הסיבה למאסר: זיגייר חשף פרטים על מבצע בו השתתף באיראן

ספר חדש שמתפרסם באוסטרליה חושף פרטים מחייו ומותו של המרגל הישראלי-אוסטרלי בן זיגייר • על פי הספר, האסיר X נאסר לאחר שגילה פרטים על מבצע בו השתתף (ביטחון)

בן זיגייר (צילום: צילום מסך)

המרגל היהודי-אוסטרלי, בן זיגייר, מי שנודע בשם האסיר X נאסר בעקבות מידע שחשף על מבצע בו השתתף באיראן. החשיפה החדשה היא חלק ממסע קידום המכירות של ספר חדש הנושא את השם 'האסיר X', של הסופר האוסטרלי רפאל אפשטיין.

על פי הפרסום ב'סידני מורנינג הראלד', המודיעין האוסטרלי עקב אחרי זיגייר בעת שהתגורר במלבורן ב-2009. המחבר אסף סותר את הטענות כי זיגייר נכשל במשימתו לגייס שני אנשי חיזבאללה והפך לסוכן כפול שבגד במוסד. על פי אפשטיין, בישראל התכוונו להעמיד את זיגייר לדין לאחר שהתברר כי חשף מידע על עבודתו כחלק מחברת תקשורת איטלקית שסחרה עם טהרן, כדי לגלות פרטים על תכנית הגרעין.

זיגייר חשף את התשתית המיוחדת שישראל בנתה בחברת התקשורת האיטלקית, בפני אשי עסקים איראני, בעת שהשניים למדו יחד באוניברסטית מוניש.

כל הכתבות בערוץ ? פרשת האסיר X ב'כיכר השבת'

האיראני הבין מיד שהפרטים שמוסר לו זיגייר הם בעלי ערך רב, והעביר את הפרטים לגורמי המודיעין האיראנים בטהרן. אפשטיין מגבה את פרטי השתלשלות השיחות, ב"גורמים ביטחונים" בכירים בישראל, על פי הגורמים, ישראל גילתה את דבר 'הבגידה' של זיגייר בעת שהשם זיגייר הפך למוקד שיחות אלקטרוניות בין טהרן לבירה אירופית. אותן שיחות נקלטו ברשת המעקב שמפעילה ישראל ביבשת הישנה, וכך גילו בישראל את הבגידה של הסוכן שלהם.

במקביל, שירותי הביון של אוסטרליה עכבו גם הם אחר זיגייר, מתוך חשש כי הוא משתמש בדרכון המקומי בפעילותו עבור המוסד. החשדות האלה, ודומים שהופנו כלפי אזרח אוסטרלי נוסף שעובד עבור ישראל, הגיעו לעיתונאי "פיירפקס" ג'ייסון קוטסוקיס. אחד המקורות של העיתונאי אף טען כי עקב אחרי זיגייר ברחובות מלבורן. מאוחר יותר קוטסוקיס ערך תחקיר עיתונאי מקיף באוסטרליה על זיגייר, בו גילה פרטים רבים שהיו תחת איסור פרסום בישראל.

בספר "האסיר X" תרגם אפשטיין גם את תמלולי בית המשפט בישראל שעסק בפרשת זיגייר ובהתאבדותו בכלא איילון ב-2010.

בספר נכתב כי השומר שהיה אחראי על זיגייר בלילה בו תלה עצמו המרגל עזב את חדר הפיקוח ארבע שעות לפני ההתאבדות. השומר אמר לחוקרים כי יכול היה למנוע את המוות אם היה קרוב יותר לחדר והמצלמות בתאו של זיגייר היו מותקנות כראוי. "אני בטוח שהייתי שם לב להכנות שלו ומצליח למנוע את כוונותיו", אמר השומר בעדותו בבית המשפט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר