סתיו הגיע, עצב בא

איך נלחמים ב"דיכאון של סתיו"?

דינה פלר | כיכר השבת |
דכדוך של סתיו אינו גחמה של אנשים מפונקים. מדובר בהפרעה שיש לה אפילו שם מדעי: SAD (הפרעה עונתית אפקטיבית). ככל שיש לנו פחות אור בחוץ, מזג האוויר נהיה קריר יותר והגשם מבקר אותנו לעיתים קרובות יותר ויותר, האנשים מתחילים להרגיש תסמינים של דכאון, חולשה, ירידה בכוחות פיזיים ונפשיים. איך מתמודדים עם המצב הזה וממה צריך להיזהר?

כשאנחנו מרגישים חלשים ועצובים אנחנו נוטים לאכול יותר מתוקים כי הם גורמים לעליה זמנית במצב האנרגיה. אך בפועל הגוף שלנו זקוק לפחמימות, ולא למתוקים. וכשיש לנו צורך בפחמימות, עלינו לבחור בפחמימות מורכבות, כמו למשל דגנים מלאים. המאכלים המתוקים שמכילים פחמימות פשוטות אומנם גורמים לעליה זמנית במצב האנרגיה ובמצב הרוח, אך בסופו של דבר הירידה תהיה עוד יותר כואבת, ואילו משקל היתר שנצבור לא יעלם עם קרני השמש הראשונות של האביב.

העייפות והדכדוך גורמים לנו להישאר יותר במיטה. אנחנו משכנעים את עצמנו שהתעייפנו ובכל הזדמנות מרשים לעצמנו להיכנס למיטה ולצבור כביכול שעות שינה. בפועל השכמה מאוחרת גורמת לעליה ברמת הורמון המלטונין בדם שרק מחמיר את תסמיני הדיכאון.

אחת הסיבות העיקריות לתופעה היא מחסור באור, לכן עלינו לדאוג ליהנות מכל דקה של אור בחוץ ומתאורה נאה בשעות החשיכה. כמו כן, פעילות גופנית, גם הקלה ביותר בחוץ, עוזרת מאוד להתמודד עם התסכול של הסתיו, הן בזכות פעילות כושר כשלעצמה והן בזכות השהייה באוויר הצח.

תדאגו גם לתוספי תזונה מתאימים. אומגה-3 עוזרת להתמודד עם תופעות כמו דיכאון ובעיות ריכוז בעבודה, ואילו ויטמין D מקל עלינו בהתמודדות עם מחסור באור השמש. ניתן לצרוך אותם לא רק מתוספי תזונה, אלא גם ממאכלים. מקור טוב לאומגה-3 הוא דגי ים ושמן פשתן. ויטמין D ניתן למצוא בחלב, חלמון ודגים. דרך אגב, גם חומצה פולית, אותה אנו מכירים בעיקר בתור תוסף חיוני לנשים בהיריון, עוזרת לשפר את מצב הרוח. המזונות העשירים בחומצה פולית הם תפוזים, שיבולת שועל, עדשים וסויה.

וכמובן, אל תשכחו את הדברים הטובים שמשפרים את מצב הרוח בכל עונות השנה. דווקא כשאנחנו מרגישים עצובים אנחנו נוטים להסגר ולוותר על כל הדברים הטובים שסובבים אותנו. אך מה יכול לשפר את מצב הרוח בימי הסתיו הקודרים טוב יותר מאשר שיחה עם חברים, כוס קפה טוב וגם שוקולד איכותי? שוקולד שמכיל אחוז גבוה של קקאו עוזר להעלות את רמת הדופמין במוח ולשפר את מצב הרוח. ואם אתם מחליטים לעזור לעצמכם ע"י קניות, תקפידו לקנות דברים בצבעים בולטים ומשמחים, כי להם יש יכולת טובה יותר בכל הקשור לשיפור מצב הרוח בסתיו, מאשר לדברים שחורים ואפורים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית