מיהו אויב ההזדקנות?

אחת הבעיות הנפוצות ממנה סובלים אנשים רבים ומתבגרים היא כאבי ברכיים. מחקרים מוכיחים שכ-50% מבני חמישים ומעלה סובלים מכאב ברכיים הנובע משחיקת המניסקוס או מקרע במניסקוס. הבעיה היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות * אז מהו המניסקוס הכואב הזה ואיך מתמודדים איתו? (בריאות)

טליה אדר | כיכר השבת |
המניסקוס הוא רקמה סחוסית בצורת סהרון, הנמצאת במפרק הברך בין השוק לירך. תפקידו של הסחוס הוא לבלום זעזועים בהליכה, קפיצה או פעילות מאומצת.

איך נזהה פגיעה במיניסקוס:

במקרה של פגיעה בשלמות מבנה המניסקוס, תוגבל תנועת מפרק הברך ויורגש כאב תמידי במאמץ הברך. במצב חמור יותר של 'קרע במניסקוס', יורגש כאב חד המלווה בנפיחות במפרק ותתכן מגבלה בטווח התנועה. הכאב החד נובע מחיכוך הקרע בעצמות השוק-ירך.

איך נזהה פגיעה במיניסקוס:,במקרה של פגיעה בשלמות מבנה המניסקוס, תוגבל תנועת מפרק הברך ויורגש כאב תמידי במאמץ הברך. במצב חמור יותר של 'קרע במניסקוס', יורגש כאב חד המלווה בנפיחות במפרק ותתכן מגבלה בטווח התנועה. הכאב החד נובע מחיכוך הקרע בעצמות השוק-ירך.,,‏צילום:shutterstock,,‏צילום:shutterstock,טיפול מומלץ:,הטיפול המסורתי במקרים של קרע במניסקוס, הוא פיזיותרפיה רבה אך מבוקרת. מומלץ לשמור על שגרת שחיה המפעילה ומסככת את הברך וכמובן, להקפיד על הליכה בנעלי איכות ומדרסים איכותיים, לאיזון כפות הרגליים. האיזון, מסביר המומחה, משפיע ישירות על מפרק הברך ומביא להליכה יציבה ונטולת כאב.,במידה והקרע מסיבי ולא אוחה ע"י הטיפול השמרני, כדאי לבדוק ניתוח ארתרוסקופיה שבמהלכו מוסרים הקרעים התלושים ומחליקים את פנים המניסקוס. לאחר הניתוח חובה על המטופל להשתמש בקביים ואין להפעיל כל עומס על המפרק עד להחלמתו המלאה. והכי חשוב, אם הנכם סובלים מכאב ברכיים שלא פוסק, פנו מיידית לאבחון וטיפול בכדי למנוע החמרת הנזק למפרק.,10 טיפים שיקלו על הסובלים ממניסקוס:,1. ראשית, אל תישאו חפצים כבדים מדי, הם עלולים ליצור עומס על הברכיים.,2. סובלים מעודף שומן? יש קשר מובהק בין שחיקת סחוסים לעודף משקל. הורידו במשקל.,3. שבו על כסא גבוה וצרו זווית קהה (זווית הגדולה מ 90 מעלות) בברך. זה יפחית לכם את כאבי הברכיים.,4. הימנעו מפעילות המפעילה לחץ על הברכיים כמו כפיפות ברכיים.,5. המעיטו בריצה או אירובי. הקפידו על שחייה או כל פעילות בה לא מופעל עומס על מפרק הברך.,6. ישיבה מרובה גורמת לכאבי ברכיים, קומו מידי שעה ובצעו הליכה קצרה.,7. נסו לעשות מתיחות להמסטרינג (שרירי הירך האחורי)
‏צילום:shutterstock‏צילום:shutterstock

טיפול מומלץ:

הטיפול המסורתי במקרים של קרע במניסקוס, הוא פיזיותרפיה רבה אך מבוקרת. מומלץ לשמור על שגרת שחיה המפעילה ומסככת את הברך וכמובן, להקפיד על הליכה בנעלי איכות ומדרסים איכותיים, לאיזון כפות הרגליים. האיזון, מסביר המומחה, משפיע ישירות על מפרק הברך ומביא להליכה יציבה ונטולת כאב.

במידה והקרע מסיבי ולא אוחה ע"י הטיפול השמרני, כדאי לבדוק ניתוח ארתרוסקופיה שבמהלכו מוסרים הקרעים התלושים ומחליקים את פנים המניסקוס. לאחר הניתוח חובה על המטופל להשתמש בקביים ואין להפעיל כל עומס על המפרק עד להחלמתו המלאה. והכי חשוב, אם הנכם סובלים מכאב ברכיים שלא פוסק, פנו מיידית לאבחון וטיפול בכדי למנוע החמרת הנזק למפרק.

10 טיפים שיקלו על הסובלים ממניסקוס:

1. ראשית, אל תישאו חפצים כבדים מדי, הם עלולים ליצור עומס על הברכיים.

2. סובלים מעודף שומן? יש קשר מובהק בין שחיקת סחוסים לעודף משקל. הורידו במשקל.

3. שבו על כסא גבוה וצרו זווית קהה (זווית הגדולה מ 90 מעלות) בברך. זה יפחית לכם את כאבי הברכיים.

4. הימנעו מפעילות המפעילה לחץ על הברכיים כמו כפיפות ברכיים.

5. המעיטו בריצה או אירובי. הקפידו על שחייה או כל פעילות בה לא מופעל עומס על מפרק הברך.

6. ישיבה מרובה גורמת לכאבי ברכיים, קומו מידי שעה ובצעו הליכה קצרה.

7. נסו לעשות מתיחות להמסטרינג (שרירי הירך האחורי). מתחו את הברך אל החזה, הרימו הרגל למעלה.

8. בצעו חימום לפני כל פעילות – זה ישמור על הברכיים והשרירים התומכים בהם שיהיו חזקים וגמישים. תכנון מראש של פעילות כולל חימום הברך לפני, מפחית את כאבי הברכיים בסיום הפעילות.

9. לאחר פעילות קררו את הברך אולם לא במגע ישיר עם העור.

10. נעלי ההליכה יומיות משפיעות על הסיכוי לכאבי ברכיים. השקיעו בנעליים איכותיות ואורטופדיות ולא רק עבור חדר הכושר. נעלו נעליים נוחות עם תמיכה טובה לקשת בכף הרגל, אל תנעלו עקבים גבוהים.

הכותב הוא ר' יהודה קורנפלד מומחה מבסד אורטופדיה

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית