הופכים דף

שבועות דף כ"ז | מדוע אנו קרואים לחג מתן תורה ‘שבועות’?

לומדי הדף היומי במסכת שבועות דף כ"ז עסקו השבוע בדין – הנשבע לקיים את המצוות | האם אפשר להישבע על קיום מצוות, או שמא אין שבועה חלה על שבועה? | ומדוע אנו מכנים את החג הבעל"ט בשם חג ‘שבועות’? (יהדות, הדף-היומי)

ערב חג השבועות בחצה"ק סאטמר (צילום: י. שטיין)

בדף היומי – מסכת שבועות דף כ"ז שנינו: "נשבע לבטל את המצוה ולא ביטל — פטור מקרבן על שבועת ביטוי. וכן הנשבע לקיים מצוה ולא קיים — פטור."

ולכאורה, היה מקום לומר שעל שבועה כזו כן יתחייב – כפי שמציע ר’ יהודה בן בתירא: "מה אם דבר של רשות, שאינו מצווה, ושאינו מושבע עליו מהר סיני — חייב עליו אם עבר על שבועתו; דבר של מצווה, שהוא כבר מושבע עליו מהר סיני — אינו דין שיהא חייב עליו?"

אך האם יש בכלל תוקף לשבועה לקיים מצווה?

בין רבותינו הראשונים והאחרונים יש מחלוקת בעניין זה. הרמב"ם פוסק (שבועות ה, טז): "נשבע לקיים את המצוה ולא קיים – פטור משום שבועת ביטוי... כיצד? כגון שנשבע שיעשה לולב או סוכה או שיתן צדקה לעני או שיעיד אם ידע עדות, ולא עשה – הרי זה פטור משום שבועת ביטוי... ויראה לי שהוא לוקה משום שבועת שוא."

לעומת זאת, הרמב"ן (בפירושו לתורה, במדבר ל, ג) כותב: "שבועה אינה חלה כלל על דבר מצווה; ואם לא קיים – אינו חייב לא בקרבן ולא במלקות." (וכן הובא בבירור הלכה ח, א)

טעם חג השבועות – "מושבע ועומד"

מסופר כי הגאון בעל הכוכב מיעקב, בהיותו ילד, נשלח ע"י אביו לרב העיר ללמוד מסכת שבועות, סמוך לחג השבועות. הרב, שביקש לבחון את חריפותו של הילד, שאל: "האם אביך רוצה שתלמד מסכת שבועות דווקא בגלל שחג השבועות מתקרב?"

השיב הילד: "כן, כי בחג השבועות נעשינו 'מושבעים' – מושבע ועומד מהר סיני."

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בהדף היומי: