הסיפורים נחשפים

עדויות מתוך הכת: "השפלות והצלפות"

א', יוצא הכת "לב טהור" שראשיה נעצרו בגואטמלה, חושף עדויות מהקהילה שבה חברים אמו ושני אחיו: "היה חלום בלהות". מנכ"לית המרכז הישראלי לנפגעי כתות: "מנהיגי הכת הביאו לגירושים וחיתנו את הגבר עם בת 14" (חרדים)

עומרי אפרים, ynet | כיכר השבת |
תיעוד הפשיטה היום (מתוך טוויטר)

"אני מקווה שזו תחילת הסוף של הסיוט עבור הרבה אנשים וילדים", כך אמר אמש (יום ג') ל-ynet א', יוצא הכת החרדית הקיצונית "לב טהור", בעקבות הדיווחים על מעצר ראשי הכת בגואטמלה עקב תלונות על התעללות קשה בילדים.

א', שאמו ושניים מאחיו עדיין חברים בכת, "הצליח לצאת ממנה", כלשונו, בהיותו בן 14 ומאז הוא בנתק מבני משפחתו שנותרו חברים בה. "הנתק הוא ביוזמתם ובהוראת מנהיג הכת שלמה אלברנץ", העיד. הערב הוא הופתע מהחדשות שהגיעו מגואטמלה: "אומנם הכנתי את עצמי ליום הזה שהכול יתפוצץ, אבל עכשיו כשזה קורה סוף סוף אני בסוג של הלם".

בהיותו נער עבר להתגורר עם אמו חד ההורית ושלושת אחיו במתחם הכת בקנדה. "במבט לאחור זה נראה כמו חלום בלהות" הוא מספר. "הכול קרה מהר מאוד. הורי היו חוזרים בתשובה ושלמה ניצל, כמו במקרים האחרים, את המצוקה של אמי. אחרי סדרת שכנועים טלפוניים היא פשוט לקחה את הכול ועזבה את ישראל לקנדה".

מאז שהצליח לצאת מהכת, א' אינו מדבר עם בני משפחתו: "הנתק הוא ביוזמתם ובהוראת שלמה, שראה בי איום לאחר שנחשבתי מרדן. זו ההתמודדות של החיים שלי מאז, למרות שפתחתי בחיים חדשים".

א' טוען כי לא חזה במו עיניו במעשי אלימות בתקופתו בכת, אך שמע עדויות על מעשים קשים: "הייתי שומע צעקות מבתים אחרים של חברי הכת, ובהמשך שמעתי חברים מספרים על מעשים איומים: השפלות, אלימות והצלפות, או הורה שקיבל הוראה להכות את ילדיו בנוכחות שלמה".

הוא מעיד כי במהלך שהותו בכת נאלץ להתמודד עם שטיפות מוח מצידו של מנהיג הכת: "אנשים מטעמו היו עוקבים אחרינו ומדווחים לו. הוא היה לוקח אותי ואחרים לשיחות של שעות. המטרה שלו הייתה לשבור את המחשבה העצמאית שלך ולהוכיח כמה הוא גדול. כך הוא יודע שתהיה כפוף לו לחלוטין".

עתה הוא מביע תקווה "שמי שייצא משם, ובעיקר הילדים, יצליח לשקם את חייו ולחזור לחיים נורמלים". כמו כן מקווה א' כי "מי שאחראי ייענש וישלם על המעשים הנוראיים שלו".

"תחושה של בית כלא"

במשך השנים הגיעו עדויות רבות וקשות על הנעשה בתוככי הכת לעמותת "המרכז הישראלי לנפגעי כתות". רחל ליכטנשטיין, מנכ"לית העמותה שעקבה אחרי הכת בשנים האחרונות, סיפרה כי בכת חברים כ-130 איש, בהם עשרות ילדים. "מרבית חבריה ישראלים, חלקם ממשפחות חרדיות ואחרים חוזרים בתשובה", טענה.

לדברי ליכטנשטיין, האידיאולוגיה הבסיסית של "לב טהור" דומה לזו של "נטורי קרתא", ודוגלת בהחרמת המדינה הציונית. "עם זאת, לא האידיאולוגיה הקיצונית הזו היא שהפכה את הקבוצה לכת - זה מה שמשך את האנשים להיכנס אליה בתחילת הדרך - אלא הדיווחים שהגיעו בהמשך והצביעו על הקבוצה ככזו שסיגלה לעצמה מאפיינים של כת, ובהם הניתוק המוחלט מהמשפחות והשליטה המוחלטת של מנהיגי הכת בחבריה".

ליכטנשטיין הוסיפה כי "התגבשות הכת החלה לפני שנים בישראל ועם הזמן היא החלה ונסגרה כשהעדויות שהגיעו ממנה הלכו והפכו קשות יותר ויותר וכללו דיווחים על מכות למבוגרים ללא בגדים, ענישה באמצעות כליאה במחסן לאורך ימים ושבועות, פיקוח על האוכל המועבר לבוגרים ולילדים, ניתוקים מהמשפחות, נישואי קטינים ודיווחים קשים על התעללות בילדים".

לפי מנכ"לית המרכז, הכת נחשבת לקיצונית במיוחד גם בקרב החרדים: "צריך לציין את השליטה האבסולטית של מנהיגי הכת - בעיקר הרב שלמה אלברנץ והעוזר והמוציא לפועל שלו מאיר רוזנר. מהעדויות שקיבלנו האנשים האלו הגיעו לשליטה כזו שהם מביאים לגירושים של זוג בוגר ואז מחתנים את הגבר עם קטינה בת 14".

היא הוסיפה וטענה כי בשנים האחרונות הכת הפכה למסוגרת מאוד: "הם נדחקו מקנדה לאחר מעורבות של הרשויות בישראל ולאחר שבית המשפט קבע שיש להוציא חלק מהילדים מחזקת הוריהם בעקבות הזנחה חמורה שהתגלתה".
העדויות מגואטמלה, מעידה מנכ"לית המרכז, מועטות ביחס לעבר: "אנחנו למדים מהסביבה שהם התגוררו בבניין אחד. לא ראו את הילדים יוצאים ממנו והמבוגרים יצאו ממנו מעט מאוד. מקומיים סיפרו שהתחושה היא שאותו בניין הוא סוג של 'בית כלא'".

לפי גורמים ישראלים המבצע של הרשויות בגואטמלה נמשך, וטרם הוצאו ילדים מהכת. הרשויות במדינה מנסים כעת להביא להסדרה ולרישום של כל החברים ב"לב טהור", כולל ילדים שאין להם מסמכי זיהוי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר