דמי חנוכה: שיעור ראשון לילדים בצרכנות נבונה

עבור רוב הילדים, דמי חנוכה זה סכום הכסף הראשון שהם רשאים להחליט עליו בצורה עצמאית. להורים זו הזמנות נהדרת לתת לילדיהם את השיעור הראשון בחינוך פיננסי וצרכנות נבונה (חינוך ילדים, משפחה)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

התנהגותם של אנשים רבים מוכיחה מעבר לכל ספק שהם לא לגמרי מודעים לקשר בין ההחלטות הפיננסיות שלהם למצבם הכלכלי. הקשר בין הקניות לאוברדרפט עדיין תמוה בעיני רבים מבני ארצנו. האם ניתן למנוע את המצב הזה בדור העתיד? בהחלט. ועדיף לפעול שעה אחת קודם. עבור ילדים רבים דמי חנוכה זה הכסף הראשון שהם רשאים להחליט עליו בצורה עצמאית, וזה הרגע שבו עלינו, על ההורים, להסביר להם את הכללים הבסיסים של השימוש בכסף.

תנו לילד לקבל את ההחלטה

נכון, למרות כל ההסברים שלנו הילדים נוטים לקבל החלטות שגויות בנוגע לכסף הראשון שלהם. הם מבזבזים אותו מהר מדי ולרוב על שטויות, ולא מקשיבים לעצות שלנו. אבל רק החלטות עצמאיות ולא קיום של הוראות, מסוגלות לגרום לילד להבין את משמעות הכסף, משמעות החיסכון וההוצאות.

אל תשללו את הכסף בתור עונש

לימוד מעשי של השימוש הנבון בכסף תלוי בעצם נוכחות של הכסף הזה בכיס. אם הילד יידע שהכסף הזה יכול להיעלם לא כתוצאה מקניה, אלא כתוצאה מהתנהגות לא ראויה, אין לו בעצם מנוס מלבזבז את הכסף הזה במהירות, כדי להבטיח את מימושו. די ברור שהנזק החינוכי במקרה הזה עולה בהרבה על התועלת.

שיחה מקדימה וניתוח התוצאות

דברו עם הילד על התכניות שלו ותנתחו תוצאות. אם לילד הייתה תכנית יפה של קניית מתנות לעצמו ולאחרים ומימון חלומות כלשהם במשך זמן מה, אך בפועל הכסף נגמר כעבור שבוע, זה בדיוק הזמן לשבת ולנתח את ההתנהגות הפיננסית. כשהילד חש בצורה אישית את המגרעות של הבזבזנות, השיחה על החיסכון ומעקב אחרי ההוצאות תהיה יעילה במיוחד.

(צילום: shutterstock)

הצבת יעדים ראליים

אם הילד מתכנן קניה משמעותית כלשהי ומחליט לחסוך את הכסף, דברו אתו על משמעות החיסכון. לדוגמה, אם בכוונתו לקנות מחשב שעולה 3,000 שקלים בסוף השנה, והוא מתחיל ב"חסכון רציני" של 20 ש"ח מדמי החנוכה, דברו אתו בכנות על הראליות של החלום שלו לעומת ההון הקיים. אם לילד חסר באמת סכום קטן, תבדקו אתו גם כיצד הוא מתכוון להשלים את הסכום החסר, תפתחו בפניו את העולם המרתק של הנחות, מבצעים וקניות באינטרנט. לפעמים ההורים לא מודעים לכך שהילד כלל לא מבין שאותו המוצר נמכר במחירים שונים במקומות שונים, וכדאי לחפש את האפשרות המשתלמת ביותר ולא את הקרובה ביותר.

צדקה

דמי חנוכה בתור הכסף הראשון שמגיע לידיו של הילד הם גם הזדמנות נהדרת לדבר אתו על הצדקה. כשילד נותן צדקה מהכסף שלו היא מקבלת עבורו משמעות אחרת מהצדקה בטקס הקבוע של העברת מטבע של אמא לקופת הצדקה של הגן. נושא הצדקה הוא רחב מאוד, ועם הילדים אנחנו מעדיפים לרוב לדבר על המשמעות הרוחנית והמוסרית של הצדקה. יחד עם זאת, דווקא בימים אלה יש לנו הזדמנות לדבר גם על ההיבט הפיננסי של הצדקה ועל הסכומים שראוי לתת.

אמצו בבית התנהגות פיננסית נבונה

כשאנחנו מלמדים את הילדים לשימוש נכון בכסף, לקניה נבונה ולחיסכון, חשוב מאוד כמובן לא רק לומר את הדברים הנכונים, אלא גם להתנהג בהתאם למה שאנחנו אומרים. קשה לצפות מילד למשפחה בזבזנית לחסוך את כספו בעקביות. וגם ההחלטות של הילד בנוגע לדמי החנוכה שלו יכולים לשקף את ההתנהגות הפיננסית של המשפחה. אם הילד בזבז מאה שקלים תוך יומיים על קניית ממתקים במכונה בה כל חטיף עולה פי 3 מאשר במרכול הסמוך, יתכן ויש טעם לא רק להסביר לילד את הצורך בשימוש נבון יותר בכסף, אלא גם לחשוב על המודל הפיננסי הקיים במשפחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר