תנ"ך במטבח: חיים מתוקים, טעם חמוץ ומתכון

הטור הפופולארי שמכניס את פרשת השבוע למטבח. ומתכון לקיש ארטישוק, גבינות ובצל מעולה

דינה פלר | כיכר השבת |
השבוע כנראה מדובר באחת הפרשות המכעיסות ביותר עבור החברה היהודית המודרנית. כיצד יתכן שמי שלוקח על עצמו בסך הכול איזו חומרה קטנה, מסתבר כמישהו שחייב היטהרות מהחטא? מה הוא כבר עשה? בלי יין ובלי מספרה?

לעומת מבחר עשיר של חומרות הגיוניות יותר ופחות, השולטות בחיינו, נראה כי מדובר בהתאכזרות לשמה. בסך הכול בן אדם רוצה להגיע לרמה רוחנית גבוהה יותר ומוותר על מספר מצומצם ביותר של תענוגות.

מה גם שבספר נביאים אנו מוצאים לא פעם כמה שיבחו הנביאים את הנזירים. היתכן שהנביאים טעו? מה הם שיבחו בעצם? חטא ועבירה?

די ברור שלא. די ברור שהם שיבחו את מה שהנזירות נועדה להשיג: רמה רוחנית גבוהה, יכולת להתעלות מעל התשוקות הגשמיות, יכולת לשלוט ביצרים ולהתרכז בצד הרוחני של החיים. בעצם, כל אותם דברים שכולנו, ללא יוצא מן הכלל, היינו מגדירים כתכונות של צדיק.

או במילים אחרות כל אותם שיקולים שמגורמים גם לנו להמציא ולקחת על עצמנו חומרות חדשות ויצירתיות.

ומאידך, אין דרך יותר חד-משמעית להגדיר את ההתנזרות כחטא, כפי שעושה זאת הפרשה. מי שמוותר על ההנאה ואוסר על עצמו את המותר, עושה עבירה.

ויש לכך לא מעט הסברים רוחניים ועמוקים. ויש גם הסבר מאוד פשוט ובסיסי, שכדאי לכולנו לזכור כל פעם שאנחנו שואפים להגיע לרמת צדיקות גבוהה במיוחד. מי שמתעלם מהצרכים של עצמו, לא מסוגל לדאוג בצורה מלאה ואמתית לצרכים של אחרים.

מי שרואה בהנאה של עצמו דבר מיותר, לא ישאף לשפר את חיי קהילתו ברמה הבסיסית והחיונית ביותר. כי קשיחות ורחמים מתקשים לחיות בלב אחד...

וחשוב מאוד שבשאיפותינו הרוחניות גם לא נשכח את המגבלות האנושיות האלה, ולא נשכח שכמעט כל דבר כולל בתוכו פוטנציאל לשבחים ולחטא בעת ובעונה אחת, מתיקות של עליה רוחנית ומרירות של עבירה.

במעבר בין המורכבות של הפרשה הזאת לחג השבועות מלא גבינות, נכין קיש חלבי גם הוא מלא בניגודי טעם מורכבים ומעניינים של המתוק והמלוח, חמצמץ וחריף.

קיש ארטישוקים, גבינות ובצל מקורמל

בצק:

1 כוס קמח
60 גרם חמאה
1 חלמון
¼ כוס מים

מילוי:

1 קופסת תחתיות ארטישוק משומרים
1 כף שמן זית
100 גרם גבינה בולגרית
2 כפות גבינה לבנה
1/3 כוס גבינת קשקבל מגוררת
1 ביצה טרופה קלות
3 שיני שום
2 כפות שמיר קצוץ
½ כפית אורגנו מיובש
½ כפית נענע מיובשת
מעט פלפל שחור

בצל:

2 בצלים גדולים
20 גרם חמאה
4 כפות סוכר
1 כף פלפל שחור
3 כפות מים

משפשפים את החמאה לתוך הקמח, מוסיפים חלמון ומים ולשים לתערובת אחידה. שומרים במקרר במשך 20 דקות. מרדדים את הבצק ומרפדים תבנית טארט עגולה. אופים בטמפרטורה של 180 מעלות כ-15 דקות עד שהבצק מזהיב קלות, מוציאים ומצננים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית