מוצא - בית ילין: כור ההיתוך של החלוצים החרדים הראשונים

זהו סיפור של קיבוץ גלויות, גאולת קרקעות ונישואים בין עדתיים, 'בית ילין' מספק לכם חוויה תרבותית והיסטורית בלתי נשכחת

נוף ארצישראלי ראשוני - בית ילין (צילום: ויקיפדיה)

לפני יותר ממאה וחמישים שנה בשנת 1860 נפל דבר בישראל, שני יהודים האחד פולני והשני עיראקי החליטו לצאת מבין החומות. סכנות וקשיים גדולים היו כרוכים בדבר אך מתוך אמונה שלימה במטרה, הם רכשו קרקע והקימו להם התיישבות חקלאית מהראשונות בארץ.

תתפלאו מה לפולני ועירקי בני היישוב הישן ולהתיישבות חקלאית בארץ ישראל? אז קודם לפני האידאולוגיות היו שני יהודים אלו, האחד בשם דוד ילין והשני שאול יהודה קרובי משפחה. בנו של דוד ילין, יהושע, נשא לאישה בגיל 13 את שרח אחותו של שאול יהודה - כור היתוך טבעי, כאן נפל עוד מחסום בין היהודים בישוב הישן - חומת הנישואים הבין עדתיים.

בית ילין הוא פנינת נוף ארצישראלית ראשונית, על כביש 1, כשפונים ימינה לכיוון מוצא מתנתקים לרגע משאונו הגועש של הכביש, ונכנסים לעולם אחר וקסום. בבית אפשר לשמוע על הקשיים העצומים שליוו את בניית הבית הראשון במושבה 'מוצא', וגם לראות בעיניים את שבב מאורחות חייהם של אנשי הישוב הישן.

מה באתר

המוזיאון - חוץ מהטבע היפה והמזמין לפיקניק, בבית ילין מוזיאון הנותן הצצה לחיי הישוב היישן. המוזאון מספר את סיפורו של דוד ילין (שעל שמו קרוי הרחוב הירושלמי הידוע, בזכרון משה) שהיה מחלוצי היישוב החרדיים לדבר ה' ומתלמידי הגר"א ששאפו כל ימיהם ליישב את ארץ ישראל, חוץ מדוד ילין לא עלה בידי רבים מהם לממש את תקוותיהם.

דוד ילין לא זכה בחייו לראות את ההתיישבות החקלאית שהוקמה לבסוף על ידי בנו, יהושע. גם אנחנו לא היינו זוכים לראות את ההתיישבות החקלאית שהקים יהושע ילין אילולא לקחה המועצה לשימור אתרים את המקום שננטש ועמד בשישמונו עד שנת 2006! תחת חסותה שיפצה אותו ופתחה בו מוזיאון שמנציח את פיסת היסטוריה מיוחדת במינה.

בית הכנסת - יהושע ילין מצא במהלך בניית ביתו חאן ביזנטי עתיק אותו הפך לבית הכנסת לרווחת אנשי הישוב המתפתח, בבית הכנסת אפשר לבקר עד עצם היום הזה ואף המחפשים מקום אקזוטי לחתונה חוגגים בו.

פעילויות חינוכיות - במקום ישנם גם פעילויות מיוחדות המתאימות לתלמידי בית הספר בגילאים שונים. לתלמידי היסודי מתקיימת פעילות חפש את המטמון בנחלת ילין, תוך סיפור רכישת הנחלה ותחילתה של מושבה. משך הפעילות - 3 שעות. לתלמידים מבוגרים יותר, ישנם פעילויות חקר בעקבות מסמכים נדירים ואותנטים המספרים את את סיפור רכישת הנחלה.

במקום סיור 'המתנחלים בהר' - סיור רגלי מבית ילין דרך הגשר הרומי אל בית ברוזה ובית שטיינברג (ההם מיקבי אפרת), סיום בתצפית יפה מרמת מוצא, מומלץ ביותר.

בבית ילין ניתן לערוך אירועים בסדר גודל של עד חמישים משתתפים.

המעיין - סיימתם להתרגש מסיפורה של משפחת ילין? זה הזמן לטבול או סתם לשבת בצל הערבות של 'עין מוצא' הסמוכה (המשיכו מבית ילין בשביל העפר עד 'עין מוצא'). בימות החורף אפשר גם לעלות ל'בית זית' ומשם לרדת אל האגם המלא, מחזה מרהיב, מומלץ מאוד.

בית ילין - שעות פתיחה

הבית פתוח לקהל בימים א-ה' – בין 09:00-13:00. 

פרטים נוספים

טלפונים: 052-4257345. 02-5345443. הביקור בתיאום מראש. ישנה אפשרות לפיקניק.

איך מגעים לבית ילין - מפה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר