האדם עץ השדה

חודש שבט כבר כאן, וחג האילנות מתקרב. נושא ציור העץ משמש כאחד האבחונים הגרפולוגיים החשובים והמשמעותיים ביותר. בואו להכיר את "מבחן העץ" (גרפולוגיה)

תמר פינקלשטיין | כיכר השבת |
עץ (צילום: shutterstock)

חודש שבט כבר כאן, וחג האילנות מתקרב. לקראת הארוע בחרתי להקדיש את הטור לנושא ציור העץ המשמש כאחד האבחונים הגרפולוגיים החשובים והמשמעותיים ביותר.

"מבחן העץ"

אמיל יוקר הינו אבי שיטת "מבחן העץ". ב-1928 הביע את הרעיון כי קים קשר בין ציור העץ לאישיותו של המצייר. הוא הסיק זאת במהלך לימוד על תרבויות שונות והשפעתן על האנושות. בעקבות הניסיון שצבר הצליח להוכיח ולבסס את השיטה. תלמידו קרל קוח, המשיך לפתח את שיטתו, וערך מחקר מקיף בנושא. בשנת 1952 הוציא לאור ספר, בשם "מבחן העץ כאמצעי פסיכודינאמי".

מדוע דווקא עץ?

ישנה הקבלה בין חיי העץ לחיי האדם. באדם בדומה לעץ, ישנם תהליכים של לידה, גדילה, צמיחה, והזדקנות עד למוות וכמילה. לכן, ניתן ללמוד דרך ציור העץ על מצב רוחו של המצייר, על אישיותו ועל הפוטנציאל הגלום בו, על מידת חוסנו, וכן על חוויות שעבר במהלך חייו.

שלושת היסודות

כבר במקורותינו הוזכר הקשר בין האדם לבין העץ, כפי שנאמר בפסוק: "כי האדם עץ השדה". בפסיכולוגיה המודרנית, כמו ביהדות האדם מחולק לשלשה יסודות עיקריים, איד - יצרים(הנפש), האגו המתווך - ה"אני" של האדם (הרוח הבוחרת) והסופר אגו - הנשמה, המצפון. גם העץ מחולק לשלשה מרכיבים עקריים המקבילים לשלשה יסודות אלו: לשרשים = יצרים, לגזע = אגו, גזע האישיות, ולצמרת = אינטלקט, שאיפות, פרודוקטיביות.

השרשים - מסמלים את הזיקה לעבר ולמשפחה, ואפשר ללמוד מהם על המודעות התת הכרתית ועל הדחפים. ילדים עם דחפים בלתי מרוסנים ובעיות התנהגות קשות יציירו בדרך כלל את השורשים בהדגשה. (מבוגרים פחות נוטים לציין את השרשים)

הגזע - מספר על אישיות המצייר ועל כוחות הנפש שלו. לכן, אדם המצייר גזע יציב ואיתן, המסוגל לשאת כראוי את הצמרת, משמע, שהוא בעל אישיות יציבה וחזקה שמסוגל לעמוד מול "רוחות חזקות" וקשיי החיים. לעומת זאת, גזע מלוכסן יעיד על אדם העומד בפני "החלקה" ונפילה, וכן גזע דק מדי-על חוסר יציבות.

הצמרת - לעומת הגזע והשרשים שכמעט אינם משתנים, הצמרת נתונה לשינויים קיצוניים, בהתאם ל"עונות השנה". אפשר לראות בה התחדשות, לבלוב וחיות, כאשר היא כוללת עלים, פרחים ופירות, ואפשר לראות בה יובש וקמילה. כשאדם מצייר עלים או פירות , פירושו שהוא פרודוקטיבי, ובתהליך צמיחה. לעומת זאת, עץ ללא עלים מבטא קור רגשי, בדידות פנימית, ולעתים חוסר תקווה.

"מבחן העץ" הוא אבחון שמורכב מפרטים רבים, וערכנו עימו היכרות קצרה בלבד, שהיא רק "טיפה מן הים". בשבוע הבא אי"ה נקדיש פרק נוסף לנושא, ונדבר על זנים שונים של עצים ומשמעותם לגבי אישיות המצייר.

הכותבת היא תמר פינקלשטיין - גרפולוגית מוסמכת
מטעם האגודהלגרפולוגיה מדעית בישראל

tamargrafo@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר