
281 עובדים פוטרו השבוע מחברת לינקדאין בקליפורניה, בהם מהנדסי תוכנה, מנהלי מוצר ואנשי משאבי אנוש. הפיטורים התרחשו במרכזי החברה במאונטיין ויו, סן פרנסיסקו וסאניוויל, ומהווים את סבב הקיצוצים השלישי בתוך שנה. לינקדאין, בבעלות מיקרוסופט, מפעילה את הרשת החברתית המקצועית הגדולה בעולם, המשמשת לגיוס עובדים ולנטוורקינג עסקי.
המהלך הוא חלק מגל קיצוצים רחב יותר של מיקרוסופט, שצמצמה לאחרונה כ-6,000 משרות – כ-3% מכוח האדם שלה.
במקביל, גם ענקית המחשוב IBM הודיעה על פיטוריהם של כ-8,000 עובדים ברחבי העולם. (אחת החברות הוותיקות והמובילות בתחומי מחשוב ארגוני, שירותי ענן ו-AI) הקיצוצים נובעים לדבריה מהתייעלות ומיקוד בתחומים רווחיים יותר – ובראשם הבינה המלאכותית.
שתי החברות קשרו במפורש בין הפיטורים לבין ההתרחבות המהירה של השימוש בבינה מלאכותית, שמבצעת כעת תהליכים שבעבר בוצעו על ידי עובדים. ב-IBM למשל, כבר הוחלפו כ-200 עובדים במחלקות משאבי אנוש במערכות אוטומטיות. סמנכ"לית משאבי האנוש, ניקל למורו, ציינה: "AI לא מחליפה את כל התפקידים, אבל היא מטפלת בחלקים החוזרים על עצמם, והעובדים מתמקדים במשימות מורכבות יותר."
גם במיקרוסופט המגמה ברורה: לדברי המנכ"ל סאטיה נאדלה, כ-30% מהקוד בחברה נכתב כיום על ידי מערכות AI.
אל מול ההתפתחויות, התייחס גם אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-X (טוויטר לשעבר), ואמר בכנס בשבוע שעבר: "בעתיד לא רחוק, לא יהיה צורך ברוב המשרות. הבינה המלאכותית תוכל לבצע כמעט הכול. השאלה תהיה לא מה תעבוד – אלא אם תבחר לעבוד בכלל." מאסק, שמוביל גם את חברת הבינה המלאכותית xAI, טוען כי המהפכה כבר בעיצומה, ויש להיערך אליה מבחינה כלכלית, חברתית ומוסרית.
הפיטורים בלינקדאין קיבלו הד תקשורתי מיוחד, משום שעובדים שפוטרו השתמשו בפלטפורמה עצמה כדי לפרסם את דבר עזיבתם ולחפש עבודה. רשת שנועדה לקדם קריירות הפכה לזירה של עדויות כואבות – לעיתים מצד מפתחים שעמדו מאחורי אותם פיצ'רים בדיוק. ואם זה לא הספיק אז גם הפיטורים התרחשו הפעם ללא עדכון אישי מהמנכ"ל ריאן רוסלנסקי, מה שהגביר את תחושת האי-ודאות.
0 תגובות