החינוך בראי הפרשה

התקף לב חיובי // הרב אברהם בורודיאנסקי

הלב כמפתח לכל תהליך חינוכי, על תהליכים חינוכיים בפרשת השבוע, פרשת תרומה, טורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי, על החינוך בראי הפרשה (פרשת השבוע, יהדות)

4תגובות
(צילום: הרב אלחנן בא גד)

בכינוס רמי"ם לפני כמה עשרות בשנים התקיים דיון אודות צורת השיעורים בישיבות, אלו לצד אלו הוכיחו את צדקת דרכם באותות ובמופתים עיון יותר ועיון פחות מול בקיאות מעמיקה, וכך התארך לו הדיון שעות רבות, לקראת סיומו של הכינוס קם אחד מהרמי"ם ששתקו בפינה וביקש את זכות הדיבור.

"כשלוש שעות שאני יושב ולומד ממכם כבוד הרבנים הגאונים עד כמה מסירות התורה היא נר לרגלכם, ישבתי ורשמתי את דבריכם למען יהיו נר לרגלי, אך שאלה אחת רוצה אני לשאול את התלמידי חכמים היושבים פה שלתחושתי לא נדונה במעמד זה, כמה יחס של אהבה וחיבה צריך לעבור לתלמידים במהלך השיעורים" כה היו דבריו והוא התיישב חזרה במקומו.

חלק מהנוכחים עיקמו פנים מחוסר להט בשאלה, והאחרים הגיבו בכך שהשאלה היא פדגוגית מקצועית יש לומר ולא תורנית של יושבי בית המדרש, והיות ובהיכלי הישיבות עמל התורה והוויות אביי ורבא ממלאים את כל הפנימיות והרגשות, לכן צורך בעיסוק באישיות וביחסי מגיד ושומע השיעור, ואדרבא נעשים שונאים זה לזה ולא זזים עד שנעשים אוהבים זה לזה, וכך נסתיים לו הדיון ללא העמקה בשואל ובשאלה.

לימים בעת זקנותו סיפר אותו הר"מ שהפך לאחד מגדולי ישראל זצ"ל, שבכל שיעור שמסר מלבד תוכן השיעור הוא דאג להעביר מסר של אהבה לכל תלמיד ותלמיד והיות שכך אין לו אפילו בוגר אחד בכל עשרות שנותיו כר"מ, שעזב את דרך התורה, ואילו אותם שעיקמו פניהם בעת שהעליתי את אותה השאלה במהלך השנים שלאחר מכן עסקו רבות בלהחזיר את תלמידיהם להיכלי הישיבות לאחר שעזבו אותה... ולעיתים את דרך התורה בכלל.

את העדות הזאת סיפר אותו אדם גדול לכותב שורות אלו, היה זה לאחר שבאתי להתייעץ בקשר לבחור שלמד באחת הישיבות הגדולות החשובות, הר"מ של התלמיד האריך בשיעור עיון על חשבון תפילת מנחה וזה גרם לבחור ירידה בעיון תפילה היות ונזקק להתפלל בבית כנסת מקומי ולא בתפילה ישיבתית,

באחד הימים ניגש הבחור לר"מ בדרך ארץ וביקש אישור לצאת מוקדם מהשיעור בכמה דקות בשביל להספיק תפילת מנחה בישיבה, הר"מ הסכים אך מאותו היום הר"מ כינה את התלמיד ברבים וביחיד בשם "מנחה", מה שכמובן שבר אותו מאוד וגרם לו לזילות של רבנים ודבריהם ובתפילה ולימוד תורה, ותשובתו של אותו גדול הייתה "רק אהבה אמתית מהלב תחזיר אותו למוטב"

כאשר הקב"ה פונה לבני ישראל ואומר להם " דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי" מקשה על פסוק זה הסבא מקלם, אחרי שבני ישראל זכו לכאלו גילויים והתרחשויות של יציאת מצרים, קריעת הים, מתן תורה, האם הקב"ה צריך לשכנע אותם לתת תרומה, הרי בוודאי כל יהודי ירצה לקפוץ ולתת לבורא עולם שעשה כאלו ניסים ונפלאות?!

אלא מתרץ הסבא מקלם הקב"ה רוצה את האדם שיתן את התרומה מהלב שלו בלי פניות ונגיעות "אשר ידבנו לבו" לא בגלל יציאת מצרים, ולא בגלל קריעת ים סוף, ומתן תורה, וגם לא בשביל השפע שהמצווה תביא, אלא תרומה בטהרתה מלב נקי שרותה לעשות את רצון ה' בלבב שלם! ולזה צריך ציווי מיוחד!

בדור כמו שלנו שכל קופת צדקה חייבת לאמץ לעצמה גימיק של הבטחות וברכות על מנת לאסוף תרומות של צדקה בוודאי שאפשר להבין את דבריו של הסבא מקלם לעומקם, רק לאחרונה שמעתי על קופת צדקה שקדוש ישראל זצ"ל שהיה נותן את ברכותיו לתורמי הקופה נתבקש לישיבה של מעלה ומיד ההכנסות לקופה המקומית ירדו, והתרומות של תושבי אותו יישוב זורמות לקופה חזקה ידועה המציעה שלל ברכות והבטחות, בו בזמן שזו לא הצדקה האמתית היות והיא לא לעניי עירך ממש, וחסר את טהרת הלב לשם מצוות צדקה! ולא בגלל הצדיק!

לעבוד עם לב נקי בלי פניות זוהי עבודה קשה מאוד, אך ברוחניות היא קשה שבעתיים, ר"מ שמכין שיעור הוא רוצה להעביר את המהלכים שלו ואת החידושים שלו שלשיטתו הם הביאור האמתי בדברי הגמרא, ועד שלא יצליח להעביר את סדר הדברים ע"פ דיוקים בראשונים ובאחרונים השיעור לא יסתיים,

אבל השאלה הגדולה כמה לב יש בתוך הדברים, כמה רצון אמתי יש לחבר את התלמידים לעבודת ה' ללא פניות שונות אפילו רוחניות, יתכן שבסוף השיעור הר"מ ירגיש טוב שהצליח להעביר את המערכות העיוניות והמפולפלות שתכנן, אבל לא בטוח שהתלמיד ירגיש טוב, כי אולי חסר לו קצת גילוי לב של הר"מ שלו!!! גם בשיעורי עיון עמוקים ניתן לעשותו תוכו רצוף אהבה, כי רק תורה שמועברת באהבה לתלמיד יכול לחדור ולבנות אישיות של "אדם השלם"!

הלב יכול לעבור בדרכים רבות ואפילו בשיחת תוכחה וענישה, הלב יכול לשבור מחיצות שבנויות מאבנים כבדות ומוצקות, אבל העדר לב יכול לבנות מחיצות ומשברים לבבים שקרדיולוגים רבים לא יצליחו לחדש את הזרימה בו! ועל כך התפלל דוד המלך "לב טהור ברא לי אלקים ורוח נכון חדש בקרבי"

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
כהרגלך בקודש הדברים מחכימים ומעוררי השראה שאצלך בישיבה הופכים מתיאוריה למעשה ולהצלחות ב"ה. ישר כח ושבת שלום.
אבי
2
כותב יפה מאוד. מישהו יודע אם זה ר' אברום שהיה עוזר לרב בני פישר בארגון הרפואה?
מוישי
1
בתור מי שגידל את אברמי אשר לימים נהיה ראש ישיבה לצאן. אשראי ואשרי חלקי עפ"י שכבר כתבנו בעבר שיהיו תלמידים למאות
חיים רויטנברג
אתה גידלת אותו? יש לו אבא ענק הוא לא זקוק לך ואגב, כיום קוראים לו הרה"ג ר' אברהם ולא אברימי נא לכבד
משה

עוד בפרשת השבוע:

נושא בפרשה 

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) אנו עוסקים במצוות 'לא תקיפו' | תמיהתו הגדולה של רבי עקיבא אייגר זצ"ל, האם אסור לסרוק את פאות הראש במסרק? |  מה יישב על כך חתנו בעל החתם-סופר? ולכבוד מי מותר לסרק את הזקן והפאות? (יהדות, פרשת-השבוע)

|

לא תקיפו

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) עוסקת במצוות ‘לא תקיפו’ שיש להותיר פאת ראש ופאת זקן | מה שאל מרן האמרי-אמת מגור את ילדי תלמוד-תורה ‘עץ חיים’ ומה השיבו לו | והאם יש רמז לתירוצם של הילדים בתורה? (יהדות, פרשת-השבוע) 

|

נושא בפרשה

מצוות ערלה שבפרשתנו 'אחרי -קדושים' היא היסוד למנהג ישראל להכניס את הילד לעול תורה בדיוק בגיל שלוש | מה המקור למנהג וכיצד הוא קשור למצוות ערלה בפירות האילן | והיכן הרמז בפרשה לחגוג את ה'חלאקה' בקברו של רבי שמעון בר יוחאי? (יהדות ופרשת- השבוע)

|
ש

השקעה במתחם העתיד של רחובות והשפלה:

״משקיעים שזיהו את הפוטנציאל ורכשו קרקע במתחם לפני מספר שנים נהנים היום מעליית ערך של מאות אחוזים, אין לנו ספק שזה מה שיקרה גם עם השכונה החדשה המתוכננת״, אומרים בחברת השיווק (נדל"ן)

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן|מקודם

פרשת השבוע | צפו

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת תזריע - מצורע, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהי מטרת מריחת דם הקרבן והשמן על אוזנו של המצורע, וכיצד זה רלוונטי להיום שאין לנו בית מקדש? וגם, מדוע לא רוצעים את אוזנו של המצורע, כפי שרוצעים את אוזנו של העבד? | צפו (פרשת השבוע)

||
2

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות i24', עוזב את ענייני איראן, החמאס והאיומים על מדינת ישראל ומגיש פינה מיוחדת ב'כיכר השבת' על פרשת השבוע • בפינתו מגלה יחזקאלי בתוך החושך של החדשות את אור התורה והיכן פרשת השבוע נוגעת בלב שלנו • צפו בפינה לפרשות תזריע מצורע (יהדות)

|

מגדלור לחיים

חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, בפינתו "מגדלור לחיים" ב'כיכר השבת' עם מסר מיוחד מפרשת השבוע • והשבוע: פרשות תזריע מצורע (יהדות)

|
ש

בדמי ימיו

רבי יודל פרידמן שהיה מקבל כל אדם בסבר פנים יפות, נפטר לבית עולמו בדמי ימיו והותיר אלמנה עם שלושה יתומים צעירים במיוחד • רק לפני ההלויה נחשף המצב הכלכלי בבית המשפחה • האלמנה סירבה לקבל עזרה, אבל רבני הקהילה הפעילו עליה לחץ כבד – לטובת הילדים (חרדים)

אסף מגידו|מקודם

הפרשייה

מדי שבוע ב"כיכר השבת" במסגרת התוכנית 'דבר ראשון' הרב נפתלי וסרמן מגיש רעיון מיוחד על פרשת השבוע שיעוררו את הסעודה בשולחן השבת המפואר בביתכם • והשבוע: פרשות תזריע-מצורע (יהדות)

|

שאלות בפרשה

מה ההבדל בין טומאת אישה מבן לבת? מהי "צרעת" של היום ומהי "צרעת" מהתורה? וגם, כיצד יש להתמודד עם "לשון הרע דיגיטלי"? • הרב ישי וליס, מרצה ב'ערכים' עונה על כל השאלות של שוקי סלומון על פרשות תזריע-מצורע • צפו (יהדות)

|
ש

שריינו לפני שיגמר

באמפי תיאטרון קיסריה יעלו על במה אחת כמה מהכוכבים הגדולים של המוזיקה היהודית והישראלית, למופע חד-פעמי בליווי התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, בניצוחו של יובל סטופל (מוזיקה)

אסף מגידו|מקודם

הפרשה בפרסית

רוצים דבר תורה מיוחד לשולחן השבת בביתכם? • פרשת השבוע בפרסית מאת הרב שלמה זביחי, רב יהדות 'משהד' (איראן) ורב קהילת 'תפארת רפאל' • צפו בוורט לפרשות תזריע מצורע (פרשת שבוע)

|

פסיכולוגיה בפרשה

כיצד הפרשה מלמדת אותנו על הפסיכולוגיה של צמיחה, שינוי ואומץ להתחיל מחדש בחיינו המודרניים ומהם הצעדים הנכונים לעשות בכדי לצאת מ'איזור הנוחות'? כלים מדברי חכמנו ומהפסיכולוגיה המודרנית (יהדות)

|
ש

אין דברים כאלו בישראל

 משקיעים ישראלים יכולים להשקיע היום עם הון עצמי של 130 אלף יורו בלבד וממש אוטוטו להתחיל להשכיר את הדירות, כאשר הצפי לתשואה עומד על כ-9% אחרי כל ההוצאות (נדל"ן)

כיכר בשיתוף סטאר קוואליטי|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות