דו"ח יפעת: מה שלא סיפרו לכם

דו´´ח יפעת שפורסם בתחילת השבוע מעמיד מראה לכל תעשיית הפרסום החרדית. "כיכר השבת" מתכבד לפרסם את מדור הפרסום הפופולארי ´זירת פרסום´ של ספי בר-חי, כתב הפרסום של רשת "קו עתונות", המציג את כל העובדות לאשורם מי עלה ומי ירד. אל תפספסו (חדשות, פרסום - מחקרי שוק)

ספי בר-חי | כיכר השבת |

שנת הכספים 2010 מאחורינו וכעת זה רשמי. דו´´ח יפעת בקרת פרסום שהפציע השבוע לאחר אין ספור ספקולציות והפרחת דיס- אינפורמציות, הותר לפרסום בצהרי יום ראשון השבוע.

מעיון בתוצאות הדו´´ח אנו למדים על שינויים קלים שעובר המגזר הן בדפוסי הפרסום הותיקים שנעלמו השנה מהמפה, דוגמת ענף הבניה. הן מבחינת משרדי הפרסום שממוקמים בעשיריה הראשונה. בסך הכל אפשר ללמוד מהדו´´ח נתונים רבים על המגזר, השירותים אותו הוא צורך והתופעות המלוות אותו מעל גבי השנה בדפי העיתונים.

בשורות הבאות נביא את הנתונים היבשים אודות המדרג כפי ששלחו למערכות העיתונים חברת יפעת, בטור מיוחד תוכלו לקרוא מאחורי הקלעים של הדירוג. טענות המשרדים לציטוט ושלא לציטוט, תלונות שנשמעות בזירת הפרסום באון ואוף דה רקורד, ותוצאה של נבירה בדו´´חות יפעת חדשים מול ישנים. יהיה מעניין.

ראשית ניגש לכותרת: קיים גידול של 10% בהוצאה לפרסום במגזר הדתי הממשיך להיות אוטונומי בדפוסי הפרסום שלו. כך כותב נתי יעקובי בראשית כתבו. בטור הפרשנות נבדוק האם האקסיומה הזו נכונה.

המפרסמים

מהכותרת ניגש ישר למפרסמים. המפרסמים הגדולים של השנה הם הוצאות הספרים פלדהיים ואור החיים שממוקמים במקום הראשון ושני של הרשימה. לפי הנתונים פרסמו שני רשתות הספרים יחד בשנה שעברה בכמעט ארבע וחצי מליון שקלים, השנה לעומת זאת הגיע סך ההשקעה לכדי שמונה וחצי מליון שקלים, הכפלה כמעט מוחלטת. ואם שאול ישאל השואל האם שורה השכינה ברחוב בגין על צומת המסגר, מאין לחבר´ה ביפעת כמה שלמו המפרסמים לעיתונים, התשובה היא פשוטה. ביפעת סופרים את עמודי הפרסום ומכפילים אותם במחירי מחירון (שנועדו כידוע רק כדי שיהיה אפשר לרדת לכיוון המפרסם וד´´ל) הסכום שיצא נרשם במחשבים ומשם לעיתונאים.

ספרי פלדהיים שהגיעו השנה למקום הראשון לא היו שנה שעברה כלל ברשימת עשרת המפרסמים הגדולים של השנה. השנה, עם גידול של למעלה ממאה אחוז (!) בהוצאות לפרסום הם כובשים את הטבלה בסערה.

מרשתות הספרים, אנו עוברים למקום השלישי שם ממוקמים אחר כבוד חברת יוניליוור ישראל עם גידול של 15% מהשנה שעברה וחברת סנו עם עליה של 17%. במקום החמישי קבוצת אסם עם עליה של למעלה מ 30% והגענו לירידה. הן במקום השישי- קבוצת שטראוס- עלית והן במקום השביעי- תנובה חלה ירידה של 21-31% בהתאמה, מלחמת החלב שפרצה במלוא עוזה בנשה הקודמת, נרגעה לאיטה בשנה אחרונה. גם רשת שופרסל או במילים חרדיות רשת יש במקום השמיני ללא תזוזה משנה שעברה. במקום התשיעי החברה המרכזית למשקאות קלים שגם רשמה ירידה של 13% ובמקום העשירי הריבוע הכחול עם עליה של 8%.

מעניין לציין כי אלקטרה מוצרי צריכה שהיתה המפרסמת המובילה בשנת 2009, כלל אינה נמצאת בעשיריה הפותחת השנה, וזאת בעקבות חרם הרבנים שהוטל עליה בשל שיוכה לאלקטרה נדל"ן שביצעה קברים ביפו. להערכתינו חברת אלקטרה תחזור שנה הבא לרשימת המפרסמים הגדולה.

הענפים

כפי שכולנו מבינים, ענף הספרים השוהה כבר למעלה משנה בסערה עזה הוא הענף המוביל של השנה עם גידול של 52% ביחס לשנה שעברה. המעניין הוא הענף השני בגודלו. למרות שאיש מלקוחותיו אינם נמצאים בדירוג המפרסמים, הרי שעם עליה 19% וגידול של למעלה ממליון וחצי ש´´ח השנה, הרי שענף ארגונים ומוסדות (או במילים אחרות צדקה ותרומה) ממוקם במקום השני עם 9.2 מליון ש´´ח.

מיד אחריו ענף רשתות השיווק (מודעות ל´יש´, ´בר כל´ ועוד. הענף צמח בסוף השנה למימדים מבהילים מאז פתיחת הסניף הבני ברקי של אושר עד) עם גידול של 27% משנה קודמת. במקום הרביעי ענף הצרכנות (פעמית סטור של מקאן, הנמל של מותג, ועוד) שאף הוא רושם עליה נאה של 20%. במקום החמישי והשישי ענפי החשמל והביגוד. ואחריהם, קופות החולים (כמה חבל שאין קפיטציה כל חודש), וגם המכללות וסמינרים. שניהם רושמים אגב ירידה מתונה של 10 ו4% בהתאמה. חותמים את הרשימה: מוצרי החלב וענף הבנקאות.

קטגוריית הביגוד נכנסת השנה לעשירייה הפותחת עם עם גידול של כ-32% בהוצאה לפרסום שלה, וזאת על חשבון קטגוריית הלימודים שיצאה השנה מהעשיריה הראשונה.

משרדי הפרסום

גם השנה בולטון פוטנציאל ממשיכים להוביל את טבלת הפרסום במגזר בפער ניכר ועם גידול של 5%, למעשה אפשר היה לראות את הנתון הזה לאורך כל השנה. מה שכן, הפיכה במקום השני. פרסום גל אורן BSD צמח השנה בכ-14% והחליף מקום עם פרסום אפיקים שירד למקום השלישי עם ירידה של כ-9%. (ועיינו בטור הפרשנות).

במקום הרביעי עם גידול של 20% משרד הפרסום מימד ששמר על מקומו בכבוד, מיד אחריו פרסום טריו (ז´´ל) שרושם ירידה של מנין אחוזים, לפחות יצאה נשמתו במנין. האם בשנה הבאה נראה את התוצאות של טריו שהתחבר לאפיקים, ראו בטור.

החמישיה השניה מורכבת מתוצאות אפקטיביות עם ירידה קלה של 2% (האומנם?!). אחריו מקאן אריקסון השלוחה החרדית. המשרד שצלל שנה שעברה בנתונים, מתחיל להמריא אט אט עם ההנהלה החדשה. ופרסום חן עם ירידה של 13% (הסברים בתגובות).

ככה ממש לפני הסוף ה-הפתעות של השנה. הפתעה א´: במקום התשיעי, משרד הפרסום בראשית. משרד בן חצי שנה בלבד, בניהולו של מוטי קוטיינר, לשעבר מנהל המחלקה החרדית בטריו, הצליח על שנתו הראשונה להכנס לעשיריה הראשונה עם תקציב (רשמי) של למעלה מ-3 מליון ש´´ח. ברכותינו הנאמנות משוגרות.

הפתעה ב´: במקום העשירי, חותמת את הטבלה המשרד מותג בפרסום של גב´ יהודית יפרח עם גידול מרשים של כ-67%. יפרח פתחה את המשרד לפני ארבע שנים ונכנסה השנה לרשית הגדולים. שאפו.

לפ´´ם ופרסומי ישראל, שהיו במקומות התשיעי והעשירי בשנת 2009, יוצאים מהעשיריה לטובת בראשית ומותג לפרסום המציגים הופעת בכורה בשנה 2010.

תגובות

אברהם בריסק יו"ר בולטון פוטנציאל: השנה, ניתן לראות, גידול משמעותי בקטגוריית הספרים לצד חברות מזון ורשתות שיווק, לארון הספרים, הייתה תמיד חשיבות עליונה, אך מסתבר שההשקעה הרבה בפרסום ובשיווק תורמת רבות לשגשוג בתחום.

יעקב שטרן מבעלי פרסום מימד: שמח ומברך על הגידול המבורך. גם בשנה הנוכחית בעז"ה, נמשיך בעבודה מאומצת ומקצועית.

שעיה איצקוביץ בעל משרד תוצאות אפקטיביות: איני מופתע מהתוצאות. לדעתי, רוב הכלים במדיה שרלוונטיים במגזר החרדי, לא נספרים ביפעת. מה גם שלא נבררו מהרשימה לקוחות הדמה.

נתן כהן פרסום חן: הדירוג משקף בסך הכל את המציאות, עם זאת המספרים תלושים מהמציאות. ענף הבניה שאינו נמצא השנה בעשיריה הראשונה ובקושי ממוקם בפאתי העשיריה השניה הוריד אותנו בדירוג.

מוטי קוטיינר מנהל פרסום בראשית: אין לך יפה מן הצניעות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר