כשאתם מתחילים להרגיש שאתם מאבדים את הסבלנות, כשהעצבנות עולה וגואה בכם וקשה לשמור על שליטה בדקו מתי אכלתם לאחרונה ומה. למה אתם מאבדים שליטה כשאתם רעבים ומה הקשר לרעב או לתזונה שלכם.

לדברי חוקרים באוניברסיטת קיימברידג', כשהגוף מתחיל להרגיש רעב, רמות הסרוטונין במוח יורדות מה שגורם מהר מאוד להצפה של רגשות בלתי נשלטים של מתח וכעס. תנודות אלה של הסרוטונין משפיעות על האזורים במוח השולטים בתחושות שלנו ובמצב הרוח שלנו. כשהרעב מציק יש נטייה לכעסים בלתי נשלטים עד למצב של תוקפנות. החוקרים בנו למתנדבים תפריט הכולל בתוכו מזונות הכוללים חומצת אמינו טריפטופאן.

ומה זה בכלל טריפטופאן?

טריפטופאן הוא מוליך עצבי המופרש במוח ובעל השפעה על מצב הרוח. בצריכה שלו הוא מונע תחושת דכדוך ומגביר את תחושת הסיפוק והשובע. רמות הסרוטונין מושפעות מרמתו בגוף. מחקרים מוכיחים כי דיאטה דלת פחמימות ועתירת חלבונים תגרום לירידה משמעותית ברמתו וכי ירידה ברמות הסרוטונין יוצרת תחושת רעב מוגברת, כעסים בלתי נשלטים ודכאון לא עלינו. טריפטופאן מצוי במזונות כמו בננה, פאפיה, תמרים, אבוקדו, דגנים וקטניות, אגוזים, גרעינים וזרעים כמו שומשום.

כשהחוקרים הסירו מהתפריט של המתנדבים את המזונות הכוללים טריפטופאן (פחמימות) נצפו תגובות של המוח כמו רמת סרוטונין נמוכה ותגובות עצבניות.המזונות אשר מרכיבים את התפריט שלנו בהחלט מתקשרים למצב הרוח שלנו ויכולים לסייע ולשפר את מצב רוחנו בהעלאת הסרוטונין במוח כך שנהיה שמחים אך שימו לב במינון גבוה מדי תהיו שמחים אך מנומנמים משהו, הכל הרי עניין של איזון.

אז מה כדאי לכם לאכול?

כדאי לכם לאכול מאכלים שבהם אחוז הטריפטופאן גבוה ביחס לחומצות אמינו אחרות. כמו בפירות כמו תמרים, פאפאיה, בננות, דגנים וקטניות, אורז וגרגירי חומוס, אגוזי מלך, שומשום ועוד.

אל תגזימו עם הפחמימות כי אתם יכולים גם להתהלך עם רגשות אשם על עלייה במשקל (ושמחה לא תהיה כאן נשמה!) כדאי לך ללכת על פחמימות מורכבות כמו דגנים מלאים כמו לחם שיפון או כוסמין, אורז מלא ופסטה, קטניות כמו גרגירי חומוס מבושלים, או פירות כמו תמרים ובננות (עד 3 מנות פרי ביום). אם תשלבי את הפחמימות המורכבות עם חלבון תחושת השובע תהיה ממושכת יותר ומצב הרוח יציב

אז? קודם כל תרגעי, עכשיו בתאבון, או ש-בתאבון! ואז בטוח תרגעי :).

]]>