצת יותר.

אם חלילה לא שמתם טיפ ועוד לא הספקתם לברוח, הוא מיד יקפוץ וישאל; למה? משהו לא היה בסדר? משהו לא הגיע בזמן? לא חייכתי מספיק?

אני רק שואלת למה?

מה זו תרבות הטיפים ומהיכן היא הגיעה לארצנו הקדושה? חיטוט ברשת מביא למסקנה כי הרומאים בתקופת המאה ה-16 החלו עם התרבות הזאת.לאחר מכן היא הגיעה לאנגליה ולארצות הברית וכן הלאה. וכמו כל דבר בתרבות המערבית שאנחנו מעתיקים גם לארץ, היא הגיעה גם אלינו באזור שנות ה-70.

לפני הכל, אתם לא יכולים להאשים אותי שאני לא יודעת את עבודתו של המלצר המזיע. בטח שלא לאחר ההיכרות שלי עם תחום המלצור למשך תקופה ארוכה.

למה למלצר כן ולמנקה הרחובות לא? (צילום: שאטרסטוק)

כך זה נראה מהצד שלהם

מטבח, חבורה של מלצרים/ות עייפים. כל אחד מפשפש בכיסים ומתחיל לספור. ההבעות על הפנים של כל אחד משתנות משקל לשקל ולבסוף מוכתר המלצר ה"עשיר" לאותו ערב. מסכימה, להיות מלצר זו לא העבודה הכי נוחה ורווחית שיש, אבל למה מלצר כן ומנקה רחובות לא?

הרי את המשכורת שלו הוא מקבל בדיוק כמוהו, ואני לא זוכרת שראיתי כוס טיפים ליד עגלת סמרטוטים של אותו מנקה - לא משנה כמה הוא נחמד. אז אם אני לא מביאה למנקה רחובות ולנהג האוטובוס טיפ - למה אני מחויבת לתת למלצר?

אני לא מאשימה לגמרי את אותו מלצר, למרות שגם הוא אשם. בעלי עסקי האוכל מודעים היטב לתופעה ומנצלים אותה עד תום. לא רק שיש מעסיקים שמעבידים מלצרים על בסיס טיפים בלבד, יש מעסיקים שגם לוקחים את הטיפים ישר לכיסם הפרטי - דבר שקורה בדרך כלל באולמות אירועים.

מלצר יקר, אם המעסיק שלך מעביד אותך בצורה הזאת - תתפטר , תתבע אותו. לא מתפקיד הסועדים לשלם לך את המשכורת. ברור לי שחלק ניכר מהתגובות יקטלגו אותי כ"קמצנית" אבל אני יכולה לקטלג אותם בדיוק באותה הצורה ברגע שלא יתנו טיפ למנקה ונהג האוטובוס.

נרד לרגע מהמלצרים ונדבר על המובילים המסורים. לאחרונה עברתי דירה והגיעו מספר מובילים אל ביתי. כולם ללא יוצא מן הכלל דרשו (!) טיפ. התבלבלתי. לא לכם אני משלמת אלפי שקלים?

מנקי רחובות, למה הם לא מקבלים טיפים? (צילום: פלאש 90)

ומה לגבי שליחים? פה אני חלוקת דעות. אם הזמנתי פיצה ב-2 בלילה, קור כלבים, גשם מבול. לכאורה זה על אותו עיקרון "זאת העבודה שלך ועליה אתה מקבל שכר", אך מצד שני, העבודה הזו יכולה לסכן אותו בדלקת ריאות, אז לפחות שהמשכורת שלו תהיה שווה יותר.

כך או כך, התופעה הזו מתרחבת במהירות ומישהו חייב לשים לה סוף. ממלצרים שליחים ומובלים, התופעה התפשטה לנהגי מוניות, מתדלקים, מעצבי שיער, קוסמטיקאיות והרשימה עוד ארוכה.

לסיכום - תנו טיפ לא מתוך הכרח אלא מתוך הענקה אמתית לאדם שאתם חושבים שראוי לכספכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר