בניגוד לחוק

קונים ברשת? רוב חוזי הקניה פועלים לרעתכם

בדיקה רשמית שערכו רשויות המדינה, ושתוצאותיה מתפרסמות היום, חושפת את ממדי ההתנהלות הלקויה של אתרי המסחר המקוון, מול מיליוני הישראלים הרגילים לבצע דרכם קניות (צרכנות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הרשות להגנת הצרכן בדקה לאחרונה 50 תקנונים של אתרי סחר ישראלים, שמוכרים באופן מקוון מוצרי חשמל, תקשורת, תיירות, אופנה וספרים אונליין, וגילתה שורה של כשלים, בהם חוזים ארוכים מדי, מלאי סעיפים מקפחים ודרקוניים כלפי הצרכנים.

לפי הפרסום ב-ynet, ב-100 אחוז מהתקנונים שנבדקו, הופיעו תנאים שמהווים יתרון בלתי הוגן לבית העסק ועלולים לפגוע בצרכנים. בין הסעיפים המקפחים שנמצאו: הצהרה מטעם הצרכן שהוא נדרש לחתום עליה או לאשרה למרות שהיא משמשת כנגדו וסייגים לאחריות על המוצר.

עוד סעיפים בעייתיים שאותרו בבדיקה: בכל מקרה של תלונה - נטל ההוכחה הוא על הלקוח, הגבלה על הגישה של צרכנים לערכאות משפטיות, הגבלה על זכות הטיעון, העברת אחריות לצד ג', התניית מקום השיפוט, הקניית פתרונות והגנות לספק על חשבון הצרכן, הכרזה כי לעוסק יש זכות לביטול או שינוי תנאים חד צדדי, שינוי מחירים חד צדדי, הגבלת ושלילת פתרונות.

כידוע, מדובר בחוזים שמוכנים על ידי בתי העסק, ואינם נתונים למשא ומתן, כך שהצרכן מקבל אותם כמוגמר וגם לא נוהג להקדיש זמן רב לקריאתם, אם בכלל, וכמובן לא יכול לדון עם האתר על התנאים שבהם.

"רק בית המשפט מוסמך לבטל את התנאים האלה", אומרים במועצה לצרכנות. "ליועץ המשפטי ולמועצה לצרכנות יש סמכות לבקש את ביטולו של תנאי מקפח בחוזה אחיד של עסק".

ברשות להגנת הצרכן מוסיפים, כי "בית הדין לחוזים אחידים רשאי לבטל או לשנות תנאי מקפח בחוזה אחיד, רשאים לפנות לבית הדין: משרד המשפטים, הרשות להגנת הצרכן וארגוני הצרכנים".

גורם ברשות אמר לכתבת ynet מירב קריסטל, כי הבדיקה נערכה משום שהרשות רוצה למצוא פתרון לסוגיה, מאחר ו"כרגע זה לא מתנהל בצורה טובה. רק בית משפט לחוזים אחידים יכול לקבוע שמדובר בסעיף מקפח. אנחנו עובדים על מתווה מול משרד המשפטים שיאפשר לרשות לפעול בנושא".

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן, מסר בהודעה לעיתונות: "הבדיקה מראה בבירור כי החוזה האחיד בתחום הצרכנות זקוק לטיפול מקיף: לא יעלה על הדעת כי כל החברות שנבדקו נמצאו כמי שמכניסות תנאים אחידים מקפחים לתקנוני הקנייה באתר האינטרנט שלהם. חוק חוזים אחידים אינו יעיל ומותיר את הצרכנים ללא הגנה של ממש. הרשות צריכה לקבל בחוק כלים להגן על הצרכן הישראלי גם בתחום החוזים האחידים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר