הכל על טונה וכשרות: התגובה

האם סושי נאכל ללא בישול כלל? לעיתים קרובות הסושי נאכל ´צרוב'. האם טונה באמת אינה עולה על שולחן מלכים? הגולש שראל מגיב למאמרו של הרב יעקב בצלאל חרר, הטוען כי בטונה משומרת חשש בישולי גויים. "נהניתי לקרוא את חידושיו מעוררי המחשבה", כותב שראל, ומציג כמה הערות

לפני כשנה כתב הרב יעקב בצלאל חרר באתר כיכר השבת שאין בטונה משומרת חשש בישולי גויים. נהניתי לקרוא את חידושיו מעוררי המחשבה, ולכבוד הוא לי להעיר מספר הערות על דבריו.

א. ראשית כל אציין שחרף מה שכתב הרב המחבר שהסושי נאכל ללא בישול כלל, לעיתים קרובות הסושי נאכל ´צרוב´ - כלומר צלוי מעט. ואע"פ שעודנו נא במרכזו, צריבתו היא גמר מלאכת בישולו (כמו הדחת מליח ישן בשבת לט.), ומצד האוכלים אותו צרוב הרי הוא בכלל הגזרה. כמו כן מה שהטונה נמכרת כבושה ללא בישול במקומות כמו יפן אין זה מחמת עשירותם של היפנים כפי שמשתמע מדברי המחבר, אלא מפני טעמם של היפנים, שאינו מעלה או מוריד לבני המקומות בהם הדבר אינו מקובל.

ב. לעצם העניין, ובלי להכנס לשאלה האם רוב האנשים אוהבים סושי או לא, המחבר עצמו מודה שהסושי נעשה לרוב מזנים מסויימים של דגי טונה. אף אם מאן דהו יהא מעוניין בכך, קשה להשיג דגי טונה משאר זנים כשהם נאים, כי אין להם ביקוש (וההבדל אינו רק בצבע בשר הדג). אין נפקא מינא לכך שהזנים האחרים ראויים לסושי מצד עצמם, עכ"פ על ידי הדחק, ואף לא ליחידים שאוכלים אותם נאים בפועל. או כלשון רי"ד בע"ז לח: ד"ה "דג": "דג מליח שהוא גדול נאכל היא חי מחמת מולחו אבל רוב העולם מבשלין אותו ומש"ה פליג ר"י" (שהלכה כמותו) "ואסר משום דאזל בתר רובא דעלמא" ... "וכך מצאתי שכתב ר"ת זצוק"ל בס´ הישר:" אמנם מדברי חלק מהפוסקים משמע שהדג המליח נאסר מפני שנאכל חי רק ע"י הדחק, ואכתי צריך בירור מה דינו של מאכל שהרוב אינם אוכלים אותו נא אך נחשב אצל מיעוט חשוב למעדן. אך כל זה אינו נוגע לדגי הטונה מהזנים המצויים בשימורים, שבודאי במקומותינו רק יחידים אוכלים אותם נאים, אם בכלל, ועיין בערוך השולחן יו"ד קיג´ יב´.

ג. באשר לטענה שהטונה המשומרת אינה עולה על שולחן מלכים, ודאי שעולה ´ללפת בה את הפת או לפרפרת´, כלשון השו"ע (יו"ד קיג´ א´) וכידוע שאוכלים אותה בסלט שהוא מנה בפני עצמו, וגם מלפתים בו הפת.

אלא שהמחבר דייק מלשון הרמב"ם דבר חדש, שלא נאסר אלא תבשיל שאדם מזמין את חברו לאוכלו. וזוהי לשון הרמב"ם: "במה דברים אמורים בדבר שהוא עולה על שולחן מלכים לאכול בו את הפת, כגון בשר וביצים ודגים" ... "שעיקר הגזרה משום חתנות שלא יזמנו העכו"ם אצלו בסעודה ודבר שאינו עולה על שולחן מלכים לאכול בו את הפת אין אדם מזמן את חבירו עליו." ולדרכו של המחבר צריך לומר שאדם היה מזמין את חברו לאכול לחם וביצה. (אולי בערב תשעה באב?) אלא ודאי שכוונת הרמב"ם היתה רק לבאר את הטעם שחכמים אסרו כל מיני תבשיל העולים על שולחן מלכים, ולא חילקו בין תבשיל שהוא עיקר הסעודה לשאר תבשילים המלפתים את הפת. גם אין סיבה שיחלקו, כי אין דרכם של אנשים חשובים שמזמינים את חבריהם לסעודה, לפרט מה יהיה עיקרה. אך תורמוסים הותרו כי אינם עולים על שולחן מלכים כלל.

ד. ובטעם שכתב להתיר מצד שהבישול נעשה בקיטור ובבתי חרושת במכונות מיוחדות, כבר נחלקו בדבר גדולי עולם. ואכן ה- OU מכשיר שימורי טונה על סמך היתרים אלו, אך הבד"צים בארץ ישראל מחמירים. והחיד"א שהזכיר המחבר דוקא אסר בישולי פלטר אף למקילים בפת פלטר, בזו הלשון: "והנה מ"ש הרב דגם בבישולי גוים יש התר בפלטר, זו לא שמענו, דדוקא בפת הותר הפלטר ולא בבשולי גוים". אלא שאסר ביסקוגו"ס של גויים רק לנזהר מפת פלטר, כי הם פת ולא תבשיל. וחבל שהמחבר השמיט דברי האוסרים, ומאידך תלה את ההיתר בבעל מנחת יצחק, שלא התיר את הדבר כניכר למעיין בספרו, אלא נשאל רק אם יש להיתר תבשיל פלטר יסוד בהלכה, והשיב שאינו להלכה אך חזי לאצטרופי, והזכיר את הסוברים שבישול בקיטור מותר.

ה. ובטעם האחרון שכתב להתיר מצד שמלכתחילה הדגים מבושלים חלקית לשם שימור ועיבוד, גם לפי דרכו של המחבר שלאחר בישול זה הם ראויים למאכל (ומסתמא סמך כאן על דעתו שכיום ממילא המנהג לאוכלם נאים), אין כאן די להתירם, כי ההיתר הוא רק כשהגוי לא התכוון לשם בישול כלל, ואילו כאן הגוי רוצה שבשר הדג יהיה מבושל, ומאי שנא מהמבשל פתילה או סממנים בשבת שחייב למרות שלא בישלם לשם אכילה. ועוד שמסתמא המפעלים לוקחים בחשבון את הבישול המוקדם בחישוב משך זמן הבישול הנוסף שנדרש, וממילא יש לומר שהמבשל הראשון מבשל גם לשם אכילה (ועיין ט"ז ס´ קיג´ ס"ק ה´ וכל שכן לענייננו, ומכל מקום יעויין במנחת יצחק ג´ עב´ שהחשיב סברת המחבר כסניף להקל לצורך קטן).

אסיים בתקוה שמתוך כך יתבררו הדברים ובברכת ואת והב בסופה.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (17%)

לא (83%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

5
הרב חרר, מצליח להיות מליצי עד מאד עם סגנונו האפיסטולרי, אבל לוקה בשיבושים וחצאי אמיתויות מעורבות בגבבי מילים תלמודיות ללא ביסוס. רק כדוגמה קטנה אני מביא תגובה למאמר שקיבלתי מאחד ממוריי, ממומחה לאיכטולוגיה, על הקטע בו הוא אומר שהליוותנים טורפים את דגי הטונה, הרי ידוע שהליוויתנים הינם דגים צמחוניים וח
איכטולוג מתמחה
1. אומנם לא עם כל דברי הרב חרר אני מסכים, אך אני מוחא בתוקף על הלשון הרע והבזיונות להם הוא זכה כאן. 2. לידיעתך, לא כל הלוויתנים צמחוניים.
שראל
4
קניתי לפני חודשיים ספר חדש על בישול עכו"ם קוראים לו שלחן מלכים, ספר מאד יפה שמסביר איך מייצרים את כל המאכלים ומה הם מכילים, וכמובן מה הדין שלהם בבישול עכו"ם, והוא נראה מקצועי מאד לכל העוסקים במלאכה. מי שמעניין אותו יטוכל לראות שם את כל המושגים המקצועיים עם פירוט מוץ
יוסי
3
קניתי לפני חודשיים ספר חדש על בישול עכו"ם קוראים לו שלחן מלכים, ספר מאד יפה שמסביר איך מייצרים את כל המאכלים ומה הם מכילים, וכמובן מה הדין שלהם בבישול עכו"ם, והוא נראה מקצועי מאד לכל העוסקים במלאכה. מי שמעניין אותו יטוכל לראות שם את כל המושגים המקצועיים עם פירוט מורחב וציורי בכל מה שנעשה בתעשיה ובמ
יוסי
2
אל כבוד הרב הכותב הי״ו שבוע טוב! צר לי לומר אבל נראה שלא עיין היטב במאמרי. והנני לבאר שוב את תוכן דברי. א. עיקר מה שביררתי במאמרי הוא שהטונה נאכל כיום חי בהרבה מקומות והזכרתי את הסושי לדוגמא את הסושי. ודבר זה מוציא כבר בשופי את איסור בישולי גויים. כי כיום סושי אינן נאכל על ידי הדחק אלא עולה
יעקב בצלאל חרר
לכבוד הרב יעקב בצלאל חרר שיח'. אחדהש"ט להלן תגובתי לדבריו האחרונים. א. המלכים אינם צריכים להעלות על שולחנם את "שימורי הטונה", כלומר את קופסאות השימורים עצמם. די בכך שהטונה המשומרת נאכלת יחד עם ירקות וכו' בסלט טונה, שהוא אחד ממיני הסלטים בהם מעוטר השולחן במהלך הסעודה. וגם מלפתים בו הפת. ראה דוג
שראל
1
קניתי לפני חודשיים שני ספרים על בישול עכו"ם בשם שלחן מלכים, והוא מפרט שם את הייצור של כל המאכלים, עם הרכיבים שלהם והדין שלהם. ספר ציורי ומאד מעניין, גם לא עולה יקר. בה נראה כאילו הוא חיבר את הספרים במטבח של בתי המלון והמסעדות, או באולמות היצור של התעשיה. הוא מפרט שם הכל איך נראה ומה עושים, ומה עושי
יוסי

עוד בתוכן גולשים:

מודעות רבותיי, מודעות

ציפי דיסקינד חושפת בטור נוקב את תופעת האלימות כנגד נשים במגזר החרדי | היא מספרת את סיפורה של "אסתי" ומעידה: "היום, היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, הוא הפעם הראשונה מזה למעלה משנה שאני יכולה להגיד: האלימות שהופעלה נגדה נכשלה" (אקטואליה)

||
57

בכל תקופה ישנם מתייוונים שהם בעצם ביטוי ל"גוי אשר בקרבך" זהו הסיפור שמספרים נרות חנוכה המרצדים בבתינו ומאירים הן את הפנים והן את החוץ.

||
1

דעה

הסכמנו על כך שרחמנא ליבא בעי, אם כן מה ההבדל בין אותם מחבלים שנוטלים נשמות טהורות למען אללה - לבין אלו שמחללים את שם השם מתחת לרגלי פרשים ושוטרות? (דעה)

||
58

כואב לי שילדה, נערה, עוברת 20 שנה התעללות קשה, ולא מסוגלת לקום ולצעוק. ח"ו אני לא מאשימה או שופטת אותה, אין לי את הזכות להיכנס לזוועה ולמקום החשוך והמאיים שהשטן הכניס אותה (טור)

||
6

זה לא סוד שאין להם כסף, כל השכונה יודעת, ולא צריך לדעת, רואים את זה. ילדה קטנה שהולכת חצי שנה עם נעלי שבת לבית הספר, בטח שלא יהיה לה לקייטנה. היא נשארה לקטוף עלים (משפחה)

||
8

אני נזכר באותם ימים, כשבפוניבז' נלחמו, אך על דברים אחרים: עת יצא הכרוז להחרים עדה שלמה מישראל. אז הנה, ללא השמצות, זה החינוך - ואלו התוצאות (תוכן גולשים)

||
3

אכן, "אלף למטה אלף למטה", אבל האם מי-שהוא מתי-שהוא עסק פעם בהשוואה איזה אלף יותר "נחשב"? להפתעתכם, עסקו בכך רבותינו, התוצאות יפתיעו אף יותר (תוכן גולשים)

||
7

הַלָנֶצַח יִגָּדַע פְּרִי אַדְמָתִי, הַלָנֶצַח תֹּאכַל אֶת פִּרְיִּי אַדְמָתִי, הַלְּעוֹלָם יִגָּדְעוּ הַשְּׁתִילִים? • שיר כאב המוקדש לכל חללי צה"ל שנפלו במבצע צוק איתן 2014 ברצועת עזה (דעות, תוכן גולשים)

||
3
ש

ההשקעה המדוברת

"השילוב הייחודי של קרבה לבני ברק מצד אחד ולירושלים מצד שני, תשתיות מפותחות וקהילה תומכת, הפך את רחובות לאופציה מובילה בקרב משפחות חרדיות", מסביר אחד מתושבי העיר. "יש כאן שילוב של מגוון קהילות, לצד מוסדות דגל כמו ישיבת 'מאור התלמוד' והישיבה הספרדית 'ישיבה לצעירים'" (נדל"ן)

כיכר בשיתוף צמרות רחובות|מקודם

כנראה שיאיר לפיד אינו עוד גאון פוליטי, נואם מוכשר או סוחף המונים מתוחכם, בדיוק כמוני הוא יושב מול גוגל טרנסלייט ומתרגם מניפסט אנטישמי של מפלגה אירופאית מזדמנת

||
12

כעת החילונים מחפשים את ברקת בנרות. הם מחפשים "מושיע", אבל כבר מזמן ברקת לא בתפקיד. על המפתחות יושב חיים אפשטיין, ובכל תסריט, ירושלים תהיה חרדית (תוכן גולשים)

||
3

לאמיתו של דבר, הגורם היחיד לאי השתתפותנו לצבא ההגנה, אינו אחר מהשלטון המדיני עצמו, שעומד בניגוד גמור אל הערכים הבסיסיים אשר אנו חיים בהם כשומרי תורה (תוכן גולשים)

||
9

שלא יספרו לכם סיפורים, את המציאות כל ילד יודע. הצבא אינו בנוי, אינו ערוך, אינו מעוניין לקלוט חרדים. חוק ה"שוויון בנטל" הוא חוק אופנתי שייעלם אחרי הממשלה. אז במקום לחולל מהומות, לקרוא סיסמאות שווא, תשתפו פעולה יפה. תדחו את החוק כמה שיותר, הרי גם אתם הפוליטיקאים החרדים חברי הוועדה יודעים היטב ששום תוכן מעשי אין בחוק הזה, הוא בסך הכול עוד עץ שיבש מעליו (תוכן גולשים)

||
2

הוא הפתיע אותי לגמרי "לאחרונה התקרבתי ליהדות והתחלתי תהליך משמעותי של חזרה בתשובה" • כך החזיר המקובל מראשון לציון את ניר בתשובה • מרגש (דעות, תוכן גולשים)

||
2

לפעמים חשוב להסתכל על הצד הטוב, למשל שקרתה כאן מהפכת סלולר, תמיד נראה לנו כאילו הפוליטיקה הורסת והורסת, היא אכן כן, אבל היא יכולה גם לבנות ולסייע (תוכן גולשים)

||
2

האשם בתקיפת החייל החרדי הוא ללא ספק יאיר לפיד. אינני מצדיק בכלל את התקיפה עצמה, אבל אין שום ספק שהאיש הזה הוא האשם העיקרי בתקיפה של החייל. חייל לשעבר כותב (תוכן גולשים)

||
3

גזרות הקיסר אז וגזירות לפיד היום - מה ההבדל? גולש 'כיכר השבת', כותב ליאיר לפיד: "תהיה לפיד שמאיר את התורה, ולא לפיד ששורף את היכל השם" (חרדים, תוכן גולשים)

||
2

"לכבוד גבי גזית ה'נאור': התייחסות לבני אדם באופן שמוציא אותם מכלל הציבור תוך שימושים בביטויים קשים, כאשר היא נופלת על אוזניים של טיפש, של מוח טיפש ונבער, ותודה לאל שהקדוש ברוך הוא ברא לנו לא מעט כאלה, מצמיחה את השנאה ומלבה את האלימות... (תוכן גולשים)

||
27

כבר שישים וחמש שנה שהקונפליקט הלאומי-חרדי על המפה. הוא לא החל בעידן לפיד הבן וגם לא בעידן האב. כעת, ברגעי ההכרעה. אסור לוותר על מאומה (תוכן גולשים)

||
13
ש

בהזדמנות!

"השילוב הייחודי של קרבה לבני ברק מצד אחד ולירושלים מצד שני, תשתיות מפותחות וקהילה תומכת, הפך את רחובות לאופציה מובילה בקרב משפחות חרדיות", מסביר אחד מתושבי העיר. "יש כאן שילוב של מגוון קהילות, לצד מוסדות דגל כמו ישיבת 'מאור התלמוד' והישיבה הספרדית 'ישיבה לצעירים'" (נדל"ן)

כיכר בשיתוף צמרות רחובות|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות