הקלפים נפתחים • ראיון מיוחד

דרעי: "ליאון חבר שלי, אך ההכרעה טרם התקבלה"

יו"ר ש"ס אריה דרעי מדבר על הכל בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" • "יאיר לפיד אכזר" • "התורה קודמת להתנחלויות, לא נאבק למענם" • "יש שיתוף פעולה מוחלט עם גפני" • "אעביר חוק שהתיכונים יהיו אזוריים כדי למנוע אפליה" • תמיכתו במשה ליאון: "הוא חבר שלי, טרם נפלה ההחלטה" • צפו בראיון המלא (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |

מצבו של הציבור החרדי במדינת ישראל לא קל ולהיות מנהיג של מפלגה שמרבית בוחריה חרדים הוא דבר קשה עשרת מונים. גזירות וקיצוצים, חוקים והנחיות, לא אחת נדמה כי ממשלת ישראל מנצלת מכל הבא ליד כדי להכות בציבור החרדי.

יו"ר ש"ס אריה דרעי, חזר לפוליטיקה לאחר שנות גלות ונקלע לאחת התקופות הסוערות ביותר. ישיבה באופוזיציה, בחירות סוערות לרבנות הראשית, תקציב מדינה אכזרי ביותר, גזירות דרקוניות, חוקים אנטישמים וכעת הוא נמצא בעיצומה של מערכה נוספת, הבחירות לרשויות המקומיות.

בראיון מיוחד לאתר "כיכר השבת", פותח דרעי את הקלפים, תוקף את לפיד - "גזירותיו קשות משל פרעה", מספר על הניצחון בבחירות לרבנות הראשית - "היה לנו מאבקים מבפנים ומבחוץ", מבהיר את עמדתו הנחרצת על הערים הבעייתיות של תנועת ש"ס לקראת הבחירות לתנועת ש"ס, ועדיין, מסרב לדבר סרה ברב שלמה משה עמאר - "זה נושא מאוד רגיש".

בפתח הראיון, אנחנו שבים עם יו"ר ש"ס אריה דרעי לניצחון המרשים בבחירות לרבנות הראשית, בבחירת שני רבנים חרדים. דרעי, מבקש להבהיר: "הניצחון הוא לא ניצחון שלי, הוא ניצחון של הרב עובדיה, הוא עשה את עיקר העבודה. נכון, אנחנו עבדנו קשה מאוד, התחלנו מאוד מאוחר, זה לא היה קל, היה לנו מאבקים מפנים ומבחוץ".

על הקרע שנוצר בין הרב שלמה משה עמאר והרב עובדיה יוסף, מסרב דרעי להתייחס: "תראה, אני קיבלתי על עצמי בקבלה מוחלטת לא לדבר על הנושא הזה, לא לכאן ולא לכאן, זה נושא מאוד רגיש, לא רוצה לדבר על זה בשום צורה".

במהלך הראיון, מתייחס דרעי למסע הקיצוצים הראוותני של שר האוצר יאיר לפיד והגזירות האכזריות המקשות על השכבות החלשות בכלל והציבור החרדי בפרט, ובמענה לשאלה איזה מסר היה רוצה להעביר ליאיר לפיד, הוא אומר: "מה יש לי לומר? בושה וכלימה, בושה וכלימה. אתה חייב לקצץ, אבל תתחבא, תברח, תראה את ביבי, ביבי יודע את העוול שהוא אחראי לו אז הוא נעלם. אבל ללכת ולהתגאות ולומר ש'תדע כל אמא ואבא שהם אחראים על הילדים שלהם', מה המשמעות של המילים האלו? אכזריות!".

"אכזר", שר האוצר יאיר לפיד (צילום: פלאש 90)

"אני אומר שהגזירות של לפיד הם הרבה יותר קשות משל פרעה, פרעה גזר על הזכרים, לפיד גוזר גם על הנקבות", מוסיף דרעי.

"כל זה יהיה עד שהממשלה הזו תעבור מן הארץ בעזרת-השם", מוסיף דרעי, "תהיה קואליציה חדשה, היינו כבר בסרט הזה, לפני 10 שנים לפיד האבא, ביבי-שר האוצר, המפד"ל עם אורלב ואחרים".

מלבד הקיצוץ בקצבאות הילדים, בימים אלו סובלים אברכי הכוללים מקיצוץ אכזרי גם במלגה החודשית שלהם, בשונה מח"כי 'יהדות התורה' שהתבטאו בחריפות נגד הקיצוץ, בש"ס דווקא שמרו על שתיקה. היום, אומר דרעי: "קודם כל אנחנו מדברים, והנה עכשיו אני מדבר על זה. אבל מה זה יעזור? זה יביא את הכסף לאברכים?".

"אמרתי הבוקר בראיון אצל מוטי לביא ברדיו קול ברמה. הבוקר, כשמרן הרב עובדיה יוסף ראה את הכותרת בעיתון שהיום מתחיל הקיצוץ בקצבאות הילדים, הוא אמר 'עד מתי רשעים יעלוזו', הדמעות הללו לא ישובו ריקם, אנחנו זועקים ומנסים לצמצם את הגזירות".

"לא נהיה שותפים למאבק על ההתנחלויות"

"אי אפשר להתכחש לזה", אומר דרעי ומפנה ביקורת כלפי 'הבית היהודי'. "עם כל ההבטחות שלהם שלא תהיה פגיעה, הנה אנחנו רואים את הפגיעה, הם שותפים לפגיעה הזאת. אני לא יודע איך הם נותנים תשובות. הרי המתיישבים ביהודה ושומרון גם להם יש משפחות ברוכות ילדים, גם להם יש ישיבות וכוללים, אני לא יודע מה התשובות שהם נותנים להם. הם שותפים לגזירות הללו, בלי היד שלהם התקציב הזה לא היה עובר".

דרעי מצהיר כי המטרה שלו כעת היא: "להפיל את הממשלה הזו כמה שיותר מהר".

יו"ר ש"ס לא חושש לפתוח חזית עם המתנחלים ומבקש להבהיר להם כי "ישיבת חברון עם כל הכבוד, או ישיבת פורת יוסף או מיר היא לא פחות חשובה מכל התנחלות או מכל מאחז אחר, את זה צריך לזכור".

"עם ישראל הסתדר ללא ההתנחלויות" (צילום: פלאש 90)

"עם ישראל הסתדר במשך אלפי שנים, קשה אומנם, אבל הוא הסתדר והתקיים כעם גם בלי מאחז כזה או אחר", ממשיך דרעי, "אבל בלי תורה עם ישראל לא יכול להתקיים".

"מי שמזלזל בעולם התורה שלנו, מי שנתן לזה יד שחלילה וחס יהיה סכנת סגירה לעולם התורה שלנו, שלא יתפלא אחר כך שהוא לא ימצא אותנו שותפים למאבק על המאחזים או התנחלות אחרת", מבהיר דרעי בנחרצות.

"שיתוף פעולה מוחלט עם גפני"

היחסים בין ח"כ משה גפני ואריה דרעי ידעו עליות ומורדות בחודשים האחרונים, אך דרעי מספר כי יש שיתוף פעולה ביניהם: "יש שיתוף פעולה מלא, אני אומר לך באחריות, עזוב אם אנחנו שותים קפה שלוש פעמים ביום או פעם אחת. ש"ס ויהדות התורה משתפים פעולה, עם כל חברי הכנסת, שיתוף פעולה מוחלט בכל הנושאים, גם ברשויות המקומיות".

הבוקר החלו אלפי בנות הסמינרים את שנת הלימודים החדשה, אבל עדיין ישנן עשרות בנות שנשארו בבתיהן ללא מוסד חינוכי, במרבית המקרים על רקע עדתי. לפני כשנה הבטיח דרעי שסמינרים שינהגו באפליה כלפי בנות ייסגרו, אך בפועל דבר לא קרה.

"קודם כל טוב שהורים מתלוננים, טוב שמשרד החינוך משתף פעולה. טוב אתם עושים שאתם לא מרפים בעניין הזה. אבל אל תשכח שאנחנו אופוזיציה, אנחנו לא קואליציה שאתה יכול להשפיע על התקציבים", מבהיר דרעי.

יו"ר ש"ס חושף כי בחורף הקרוב הוא מתכוון להעביר חוק שמבחינת מנהלי הסמינרים מדובר ב'רעידת אדמה'. "אנחנו משתפים פעולה עם משרד החינוך, והם נתנו לי תשובה חיובית שהם מוכנים ללכת על שיתוף פעולה להעביר את החוק שהתיכונים, שזה עיקר הבעיה, יהיו אזוריים כמו בתי הספר היסודיים, המשמעות של זה שכל בת שלומדת ביסודי היא תמשיך באופן אוטומטי ללמוד בתיכון עד כיתה יב' באותו מבנה, באותו מקום כדי שלא יהיה מצב שמי שמסיימת כיתה ח' תצטרך לחפש מקום אחר".

"אנחנו משתפים פעולה עם משרד החינוך" (צילום: פלאש 90)

"המשמעות של זה שבתי הספר התיכוניים הבלעדיים שהם שולטים בכל דבר, המונופול הזה ישבר, אי אפשר היה לשבור אותו בלי חקיקה, ומשרד החינוך משתף עם זה פעולה, זה צעד מרחיק לכת ואני מקווה שעוד במושב החורף נשלים את החקיקה", מבטיח דרעי.

אחד הנושאים שיותר מעסיקים בימים אלו את יו"ר ש"ס אריה דרעי, הוא הבחירות לרשויות המקומיות. דרעי נמצא בבעיה כאשר מצד אחד הוא מדיח נציגים הטוענים כי הודחו בגלל היותם אנשיו של אלי ישי ומצד שני הוא מרחיק אנשים הנחשבים למקורביו שמרגישים נבגדים.

"אני רואה חשיבות גדולה מאוד בבחירות לרשויות המקומיות. אני רוצה להזכיר שכמו בבחירות לרבנות הראשית שתקתי, למרות שהיו - אפילו גם אצלכם - הרבה ביקורות, אני מאמין בעבודה שקטה והתוצאה תגיד. הבחירות לרשויות המקומיות היא חשובה מדרגה ראשונה", אומר דרעי.

יו"ר ש"ס בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: יענקי אריה)

בשבועות האחרונים החל דרעי בהליך של רענון הרשימות ברחבי הארץ: "לקחתי את זה כמשימה לרענן, יכלתי לעשות לעצמי חיים קלים ולהמשיך את מה שיש, חייבים לשנות הכל במכה אחת?".

"יהיו הרבה נפגעים לצערי הרב", אומר דרעי, "אני חייב לומר את זה, והם קיימים כבר היום. תאמין לי שהרבה לילות אני לא ישן, לא ישן. אני חייב לומר את זה שהרבה פעמים גם הזלתי דמעות על אנשים. הכי קשה לי בחיים זה לשבת עם אדם ולומר לו שאני מעריך את העבודה שלו אבל לטובת העניין או לטובת העיר אתה צריך לפנות את המקום".

"זה הכי קשה, זה אכזרי, אבל אין לי ברירה אחרת, אין כאן חשבונות אישיים, תאמינו לי שאני עושה את זה רק לשם שמיים. רוב הנפגעים הם אנשים שנקראים כביכול אנשי דרעי, פעילים וותיקים", הוא מוסיף.

אחת הערים היותר בעייתיות לאריה דרעי היא העיר אלעד המפולגת,שכבר כונתה עיר אוכלת ראשיה. דרעי רוצה את צביקה כהן אך רב העיר מתנגד ויהדות התורה מבקשים להריץ את ישראל פרוש לראשות העיר, וכעת, נמשכת מלאכת האיתור אחר מועמד מוסכם.

"אני יכול להגיד לך דבר אחד, בעז"ה המועמד של ש"ס יהיה ראש העיר", מבטיח דרעי, "שזה אומר שאני עושה כל מאמץ, לא בכל מחיר, למנוע מחלוקת, אין שום סיבה שבעולם שאנחנו, היהדות החרדית, שנמצאים באופוזיציה עם כל הגזירות הכלכליות, ואני צריך להוסיף באלעד עוד מחלוקת בין אשכנזים לספרדים? בין חרדים לליטאים? אבל החיוך של השלום שווה את הכל. והמועמד של ש"ס הוא יהיה המועמד הבא".

"המועמד של ש"ס באלעד ינצח" (צילום: פלאש 90)

לדרעי קיימת בעיה נוספת באלעד, רבה של העיר הרב מרדכי מלכה מתנגד למינוי של צביקה כהן לראשות העיר, דרעי מבהיר לנו כי "שום דבר לא יעשה בלי שיתוף פעולה של המרא דאתרא, שהוא ידיד נפשי. תאמינו לי, אמרתי לך שזה לא קל, זה מקדיש עוד שעות עבודה אבל בסוף זה יקרה". לכל אורך הראיון מסרב דרעי להכריז על צביקה כהן כעל מועמדו לראשות העיר.

עיר נוספת שדרעי טרם הצליח לרענן בה את הרשימה היא ירושלים וזאת למרות שההחלטה לרענן את הרשימה כבר נפלה. דרעי מצדו טוען כי לא התקבלה כל החלטה: "שום החלטה לא נפלה בירושלים, הדבר היחיד הוא שהנציג הוותיק שמואל יצחקי היה פה השבוע והודיע שהוא פורש ומגיע לו המון הכרת הטוב. היה אצלי גם הרב שמחיוף לשיחה ארוכה, עד י"ג בתשרי תהיה החלטה".

בזמן שהרשימה למועצת העיר עדיין לא סגורה, דרעי כבר הודיע כי הוא תומך במשה ליאון לתפקיד ראש העיר, אבל הוא משתדל לפרגן לראש העיר המכהן ניר ברקת: "אני רוצה להעמיד את הדברים על דיוקם. ניר ברקת הוא לא יאיר לפיד, אפילו לא בנט. אנחנו שותפים אתו בקואליציה. ניר ברקת עד לפני זמן לא רב ניהל אתי משא ומתן והתקדמנו מאוד".

"אבל הליכוד ביתנו החליט להעמיד את משה ליאון. אם זה היה עוד מועמד חילוני אין ספק שהיינו הולכים עם ניר ברקת, אין לי ספק, לא הייתה בכלל התלבטות. אבל המועמד משה ליאון שהוא גם בן עדות המזרח, שומר תורה ומצוות וירא שמיים", הוא מנסה להסביר את הבחירה לתמוך בליאון.

"ניר ברקת הוא לא יאיר לפיד, אפילו לא בנט" (צילום: פלאש 90)

דרעי מדגיש שהתיכה שלו בליאון היא לא תמיכה של ש"ס: "הוא חבר שלי, הוא ידיד שלי, אין פה החלטה של ש"ס, זה חייב להיות החלטה של כל היהדות החרדית וטרם נפלה ההחלטה הזו. ברגע שיבואו ויבקשו את ההסכמה של מרן הרב עובדיה יוסף, הרב יקבל החלטה בעניין".

לקראת סיום הראיון התייחס דרעי למצב בעיר בית שמש ואומר כי "קרה דבר חמור ביותר. עוד הפעם בנט שהוא יו"ר הבית היהודי. אני שומע שהוא אומר שבית שמש זה המוקד החזק ביותר של הבחירות של הבית היהודי, הוא לקח מועמד חילוני, את אלי כהן, והכל בכדי להפיל את משה אבוטבול שהוא נציג של הציבור החרדי".

"יש כבר החלטה, משה אבוטבול הוא המועמד של כל הציבור החרדי, זה טבעי שכל מפלגה רוצה, אני בקשתי אתמול שאת כל חלוקת התפקידים יעשה אחרי הבחירות, עכשיו צריך להתאחד".

"רוצה להראות שהוא מרים את הראש בחזרה, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)

"לצערי בנט החליט אחרי הבחירות של הרבנות, להראות שהוא מרים את הראש בחזרה, והוא החליט להשקיע את כל כוחו בבית שמש, להראות לנו את כל היכולות שלו. אנחנו נתלכד מבחינת הרשימה המקומית של ש"ס, בית שמש הישנה עם בית שמש החדשה ונקווה שנצליח".

בסיום הראיון שאלנו את דרעי איך האחדות בצמרת ש"ס בימים אלו והוא משיב: "טובה מאוד".

האם היא טובה למרות ה"סיעת יחיד של אלי ישי" שאלנו, ודרעי ענה: "אין כזה דבר, אף אחד לא שמע את זה בקולי, שאלו אותי על אלי ישי ואמרתי שקשה לו מאוד ואמרתי שאני מקווה שבמושב הבא הוא יהיה אתנו, לא אמרתי את זה. אני נפגש אתו מידי יום, זה שטויות, זו המציאות, אין חילוקי דעות ואין שום סיעת יחיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות