

1:
בתחילת פרשת ״קדושים״ כתוב: ״וידבר ה׳ אל משה לאמור, דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו כי קדוש אני ה׳ אלוקיכם״
רש״י הקדוש מסביר, מזה שלא נכתב ״דבר אל בני ישראל״ כמו שבדרך כלל כתוב, אלא ״דבר אל כל עדת בני ישראל״, מלמד שנאמרה פרשה זו ב״הקהל״, כלומר שנצטוו בני ישראל כולם להתאסף ולשמוע את הדברים מפי משה עצמו ולא כבשאר הפעמים שחלקם היו נשארים באהליהם ושומעים את הדברים בהמשך מאחרים ששמעו אותם מפי משה.
מה מיוחדת פרשה זו שהצריכה את כולם להקהל?
מפני שרוב ״גופי תורה״ תלויין בה.
בפרשה זו ישנם דברים בסיסיים ויסודיים שאין בפרשיות אחרות, לכן על כל ישראל להקהל ולשמוע אותם דווקא מפיו של משה עצמו.
רש״י סתם ולא פירש מה כוונתו - ״רוב גופי תורה תלויין בה״.
2:
ב״מדרש תנחומא״ מסביר שפרשה זו שצריכה להאמר ב״הקהל״, כיוון ש״עשרת הדיברות״ מוזכרות בה.
בעשרת הדברות כתוב: ״אנוכי ה׳ אלוקיך״ - בפרשה זו כתוב: ״אני ה׳ אלוקיכם״
בעשרת הדברות כתוב: ״לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני״ - בפרשה זו כתוב: ״אל תפנו אל האלילים ואלוהי מסכה לא תעשו לכם״.
בעשרת הדברות כתוב: ״לא תישא את שם אלוקך לשוא״ - בפרשה זו כתוב: ״לא תשבעו בשמי לשקר״
בעשרת הדברות כתוב: ״שמור את יום השבת״ - בפרשה זו כתוב: ״את שבתותי תשמורו״
בעשרת הדברות כתוב: ״כבד את אביך ואת אמך״ - בפרשתנו כתוב: ״איש אמו ואביו תראו״
בעשרת הדברות כתוב: ״לא תרצח״ - בפרשתנו כתוב: ״לא תעמוד על דם רעיך״.
בעשרת הדברות כתוב: ״לא תנאף״ - בפרשה זו כתוב: ״מות יומת הנואף והנואפת״.
בעשרת הדיברות כתוב: ״לא תגנוב״ - בפרשתנו כתוב: ״לא תגנובו״.
בעשרת הדברות כתוב: ״לא תענה ברעך עד שקר״ - בפרשתנו כתוב: ״לא תלך רכיל בעמך״.
בעשרת הדברות כתוב: ״לא תחמוד״ - בפרשתנו כתוב: ״לא תעשוק את רעך ולא תגזול״.
ממילא, אם בעשרת הדברות כתוב ״ויחן שם ישראל כנגד ההר״ - כאיש אחד בלב אחד, כך בפרשתנו ״דבר אל כל עדת בני ישראל״ - כולם צריכים להקהל כדי לשמוע את דברי משה.
3:
״לא תלך רכיל בעמך״ - זהו המקור בתורה לכל ענייני לשון הרע.
ה״חפץ חיים״ לקח כמשימת חייו להלחם בתופעה זו שרבים נכשלים בה.
הנה מה שכתב הרב זליג פליסקין כהקדמה לספר החשוב ״נצור לשונך״ של החפץ חיים.
״הלשון הרע הנה השורש לפגעים חברתיים רבים, היא גורמת לפרוד ומחלוקת, צער ועוגמת נפש בין בני אדם, מביאה אל קיצם קשרי נישואים ומטילה שינאה בין ידידים.
שנאת חינם קנאה ומדון מתפשטים באמצעותה כמו מחלות באמצעות חיידקים וזיהום.
בגלל רכילות מאבדים אנשים את משרתם ומקור פרנסתם ואין זו גוזמא לומר כי היא ממיתה חיים בטרם עת.
למרבה הפלא, עוצמת ההרס והחורבן הבאים בעטיה של הלשון הרע ידועה ומוכרת לכל ואף על פי כן אין הלשון נרתעת, תמיד מוצאים תירוצים והיתרים להצדיק את הרכילות, ״אמרתי זאת רק בצחוק״, ״זה לא פוגע בו״, ״זה לא ממש לשון הרע״, ״ממילא כולם יודעים על כך״ ועוד כהנה וכהנה אמתלות לרוב הבאות להשקיט מצפון נוקף ולהתיר מילים אסורות.
מציאות מרה זאת היתה לנגד עיניו של ר׳ ישראל מאיר הכהן״.
רעיון יפה שמובא ב״בעל הטורים״ ובספר ״הרוקח״ (ר׳ אלעזר מגרמייזא).
המילה ״בעמך״ כתובה בתורה בדרך כלל ללא יו״ד, אך ב״לא תלך רכיל בעמיך״, מופיעה בתוספת יו״ד.
תוספות זו של האות י׳ - בגימטריה 10, באה ללמדנו, מי שהולך רכיל, עובר על כל עשרת הדברות.
.
בברכת שבת שלום
עמירן דביר (דבורקין) הלוי
0 תגובות